Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Keeway Focus -06 projekti

27.4.2020 20:48

Olipa kerran kaunis poika nimeltä Antti. Antilla oli ikää 15 vuotta ja hirveä polte päästä päristelemään mopolla. Antilla oli ollut jo muutama mopedi, mutta nyt oli tullut aika hankkia aivan uusi skootteri. Antti säästi ja säästi kunnes sai ostettua todella komean Keeway F-act skootterin. Antti ajeli tällä komealla mopedillansa aina siihen päivään asti kunnes sai autokortin ja mopedi varastettiin Antin kotipihasta. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin, Antilla oli tarve laittaa jokin kulkuneuvo auton kaveriksi, kun vaimo saattoi lainata autoa niin Antti ei olisi päässyt kotoa mihinkään. Antti rupatteli kaverinsa kanssa jonka tutulla oli myynnissä samanlainen Keeway kuin mikä Antilla oli ollut nuorena poikana.

”Perskule, nyt olisi aikaa alkaa korjailemaan ja virittelemään mopoa, budjettikin riittäisi ihan eri tavalla kuin 15-vuotiaana.” ajatteli Antti.

Antti osti tämän Keewayn, maksoi 180€ skootterista joka ei lähtenyt käyntiin ja alkoi selvittämään missä vika. 60 työtuntia myöhemmin ( ja noin 120 Karhun jälkeen ) skootteri pärähti iloisesti käyntiin, mutta koneessa tuntui edelleen olevan jotain häikkää.

Sylinterin avauksen yhteydessä huomasin, että männän oikean puoleisessa reunassa oli komeat naarmut, joten päätin että nyt tehdään kerralla yläkerta uusiksi. Hain Sparewheeliltä uuden RMS 70cc sylinterin, kannen, männän ja hilppeet, ja seuraavana niitä sorvaamaan paikalleen.

Muita huomion arvoisia seikkoja löytyy kaasarista, sillä orkkisilmanputsari oli jonkun vandaalin tuhoama, jouduin laittamaan vapaavirtaussuodattimen (PipeCross). Suodattimen vaihdon jälkeen suutin kasvoi kokoon 84, ja neula on säädetty hieman rikkaamalle. Crossitangon löysin tori.fi (20€ postien kanssa) ja adapteri tuli samassa paketissa.

Nyt vuorossa siis 70cc asennus, Naraku Racing variaattorin asennus, Naraku Racing kytkinpaketin asennus ja imuläppien vaihto. Variaattorin laippa oli sökö, joten se vaihtuu samalla. Muita jo tehtyjä töitä on Championin tulpanhattu ja koropala takaiskariin. Mopolla oli ajettu 13.6tkm kun sen ostin, joten hyvällä pidolla alakerran pitäisi kestää vielä hetki. Suoravoitelu on poistettu käytöstä joten tankkiin menee korkillinen öljyä tankkauksen yhteydessä.

Ajatuksia, kehitysideoita ja vinkkejä otetaan vastaan. Kuvia lisäilen aina kun jaksan. Tässä ensimmäinen kuva piristyssetistä. Kuva

Muuta huomioitavaa:

Vakiomittaristo poistettu koska crossitanko.
Etuvalot ei toimi, syy ei vielä tiedossa.
Takaa kilventeline poistettu, kilpi koropalassa kiinni.
Vilkut joka kulmasta poistettu.
Nappirajoitin hankittu.
Suunnitteilla underi lasikuidusta (DIY).
Alkukäyrä on uusi, eli ilman hukkamutkitusta, vaimennin perinteinen, ei tehari-look.
Sigma hankittu, magneettia en ole vielä saanut kiinni etuvanteeseen.

Mietinnässä:

Toivottavasti kampiakseli kestää, jos ei niin Narakun Racing Sport maksaa 99€.

Mahdollisesti kaasarin vaihto edessä, pitää kattoa miten saa orkkiksen kalibroitua 70cc:lle.

Edit:

Tuli taas lähdettyä hallille päivittämään tekniikkaa. Nyt variaattorin kopan sisältä löytyy Narakun Racing variaattori 5.5g rullilla, Motoforcen kevlarvahvistettu hihna, Malossin valkoinen VP-jousi ja Narakun Racing kytkin.

Kuva

Samalla vaihdoin variaattorin laipan sillä edellinen alkoi olemaan jo aika hirveässä kunnossa. Skootteri on nyt kahdessa osassa, eli moottori ja takapyörä on irroitettu rungosta, että olisi hieman helpompi tehdä männän vaihto. Uusi imusarja ei mennytkään paikoilleen vaikka piti olla Bolt-on osa 101_Octanelta, oli samalla viimeinen osa minkä ko. valmistajalta ostin.

