Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

NIKON SKOBAT /// THE END, s.7!!!

27.10.2017 23:27

Tervehdys motottilaiset! Herätellään tätäkin palstaa vähän ja tälläkertaa projektina olis CPI Oliver skootteri vuosimallia 2004. Itseasiassa skootteri on mulle jo neljäs kopiominarelli-skootteri eli tekniikaltaan tuttuja pelejä. Sain CPI:n ja varaosa-Keewayn mallia Matrix vaihdossa kampuravikaiseen Benelliin päittäin viime keväänä, jolloin tosin en tavoitellutkaan mopon isompaa tuunausta vaan otin sen ihan normaalikäyttöön päivittäiseen ajoon.
Mulle tullessa Cpi oli kuin pakasta vedetty, kone oli tikissä ja katteet oli ehjät mutta pari pientä naarmua etuposkessa.Kuva

Skootteria aloin muuttamaan enempi omaan silmään sopivammaksi mm. pienempi F1-peili, koropala, tarrat vaihtoon, etuvalon tummennus, kuraläppä pois ja kilpi varikoppaan, vanteiden huulten kiillotus ja teharilook-putki Matrixista.
Kuva

Sitten eräänä kesäpäivänä ajelin kotia kohti loivaa alamäkeä pitkin, ja yhtäkkiä koneen kierrokset laski kuin lehmän häntä ja mopo sammui tienvarteen. Työkalut olin tietty jättänyt kaikki kotiin, niin siinä hetkenaikaa kävelin levottomana ympäriinsä samalla porukoitten kyytiä odottaen. Takaraivossa kummitteli ajatus että onko nyt 15tkm ajettu vakiopytty tullut tiensä päähän ja leiponut jumiin. Nooh, kotona avasin pytyn ja jumiinhan se oli hirttänyt. Männänrengas oli mennyt poikki ja tehnyt loven mäntään ja onneksi vain hellät naarmut pyttyyn.
Kuva

Tallin perältä löytyi uusi Narakun 50cc pytty vanhan tilalle sillä äkkiähän sillä piti päästä ajamaan. Poikkeavan tekniikasta tekee sen että pihinä en sillon raskinnut ostaa kestävempää Proxin mäntää Cpi:lle ja halpa vaihtoehto (7.40€ :lol: ) oli Suzuki Pv:n racing-kupumäntä. Kaupassa hetken kädessä sitä pyörittelin ja totesin sitten että joo, miksikäs ei, sama neulalaakeri ja 12mm männäntappi sopii myös tähänkin eikä mitoissakaan ollut huomattavaa eroa. Kotona tarkemmin katselin ja huomasin että kupumännän laki oli 0.7mm vakiomäntää korkeampi. Eli eikun kansi käteen ja sorvin ääreen. Eli ensin laskin kantta merkkeihin asti ja sitten syvensin palotilaa sen 0.7mm ja muotoilin pohjan uudelleen. Ja tehoa muuten piisaa, vajaat 80km/h gps:ään muuten vakiolla tekniikalla!
Mutta sitten tähän päivään, eli skoba on mekaanisesti täydessä tikissä joten siihen tuskin tulen koskemaan. Tällähetkellä missiona on ulkoinen ehostus mm:
- led-vilkut eteen ja taakse LÖYTYY
- tanko ja adapteri LÖYTYY
- underi LÖYTYY
- piparijarrulevy eteen LÖYTYY
- keulan madallus -3.5cm LÖYTYY
- etukatteen naarmujen paikkamaalaus LÖYTYY
- underin maalaus mustasta tummanharmaaksi LÖYTYY
- pohjakatteen naarmujen paikkamaalaus EI
- krominen tehari LÖYTYY
- vihreät ledit pohjassa LÖYTYY
- ledien johtojen siistiminen EI
- peili EI
- Sigma VAIHEESSA

Kuva
Kuva Siinä vielä nykykuosi :D

Tällasta laittamista olis luvassa, toivottavasti myös lukijoita kiinnostaa ettei yksinpuheluksi mene. Kysellä saa ja postauksiin lisään aina kuvia. Varsinaista budjettia ei ole eli rakennetaan sitä mukaa kun rahaa löytyy. Tilat on ja tällä hetkellä rahaakin, mutta lasikuitua ja isoja maalailuja tässä tuskin tullaan näkemään sillä kunnollisia puhtaita tiloja ei ole. Lämmin mutta pieni talli löytyy ja siellä tätä skobaa kasaan. Ja Oulusta olen jos jotakuta kiinnostaa, tallinovella saa tulla kurkkaamaan ja osia Oulun seudulta saa tarjota. Alustava suunnitelma olis tässä, toki nekin voi muuttua sillä mitään en ole sulkenut kokonaan pois, kysymysmerkkinä mm. roxin vanteet adapterilla kiinni(?), keväällä 2018 ehkä jopa näyttelyyn jos vaan mielikuvitusta piisaa, miiteissä tällä keväällä tulen ainaki pyörähtämään.
Paljon jäi kertomatta mutta kysellä saa ja pitääkin. Mielipiteitä, kommentteja?
Viimeksi muokannut Niko P. päivämäärä 30.8.2018 16:08, muokattu yhteensä 51 kertaa

Re: CPI kesäkuosiin!

27.10.2017 23:52

Hyvältä näyttää ja kuulostaa! ;)

Re: CPI kesäkuosiin!

28.10.2017 1:59

Hyvä aloituspostaus, pitänee seurata tätäkin projektia! 8)

Re: CPI kesäkuosiin! //MAALIA JA UUSIA VANTEITA//

28.10.2017 14:57

Kiitokset n3d ja Ekee kommenteista, pyrin tosiaan panostamaan postauksiini jotta topiccia olis helppo ja mielenkiintoista lukea.
Mutta tosiaan nyt väliin lyhyt välipostaus, illalla täydennän tätä sitten. Eli Motonetistä 2 purkkia tummanharmaata metallihohto-sprayta, purkki kirkaslakkaa ja 240 ja 400 hiomapaperia hankittu jotta pääsen maalailemaan. Eli tänään illalla lisää kuvaa lopputuloksesta.
Kuva

Ja tosiaan tarkemmin kun eilen googlailin niin TNT tekee adaptereita Aeroxin vanteisiin jotta ne saisi sopimaan kopiominarellin rumpujarruun. Hinta ei kyllä kovasti kirpaise mutta mietin tuossa ettei nuo monimutkaiselta näytä sorvilla työstettäväksi, että jos itse sellasen alumiinista sorvaisin.

Kuva
Eli siis keskellä kolme pulttia roxin levyjarrun paikalle ja keskellä iso reikä sepon taka-akselille. Noista laipoista en tosin tiedä mihin käyttöön ne tulevat, joku pitopinta rumpujarrulle vai (?) eikä niitä saa sorvilla kyllä sorvattuakaan. Etuakselille roxin vanne luulisi sopivan ihan heittämällä, vai tietääkö joku tarviiko sille tehdä sovitusholkit väliin?
Muutama kohta tässä vanteiden vaihdossa on vielä auki mutta hiljaa hyvä tulee, eikös vaan? :lol:

Kuva
Siinä suttuinen kuva osviittaa siitä miltä tuollanen vm Keeway näyttäisi roxin 13" vanteilla. :eek:
Kommentteja saa heittää ja suurkiitokset kahdelle ensimmäiselle seuraajalle!

Noniin ja nyt olisi maalattu etukate ja underi ja pirkuleen hyvää jälkeä tulee paukullakin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Katteista lisää kuvia viimestään maanantaina kun saan ne paikalleen.

Vanneadapteriasiaan perehdyin tarkemmin ja mieleen juolahti idea leikata Cpi:n alkuperäisen vanteen keskiö irti vanteesta, sorvata sitä pakoputken puolelta tasaiseksi ja porata siihen Aeroxin vanteen pulttijako. Mutta pysyykö sitten rengaslinja samana kun takarenkaan paikalla onkin kaksi keskiötä? Eli vielä on muutama aukko suunnitelmassa mutta pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan vanneadapteri. ;)
Kuva
Kuva

Myös underiin ajattelin liimata verkkoa vielä kun underi ei ole paikallaan. Onko kellään kokemusta pysyykö verkko millä liimalla parhaiten kiinni? Epoxilla, kuumaliimalla, pikaliimalla vai joku muu, mikä?

Kuva
Etuvilkkuja ei erota aloituspostauksen kuvista eli tässä siihen selvennystä. Irrotin lampun irti katteesta, lämmitin umpion reunoja ja kampesin meisselillä kuvun irti. Sitten porasin umpion pohjaan johdoille reiät ja liimasin epoxilla pätkät oranssia led-nauhaa umpion pohjaan kiinni, epoxilla kupu takaisin umpioon ja koko paketti takaisin etukatteeseen. Helppo homma ja onnistuu kokemattomaltakin tee-se-itse-mieheltä, hyvä vaihtoehto esim. katevilkuille.

