Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Suzuki TS "sleeper" 70cc

19.12.2016 21:20

Terve vaan kaikille motottilaisille!

Tarkoitus olisi tehdä pienimuotoinen projekti, about 6-7 vuotta tuossa lähinnä pihamopona toiminut Suzuki TS 50 vuosimallia 99 olisi tarkoitus ehostaa.
Mopo on ulkonäöllisesti lähes vakio, ja tämä lookki on tarkoitus pitää. Ne jotka tessun tuntevat, tietävät ettei se edusta sitä kaikkein viimeisintä uus-enskojen muotia, esim. rumpujarrut löytyy molemmista päistä, eikä ulkonäkökään ole modernein mahdollinen. Mutta hyvä niin! se onkin tämän projektin idea, pitää mopo täysin vakion näköisenä, mutta lisätä menohaluja koneeseen ja mennä aiheuttamaan ihmetystä kylän tehariderbien keskuteen. 8)

Tekniikka ideaa:

-Airsal 68cc alupytty, viilattuna
-Itsetehty putki (vakioänkällä ja lämpöraudalla)
- 17,5 mm dellorto
-Vakio kansi ja alakerta (?)

Vakio alakerran luulisin kestävän, onhan peeveitäikin viilatuilla kasikymppisillä ja vakiohiluilla. Onko porukka erimieltä?

Ulkonäköä:

-Vakio-osien kunnostusta
-Ehkä hieman koroa
-Mahdollista muuta pientä parantelua

Tässä itse laitoksesta kuva:
Paikoillaan joku vanha peruskoulussa kasaan parsittu melko toimimaton putki.

Kuva



Saksasta saapuikin jo pytty hilppeineen:

Kuva

Sylinterin aukot ovat melko maltilliset vakiona, pako on 26mm leveä eli 55,3% pytyn halkaisijasta joten sitä voi hyvillä mielin levittää, ajattelin n. 30mm eli 63,4% joka olisi vielä melko maltillinen, korkeutta paolla on 16mm joten ajattelin korottaa sitä muutaman millin. Huuhteiluihin en koske, koska uskoisin ilmankin pärjättävän ja siitä ei kunnollista kokemusta löydy.

Kyseessähän on ns. puoliläppis(?), eli läppäkanavasta on aukko sekä kampikammioon, että sylinteriin. Osaakos joku neuvoa tämän imupuolen parantelussa, päteekö samat pääsäännöt kun läpättömissäkin härveleissä?

Kuva imupuolelta:

Kuva



Putken tekemisestä kokemus rajoittuu muutamaan sinneppäin-mitoilla kasattuun torveen ja pullistamismenetelmän kokeiluun. Tähän projuun olisi tarkoitus kokeilla pullistamismenetelmää kunnolla, ja laskea mitatkin huolella. Pari taulukkosoftaa, BlairExhaust ja "ntuubi" koneelta löytyy ja niiden pohjalta lähdetään tekemään. Tavoitteena melko yläkiertoinen ja piikikäs putki, mutta siitä enemmän sitten kun sen aika tulee. :)

Kommenttia, ehdotuksia ja lisätietoa saa heittää!
Viimeksi muokannut v4lt5u päivämäärä 20.12.2016 17:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

19.12.2016 21:41

Kerranki tällänen :P Jatka toki, seuraillaan täällä ainakin.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

19.12.2016 23:15

Suunnitelmat kuulostaa hyvältä! Seuraillaan ;)

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

26.12.2016 20:36

Hyyvä jos jotakuta muutakin kiinnostaa. :)

Itse pyörälle ei vielä ole mitään tehty, koska tallissa on vähän ahdasta (=liikaa projekteja leviänä). Mutta putkea aloin vääntämään. Putki tehtiin siis pullistamalla, painepesuriin liitetyn adapterin avulla. Aluksi piirtelin paperimallin blairin ja putken tekemis-keskustelusta löytyneiden kx 65 putken mittojen avulla, ja sitten leikkasin pellistä sopivat palaset. On muuten näppärä peli tollanen nakertaja!

Kuva

Putkenpuolikkaisiin tein ihan lintupihdeillä ja ruuvipenkillä kanttaukset jotka laitoin muutaman millin päällekkäin, että sais tiiviimmän helpommin.

