Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

30.3.2016 23:46

Se on tommosta kumiletkun sisällä olevaa ohutta ledinauhaa jossa on lyhyellä matkalla paljon ledejä. Johdot surkean ohuet ja juotan tuohon uudet johdot että kestää. Purin ihan mielenkiinnosta ja tuolta se näytti:

Kuva

Ton saa taitettua vaikka miten päin rullalle, on niin joustava. Tilasin kiinasta neljä ja kesti kauan ja ei näköjään myydä samaa enää. En tiedä toimiiko tuo edes enää jos sitä lyhentää. Löytyy hakusanoilla daytime running lights led strip, 30 cm ja 60cm pituisina ebaysta ainakin. Ja tosiaan, halpoja ovat! ;)

Tänään sitten poistin umpiosta liimapinnat ja sain selville että projektorivalo mahtuu umpion sisälle, joten laitan tänään tilaukseen toisen parin 30 eurolla.

Kuva

Kevari agility piti ottaa projektiksi ja siirtää se omakotitalon ympäri asennuskatokselle. Lumitöitä riitti kun lunta oli vielä 30 senttiä ja kolattavaa 30 metriä. Sain hoidettua homman ja siirrettyä kevarin. Sitten alkoi ihmettely että mitä tehdä kevarille. Otin penkin pois ja katsoin miten kevaria saisi jatkettua. 125 ja 50 Agilityissä on samat katteet mutta näköjään kevarissa kone on ylhäältä kiinni ja mopossa alhaalta. Oranssin oppeja ei voinut siis paljoa hyödyntää kevarin jatkamisesta joten päätettävänä on että käytänkö aikaani kevarin jatkamiseen vai jatkanko oranssin kanssa.

Vaikuttaa siltä että madallan kevarista vaan keulan ja maalaan vanteet ja laitan projektorivalon. Pääsen sitten liikkumaan viikon päästä kevarilla nämä "työ"matkat. :)

Kuva

Kuvasta näkee miten keula on vielä korkeella ja tylsän näköinen ja vanteet onneksi mustat joten tarvitsee vain kehät maalata että saa siistin. Etukate on sininen uudesta Kymcosta suojana sen aikaa että saan projektorin tehtyä valmiiksi.

Kohta siis ajellaan taas kaksipyöräisillä! 8)

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

1.4.2016 23:33

Eilen hioin kevarin etuvanteen ja tänään takavanteen kehän.

Tästä lähettiin:
Kuva

Tähän tultiin:
Kuva

Oranssikin työnnettiin talon ympäri rakentelupaikalle. :)

Kuva

Otti kyllä joka kohdassa pohja kiinni, sen verta matala! :P
Harkinnassa on että tekisin jonkinlaisen metallisen pohjapanssarin että ei kallis pohjakate halkea. Ja se iskisi kivasti kipinää sit kun pohja ottaisi kiinni. ;)

Oranssin alustava tehtävälista on pitkä. Löytyy koneelta ja lompakosta. :lol:

Underia, johdotuksia, jarrujen kunnostusta, umpio ja sen sellasta kivaa puuhaa. :)

Lamppu eteni kivasti. Porasin kiinnikkeet linssin kehyksille ja laitoin kiinnikkeet päiväajovaloille. Paljon suunnittelua ja mietintää, ei ole bolt-on settiä. ;)

Siinä se on ruuvattuna kiinni ja suht suorassa ja tarkoituksella vähän alakenossa.

Kuva

Säätövaraa on että saa tasan suoraksi.

Polttimoasiaa tutkin ja ostin lediparkit ja luin foorumeita asiasta. Lediparkit eivät lämmenneet yhtään joten voi laittaa "teho"ledit. Ja foorumeita selatessa huomasin että teholedit eivät ole varsin mahtavia tehoiltaan. Mutta h1 teholedillä mennään ja pakko tehdä heijastuspinta että niillä näkee ja ne näkyy jotenkin.

Retrofittikitin mukana tuli heijastuspinnat vaikka niin halpa setti olikin. Heiastuspinnasta pitää poistaa kehys että sen saa mahtumaan linssin kehikon sisään. Kokeilen rälläkällä poistaa sen. Tältä heijastuspinta näyttää kiinnitettynä umpioon ilman kehikkoa:

Kuva

Toivon että umpiosta tulee erityisen hieno kun siihen on käytetty niin paljon tunteja! :lol:

Ja tuninki umpio tulee oranssiin ja entinen projektoriumpio kevariin näillä näkymin!

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

2.4.2016 12:37

Mikäs ihme toi mopo nyt tossa on? :D

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

3.4.2016 0:08

Veljen moottorivikainen Derbi 125. ;)

Valoasiaa tutkin netissä taas 3 tuntia ja tulin siihen tulokseen että hommaan led valon jossa on oma ledille suunniteltu heijastuspinta. :)

Koska led-polttimoviritelmät ovat tehottomia. Mulla on led taskulamppu jossa on oikeastikin 320 lumenia tehoa ja se näkyy kyllä pitkälle. Toki kapeampi valokuvio kuin mopossa kuuluu olla. Tilasin 1000 lumenisen led valon tosiaan Kymcoon ja sitä modaan niin että saan pelkät lyhyet valot. 8)

Näkee mökkitielläkin jotain muutakin kuin kipinöitä pohjapanssarista. 8o

Tein tänään tosin muutakin kuin istuin koneella. Oranssi projekti piti saada talven tauon jälkeen kunnolla alkuun joten asensin 5cm sivulle jatketun pakoputkilon kiinni. Putken etuosa on näköjään 2cm päässä vanteesta. Näyttää tarpeeksi härskiltä tyyliin sopien. 8)

Kuva

Siinä on vielä kierretagolla kiinnikkeet kiinnikkeiden tekemisen ajan tukemassa. Putki tosiaan taitetaan perästä sisemmäksi.Putken asennus myös tarkoitti sitä että päästiin kokeilemaan että käynnistyykö mokoma enää. Kyllä se vaan käynnistyi. Ei kauaa pysynyt käynnissä, mutta lähti uudestaankin käyntiin hetkeksi. :P

Akku on kaapissa, laitan senkin kiinni kun kerkeän ettei tarvitse laiskan polkea käyntiin. :)

Kohta pääsee kadullekin kokeilemaan! Ei vaan oo vielä jarruja ja kunnon pyöränpultteja. ;)

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

3.4.2016 8:43

Pistähhän sitte ne jarrut ennen kun tielle lähet ettei vaan tuu mitään muuttujia :D pohjapanssari tai jokin vastaava voisi varmasti olla hyvä idea!

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

5.4.2016 23:07

Joo pitää malttaa laittaa etujarrulevy ennen koeajoo. :lol:

Tänään poljin Kymcoa pitkään käyntiin ja se kävi vähän aikaa vaan kerrallaan. Eipä tuolla ole vuoteen ajettu niin vähän vaatii lämmittelyjä. :|

Käynnissä se pysyi lopuksi ihan jonkun aikaa ja kattelin takavannetta joka lieppasi. Siinä kun on vaan peruspultit eikä pyöränpultteja, johtuu siitä. Motonettikin oli kiinni mennyt joten huomenna takavanne pyörii 100% suorassa. 8)

Kuva

Tänään sitten oli tullut rengas postnordille. 8o

Kuva

Mielenkiinnosta ja kokeiluksi tilasin 110/60-12 kumin 120-70-12 eturenkaan tilalle. Takarengas kun on leventynyt ja madaltunut vanteen vuoksi niin eteen laitetaan matala rengas. Se on vähintäänkin tarpeeksi matala. :P

Kuva

Pohja tulee olemaan edestä todella matalalla. Lokariakin madalletaan rengasta lähemmäksi. Nappaan kuvat kun rengas on paikoillaan. Asennus lykkääntyi koska halusin vielä 5-puolaisen rs agility vanteen, mutta käytettynä sellaista ei ole tarjolla joten 3-puolaisella mennään.

Matkahuoltoon taasen oli napsahtanut työvalo joka on merkkiä:

Kuva

Kokeilen eka miten tuo ledivalo lämpiää ja sitten tuikkaan sen umpion sisään projektorilinssin taakse. Aika monimutkainen viritelmä tulee mutta sittenpähän on pakollinen
tummaoptiikkainen led projektorivalo!!! :lol:

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

6.4.2016 18:08

Kuulostaa siltä että mietit aivan liikaa kaikkia valohärpätyksiä ja polttimoledilumenilinssejä :D No ei siinä kyllä kai nyt eteen pitää nähdä :D

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

8.4.2016 22:54

Olet aivan oikeassa! :lol:

Asiat johti toisiin ja lopputulos on noinkin monimutkainen ratkaisu. :P

Tavoitteena on näkyä, nähdä ja näyttää hyvältä liikenteessä. Lamppuprojektia olen tehnyt iltaisin kotona ja muita hommia mopon luona vanhemmilla. Kivaa puuhaa ja tulee varmaan lampustakin ihan mukavaa jälkeä. :)

Lampun kytkin suoraan akkuun ja laitoin ohjaustankoon väärinpäin kiinni kokeillakseni miten se näkyy vastaantulijalle.

Kuva

Onhan tuo aika kirkas. Ei ainakaan liian himmeä. Linssi hajottaa toivottavasti sen verran valoa että ei ole noin kirkas vastaantulijalle.

Valossa on kyllä tarpeeksi tehoa myös valottomalla mökkitiellä keskellä yötä jos tulee ajettua. :lol:

Kuva

Kuva pimeessä talossa pelkällä luminaligtsin valolla. Ja joo eteinen täynnä projekteja, mutta niin on keittiö ja olkkarikin :D

Tänään avarsin umpiosta polttimon reikää ja sen jälkeen mietin miten teen työvalolle tuet. Helppo homma taitaa olla koska umpion takaosa on tasainen ja neliön muotoinen, siihen saa helposti peltiä kiinni ja siihen kiinnikkeet lampulle ja kohdistus.

Takajarruvaijerin pidennysprojektin otin myös asiakseni ja tilasin siihen 2,5mm paksua vaijeria ja siihen suojakuoren. Alkuperäisessä vaijerissa on kierretankoa kiinni joten piti miettiä miten saan uuteen kierteet rumpujarrua varten. 2 tuntia moposportin sivulla kattelin nippoja ja mietin miten saan kierretankoa kiinni vaijerin päähän. Lopputulos oli niinkin yksinkertainen että laitan reiällisen säätömutterin vaijerin alkuun ja nipan sen taakse.

Kuva

Isompi säätö tapahtuu nipan siirrolla etemmäksi. Nipan reiät piti porata että sai sopimaan 2,5mm vaijerille.

Putken kiinnikkeenkin ajattelin liian monimutkaisesti ja päädyin siihen että laitan paksulla kierretangolla holkin kireälle putken ja moottorin väliin. Kierretanko on m8 ja holkki on ohjaustangon palanen.

Kuva

Jos ois joku pystytuki vielä niin olisi täydellinen ja öljymäärää ei muuten enää tarkasteta ilman putken irrotusta. :lol:

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

8.4.2016 23:26

Toi on nätti ratkasu tohon putken kiinnikkeille. Sulta näyttää tota kädentaitoa riittävän niin suosittelen sellaista systeemia että putki on 2 osainen eli laitat sellaisen jutun siihen väliin että avaat pultit niin putkenpätkä jää pyttyyn kiinni ja irti lähtee loput putkesta. En osaa oikein selittää mutta siis keskelle putkea kaksi laikkaa jotka sopivat toisiinsa. En osaa selittää mutta toivottavasti ymmärsit :D Oli niin kätevä homma kun omaan vakioputkeen olin tehnyt vastaavan systeemin. Ei tarvinnut aina kömpiä skoban alle ähkimään. Tosin ton kymcon alapuolelle ei oikee mahdukkaa :D
Tässä vielä kuva minkämoista tarkoitin noita juttuja mitä on keskellä putkea kaksin kappalein ja väliin tiivisteet niin on hyvä. En löytänyt parempiakaan kuvia enkä omasta alkeellisesta "prototyypistä" laittaa kuvia :D
http://flexistentialist.org/gallery_pho ... .sized.jpg
Varmaan löytyy jostain nettikaupastakin valmiita palasia jos ei tahdo alkaa itse taiteilemaan.

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

9.4.2016 21:44

Tuohan on aika kätevä systeemi! :)

Nimittäin monta kertaa otin putken irti ja laitoin putken takas ja alko jo vähän nyppiä touhu kun joutu tosiaan työntää ne putken mutterit rungon jatkojen välistä ja pitelee putkee ilmassa samalla. :seko:

Putken siniset kiinnikkeet on vähän arveluttanut vaikka hienot ovatkin, mutta pääasia ettei putki pääse putoamaan tielle ajossa. Pystytuki pitää värkätä jossain vaiheessa vielä ja laittaa pitkät pultit kierretankovirityksen tilalle.