Ja tuttuun tapaan kommentoikaa, ja kyselkää jos mikään mietityttää, myös kromista teharia Oulun alueelta vaakaminarelliin saa tarjota!
Viimeksi muokannut Niko P. päivämäärä 29.10.2017 0:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: CPI kesäkuosiin! ///PÄIVITYSTÄ!///

28.10.2017 23:32

Laita kinuskimönkijän 6" levee vanne aeroxi vanteen sijasta. :lol:

Kuva

Siihen päälle 140/70-12 viperi joka on todellisuudessa 155mm levee niin ei lipat pahasti näy takaapäin... ;)

Re: CPI kesäkuosiin! ///PÄIVITYSTÄ!///

29.10.2017 0:17

On mulla näitä hullumpiaki ideoita ollu näihin seppoihin n3d mutta näissä on lohkot ja niitten kiinnikkeet senverta ahtaat että ei paljo leveempää vannetta mahu pyörimään. 8)
Aeroxin Kieslerin läskivanne olis kyllä kans aika herkku mutta ainakaan tällähetkellä ei lompakko anna niin paljoa periksi että saisin sellasta hankittua. :lol:
Mutta joo, hullumpiakin ideoita saa aina ehdottaa, niistäkin saa inspistä projektiin ja seurailkaa ihmeessä, talven olen kokonaan pyhittänyt tämän rassaamiseen ja tulevasta ei koskaan tiedä mitä pähkähullua päähän juolahtaa.
- Niko -

Re: CPI kesäkuosiin! ///Putkiasiaa!!!///

29.10.2017 22:30

Iltaa taas arvon motottilaiset. Lyhyehkö postaus tänään vain siksi, koska yksinkertaisesti tänään en ole mitään saanut aikaan. :lol:
Viikonloppu oli tosiaan melko hektinen, etukatteen ja underin maalasin tummanharmaalla jotka tänään ruuvailin paikalleen ja joista kuvaa huomenna päivänvalon aikaan. Sääennustekin enteili hyviä kuvausilmoja niin silloin näette tekin lopputuloksen.
Eli tänään en kasausta lukuunottamatta ole skootterille tehnyt muuta, mutta kromisesta Next-ärrästä sovin jo alustavat kaupat ensitiistaille, eli projekti harppaa taas askeleen eteenpäin.

Kuva

Underin takavalon kuvut samentuivat ikävästi maali- ja tinnerihöyryistä, eli niille joku toimenpide tarpeen että niistä saisi kirkkaat, vinkkejä tai ideoita kellään? Vaihtoehdoksi mietin takavalolakkaa jolla suhauttaa kuvut tummiksi ettei mattapinta pistä silmään, samalla tulisi tummennettua etuvalo uudelleen, sillä siitäkin tummennuskalvo repsottaa jo aika rumasti.

Ja tehariin kaipaisin vinkkejä kiitos. Skoba kulkee tällähetkellä n. 60km/h tähtien asennosta riippuen, joka riittää minulle jo varsin hyvin, sillä ylinopeussakkoja en tällä halua keräillä, sitä varten tallista löytyy myös 70cc CPI Oliver joka saattaa tulla näkymään myös tässä topicissa, kun vaan aikaa ja motivaatiota sille löytyy. :D Eli kuinka rajottaa teharin lisäämää tehoa ettei mopo kulkisi liikaa? Minkälainen näissä E-hyväksytyissä tehareissa on se rajoitusholkki, käykö esim. pienempi putkentiiviste rajoittamaan tehoja?

Eli lähipäivinä tapahtuu ja uusia kuvia laitan suoraan tänne sitämukaa kun niitä tulee räpsittyä. Suurkiitokset tätä topiccia seuraaville käyttäjille, mukava ja motivoitunut olo tänne on kirjoittaa kun tietää että tätä luetaan ja kommentit ja ehdotukset aina vaan plussaa!

((pssst! - Minulla myös myynnissä paljon Keeway- ja CPI-skoottereiden osaa, Matrixiin ehjiä katteita, etu- ja takavaloja, variaattorinkoppia, ohjaustankoja, renkaita, jarrulevyjä, hyväkuntoinen koneenlohko ja kasapäin muitakin osia, kysy niin katson varastosta löytyykö! https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/C ... a=18&w=102))

