Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

6.4.2015 0:57

Kuva

Tästä lähetään!
Skoba tuli vaihossa Rieju MRX:stä.
Katteita oli kiinnitetty nippusiteillä ja muutenkin kaikki muovit oli huonossa kunnossa. Mopo kulkee 40km/h ja ei jaksa mennä suht jyrkkiä ylämäkiä. Joutuu työntämään tai valitsemaan reitin uudelleen. Koettu.
Tarkotus on muuttaa kaikki mustat muovit sinisiksi, punaisiksi, keltaisiksi tai vihreiksi. Mielipiteitä kuunnellaan. Normaalisti mustat "sisusta-" ja puskurimuovit maalataan valkoisiksi, mutta tavoittelen erilaisuutta. Valkoiset muovit jää valkoisiksi todennäköisesti, ellei mattamustiksi tai muuten vaan uusiks valkoisella.
Kuvia alkuvaiheista en kerennyt ottaa, moposta lähti kuljetuksen aikana puolet katteista irti ja loput lähti projektimielessä ekana päivänä.
Suurin muutos tulee olemaan että takakatteita lyhennetään takaosasta. Tankki pitää ainakin siirtää kuljettajan penkin alle. Nyt tankki on ikävästi takapenkin alla. Tässä pyörässä on onneksi erillinen taka- ja etupenkki joten penkkiä ei tarvitse lyhennyksen takia verhoilla uudelleen.
Takakatteiden tilalle tulee todennäköisesti riisipeltiä.
Mopossa on hyvin hiljaiset äänet vakiona ja aion ottaa vaimentimet kokonaan irti tai laitan turbokitti änkän tilalle. Ilman putkea on kokeiltu ja kuulostaa suunnilteen jincheng mankilta. Jos hitsilaitteet saan lainaan niin teen tuplaulostulon takayläkatteiden kohdalle.
Mustien muovien hiomiseen tarvitaan vinkkejä. Paineilmaa ei ole käytössä. Teen projektin vanhempien pihalla pyöräkatoksessa joten tallia ei ole käytössä. Kesäprojekti siis. Motonetti ja Biltema on käytössä tässä kuopiossa joten linkatkaa niiden hiomatarvikkeita joita kannattaa käyttää.
Katteet maalataan spray maaleilla eikä ruiskulla. Taidolla tulee tarpeeksi hyvä muutenkin. Pienen budjetin projektina pidän tätä.
Ajossa on tällä hetkellä Kawasaki Ninja 636 stunttipyörä ja ikää on 22. Eka projekti on hyvä alottaa skootterista. Jotain hienoa tulee tämän kokemuksen jälkeen tehtyä moottoripyörien joukossakin.
Kawasakiin laitan stunttipalikkaa tonnilla mutta ne on pulttaa kiinni osia joten sitä ei tarvitse projektiksi kutsua.
Jos joku tietää miten Solifer 50R skobaa saa viritettyä ja välejä lyhennettyä niin hän kertoo sen tässä. Tarkoitus on kuitenkin pitää nopeus alle 60km/h niin ei tule ongelmia poliisisetien kanssa. Stunttikawalla hankitaan sitten ne sakot.
Tanko tulee todennäköisesti olemaan vakio. Ulkonäkö pysyy näin etupainoisena jota haetaan. Tai sitten laitan suoran tangon joka tulee olemaan vakiota matalampi.

Tällaista olisi tulossa:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut n3d päivämäärä 18.4.2015 0:43, muokattu yhteensä 4 kertaa

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

6.4.2015 0:58

Kertokaa kans miten saan kuvat näkymään ;)

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

6.4.2015 9:16

Kerroppas nyt vähän mitä suunnittelet?

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

6.4.2015 12:36

Kuvat saa näkymään niin että no itte ainakin käytän semmosta ku Tinypic eli lataat ensi sinne ne kuvat ja sitte siinä sivussa on niitä koodi hommia (laatikoita joissa koodia) ja kopioit siittä sen (img) koodin ja liität sen siihen viestiin mitä kirjottelet tänne vähä sekavasti selitetty mutta jospa ois jotaki hyötyä :lol:

Seuraillaan ja käyhän katteleen Mbk Mach G Ikuisuus rojekti :D

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

8.4.2015 0:40

Tänään tuli autolla kierrettyä kaikki Kuopion mopoliikkeet.,

Yamaha centeriltä tupit, M.Leppäseltä banjopultti, shelliltä ilmaa renkaisiin, motonetiltä power filtteri, kodintukusta pultteja, muttereita ja peltilevyjä, gigantilta johto kameraan projektikuvia varten. Rahaa meni alle 100 euroa.