Tänään oli 7 astetta plussan puolella ja tuuli vähän, joten päätin että maalaan kevarin vanteet tänään ulkona että pääsen viikon kuivumisen jälkeen ajelee kevarilla, jos en keksi muuta tuunattavaa pyörään.

Maalaus onnistui äärimmäisen hyvin vaikka suosituslämpötila on yli 15 astetta. Jatkossa maalaan tällaisilla keleilläkin. Vanteet vaan suoraan sisältä maalaustelineelle ja spraypurkki sisällä kerrosten välillä.

Tosiaan hioin vannekehistä maalit pois, puhdistin, teippasin ja laitoin valkoisen pohjavärin, oranssin päävärin ja perus kirkkaan lakan. Tollaset ne oli teipeissään lakan jälkeen:

Kuva

Ja sit se mahtava tunne kun pääsee repimään teipit täydellisesti maalatuista vanteista. 8)

Kuva

Oli kyllä koko rahan ja vaivan arvoinen lopputulos kevarin vanteissa. Kevari vaan vaatii kohta muitakin oransseja osia kun vanteet on niin räikeet. :eek:

Mutta kuvia laitan kun vanteet ovat kuivuneet ja ovat kiinni kevariagilityssä. ;)

Kilpikin pitää lätkästä roiskeläpäksi että en kastu märällä tiellä. :)

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

11.4.2016 22:03

Eilen otin päivän projektiksi työvalon kiinnikkeen teon.

Kuva

Siellä se työvalo nyt on kehysten sisällä. :)
Ja tältä näyttää ilman kehyksiä:

Kuva

Eli työvalon oman kiinnikkeen rälläköin puolikkaaksi ja hioin että sain mahtumaan koko pakan kehyksien alle.

Pakka on kiinni takalevyssä joka on 2mm paksua naulauslevyä. Ja työvalon kiinnike kulmaraudoissa joka pulteilla naulauslevyssä. 8)

Melkonen viritelmä mutta ei näy ulospäin ja on tarpeeksi tukeva että ei hajoa ajossa. Lampun kohdistus tapahtuu lamppua vääntämällä näppärästi.

Joten lamppu valmis eli ei muuta kun purkamaan ja maalaamaan osat. Ostin harmaan pohjamaalin, mattamustan maalin ja mattalakan lamppua varten ja varmaan maalaan muitakin osia myöhemmin niillä. Tänään sitten maalasin ja maalauksesta tuli taas täydellinen. 8)

Kuvia myöhemmin ja lisää sitten kun on maali kuivunut ja lamppu kasattu. Kevarin vanteetkin on vielä kuivamassa.

Yamaha fz 750 matkapyörästä sain tänään vajaan tonnin ja puolet niistä menee Kymcojen laittoon taas. :lol:

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

13.4.2016 22:10

Tänään aamulla kävi mielessä että josko sitä sais motivaatiota jos ottaisi tavoitteeksi tänään käydä oranssilla kadulla koeajolla. 8o

Motivaatiopula oli vähän sen takia että maalit oli kuivamassa niin ei päässyt oikein jatkamaan siitä mihin olin jäänyt ja ei kehannut alottaa sähköhommia kun oranssiin ei tule virtoja vaikka akku on täysi. Ja eka pitää koeajo tehdä ennen kun rupeen purkamaan ja ettimään sähkövikaa.

Pyörittelin sitten uusilla bensoilla oranssia ja vähän huonosti kävi niin sitä tutkin ja ainakin yksi ongelma oli että pakoputken ja sylinterin välistä pääsi reilusti pakokaasuja pois. Päätin sen korjata ennen ajoja ja hain uuden pakoputken tiivisteen liikkeestä. No sen laitoin kireelle ja päästi silti pakokaasuja välistä. Kauan sen kanssa ja putken kiinnikkeiden kanssa säädin ja lopuksi vedin niin tiukalle putken sylinteriin että toinen pultti katkesi. :paha:

Aika amatöörimäinen moka. Siinä oli kaksi vaihtoehtoa. Joko korjata se samana iltana tai sit kotiin alkon kautta. Ois se jääny vaivaamaan nii korjasin sen ja sit vasta alkoon. :lol:

Eli porailin pultin jämät irti ja kokeilin peruspultilla niin kyllä siitä hyvä tuli. Aikaa vaan vei ja piti hakee akkuporakone kotoa koska ei ton skootterin alla tosiaan mahdu paljoa puuhaamaan. Huomenna jatkuu putkihommat.