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSIA KUVIA!!!///

30.10.2017 19:23

Iltaa taas lukijat! Heti alkuun kuvia skootterista maalatuilla katteilla, kun niitä eilen teille lupasin. Sääennuste piti paikkansa ja kuvausilma oli varsin hyvä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tarkemmin kun skobaa eri kulmista tarkastelin, niin keulasta saattaa vielä ylimääräinen sentti lähtä mäkeen, jotta saadaan keula oikealle korkeudelle. 8) Perän ilme kohenee entisestään kromisella teharilla, josta kaupat lyöty lukkoon ja kuvaa CPI:stä uusi putki paikallaan viimestään keskiviikkona. Tehariin sorvaan alkukäyrän suuaukkoa kapeamman holkin tehoa rajoittamaan.
Sitten vanneasiaan. Uusi idea, kiitos n3d:n ehdotuksen, juolahti päähän laittaa 5-6" leveän 13" auton pelti/alumiinivanne taakse. Vanteelle sorvaisin alkuperäisen vanteen keskiöstä spacerin CPI:n taka-akselille.

Kuva

Tuollanen vanne kävi mielessä, eli joku vanhemman Audin ATS-vanne. Poikkeaisi massasta, tarkkaan laskettuna rengaslinjakaan ei muutu. Ja 140 leveä kumi luulisi venyvän 5 tuumaa leveälle vanteelle vaivatta. :D

Kuva

Myös tuollanen BBS tyylinen pinnavanne voisi olla kaikessa erikoisuudessaan tyylikäs. 8)

Mutta joo, vanneasiaan palaan sitten kun oikean kokoinen vanne tulee sopivaan hintaan vastaan. Eli 13 tuumaista 5-6 tuumaa leveää vannetta saa tarjota yv:nä jos jollakin lojuu joutilas nurkissa. Uutta kuvaa tulee kunhan uusi putki on kiillotettu huolella ja isketty paikalleen. Keeway- ja CPI-skoottereiden osaa löytyy ja posti kuskaa ympäri suomea, viestiä vaan mulle jos jotain tarvitset!
Kommentoikaa ja ehdottakaa uusia ideoita ihmeessä, ettei tämä pelkäksi yksinpuheluksi mene. :lol:
- Niko -

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSIA KUVIA!!!///

30.10.2017 20:36

Game över! The only risk is that you go insane! 8)

Auton vanteessa on ongelmana paino ja offsetti. Eli tarvii tosi ison spacerin joka tuo myös sitä painoo kuten vanne, joka kestää 1500kg auton, kun skootteri painaa 100kg ja sillä ajetaan 60kmh...

Eli saat tiputtaa CPI:n 10 metristä asvaltille ja ainoo mikä jää ehjäks on kopio BBS vanne. :lol:

Ja jos nyt 140 renkaan laitat 6 tuumaa leveelle vanteelle niin et tarvii muuta kun kuormaliinan renkaan päälle niin saat perus kompuralla venytettyä. ;)

Tää on tosi inspiroiva projekti! 8)

Re: CPI kesäkuosiin! ///PROJEKTI ETENEE!!!///

31.10.2017 23:07

Kiitos kommentista n3d ;) Itekkin tuota painojakaumaa ja spaceriasiaa tarkemmin laskeskelin ja voi olla että jää auton vanne laittamatta ja jotain uutta taas vaihteeksi ideoitua.

Elikkä tervehdys taas hyvät lukijat!
Skootteriin ostettu tänään uusi Technigas Next-r chrome -tehari eli eteenpäin projektissa. Tänään sitä en vielä päässyt laittamaan paikalleen saati ottamaan kuvia siitä paikallaan, niitä sitten huomenna taas valopäivän aikaan, toivottavasti myös kuvausilma olisi kohdallaan! 8)
Sen sijaan tänään keksin yhtäkkiä madaltamaan skoban keulasta se ylimääräinen sentti pois, eli nyt paikallaan 3.5cm madallusholkit jotka leikattu vanhan ohjaustangon päistä.

Kuva

Keulaa tarkemmin avatessa huomasin samalla etukumin olevan liki sileä, eli sakkokumin tilalle vaihtuu kesäksi uusi rengas. Mieleen juolahti (taas :lol: ) tilata mataprofiilirengas ainakin eteen, ja jos vanneasia ei järjellä ratkea niin taakse myös. Eka vaihtoehto olisi tämä Kenda K433, kokoa 100x60x12. Kellään kokemusta tai haisuakaan moisesta renkaasta, kulutuskestävyys, ajo-ominaisuudet?

