16.2.2015 21:51
16.2.2015 22:37
nevssons kirjoitti:Ovat muummoassa kehitelleet systeemejä joilla läpät poistetaan käytöstä korkeammilla kierroksilla.
16.2.2015 23:18
17.2.2015 11:11
Sen takia kait sitä ei käytetä kun on kielletty aika monessa moottoriurheilulajissa. Katupyöriin se ei sovellu korkean kulutuksen ja päästöjen vuoksi.-Zone- kirjoitti:Yksi asia joka mua ihmetyttää, on että huuhtelumäntää ei käytä kukaan. Se kun on varsin tehokas 2T moottorin ahdin. Paljon tehokkaampi kuin pakoputki.
Jos tulkitsen tuon lyhenteen oikein niin se tarkoittaa, että kampikammion puristussuhdetta on suurennettu. Mikä on ihan päin vastoin mitä on oikeasti tehty. Tilavuutta on suurennettu. Luulen, että tässä on käynyt vaan joku ajatuskatkonevssons kirjoitti:Ovat muummoassa kehitelleet systeemejä joilla läpät poistetaan käytöstä korkeammilla kierroksilla. KKPS:sää ovat suurennelleet kanssa.
17.2.2015 11:38
rossipoika kirjoitti:Mun nähdäkseni tossa systeemissä mikään ei takaa sitä, että kaikki seos jää sinne sylinteriin "ansaan".
17.2.2015 14:55
-Zone- kirjoitti:Mutta millätavoin tämä poikkeaa pakoputkesta viritetyn taajuutensa ulkopuolella ?
Jos puhutaan hyötyajoneuvoista, niin mun mielestä on turha alkaa miettiä miten saa korkeimmat litratehot aikaseks. Eikös ennemmin pitäis tähdätä siihen millä saadaan eniten kemiallista energiaa muutettua liike-energiaksi. Ja jossain suhteessa tähän pitäs lyödä vielä se valmistusprosessin järkevyys.Jos putki halutaan pelaamaan ja moottorista suuret litratehot joudutaan se tekemään yläkierrosalueella.
Vaatiihan se vähän joo aukotuksenki muuttamista. Jos haet noilla pienemmillä kierroksilla kitkasäästöjä, niin eikös ennemmin voitais ottaa isompi iskutilavuus käyttöön kuin huuhtelupumppu?Vaikka kuinka hyvin mitoittaisit, et saa vaikapa 125cc moottorista putkella irrotettua huipputehoja esim 2000 rpm.
17.2.2015 15:59
rossipoika kirjoitti:Tässä on vähä samaa ongelmaa kuin turbo vs mekaaninen ahdin.
...
niin eikös ennemmin voitais ottaa isompi iskutilavuus käyttöön kuin huuhtelupumppu?
17.2.2015 16:59
Niinkus totesit, niin ahtaminen monimutkaistaa rakennetta. Lisää tuotanto ja ylläpitokuluja. Ajoneuvon massa todennäköisesti kasvaa enemmän. Sen sijaan kuutiotilavuuden nostolla päästään helpommalla.-Zone- kirjoitti:Tuohon jälkimmäiseen että miksi ei tehdä suoraan isompaa kuutiotilavuutta, ihan yhtä hyvin voidaan kysyä miksi ei vain ahdeta kun kerran voidaan niinkin tehdä suurentamatta kuutiotilavuutta.
Totta, mutta silloin kuin sitä pakokaasuenergiaa on tarjolla se on "ilmaista" (kilpakoneissa ei täysin). Mekaaninen ahdin taas tarvitsee energiaa pyöriäkseen. Ja siittä kiinnostais tietää se lopullinen voitto hyötysuhteessa.Josta pääsemmekin takas siihen että turbo vs remmiahdin, niin musta noista em. tapaukseen remmi kun turbo tarvitsee toimiakseen pakokaasujen liike-energiaa joka tahtoo olla heikko voima matalilla kierroksilla
Tästä kiittäkäämme mainosmiehiä/lobbareita.Tietyllätavoin tämä on kyllä nykypäivänä aika turhaa keskustelua sikäli että tavoitteet ei ole enää 125cc ja 30hv, vaan laki määrää sen maksimitehon jo puoleen tuosta ja 2T moottoria pidetään pitkälti eilispäivän keksintönä. Motocrossia ja enduroakin ajetaan pitkälti nelareilla ja kadullahan 2T on täysi kirosana
17.2.2015 19:39
rossipoika kirjoitti:Mekaaninen ahdin taas tarvitsee energiaa pyöriäkseen...
rossipoika kirjoitti:Tästä kiittäkäämme mainosmiehiä/lobbareita.
17.2.2015 21:17
-Zone- kirjoitti:turbossa välittäjä on pakokaasu jota mäntä työntää pakokanavaa pitkin
Wankel on myös moottori jota kehitetään turhan vähän. Se on monessa mielessä mäntämoottoreita järkevämpi.
17.2.2015 21:55
Palezu kirjoitti:Mutta eikös valtaosa turboa pyörittävästä energiasta tule siitä kuuman pakokaasun paineesta itsessään eikä männän puhalluksesta?
Palezu kirjoitti: Mazdahan tuota taisi aikansa kunnianhimoisesti kehittää kunnes hyllytti homman.