Kuva

Saumasta tuli paikotellen aikas hyvää, mutta muutama vuotokohta löytyi, nekin kerralla hitsattujen saumanpätkien "liitoskohdista". Vuotojen paikkailu meni vähän reisille, vesi ilmeisesti löysi tiensä saumoihin ja haihtuessaan häiritsi hitsausta. Näistä huolimatta putki pullistui semi hyvin. About keskikartion kohdille ja alkukäyrän mutkiin tuli ryppyjä, ne sai vähän kasvojenkohotusta rälläkällä ja migillä. Hitsisaumaa tähän tuli kyllä vaikka muille jakaa. :D

Kuva

Kuva

Paikalleenkin vähän mallailin, palaset siis vaan pisteellä kiinni:
Kuva
Tommonen torvi siitä syntyi, vähän kun parantelee ja maalaa niin tulee ihan siisti. Kiinnikkeet, pakoaukon laippa ja loppupilli pitää vielä tehä. Ja tietysti asetella ja hitsailla palat kunnolla. Saumat hion ehkä pois, en tiiä vielä.

Tarkoitus olisi koittaa putkeakin ensin 50cc pytyllä vaikka onkin isommalle mitotettu, näkee ehkä jotain osviittaa toimiiko ollenkaan.
Ebaysta ja muualta vähän kattelin myös pumpunsuojakumeja ja satulanpäällistä, saa nähdä mitä ja mistä tilaillaan
Tuli nyt tämmönen kuvapläjäys tälläkertaa :D Kuvia on photobucketissa lisääkin, mutten noin isoina viittinyt enempää laitella.
Ps. onkos jossain ohjeita pienempien kuvien liittämisestä?

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

26.12.2016 23:25

Kiva nähdä että joku vielä jaksaa laitella vanhempiakin mopoja. :)
Seurataan ihmeessä!

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

27.12.2016 10:39

Olisit lisää paisuttanu nii olis voinu rypyt lähteä kokonaa poikkee. Kuulemma venttiili toisee päähän, ekana täyteen, tyhjennys ja mahollinen paikkaus, uudestaa täytee ja jos vielä tarvihtee nii tyhjentää ja täyttää, ihan pyöreä siitä loppujenlopuks pitäs tulla.

Ja siellä photobucketissa on se "IMG Thumb" vaihtoehto joka laittaa ne pienenä tänne ja klikkaamalla isommaks jos kiinnostaa.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

2.1.2017 21:43

Juu ajatuksena onkin hieman massasta poikeava proju. :)

Ja olisin paisuttanutkin, mutta se yksi kohta ei alkanut millään pitämään, kun oli tyyliin viidettä kertaa paikattu ja sitten repesi siitä ohueksi hioutunut pelti niin ajattelin että olkoon. :roll: Venttiiliä korvaamaan oli hitsattu mutteri jonka alla oli reikä, sihen sitten kierrettiin pultti. Ja ei se paljoa olisi enää paisunutkaan, pari muutakin vuotoa kun oli ja ton pienen painepesurin tuotto on mitä on...
Olisi kannattanut hitsata pitempään kerralla, koska kaikki vuodot olivat juuri kohdissa joissa toinen pätkä loppui ja toinen alkoi.

Mitään uutta ei ole projun parissa tapahtunut vielä.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

17.1.2017 13:16

No mitäs pyörälle kuuluu? 8)

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

17.1.2017 18:36

Eipä oo paljoo vielä tapahtunu, käyttisten korjaaminen ja koulu kun puskee päälle. Pyttyä olen hiukan alotellu ihmettelemään dremelin kanssa.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

28.2.2017 23:11

Projekti vierähti taas hiihtoloman aikana hiukan eteenpäin. Putki purettiin osiin ja kasattiin uudelleen muutamaankin otteeseen, ja lopullinen muotokin löytyi, saumat vielä tasoittelematta ja putki muutenkin viimeistelemättä. Jonkinlaisia kiinnikkeitäkin alottelin ja putken sain sopimaan paikalleen.
Kokeilin putkea vakiopytyllä ennenkuin aloin purkaa konetta, ja nopean testin perusteella toimii niinkuin pitääkin. Siinä missä vakioputkella pyörä kiersi max 9500 rpm, meni nyt reilu 10 500 rpm jota pidemmälle 12mm vakiokaasari ja sylinterin aukot eivät riittäneet. Putki tuottaa 50cc pytyllä n. 9500 rpm jonkinlaisen piikin, piikki on kuitenkin aika maltillinen, ja sen näkee kunnolla vasta 70cc pytyllä, koska 50cc vakiopytty onnettomine aukkoineen ei jaksa hönkiä tarpeeksi. :roll:

Kuva

Kuva

Kun sain putken sopimaan, irrotin ja pesin moottorin. Vielä en tiedä mitä koneen ulkopinnoille tehdään, maalataanko uusiksi tai kiillotetaanko jotain, ehdotuksia otetaan vastaan. Maalipinta on ihan ok, ja helpon lienee vain maalata kytkinkoppa ja magneetonkoppa uusiksi. Uusi sylinteri maalataan näillänäkymin myös.