Kuva

Vielä pitäisi hakea biltemalta akku, k-raudasta kilventausta ja kodintukusta lisää pultteja, muttereita ja peltilevyjä.

Mitäs projektille kuuluu? No nyt on siirretty bensatankki takapenkin alta etupenkin alle. Tankki oli pelkillä neljällä m6 pultilla kiinni rungossa. Tankki on 5 cm leveämpi molemmilla puolilla penkkiin nähden, joten pitää takakatteista leikata jonkinlaiset peitemuovit sille. Tankki tulee kiinni kolmella patenttivanteella ja tulee pysymään paikallaan.

Etupenkki piti sahata takapenkin rungosta irti, joten enää ei ole paluuta. Takapenkki näyttää aika hyvältä tuossa irrallaan. Se pitää käyttää joskus johonkin. Ehkä fighterin penkiksi.

Kuva

Runkoa en ole vielä sahannut lyhemmäksi. Pitää ensin hommata sahauslaikka vai mikä onkaan. Rälläkkä löytyy. Mallia biltema. Alumiinin ja muovin sahaamiseen löytyy pistosaha joka on hemmetin kätevä.

Menin penkomaan varastoa etsiäkseni hiomanauhaa ja kappas, löytyi 1 cm paksua vaneria 30x100mm pätkä. Pakkohan se on johonkin käyttää. Sahasin siitä 30x20mm pätkän ja laitoin etupenkin takaosan alle penkin tueksi. Se tulee runkoon kiinni ja yläosaan laitan kaksi pulttia töröttämään pystyyn penkin heilumisen estämiseksi. Täten penkin saa nostettua pystyyn tankkaamisen ajaksi.

Kuva

Etupenkin meinasin jättää alkuperäisellä kiinnikkeillä olevaksi mutta koeistumisen tulos oli että kiinnikkeet hajosi. Jostain syystä ne oli ohutta muovia. Ei muuta kun patenttivanne käteen ja uutta kiinnikettä tekemään. Hyvä tuli, mutta parempi olisi tullut jos olisi rälläkkä ja hitsi ja rautaa käytössä. Penkki on nyt matalampana kuin vakiossa. Hieman korotettuna takapäästä. Sisustan takaosan muovitpa ei tämän vuoksi enää sovi paikalleen. Keksin kyllä jotain...
Viimeksi muokannut n3d päivämäärä 18.4.2015 0:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

10.4.2015 3:02

Noniin nyt on Bilteman akku! Kylläpä palaa etulamput kivasti.
Varmaan on laturissa vikaa kun syö akkuja mokoma mopo.
Taitaa olla että palaa pelkät pitkät tällä hetkellä kun on noin kirkkaat.
Vedin takalampulta etuvaloille johdon kun ne ei toiminut, tai ainakaan eivät saaneet virtaa.

Kuva

Sellane hieno ajatus tuli että pitäisi tehdä etulampuille jotain.
Meinasin että otan umpiot irti ja laitan tilalle Bilteman sumuvalot. Ne vaan ovat niin pitkät että tarvitsevat paljon tilaa.
Tuossa kuva minkälaiset niistä tulisi!

Kuva

Kuvassa näkyvät vihreät katteet on shopattu siihen vaikka näyttävätkin niin aidoilta.
Toinen vaihtoehto on laittaa angel eyesit. Bemarikaupassa maksaisivat 40€ 4kpl rinkeleitä, joten ovat liian kalliit skootteriin.

Maalaushommat etenee.
Maalasin etusisäkatteen ja etukatteen yläosan vihreällä. Maalauksesta tuli kuluneen näköinen eikä huonosti maalatun näköinen joten olen varsin tyytyväinen tulokseen. Tuossa kuva etuyläkatteesta.

Kuva

Se onnistui aivan loistavasti. Tasasen maalaus on niin helppoa verrattuna sisäkatteisiin joissa on sellainen auton puskuripinta. Tosin hion sisäkatteet vaan P100 hiomapaperilla. Olisi pitänyt käydä vielä hienommalla läpi.

