Projekti vierähti taas hiihtoloman aikana hiukan eteenpäin. Putki purettiin osiin ja kasattiin uudelleen muutamaankin otteeseen, ja lopullinen muotokin löytyi, saumat vielä tasoittelematta ja putki muutenkin viimeistelemättä. Jonkinlaisia kiinnikkeitäkin alottelin ja putken sain sopimaan paikalleen.
Kokeilin putkea vakiopytyllä ennenkuin aloin purkaa konetta, ja nopean testin perusteella toimii niinkuin pitääkin. Siinä missä vakioputkella pyörä kiersi max 9500 rpm, meni nyt reilu 10 500 rpm jota pidemmälle 12mm vakiokaasari ja sylinterin aukot eivät riittäneet. Putki tuottaa 50cc pytyllä n. 9500 rpm jonkinlaisen piikin, piikki on kuitenkin aika maltillinen, ja sen näkee kunnolla vasta 70cc pytyllä, koska 50cc vakiopytty onnettomine aukkoineen ei jaksa hönkiä tarpeeksi.
Kun sain putken sopimaan, irrotin ja pesin moottorin. Vielä en tiedä mitä koneen ulkopinnoille tehdään, maalataanko uusiksi tai kiillotetaanko jotain, ehdotuksia otetaan vastaan. Maalipinta on ihan ok, ja helpon lienee vain maalata kytkinkoppa ja magneetonkoppa uusiksi. Uusi sylinteri maalataan näillänäkymin myös.
Otin kannen pois ja mittailin aukkojen aukioloasteet, vakiona ne ovat todellakin _pienet_ ,huuhtelut about 103° ja imu 90°, pakoukko 145° ja leveyskin luo
kkaa 50%, lisäksi aukot, etenkin huuhtelut, aukesivat vain max 2/3
Ei siis ihmekkään ettei kiertänyt loppuun asti, mut toisaalta noilla aukoilla tolla sylkällä ajais varmaan maailman tappiin.
Alakerta oli hyvässä kunnossa, kampurassakaan ei tuntunut mitään välyksiä mihinkään suuntaan, kyllä nää vanhemmat japsit on laatua, uuden verosia kunhan on huollettu.
Kuva alakuolokohdassa.
Airsalia alottelin myös viilailemaan, tollanen pinnotettu alupytty onkin aika inhottava viilailla, kun lohkeilee si pinnote helposti ja alumiini tukkii hiomaterät. Tästä syystä tuli pakoaukon asteet hiukan ajateltua suuremmaksi, riippuen laitanko pyttykoroa, about 190-195 astetta. Imupuolta en vielä oo kerenny kattomaan ja huuhteiluihn en varmaan koske. Tollanen paineilmakäyttönen hiomakone hakkaa sähködremelin kyllä 100-0 , vaikka onkin kiinalainen. Saman sarjan pulttipyssykin on yllättävän hyvä, kyllä aukee tiukemmatkin pultit kun lyö 12 bar painetta.
Kuvassa pakoaukko melkeen valmiina.
Kaverin malossi ja Tessun pytty viilauksessa.
Kaasaria setille oon kans metsästanyt, kun alkaa tuntumaan et 17,5 mm on vähän pieni. Mielessä on ollu 22 tai 24 mm jonka arvioin sopivaksi, eriäviä arvioita ja kaasarien kauppausta otetaan vastaan.
Bucketissa lisää kuvia jos kiinnostaa, kommenttia saa kans heittää.
edit. Kuvat ei toiminu, isoina nyt kunnes saan toimimaan...