Kuva

Otin kannen pois ja mittailin aukkojen aukioloasteet, vakiona ne ovat todellakin _pienet_ ,huuhtelut about 103° ja imu 90°, pakoukko 145° ja leveyskin luo
kkaa 50%, lisäksi aukot, etenkin huuhtelut, aukesivat vain max 2/3 :lol: Ei siis ihmekkään ettei kiertänyt loppuun asti, mut toisaalta noilla aukoilla tolla sylkällä ajais varmaan maailman tappiin.
Alakerta oli hyvässä kunnossa, kampurassakaan ei tuntunut mitään välyksiä mihinkään suuntaan, kyllä nää vanhemmat japsit on laatua, uuden verosia kunhan on huollettu.

Kuva alakuolokohdassa.
Kuva

Airsalia alottelin myös viilailemaan, tollanen pinnotettu alupytty onkin aika inhottava viilailla, kun lohkeilee si pinnote helposti ja alumiini tukkii hiomaterät. Tästä syystä tuli pakoaukon asteet hiukan ajateltua suuremmaksi, riippuen laitanko pyttykoroa, about 190-195 astetta. Imupuolta en vielä oo kerenny kattomaan ja huuhteiluihn en varmaan koske. Tollanen paineilmakäyttönen hiomakone hakkaa sähködremelin kyllä 100-0 , vaikka onkin kiinalainen. Saman sarjan pulttipyssykin on yllättävän hyvä, kyllä aukee tiukemmatkin pultit kun lyö 12 bar painetta.

Kuvassa pakoaukko melkeen valmiina.
Kuva

Kaverin malossi ja Tessun pytty viilauksessa.
Kuva

Kaasaria setille oon kans metsästanyt, kun alkaa tuntumaan et 17,5 mm on vähän pieni. Mielessä on ollu 22 tai 24 mm jonka arvioin sopivaksi, eriäviä arvioita ja kaasarien kauppausta otetaan vastaan. 8)

Bucketissa lisää kuvia jos kiinnostaa, kommenttia saa kans heittää. 8)

edit. Kuvat ei toiminu, isoina nyt kunnes saan toimimaan...

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

5.3.2017 23:17

Läpät vähän aiheuttaa päänvaivaa, oma tietotaito niistä ylettyy vain teorian tasolle. Osaakos joku kertoa miten se polttoaineseos tollasessa puoliläppiksessä jakautuu läppäventtiilien ja sylinterin aukon välillä, vai onko ihan 50/50? Samoin, että alkaako vakioläpät kuristamaan?
Siistin sylkän ja vakioläppärungon sopimaan toisiinsa ilman pykäliä, ja avarsin aavistuksen läppärunkoa.
-> http://s1376.photobucket.com/user/v4lt5 ... sort=3&o=1

Toinen avarampi vaihtoehto olisivat pystyminarellin(?) läpät jotka tuli jonkun osakasan mukana kerran, niitäkin kokeilin hieman muokata sopimaan. Ongelmana olisi vain se että jos avarran läppien reiän sopimaan näille läpille, ja joku ei toimi, vakioläppien laitto takaisin vaatii kemskin tms. laittoa sylinterin kanavaan kamalan portaan poistamiseksi.
-> http://s1376.photobucket.com/user/v4lt5 ... sort=3&o=0


Muuten ei ole ihmeitä tapahtunut, osien putsailua ja viilailun hienotyöstöä.
Kiitos jo etukäteen jos joku osaa avittaa.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

6.3.2017 20:22

PV:eissä ainakinmuistaakseni läppäkanava tuo semmoset 15-20° lisää imuajotusta siihen. Eli siis vetää kanavan sopivaa kokoo ja sitte lyhentää imuhelmaa kunnes saahaan haluttu ajotus. Kannattaa varmaa PV:n viilaukseen tutustua enemmän kun kerran kummissakin on puoliläppäsysteemi ja pv voorumilta löytää muutenki apua tuohon.

Re: Suzuki TS "sleeper" 70cc

7.3.2017 0:41

Joo tosiaan PV-foorumin puolella on erinäisiä kokeiluja aiheesta ja sen vierestä... Ehkä jossain määrin aktiivisempaakin ku täällä...

Mutta tuo puoliläppä systeemi on aikansa outolintu, eikä ehkä kaikkein toimivin semmonen. Pelkällä läppäohjauksella, siis tuommonen pv:n onnettoman pieni, on menty viime kesänä +100km/h (GT80-moottori ja S:n runko...) Pelkästään mäntäohjatuilla on menty kovimmat tulokset ja yhistelmät on kai jossain siinä välimaastossa...