Seuraavana pitää taistella mäntä irti, sokat tuntuvat olevan niin tiukassa että en tiedä mitä keksisin irroitukseen. Lämpöä on annettu ja se ei auttanut, seuraavana väkivaltaa. 70cc sarjan asennus polttelee jo niin pahasti että koetin koko yön etsiä youtubesta videoita jos joku muu olisi joutunut taistelemaan yhtä paljon sokkien kanssa, mutta tuntuu että yksin olen. :(

:idea: Mitä olen oppinut tähän mennessä:

Ennenkuin pulttipyssyllä irroitat iskarin kiinnikepultin, ota se sokka pois toiselta puolen. Ei tykkää pultti kun vetää voimalla läpi sokka paikallaan.

Re: Keeway Focus -06 projekti

4.5.2020 11:39

Updatea:

70cc paikallaan, C-mallin sokat lähti nätisti pois kun moran kärjen teroitti ja sai tökättyä sinne väliin. Sylinterin kasauksen jälkeen koetin lyödä mopoa käyntiin, mutta se ei onnistunut. Mäntä otti yläasennossa kiinni, joten vaihdoin tulpan lyhyemmäksi (BR9HS -> BR6ES). Nyt lähti käymään.

Kuristamaton alkukäyrä tuli ostettua vinokiinnikkeisenä kuten sylinterikin on, mutta ei käynyt silloin mielessäkään että vakioputken paisarin kiinnitys on eri kohdassa kuin ”teharilook” putkessa, joten rälläkkä ja hitsipilli sai käyttöä.

Kaasarin säädöt on nyt hukassa. Aluksi koetin 90 suuttimella, kun mopo hyrähti käyntiin se ampaisi suoraan hallinosturiin. Etukatteessa on nyt pieni reikä. Sigmaan kulki 1/5 kaasulla n. 45km/h. Lisää kun antoi kaasua mopo hyytyi.

Kuva

Seuraavana 70 suutin, ja kun lähti liikkeelle kierrokset oli hukassa. Huiput 29km/h ja hyytyi. Säädin neulaa vähän rikkaamalle, ja huiput nousi 35km/h:on ja hyytyi. Nyt neula samassa kohdin ja suuttimena 84. Ilmaruuvi on käytännössä kiinni, ja kohta pitäisi lähteä testaamaan miten käyttäytyy.

Huiput nousi 45:en, puolella kaasulla, mutta kun kaasun löysää niin kierrokset leijuu vähän. Toinen ongelma on, kun antaa täyttä kaasua niin kone hyytyy ja kun löysää kaasun niin kierrokset nousee ja mopo kiihtyy vielä pari sekuntia. Tuntuu että pitää jotenkin rajoittaa ilman saantia, oireet viittaavat että kone saa liikaa happea. Sen verran muutoksia neulaan ehdin tehdä että se on rikkaimmassa asennossa nyt.


Tästä penteleestähän se on kaikki kiinni:

Kuva


Viimeisensi kuva kunnon sivuprofiilista:

Kuva

Re: Keeway Focus -06 projekti

24.5.2020 7:27

Niin sitä ihminen viksuuntuu ajan kanssa. Malossin punainen VP-jousi tilattu, ja Stage6 rullasarja 4.0g-5.5g. Kaasarin säädöt ok, mutta varin säädöt vielä vähän hukassa. Huiput tällä hetkellä Sigmassa 58km/h ja kiihtyvyys vähän siinä ja siinä. Katselen Tori.fi jos löytyisi joku kiva Dell Orton kaasari ja vaihtelisi sen tuon 14mm Mikunin tilalle.

Re: Keeway Focus -06 projekti

26.5.2020 18:50

Kuulostaa hauskalta projektilta. Mullakin oli tällanen F-Act ensimopona kohta 10 vuotta sitten :) .

