Olipa kerran kaunis poika nimeltä Antti. Antilla oli ikää 15 vuotta ja hirveä polte päästä päristelemään mopolla. Antilla oli ollut jo muutama mopedi, mutta nyt oli tullut aika hankkia aivan uusi skootteri. Antti säästi ja säästi kunnes sai ostettua todella komean Keeway F-act skootterin. Antti ajeli tällä komealla mopedillansa aina siihen päivään asti kunnes sai autokortin ja mopedi varastettiin Antin kotipihasta. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin, Antilla oli tarve laittaa jokin kulkuneuvo auton kaveriksi, kun vaimo saattoi lainata autoa niin Antti ei olisi päässyt kotoa mihinkään. Antti rupatteli kaverinsa kanssa jonka tutulla oli myynnissä samanlainen Keeway kuin mikä Antilla oli ollut nuorena poikana.
”Perskule, nyt olisi aikaa alkaa korjailemaan ja virittelemään mopoa, budjettikin riittäisi ihan eri tavalla kuin 15-vuotiaana.” ajatteli Antti.
Antti osti tämän Keewayn, maksoi 180€ skootterista joka ei lähtenyt käyntiin ja alkoi selvittämään missä vika. 60 työtuntia myöhemmin ( ja noin 120 Karhun jälkeen ) skootteri pärähti iloisesti käyntiin, mutta koneessa tuntui edelleen olevan jotain häikkää.
Sylinterin avauksen yhteydessä huomasin, että männän oikean puoleisessa reunassa oli komeat naarmut, joten päätin että nyt tehdään kerralla yläkerta uusiksi. Hain Sparewheeliltä uuden RMS 70cc sylinterin, kannen, männän ja hilppeet, ja seuraavana niitä sorvaamaan paikalleen.
Muita huomion arvoisia seikkoja löytyy kaasarista, sillä orkkisilmanputsari oli jonkun vandaalin tuhoama, jouduin laittamaan vapaavirtaussuodattimen (PipeCross). Suodattimen vaihdon jälkeen suutin kasvoi kokoon 84, ja neula on säädetty hieman rikkaamalle. Crossitangon löysin tori.fi (20€ postien kanssa) ja adapteri tuli samassa paketissa.
Nyt vuorossa siis 70cc asennus, Naraku Racing variaattorin asennus, Naraku Racing kytkinpaketin asennus ja imuläppien vaihto. Variaattorin laippa oli sökö, joten se vaihtuu samalla. Muita jo tehtyjä töitä on Championin tulpanhattu ja koropala takaiskariin. Mopolla oli ajettu 13.6tkm kun sen ostin, joten hyvällä pidolla alakerran pitäisi kestää vielä hetki. Suoravoitelu on poistettu käytöstä joten tankkiin menee korkillinen öljyä tankkauksen yhteydessä.
Ajatuksia, kehitysideoita ja vinkkejä otetaan vastaan. Kuvia lisäilen aina kun jaksan. Tässä ensimmäinen kuva piristyssetistä.
Muuta huomioitavaa:
Vakiomittaristo poistettu koska crossitanko.
Etuvalot ei toimi, syy ei vielä tiedossa.
Takaa kilventeline poistettu, kilpi koropalassa kiinni.
Vilkut joka kulmasta poistettu.
Nappirajoitin hankittu.
Suunnitteilla underi lasikuidusta (DIY).
Alkukäyrä on uusi, eli ilman hukkamutkitusta, vaimennin perinteinen, ei tehari-look.
Sigma hankittu, magneettia en ole vielä saanut kiinni etuvanteeseen.
Mietinnässä:
Toivottavasti kampiakseli kestää, jos ei niin Narakun Racing Sport maksaa 99€.
Mahdollisesti kaasarin vaihto edessä, pitää kattoa miten saa orkkiksen kalibroitua 70cc:lle.
Edit:
Tuli taas lähdettyä hallille päivittämään tekniikkaa. Nyt variaattorin kopan sisältä löytyy Narakun Racing variaattori 5.5g rullilla, Motoforcen kevlarvahvistettu hihna, Malossin valkoinen VP-jousi ja Narakun Racing kytkin.
Samalla vaihdoin variaattorin laipan sillä edellinen alkoi olemaan jo aika hirveässä kunnossa. Skootteri on nyt kahdessa osassa, eli moottori ja takapyörä on irroitettu rungosta, että olisi hieman helpompi tehdä männän vaihto. Uusi imusarja ei mennytkään paikoilleen vaikka piti olla Bolt-on osa 101_Octanelta, oli samalla viimeinen osa minkä ko. valmistajalta ostin.
Seuraavana pitää taistella mäntä irti, sokat tuntuvat olevan niin tiukassa että en tiedä mitä keksisin irroitukseen. Lämpöä on annettu ja se ei auttanut, seuraavana väkivaltaa. 70cc sarjan asennus polttelee jo niin pahasti että koetin koko yön etsiä youtubesta videoita jos joku muu olisi joutunut taistelemaan yhtä paljon sokkien kanssa, mutta tuntuu että yksin olen.
Mitä olen oppinut tähän mennessä:
Ennenkuin pulttipyssyllä irroitat iskarin kiinnikepultin, ota se sokka pois toiselta puolen. Ei tykkää pultti kun vetää voimalla läpi sokka paikallaan.