Kuva

Tuossa kuvassa näkyy Derbin änkkä joka tulee tähän jos keksin miten kiinnitän sen patenttivanteella. Änkkää on paikattu hitsillä ja rälläkällä ja hiottu, mutta ei maalattu. Pitäis ostaa mustaa kuumakestomaalia ja käydä sillä koko putki ja änkkä läpi. Kuvassa näkyy kanssa se maali millä vedän katteet. Mallia motonet.

Valkoisille katteille tuli sellanen idea että jos aikaa jää liikää niin maalaan ne kromimaalilla tai hopealla tai mattavalkoisella. Kromispraymaalilla on varmaan aika mahoton saada edes välttävää tulosta.

Takakatteista tuli sellanen loistava idea, että laitan takakatteet ja takavalon jatkumaan etupenkin takapuolelle. Eli perä olisi vain lyhennetty eikä karsittu. Tässä on kuva mitä haen koska en osaa selittää.

Kuva

Tuosta nimenomaan modasin takakatteen eteenpäin. Ja takakate kun on niin leveä, niin se sopii leveän tankin kanssa. Ja takakatteen etuosa pitää leikata näyttämään ilmanottoaukoilta. Kuvassa on MBK:n Macg G koska en löytänyt hyvää kuvaa Solikasta.
Viimeksi muokannut n3d päivämäärä 18.4.2015 0:36, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

13.4.2015 19:16

Nyt on katteita rälläköity lisää ja maalattu tunkonumeron suoja ja pohjakatteen mustat kohdat. Pohjakate on kans asennetty nyt, tosin nippusiteillä. Pitäis olla joku systeemi pulteille ja muttereille että ne ei häviä purkamisen ja kasaamisen välillä.

Kuva

Perästä tuli omasta mielestä ihan loistavan näköinen. Pitää enää peittää vanerit ja runko riisialumiinipellillä. Sitä on jo ostettu 30x100 levy ja näkyy kuvassa maassa. Akku ja keskirunko peitetään sillä kanssa. 60x100 levy olisi maksanut 70€ joten tuolla puolikkaalla on selvittävä.

Derbin änkän sain kanssa asennettua. Äänet laski vähintään puoleen valehtelematta. Änkän asensin pelkällä patenttivanteella ja reiän porasin pakoputkelle sopivaksi. Vielä päästää pakokaasuja kiinnikkeen välistä. Eli pitäisi hitsata. Ei onnistu.

Kuva

Sitten pitäisi vanteet irrottaa ja viedä renkaat irroitettavaksi. Sitten kevyt hionta ja maalaus ja renkaat takasin.

Seuraavaksi pitää etulampuille tehdä jotain. Irrottaa umpiot ja laittaa erilaiset lamput. Valot toimii tosiaan nyt kaikki. Jarruvalot ja vilkutkin. Helppo liikenteessä kun ei tarvitse kädellä näyttää suuntaa.

Sähköstartti ei toimi. Missähän tuossa olis rele tai sulake startille? Ja saisko startille katkaisimen kautta vedettyä virran suoraan akulta? Välillä joutuu polkemaan kymmenenkin kertaa ennen kun käynnistyy ja poljin ei palaudu vaan se pitää nostaa jalalla. Olen suunnitellut myös käynnistyspolkimen pidentämistä.

Mitähän muuta kivaa sitä tähän keksisi? Toisesta projektista luin takahaarukan pidentämisestä mutta tämä näyttää jo tuon perän takia pitkältä. Voishan sitä liiotella. Ehkä joku 5cm niin ei näyttäisi ihan törkeältä.
Viimeksi muokannut n3d päivämäärä 15.4.2015 13:57, muokattu yhteensä 5 kertaa

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

14.4.2015 20:48

Nyt tuli postissa led-nauhat!

Kuva

Juotin vihreille nauhoille tänään johdot ja asensin se skootterin pohjaan.

Kuva

Puhistin muka pohjan eka ja sit liimasin nauhat kiinni. Sitten poralla reikiä nauhan viereen ja nippusiteet jokasen kohalle. Oli iso ja rasittava homma vaikka en tarkasti tehnytkään. Valaisukyvystä laitan kuvaa sitten kun saan pimeellä otettua kuvat. Liitos tapahtui niin että otin virran akulta katkaisimelle jonka kautta suoraan ledeille. Näin ledit voi jättää palamaan ilman avainta virtalukossa.

