Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Derbistä kisapyörä

4.12.2015 0:06

Mitä mustaa tuo on? Siistin värinen on kyllä tuommosenaan :eek:

Re: Derbistä kisapyörä

4.12.2015 0:19

Maali on Motip kiiltävä musta. Mutta halusin mahdollisimman ohuen maalikerroksen ettei syntyisi "lämpöeriste" kerrosta paksusta maalikerroksesta. Koska lohkot oli hiekkapuhallettu olivat ne sen jäljiltä pientä röpelöä täynnä ja nämä näkyivät ( tarkkaa katsottuna ) ohuen maalikerroksen läpi. Siispä piiloitin ne suihkauttamalla päällimmäiseksi kerrokseksi ihan kevyesti metallinhohtolakkaa jolloin lopputulos tuli paremmaksi. Miten tuo ohut lakkakerros kestää jos se saa bensaa päällensä jää nähtäväksi. Tarkoitus on jokusen päivän kuivumisen jälkeen tehdä "kulutustesti" ja jos vaikuttaa huonolta, tehdään uusiksi. :nörtti:

Re: Derbistä kisapyörä

4.12.2015 11:57

Voisin muutaman rivin kirjoittaa tästä maalauksesta. :nörtti:
Korostan tosin etten ole mikään maalari ja nämä asiat ovat enempi oma pienen kokemuksen tuoma mielipiteeni ja maaliliikkeiden myyjien kertomaa...

Useimmat "halvat" spraymaalipurkit ovat Alkydimaaleja. Ne eivät ole kovin kulutusta kestävää ja tarvitsevat poikkeuksetta päälleen lakkakerroksen.
Joiltain maalimerkeiltä löytyy myös spraypullossa Acrylimaalia ( mm. Motip ) joka on kestävämpi eikä kaipaa erillistä lakkakerrosta ( sisältää itsessään lakkaa ). Nämä kestävät jossain määrin myös bensaa kunhan ovat kuivuneet riittävästi (useita päiviä huoneen lämmössä, viileässä ei tunnu riittävän viikotkaan ).
Halvat "moottorimaalit" eivät ole osoittautuneet tätä kestävämmiksi, mutta parempiakin on varmaan tarjolla, jossain alan liikkeessä?
Mattapintaiset maalit ovat pinnaltaan pehmeitä ja kuluvat helposti, mitä kiiltävämpi pinta, sen kovempi.
Summasunmarum: Mopon, joka poikkeuksetta joutuu aika "koville" maalauksessa kannattaa siis hylätä Alkydi- ja mattapintaiset maalit jos haluaa pinnan kestävän koko ajokauden edes jossain määrin.
Parhaat materiaalit edellyttävät sitten maaliruiskun käyttöä, mutta usein se on "turhan" työlästä mopon maalattavien osien pienuuden takia. Siksi monet tyytyvät spraypurkkeihin. Näyttelyyn tarkoitetut pyörät on sitten eri juttu.
Jos mahdollista, erittäin hyvä vaihtoehto on myös jauhemaalaus, mutta sitä ei kotikorjaamolla ole ( ainakaan itsellä ) mahdollista suorittaa. Silloin maalaus kestää isältä pojalle, jos eivät ole kovin pitkäikäisiä. :eek:

Re: Derbistä kisapyörä

4.12.2015 19:03

Lisätään vielä se että akryylit ovat ns suorakiiltovärejä siks ei tarcis lakkaa tuomaan kiiltoa, jos kuitenki haluaa lakata että kestäis paremmin nii vesihionta ennen lakkaa, koskaan ei maalata/lakata suoraan kiiltäville pinnoille vaan välihionta.. Maalauksessa kannattaa panostaa oikeesti paljon pohjatöihin ja PUHTAUTEEN maalattavassa kappaleessa, sekä työtiloissa!

Re: Derbistä kisapyörä

5.12.2015 17:58

Tämä menee nyt hieman asioiden edelle, mutta laitan kuvan koska kävimme vierailulla Kallio Racing:n tiloissa ja mukaamme tarttui projektia silmälläpitäen kisamopoon sopivat Pirellin Diablon Rain ratarenkaat. Not for highway 8)

Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

5.12.2015 19:11

Lohkot alkaisi ulkoisesti olla valmiit sisuskaluille ja sylinterille. Tiivistepinnat on tarkastettu maalauksen jäljiltä. Purkulaatikosta kaivettu lohkojen kiinnityspultit jotka puhdistettu ja jokainen löysi oman paikkansa oikean pituuden ja kannan muodon mukaan.

Kuva

Kerrottakoon, että meillä on ollut "mallikuva" jota olemme pyrkineet kopioimaan jo alunperin pyörää "tuunattaessa". Siksi viime kesän malliin ei ole tulossa kovin suuria muutoksia ulkonäköä ajatellen.
Se mallikuva löytyy osoitteesta: http://s511.photobucket.com/user/Notrea ... 0.jpg.html

Re: Derbistä kisapyörä

24.12.2015 0:37

Moottorin viritysosia odotellessa viriteltiin tällainen "tee se itse" tasapainotustellinki ;-)

Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

24.12.2015 0:41

Tässä suunnitellaan takajousituksen modausta. Tarkoitus on laskea peräpäätä 60mm.
Jotta se onnistuu täytyy näköjään hieman kaivertaa jousen alapään kiinnityskeinuvipuun hieman tilaa jousipakalle ja pidentää koiranluuta 15mm.

Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

24.12.2015 22:23

Kovin paljoa ei takajousen alakiinniketta tarvinnut avartaa, jotta saadaan peräpäätä laskettua.
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

27.12.2015 12:10

Pidennetty koiranluu odottaa maalin kuivumista.
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

27.12.2015 16:16

Soon siinä.
Kuva

Jollekkin voi olla yllätys, että takajouseen- ja haarukkaan sisältyy kaikenkaikkiaan 11 neulalaakeria. :nörtti:
Ne kannattaa joskus purkaa, puhdistaa ja laittaa uudet vaseliinit.
Viimeksi muokannut notreal911 päivämäärä 27.12.2015 20:27, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Derbistä kisapyörä

27.12.2015 16:46

Mukavan näköset gumet, itselläkin ois pitäny hommata tuommoiset niin ei tarvis vesisateella pistää kiinanlaadun piikkiin.
Tekniikkaan liittyvää päivitystä odotellessa. ;) :lol:

Re: Derbistä kisapyörä

27.12.2015 16:49

Yllättävän monta neulalaakeria :P
Täälläki odotellaa tekniikkapuolen laittoo 8)

Re: Derbistä kisapyörä

27.12.2015 17:00

Sama täällä. Alunperin viritysosien piti saapua ennen joulupyhiä, mutta niikus nää tiedetään. Ehkä nyt välipäivinä... :s

Re: Derbistä kisapyörä

29.12.2015 16:59

Laitetaan nyt vielä yksi kuva, kun kiillotetut kolmiot saivat asettua paikoilleen uusilla laakereilla :roll:
Kuva

Ai niin, meinas unohtua.
Ensimmäinen virityssatsi on kotiutunut. 8)
Kuva