Ja tällaset tuli lampun maalatuista osista. 8)

Kuva

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

16.4.2016 0:09

Kuva

Tykkään tästä väristä. 8o

Mut laitetaan vanteet kiinni... 8)

Kuva

Siinä ovat. Vähän oli tarkotus laittaa kevaria ajokuntoon joten vanteet kiinni, lamppu ja etukate kiinni ja hallintalaitteiden siistimistä.

Lampun otin oranssista ja se puretaan vielä ja laitetaan parempi projektori joka tuli postista tänään. 8)

Se on vaan niin kiva hakea postista kiinanpaketteja joita pienet näppärät kiinalaiset ovat väkertäneet halvalla.

Laitoin tosiaan renttalin tupit, poistin tankopainot ja lyhensin kahvoja.

Kuva

Heti paljon näppärämpi käsitellä tehopeliä.

Sit laitoin myös tollasen takalokarin jatkeen koska tämä on joka sään käyttökulkine, mutta huono syy laittaa tollanen hirvitys perälle. :eek:

Kuva

Mutta parempi sekin on kuin monkeyn tarakka ja muovipussi. :lol:

Peilit kans säilyy valitettavasti näin alkuun kun opettelen ajamaan...

Ja edelliseen kuvaan liittyen jos keksitte jotain ulkonäkömuutosta niin kuuntelen mielelläni. Lisää oranssia tahtoisin esimerkiksi tarran muodossa. Mutta tulossa on noiden harmaiden katteiden tilalle käytetyt jotka maalaan oranssiksi. Hiomismotivaatiota pitää vaan löytää pullon pohjalta ja ei oo kiire.

Oranssiin laitoin putkeen jotain tiivistemönjää ja katon vuotaako enää. Huomenna se on kuivunut niin jatkuu oranssin kanssa hommat.

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

16.4.2016 13:51

Tykkään noista vanteista! 8) Sopii ku nyrkki kansanedustajan silmään!

Re: Kymco Agility 50 värinvaihto, pidennys ja madallus

16.4.2016 23:12

Nehän sopii sit hyvin! :eek:

Kevarin kilpi muuten on vielä konttorilla ja siinä on vaan tuo ylijäämäkilpi. :)

Maanantaina toivottavasti saan siihen oikeen kilven ja pääsen kuvaamaan kevaria spoteille ja ennenkaikkea ajamaan kylärallia kakspyöräsellä. 8)

Tänään polkasin mopon käymään kun siinä on se putkitöhnä kuivunut. Lähti ekalla käyntiin ja pyöritti tyhjäkäyntiäkin kuin unelma! :P

Kaikki vika oli vaan siinä putken tiiveydessä!!! 8o

Helppo oli hymyillä loppupäivä kun käynnistys- ja käyntiongelmat oli ratkennut. :D

Tämä mahdollisti sen että pystyin harkitsemaan koeajoa. Koeajolle piti laittaa etupään johdot nippusiteellä tankoon kiinni että pystyy ohjaamaan ja keskiseisonta tuki matalemmalle että ei ota renkaaseen kiinni.

Sit talon ympäri työntö jossa otti joka kohassa pohja kiinni...

Mutta. Pääsin kadulle ja polkasin taas ekalla käymään ja lähin ajelee! :P

Kuva

Kokeilin kiihytellä ja kaarrella ja pelasi tosi hyvin joka tilanteessa oranssi ja max 30kmh ajoin. Ei se paljoa jousta, mutta moottoriltaan toimii kuin normaali mopo ja ei pelottanut jarrutellakaan.

Kuva

Sit purkuhommiin ja nyt pääsee tekemään isoja muutoksia kun on todettu että hyvin toimii rassi mönkkäri vanteella, madalluksella ja jatkoilla. :seko:

Ainakin alkuun laitan jatkot uusiks, suunnitelmat aika pitkällä. Ei tule lisää pituutta. ;)

Sit noi johdot vihdoin piiloon, mittaristo valmiiks, takajouselle tilaa, takajarruvaijerin asennus ja underin teko. Puuhaa riittää. :)