18.2.2015 11:23
Mäntämoottorin hyötysuhde pyörii siinä 30% kinkamissa. Meniskö toinen mokoma moottorin osien lämmittämiseen. Ja loput eli suurin osa menee pakoputkeen. Siitä jos turbolla saadaan pienikin osa talteen, on se aika kiva bonus tohon alkuperäsen 30 pinnan päälle.-Zone- kirjoitti:Eteenkin kun suuri osa siitä polttoenergiasta on jo hyödynnetty sen männän alaspäin painamiseen. Eiköhän se turboa pyörittävä energia ole pakokaasun liike-energia ja kuumentamalla saatu paineen kautta liike-energia taitaa olla häviävän pieni verrattuna männän työntämään määrään.
Lämmön muuttaminen paineeksi kieltämättä vaatii epäkäytännöllisen laitteiston, mutta kyllä se höyrykattilalla onnistuneeMikäli valtaosa energiasta tulisi sen lämpötilan kautta saatavasta paineesta, kannattaisikohan kompurankin mäntä-kiertokanki-sylinteri korvata vaan heti ahjolla ?
Mä en nää tossa kiihdyttämisessä ja jarruttamisessa ongelmaa. Periaatteessa kampiakseli on yks energiavarasto ja kiertokanki/mäntä on toinen. Energia vaan pallottelee näiden kahden varaston välillä. Mihinkään sitä ei katoa jos osissa ei synny värähtelyä/hetkellistä muodonmuutosta (lämpöä).Jeps. Wankel on myös moottori jota kehitetään turhan vähän. Se on monessa mielessä mäntämoottoreita järkevämpi. Mäntämoottorissa on ihan sama minkä suuruisella energiamäärälllä mäntä saadaan liikkeeseen, se männän liike pitää akk:ssa pysäyttää nollaan ja tämän jälkeen kääntää täysin päinvastaiseksi jonka jälkeen ykk:ssa on taas sama homma edessä.
18.2.2015 12:29
rossipoika kirjoitti: on se aika kiva bonus tohon alkuperäsen 30 pinnan päälle.
rossipoika kirjoitti: Mä en nää tossa kiihdyttämisessä ja jarruttamisessa ongelmaa. Periaatteessa kampiakseli on yks energiavarasto ja kiertokanki/mäntä on toinen. Energia vaan pallottelee näiden kahden varaston välillä. Mihinkään sitä ei katoa jos osissa ei synny värähtelyä/hetkellistä muodonmuutosta (lämpöä).
18.2.2015 13:56
Välittäjäaineena vesi KAASUMAISESSA olomuodossa. Mutta kuten jo totesin, ei liene järkevää sotkea paineilman tuotantoa pakokaasun syntyperään. Pakokaasu on lämmennyt/laajentunut sen alunpitäen sisältämän energian muuttaessa muotoaan. Eikä siihen tuoda lämpöä ulkoapäin. Tätä asiaa vasten en nyt ihan ymmärrä miten tähän liittyy, että "vesihöyry on parempi kaasu ja pakokaasu huonompi".-Zone- kirjoitti:Höyrykattilalla saadaan kyllä, mutta siinä on välittäjäaines vesi. Ilma tai pakokaasu ei ihan yhtähyvin toimikaan vaikka kuinka kuumentaa.
Et varsinaisesti, mutta miksi se sitten olisi järkevintä? Miksi siihen pitäisi pyrkiä? Jos kerran energiaa ei katoa tuossa kiihdytys, jarrutus -systeemissäkään?Tätäkään en väittänyt vastaan. Puhuin moottorin periaatteesta. Jos ajatellaan mäntää kappaleena jo kerran alkuun saatua liikettä olisi järkevin yrittää pitää yllä samaan tai mahdollisimman paljon samaan suuntaan siitäkin huolimatta vaikka se ei meille nyt moottorissa ongelmaksi muodostuisikaan.
Kiertokankea ei juu wankkelissa erikseen tarvita, mutta kyllä niiden männät sitten painaakin. Ja männäthän eivät kierrä saman (kuvitteellisen) akselin ympäri, vaan (kuvitteellinen) akselikin liikkuu koko ajan. Jos mielestäsi normaali koneen edes takas liike on pahasta, niin sitten luulisi tämänkin olevan. No nyt odotan niitä laskelmia, kumpikohan on enemmän pahasta?Mäntä ei myöskään voi toimia yksin, vaan (*)vaatii lisäkseen myös kiertokangen ja kampiakselin. Mäntä onkin käytännössä aina yhtäkuin mäntä+kiertokanki+kampiakseli. Kun tätä verrataan wankelin roottoriin on siinä näin ajateltu peruslähtökohta parempi ja kiertokanki erillisenä osana tarpeeton. Wankelhan tarvitsee kyllä sen kampiakselin.
Ehkä osa syytä on markkinointipolitiikassa, mutta eipä taida teikäläiseltäkään löytyä lääkkeitä niihin palotila ja tiivistysongelmiin? Eikä se suihkumoottori ole kuitenkaan se kaikkein taloudellisin vaihtoehto moneenkaan menopeliin. Yksinkertaisuuden ja tehokkaan paloprosessin(ja sen hyödyntämisen) välillä kulkee jossain se kultainen keskitie.Käytännössä wankel on jäänyt häviölle, mutta syy siihen on muualla ei sen perusrakenteessa. Suihkumoottorin turbiini on vielä yksinkertaisempi mitä tulee liikkuviin osiin.
18.2.2015 14:35
rossipoika kirjoitti: että "vesihöyry on parempi kaasu ja pakokaasu huonompi"
rossipoika kirjoitti:Jos kerran energiaa ei katoa tuossa kiihdytys, jarrutus -systeemissäkään?