Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Panden 250cc Derbi

6.11.2015 9:09

Iltoja tänne mopopuolelle, jotku ehkä ovat lukeneet mun jompakumpaa husseprojua mutta nyt palattiin takas mopoihin... tosin ei todellakaan siinä mielessä mitä luulis 8)



Elikkäs ostin tuossa joku aika sitten RM250cc 2t pyörän ja sillä tovin ajeltua myyjän väittämä koneremontti olikin juuri sitä lapinpaskaa niinsanotusti noh pyörä palasiksi ja siinä se sit seiso kunnes sain jostain enne unesta tms. ei mitään hajua miksi mutta ideaksi tuli hakea Derpin runko ja ahtaa kaikki tekniikka ja alustaa myöten Rämästä tähän Derpin runkoon

Tästä lähdettii luovuttamaan osia rojektiin.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavana päivänä hain tämän ja sehän meni samantien palasiksi ja tällä hetkellä kone ja swingi on jo kiinni eli jälellä kiinnikkeistä ala- etu ja kannen kolmiot.

Kuva
Kuva

Värimaailmasta en ole sen kummemmin miettiny kun että ei mustaa kovin paljoa koska kummatki husset sitä oli aika vahvasti joten varmaan valkonen/kromi tulee olemaan mutta kaikki kosmetiikkaan liittyvät on vielä pahasti auki ku pitäs eka saada tekniikka kohilleen, risuja ruusuja ja neuvoja otetaan vastaan!

Kuva
Kuva

Eli tekemistä ois.

-Koneen kiinnikkeet
-Keulaan uudet laakerit ja sovitus
-Kaasarin asennon muuttaminen v- muotosella spacerilla? (Runko tulee eteen)
-Yläpään tiivistesarja
-Vesipumpun stefa
-Derbin/gileran katesarja (DRD vai perus mallin?)
-Swingi kiillottaa
-Derbi tankki ja penkki
-Putken muokkaus runkoon sopivaksi
-Uudet syylärit
-ja muuta pikkujuttua mitä ei nyt muista
Viimeksi muokannut Pandemic päivämäärä 10.11.2015 1:40, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 12:09

Toivottavasti toteutetaan loppuun asti koska heti meni seurantaan! :)

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 12:41

Kyllä tämä loppuun asti viedään on sen verran kiehtova yhistelmä omaankin mielee ja tosiaa niitä ehotuksia voi antaa jo tosta valko/kromi suunnitelmasta illan päälle teen vielä sen perus suunnitelma listan tänne.

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 13:45

Joo seurantaan meni heti! ;)

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 16:49

Seurantaan! :D

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 17:42

Hvä proju! Seuraan! :D

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 17:56

Seurantaan!
Mutta voisiko värimaailma olla keltainen, koska zukisuki mutta vaikka helmiäisellä tai jollain muulla erikoisella laadulla.

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 18:14

Löytyis Sendan katesarja, tankki ja sit penkki ilman päälistä jos kiinnostaa 8)

Seurantaan meni ;)

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 19:13

Keltasta voidaan katsoa mutta se hinta ero er saa kunnon keltasta verrattun valkoiseen on vaan aika iso joten siinä tulee budjetti vastaan

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 22:22

Onnea Projuun! :D

Re: Panden 250cc Derbi

6.11.2015 22:36

Ajo joskus kajjaanissa vastaan joku sm jolla oli keltaset pumpunsuojat ja herätti heti mielenkiinnon.
Oranssi, musta, valkoinen, sininen ja vihree on niin nähty :P

Re: Panden 250cc Derbi

7.11.2015 14:49

pitää katsoa sitä keltasta, mutta mutta ensimmäinen ongelma tuli vastaan ja se on jousituksen kiinni saaminen eli rungosta piti leikata poikkituki pois että kaasari ja iskari mahtuvat ja nyt iskari pitäs saada kiinni eli kysymys kuuluu mihin sen poikkituen teen ja miten olis parhain toteuttaa iskarin kiinnitys?

Kuva
Kuva

kuvat vähän heikkolaatusia jostain syystä :x

Re: Panden 250cc Derbi

7.11.2015 15:26

Kuva

Jotain tuollaista kokeilisin itse.
Pisteet = 6-8mm reikiä, joista myöskin hitsataan kiinni runkoon.

Päälle ja iskarin 'takapuolelle' vahvistuslevyt ja toiselle puolelle samantyyppinen kiinnitys.
Toisella puolella kiinnityksen suunnittelu sitten hankalampaa, kun iskarissa on kiinteä säiliö..

Materiaaliksi lienee järkevintä valita 6-8mm paksu lattarauta, ja tuon kulman tekee taivuttamalla.
Sitten samaan kiinnityssysteemiin tankille tuki.

Onko muuten minkä vuosimallin Rämän moottori?
'90-lukulaiselta vaikuttais, kun läppäkanava moottorilohkoissa.

Re: Panden 250cc Derbi

7.11.2015 16:07

92 vuosimallin kone on ja sitä pitäs vielä vähän tiputtaa alaspäin eestä koska verrattuna rm runkoo sen on sen 3-5cm liian pystyssä, tankkia pitää myöskin muokata että saa kaasarin vaijerin ja kannen kiinni, mielessä oli että kuumailmapuhaltimella tehdä denttiä pohjaan, tilavuus kärsii mutta eipä tällä matkaa ajetakkaan

Tuo idea meni vahvasti harkintaa koska ei tässä muutakaan oikein voi tehdä, uteliasuuttani vaan kysyn että mikä idea noilla reijillä on? tarkotus laittaa pultti? vai hitsaamalla siitä vahvistuu entisestään?

Edit. rupesin tossa pohtimaan että tuo iskariha kääntyy eli ton kaasusäiliönhän sais osottaa esim taaksepäin mutta vaikuttasko se mitenkää jousitus geometriaan?

Re: Panden 250cc Derbi

7.11.2015 16:25

Rei'illä vahvistetaan sitä kiinnitystä, ettei tule niin herkästi murtumaa.
Ja lisään vielä siihen sen verran, että hitsaa tuonne runkopalkin "sisäpuolelle" tukilevyn.

Iskunvaimentimen pitää pystyä liikkumaan, kun se puristuu kasaan.
Sehän ei pysy siinä samassa kohdassa, eli jos sen iskarin kääntää yläpäästä toisin päin (siten, että säiliö on apurunkoon päin), se iskari ei liiku mihinkään suuntaan.
Kunhan mutuilen... :roll: