14.9.2007 7:12
jikolo kirjoitti:Luin tuota aihetta pro-viritys paikassa ja kun minulla ei ole oikeuksia kirjoitella sinne niin voisit vähän valasta tuohon viimeiselle sivulle zonen kommenttia eli:
Siis peksyhän joutuu tekemään sen varsinaisen valumallin koivuvanerista. Ei pieniä malleja kannata tehdä muusta ja kun peksy joutuu tekemään kerta tuon valumallin, niin minkä takia täytyis tehdä toinen malli.
Jos kirjotat sinne niin viittitkö kysyä peksyltä: Minkä takia se suunnittelee nyt jo huuhteluita yms kun se menee turhan vaikeaksi tehdä tommosia sinne mallin sisälle (ne kannattais varmaan jättää koneistettavaksi) ellei raaka sylinteri ole jo odottamassa koneistusta ja sitä paitsi ei voi valaa tollasta mallia, kun ei siihen saa hellityksiä/keernoja järkevästi vai miten se meinaa ne toteuttaa. Kuinka paljon peksy tekee itse olisi kanssa kiva tietää vai suunnitteleeko vain? Eli mitä näistä peksy tekee muuta kuin suunnittelee
valumallin valmistus - valaminen - koneistus
kiinnostaa kun satun opiskelemaan alaa
14.9.2007 9:07
14.9.2007 10:43
Zgiba kirjoitti:Vastaan tähän jotain malttamattomien puolesta.
Eli Peksykin opiskelee tuota alaa, mutta nyt hänellä on valmistuminen lähellä ja se tietenkin syö nyt tehokkaasti miehen aikaa. Ja lisäksi itse olen syypää, kun eri projektiin liittyen hän sai potkurivaluprojektin tehtäväkseen.
Tuohon pyttyprojektiin sen verran että se malli tehdään siis ThermoJet-tulostimella joka kovettaa mallin suoraan muovintapaisesta aineesta 3D-mallin perusteella, eli sisäpuolisetkin muodot syntyvät tässä kivuttomasti. Eli koko malli kannattaa tehdä niin pitkälle valmiina kuin mahdollista.
Ja hyvinpitkälti kaikki tehdään itse .
Mutta mies vastannee sitten kun kiireiltään ehtii... .
14.9.2007 19:36
jikolo kirjoitti:...niin voisit vähän valasta tuohon viimeiselle sivulle zonen kommenttia eli...
14.9.2007 19:43
jikolo kirjoitti:Jaajaa sittenhän tää sijoittuu ihan hi-tech luokkaan.
Noita tulostimia ei sitten ihan joka pajalta löydy, mutta silti ei se voi tehdä sellasta mallia, joka vastaisi täysin valmista lopputulosta, koska itse valumalliin täytyy lisätä 1% kutistumat (siis jos valurauta kyseessä) ja kaiken lisäksi hellitykset eli kanavista ei tule vielä kunnollisia. Voihan ne suunnitella jo valmiiksi, että koneistus sujuu kivuttomammin. Tossa on muuten sitten ihan helvetimmoinen homma tehdä koko sylinteri itse, että en ihmettele jos projektissa kestää.
14.9.2007 22:09
15.9.2007 11:07
MänTä kirjoitti:täytyy hattua nostaa jos oikein sylinterin itse tekee! Minulla on välähdellyt hulluja suunnitelmia, josko alkaisi tekemään tunturista mahdollisimman ripeää peliä. Eli huippunopeuden maksimointia. Siihen samaan meinasin juottaa/hitsata vesijäähdytetyn pannun vaikkapa tccd 50cc sylinteristä.
15.9.2007 14:51
15.9.2007 21:54
Zam64 kirjoitti:mopo gp:ssä oli kopikkomäen tunturi supersporttiin tehty vesijäähdytteinen vapaakiertopannu.
16.9.2007 9:01
iikka88 kirjoitti:Zam64 kirjoitti:mopo gp:ssä oli kopikkomäen tunturi supersporttiin tehty vesijäähdytteinen vapaakiertopannu.
En tiedä minkä konstruktion oot nähny, mutta viimekisassa tattiksella tossa kopikkomäen tunturissa oli derbin tai minarelli am6 sylkkä kiinni, eli lähinnä siis koneistamalla laitettu. Tai no, mistäs minä tiedän jos siinä olikin vain uusenskan sylkän kuoret ja sisällä oli joku tunskan pytty.
16.9.2007 13:31
16.9.2007 20:39
a-ku kirjoitti:Viime haminan kisoissahan kopikkomäellä oli sportissaan, joku ilmajäähy honda cr pytty.
16.9.2007 22:17
Zam64 kirjoitti:juu oli ja ainakin korvakuulolla tais olla kiertävin ja sutivin peli. Eihän sillä kisassa vottoa tullut kun noissa jääratakisoissa pitää saada renkaat pitämään eikä pelkällä voimalla pärjää jos ei ole pitoa.
16.9.2007 22:31
18.9.2007 7:50
Sarvi-Perkele kirjoitti:Tuohan on vähän samaa juttua mitä oon horissu ennenkin, että se valtava piikki ei kauheesti auta, jos kone vaikka tippuu aina kaistalta pois tms...
Onko muuten jossakin noita mopokisojen sääntöjä nähtävillä, vai ajetaanko niitä eri paikoissa eri säännöillä? Tuntuu että siellä saa olla melko villejä laitteita.
Ajetaanko mopoilla kiihdytystä?
Voishan se olla hilpeetä käydä joku kone pamauttamassa radallakin..Zam64 kirjoitti:juu oli ja ainakin korvakuulolla tais olla kiertävin ja sutivin peli. Eihän sillä kisassa vottoa tullut kun noissa jääratakisoissa pitää saada renkaat pitämään eikä pelkällä voimalla pärjää jos ei ole pitoa.