Nyt on Soliferissä sellanen vika että välillä valot palaa ja välillä mikään sähkölaite ei toimi. En ymmärrä missä vois olla kosketushäiriö. Jossain tärkeässä liitoksessa.

Kawasakiin sain laitettua fatbarin.

Kuva

Pyörään piti laittaa pidempi jarruletku ja kaikissa vaijereissa ja johoissa riitti pituus. 4Stuntin kaatumaraudassa oli valmis paikka mittaristolle ja johtojen pituus riitti laittaakseni sen siihen. Helpolla selvittiin. Tupit on vielä kuivamassa ja huomenna pääsee jo polttelemaan kumia. Ja vihdoin pääsen ajelemaan muullakin kun tuolla skootterin rutkulla.

Tuli muuten joku vakio Pösö XPS:llä ohi kun raidasin skootterilla taajamassa. Kyllä muuten nauratti... Ja hävetti.

Ja kaikille vinkki! Ajoin Kawasakilla jonkun Foordin perässä ja se suihkautti lasinpesunestettä päälle. Ei muuta kun autosta ohi ja vauhtiburniksella sulaa kumia Foordin puskurille. Saipahan opetuksen.

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

18.4.2015 2:38

n3d kirjoitti: Ja kaikille vinkki! Ajoin Kawasakilla jonkun Foordin perässä ja se suihkautti lasinpesunestettä päälle. Ei muuta kun autosta ohi ja vauhtiburniksella sulaa kumia Foordin puskurille. Saipahan opetuksen.


Siis ei jumalauta miten naurettavaa touhua... :roll: Luuletko että tahalleen ruiskutti lasolit sun päälles ? Pidä pidempi turvaväli niin ei oo ongelmaa... Tän sun kirjotuksen perusteella sun ikä on jotain 15v ? :lol: Huhhuh....

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

18.4.2015 15:31

Koivuvaneria ja patenttinauhaa... Tosi kekseliästä ja kaunista :roll:

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

18.4.2015 19:37

Tuollasten jätkien takia meitä pärrillä ajavia ei kunnioiteta tippaakaan liikenteessä.. Ja nuo patentti viritykset ja vanerit, ihan hävettää lukea tuommosta tekstiä :roll:

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

18.4.2015 21:24

Miks liityin ikinä tänne kun täältä saa kuulla vaan vittuilua :lol:
Huomattu myös toisten topikeissa :) Ihmiset... Haistakaa vittu! :D

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

18.4.2015 23:23

"Vittuilua" :roll: Et siis tiedä mitä vittuilu on?? Porukka kyllä puhuu asiaa täällä. Jos et tuon kypsemmin osaa asiaa ottaa, tai muutenkaan käyttäytyä, niin mun puolesta voisit lähteä "jäähylle" ja kasvaa hieman.. Kortinkin vois mun puolesta tuollasilta kuskeilta ottaa pois ihan vapaasti.

Voit myös miettiä omaa asennettas ja sitä miten käyttäydyt muita kohtaan. Jos et osaa käyttäytyä, vaan haistattelet muille yms. niin voit olla varma, että lähdet täältä yhtä nopeasti kun liityit..


Projektiin liittyen: Ei ketään kiinnosta mitkään jonnepatenttiviritys projektit.. Jätä nyt edes puutavara ja patentit tästä projektista pois niin saattaisi jaksaa lukeakkin.

Re: Solifer 50R kiihdytyspyörä projekti

19.4.2015 13:35

Tästä eteenpäin pysytään sitten ketjun aiheessa.

Seuraavan kerron ihan normaalina foorumin käyttäjänä, en moderaattorina tai muuta vastaavaa: tuo käytökseen ei oikein sovi yleisille teille, eikä myöskään internetiin (ainakaan tälle foorumille). Nämä arvostelijat/"vittuilijat" puhuvat ihan asiaa.

Ps. viestejä on turha ilmoittaa, em.syistä olen sulkenut ilmoituksesi mitenkään niihin reagoimatta.

E: Ja lukkoon aloittajan pyynnöstä.