Kuva

Myös astinlautakate pitää kesään mennessä uusia, unohdin sen aloituspostaukseen kirjottaa mutta ison halkeaman vuoksi vaihdan uuteen. Eli ehjää CPI/Keeway astinlautakatetta Oulun alueelta saa tarjota! Takavalolakkaa käyn lähipäivien aikana ostamassa niin saadaan etulamppuun kunnollinen tummennus ja tavaloihin samalla. Ja myös muita matalaprofiilirenkaita saa ehdotella, 12 tuumaiselle vanteelle ja katulaillisia eli mitään slicksejä tähän ei tule. :D
Eli tällaista tänään, huomenna putken kiilloitus, paikalleen askarteleminen ja sitten tietty uusia kuvia!
Kommenttia ja uusia ideoita saa heittää!
- Niko -

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSIA KUVIA!!!///

1.11.2017 14:45

Missä tuollaisia 100/60 12 renkaita myydään? Voisi olla omaan projektiin passelin kokoinen eturenkaaksi.

Näitä keeway/cpi projekteja tulee seurailtua.

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSI PUTKI JA ISKARIASIAA!!!///

1.11.2017 19:47

Kiitos kommentista V_T_E_C, matalaprofiilirenkaathan on hyvin suosittuja ruckus-rakentelutyylissä ja niitä voi tilata useista aiheeseen erikoistuneesta verkkokaupasta, mm. http://www.shop.theruckshop.com/Kenda-B ... 154-47.htm.

Iltaa arvon mototin väki!
Kuvausilma oli hyvä mutta kylmä, ja aikaisin täällä Oulun korkeuksilla alkaa aurinko laskea eli hieman hämärää oli. :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Omaan silmään paljon entistä komeempi uudella kiiltävällä putkella. 8)

Kuva
Eli tänään kiillotin putken, ja paisarin kromipinta on hyvässä kunnossa. Äänenvaimentimen siihen todennäköisesti uusin sillä alkuperäinen on aika karussa kunnossa ja vuotaa hieman, suunnitelmissa joko musta tai hiiilikuitujäljitelmä.

Kaasarin säädän sitten keväällä tuolle putkelle sopivaksi, tällä skoballa kun en talvella aja ollenkaan. Myös uutta takaiskaria veltostuneen alkuperäisen tilalle selailin netistä, mielellään keltaisella jousella ja lisäsäiliöllä, jolloin päädyin tähän:
Kuva

Eli tällaista tänään, projekti etenee ainakin omasta mielestä reipasta tahtia, vai mitä mieltä te lukijat olette? Myös 70cc CPI:n laitto kesäkuntoon tulee tänne topicciin kunhan pääsen isän tallille sitä laittamaan, eli mahdollisesti 2 viikon päästä.
Kommentteja, ehdotuksia?
- Niko -

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSI PUTKI JA ISKARIASIAA!!!///

1.11.2017 21:09

Toi gianellin next-r on hyvä vakioputken korvaaja ;) Itsellä oli pari vuotta sitten samanlainen putki omassa keewayssa ja kulki sopivasti alle verojen poratulla narakun pytyllä(55cc) ja lasketulla kannella ja kiihtyi mukavasti.
Kannattaa tuosta kauemmasta kiinnikkeen paikasta(äänenvaimentimen kohdalla) tehdä kiinnike lohkoon, menee muuten pultit sylinteristä poikki(kokemusta on). :)

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSI PUTKI JA ISKARIASIAA!!!///

1.11.2017 21:23

Joo niin on tarkotus, putken mukana ei tullut kiinnikettä mutta aikasemmasta next-ärrästä jäi joutilaaksi kiinnike niin sen siistin ja laitan paikalleen. Kiitos kommentista :)

Re: CPI kesäkuosiin! ///UUSI PUTKI JA ISKARIASIAA!!!///

2.11.2017 1:22

Ebaysta saa kilikoli keltasta kuumakestomaalia pakoputkelles.
You know what it is... Black and yellow! ;)

Ja kun projekti etenee nopsaan niin se tarkottaa vaan rahanmenoo. Vaikka modais kaikki osat ite tohon. Työkalutkin maksaa. :paha:
Ja kun raha ei kasva puissa, vaan se tehdään siitä puunvarresta. :nörtti:

Viitaten öhlins:iin ellei toi oo kiinassa tehty öhluns premium quality merkki. 8)

Ja matalaprofiilirengas kestää kulutusta niinkuin normirenkaatkin, mutta se maksaa enemmän ja asennus on haastavaa vaikka olisi rengaskone. Ajo ominaisuudet on hyvät vielä asvalttiajossa, mutta älä yli 110 leveetä matalaprofiilirengasta laita eteen, se on jo aika littanalakinen. Sorassa matala ei pääse joustamaan paljon joten ajo epämukavaa ja varovaista.