Tervehdys motottilaiset! Herätellään tätäkin palstaa vähän ja tälläkertaa projektina olis CPI Oliver skootteri vuosimallia 2004. Itseasiassa skootteri on mulle jo neljäs kopiominarelli-skootteri eli tekniikaltaan tuttuja pelejä. Sain CPI:n ja varaosa-Keewayn mallia Matrix vaihdossa kampuravikaiseen Benelliin päittäin viime keväänä, jolloin tosin en tavoitellutkaan mopon isompaa tuunausta vaan otin sen ihan normaalikäyttöön päivittäiseen ajoon.
Mulle tullessa Cpi oli kuin pakasta vedetty, kone oli tikissä ja katteet oli ehjät mutta pari pientä naarmua etuposkessa.
Skootteria aloin muuttamaan enempi omaan silmään sopivammaksi mm. pienempi F1-peili, koropala, tarrat vaihtoon, etuvalon tummennus, kuraläppä pois ja kilpi varikoppaan, vanteiden huulten kiillotus ja teharilook-putki Matrixista.
Sitten eräänä kesäpäivänä ajelin kotia kohti loivaa alamäkeä pitkin, ja yhtäkkiä koneen kierrokset laski kuin lehmän häntä ja mopo sammui tienvarteen. Työkalut olin tietty jättänyt kaikki kotiin, niin siinä hetkenaikaa kävelin levottomana ympäriinsä samalla porukoitten kyytiä odottaen. Takaraivossa kummitteli ajatus että onko nyt 15tkm ajettu vakiopytty tullut tiensä päähän ja leiponut jumiin. Nooh, kotona avasin pytyn ja jumiinhan se oli hirttänyt. Männänrengas oli mennyt poikki ja tehnyt loven mäntään ja onneksi vain hellät naarmut pyttyyn.
Tallin perältä löytyi uusi Narakun 50cc pytty vanhan tilalle sillä äkkiähän sillä piti päästä ajamaan. Poikkeavan tekniikasta tekee sen että pihinä en sillon raskinnut ostaa kestävempää Proxin mäntää Cpi:lle ja halpa vaihtoehto (7.40€
) oli Suzuki Pv:n racing-kupumäntä. Kaupassa hetken kädessä sitä pyörittelin ja totesin sitten että joo, miksikäs ei, sama neulalaakeri ja 12mm männäntappi sopii myös tähänkin eikä mitoissakaan ollut huomattavaa eroa. Kotona tarkemmin katselin ja huomasin että kupumännän laki oli 0.7mm vakiomäntää korkeampi. Eli eikun kansi käteen ja sorvin ääreen. Eli ensin laskin kantta merkkeihin asti ja sitten syvensin palotilaa sen 0.7mm ja muotoilin pohjan uudelleen. Ja tehoa muuten piisaa, vajaat 80km/h gps:ään muuten vakiolla tekniikalla!
Mutta sitten tähän päivään, eli skoba on mekaanisesti täydessä tikissä joten siihen tuskin tulen koskemaan. Tällähetkellä missiona on ulkoinen ehostus mm:
- led-vilkut eteen ja taakse
LÖYTYY- tanko ja adapteri
LÖYTYY- underi
LÖYTYY- piparijarrulevy eteen
LÖYTYY- keulan madallus -3.5cm
LÖYTYY- etukatteen naarmujen paikkamaalaus
LÖYTYY- underin maalaus mustasta tummanharmaaksi
LÖYTYY- pohjakatteen naarmujen paikkamaalaus
EI- krominen tehari
LÖYTYY- vihreät ledit pohjassa
LÖYTYY- ledien johtojen siistiminen
EI- peili
EI- Sigma
VAIHEESSA Siinä vielä nykykuosi
Tällasta laittamista olis luvassa, toivottavasti myös lukijoita kiinnostaa ettei yksinpuheluksi mene. Kysellä saa ja postauksiin lisään aina kuvia. Varsinaista budjettia ei ole eli rakennetaan sitä mukaa kun rahaa löytyy. Tilat on ja tällä hetkellä rahaakin, mutta lasikuitua ja isoja maalailuja tässä tuskin tullaan näkemään sillä kunnollisia puhtaita tiloja ei ole. Lämmin mutta pieni talli löytyy ja siellä tätä skobaa kasaan. Ja Oulusta olen jos jotakuta kiinnostaa, tallinovella saa tulla kurkkaamaan ja osia Oulun seudulta saa tarjota. Alustava suunnitelma olis tässä, toki nekin voi muuttua sillä mitään en ole sulkenut kokonaan pois, kysymysmerkkinä mm. roxin vanteet adapterilla kiinni(?), keväällä 2018 ehkä jopa näyttelyyn jos vaan mielikuvitusta piisaa, miiteissä tällä keväällä tulen ainaki pyörähtämään.
Paljon jäi kertomatta mutta kysellä saa ja pitääkin. Mielipiteitä, kommentteja?
Viimeksi muokannut Niko P. päivämäärä 30.8.2018 16:08, muokattu yhteensä 51 kertaa