Jos muistan oikein niin vapaavirtausputsarin kanssa näihin pitää laittaa luokkaa 100 pääsuutin. Kannattaa varmistaa ettei se ole ainakaan liian pieni. Oireet kuulostaa vähän siltä edellisessä viestissä. Ilmaruuvihan ei periaatteessa vaikuta kuin tyhjäkäyntiin ja pintakaasulle, teoriassa sillä voi olla pieni vaikutus täyskaasuun mutta silloin kuuluu vaihtaa pääsuutinta. Kyllähän tuon pitäis kulkea 70cc pytyllä ja kurittomalla vakioputkellakin jotain 70 vaikka variaattori oiskin huonosti säädetty. Näitä ilmajäähdytteisiä malleja vaivasi ylikuumeneminen ja sylinterin/männän nopea kuluminen. Neula rikkaalle niin että ei käy matka ajossa laihalla ja kannattaa käyttää kallista öljyä jos meinaa ajella mopolla pitkään. Halvemmista öljyistä vähintään sitä 2t bikeä 3% seoksella, itse laittaisin nykyään jopa jotain castrol power1 tai motul 710, näitä ehkä pienemmällä seoksella :D
Toinen ongelma mikä näissä on, on lähtökiihtyvyyden heikkeneminen kun variaattori lämpenee. Tehoputkella ongelma on varsinkin ärsyttävä. Tätä ongelmaa en saanut millään ratkaistua. Yks kikka minkä löysin myöhemmin on poistaa vastapainejousesta maali jolloin se jäähtyy paremmin. Sit toinen on shimmata etuvariaattori niin että hihna pysyy vapaana tyhjäkäynnillä, eli siis kun mopo käy tyhjäkäyntiä, niin hihna ei pyöri tai ottaa korkeintaan kevyesti kiinni. En tiedä onko tätä edes mahdollista saada aikaan.

Re: Keeway Focus -06 projekti

20.4.2021 7:31

Palezu kirjoitti:Kuulostaa hauskalta projektilta. Mullakin oli tällanen F-Act ensimopona kohta 10 vuotta sitten :) .

Jos muistan oikein niin vapaavirtausputsarin kanssa näihin pitää laittaa luokkaa 100 pääsuutin. Kannattaa varmistaa ettei se ole ainakaan liian pieni. Oireet kuulostaa vähän siltä edellisessä viestissä. Ilmaruuvihan ei periaatteessa vaikuta kuin tyhjäkäyntiin ja pintakaasulle, teoriassa sillä voi olla pieni vaikutus täyskaasuun mutta silloin kuuluu vaihtaa pääsuutinta. Kyllähän tuon pitäis kulkea 70cc pytyllä ja kurittomalla vakioputkellakin jotain 70 vaikka variaattori oiskin huonosti säädetty. Näitä ilmajäähdytteisiä malleja vaivasi ylikuumeneminen ja sylinterin/männän nopea kuluminen. Neula rikkaalle niin että ei käy matka ajossa laihalla ja kannattaa käyttää kallista öljyä jos meinaa ajella mopolla pitkään. Halvemmista öljyistä vähintään sitä 2t bikeä 3% seoksella, itse laittaisin nykyään jopa jotain castrol power1 tai motul 710, näitä ehkä pienemmällä seoksella :D
Toinen ongelma mikä näissä on, on lähtökiihtyvyyden heikkeneminen kun variaattori lämpenee. Tehoputkella ongelma on varsinkin ärsyttävä. Tätä ongelmaa en saanut millään ratkaistua. Yks kikka minkä löysin myöhemmin on poistaa vastapainejousesta maali jolloin se jäähtyy paremmin. Sit toinen on shimmata etuvariaattori niin että hihna pysyy vapaana tyhjäkäynnillä, eli siis kun mopo käy tyhjäkäyntiä, niin hihna ei pyöri tai ottaa korkeintaan kevyesti kiinni. En tiedä onko tätä edes mahdollista saada aikaan.



Unohtui tänne päivitellä viime vuoden edistykset. Suutin vaihdettu kokoon 95, alkoi löytymään sopivasti tehoa. Putkeksi tuli LeoVincen tehari Aeroxista, ja etuvalotkin toimii. Taakse vielä jarrupalojen vaihto ja alkaisi tälle kesälle potkimaan menopeliä taas käyntiin.

Projektilistalla vielä:

- Isompi kaasari

Vaikka kuinka suutinta vaihtelee niin eihän se kaasarin vaihtoa vastaa. Pitää etsiä sopiva 19mm kaasari ja kasailla paikalleen, purin sähköt tästä laitteesta mahdollisimman laajalti pois, eli akku, varashälytin, sähköinen ryyppy ja muut vastaavat ovat poistuneet, joten manuaalisella ryypyllä oleva kaasari etsinnässä. Pitää tänne muistaa päivitellä edistystä kun taas jotain saa aikaan.