Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Custom Monkey

8.11.2014 21:19

Nyt kun autot ja talot ja hiekkalaatikot on rakennettu, niin palataan ajassa pikkusen takasin päin ja kaivetaan vanha kylärassi varastosta. -89 Honda Monkey, muutaman vuoden nuorempi kuin rakentaja :)

Tarkoituksena kyhäillä talven tylsyydessä hieman härskimmän näkönen laite. Näillä näkymin aika lailla kaikki muut osat menee vaihtoon/tehdään itse paitsi runko/tankki.

Tämä tulee olemaan varmaankin hidas projekti, kun aika on nykyään kortilla ja rakennus etenee visioitten mukaan. Mutta katotaan mitä saadan aikaseksi.

Tästä lähdetään.

Kuva

Hahmottelua ja mittailua.

Kuva

Takavanteen rakentelua. Töistä löyty sopivasti valmiita kappaleita mistä saa uudet kehät.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taakse tulossa 145/50-10 ja eteen varmaankin 130/50-10, takavanteen lopullinen leveys selviää heti kun rengas saapuu.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 1:26

Kiintoisa proju, seuraillaan.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 1:41

Tästä voi tulla hyvä, laita topikkia monkeyt.nettiin, sielä kiinnostais monia, porukkaakin on samasta ikäryhmästä ihan hyvin.

Jos vanteiden lipat tulee noin niin tuskin saa kumia paikalleen, toinen on asia jos hommaat pari lisävannetta ja teet purettavat. Se ois silti hyvä saada tupelessiksi niin rengas muotoutuu paremmin kuin mitä sisuskumin kans.
Tuossa tapauksessa vaihtoehto ois siihenkin että tekis 3 osaset vanteet, eli joku 8mm alumiinista ite tehty keskiosa ja lipat tulee kiinni reunoista, niinku craft tekee.
Sanoisin että 7" vanne on aika maximi. Suosittelisin kumminki kopiomaan multa ja laittaan eteen 100/50 kumin ja sitten 3.5 ja 6" leveät vanteet.
12" vanteet ois myös uutta suomessa.
Jos konetta tarvit, niin voisin kohtuuhintaan myydä 166cc 4v kannella olevan koneen.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 1:59

Joo noista lipoista pitää sisäpuolelta ainakin ottaa pykälä vielä pois, kun nyt sisäpuolen koko on sama kuin tossa vanteen alkuperäsessä reunapatissa. Päädyin tohon ratkasuun yrittää levitellä kun vanteet löyty puoli ilmaseks niin ei oo iso menetys vaikka homma vähä kusiskin. Kaveri on rengaspuljussa töissä niin pitää kysellä mitä taikoja se pystyy tekeen sen kumin suhteen.

Katellaan runko ensin kasaan ja perehdytään sitte moottoriin.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 12:09

Ite kans oon varmaan sata rengasta vaihtanu niin ei se kumi veny yhtään, sen takia vanteessa pitää olla tuo syvennys keskellä, vähintään sen verran mitä tuo ulkopykälä on.
Nuo Levennys palikat varmaan sais pienennettyä kun ottaa palan välistä ja hitsaa takasin kasaan, pitäs vaan olla toiset vanteet, kun ois tyhymää hitsata vannetta noin palio, 4 saumaa on jo rajoilla, mieluiten ois vain yksi :D Tuommonen maksaa suomessakin joku 20e.
Tuon takia tosin ois helpoin tehä vakiomanki tyyliset 2 osaset vanteet ja tiiviste väliin niin saa tubelessit.
Tuosa tapauksesa ois hyvä jos koko ois sellanen että renkaaseen menis ilma heti eikä jäis pientä rakoa että joutuu räjäyttään paikolleen.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 13:17

Siis kyllähän tuo orkkis syvennys jää vanteeseen, koitan nyt kasvattaa sitä kohtaa vanteessa missä on se pieni syvennys sen patin jälkeen mihin kumi normaalisti plompsahtaa paikalleen. Ajattelin sit Tiggauksen jälkeen sorvata sen pykälän siihen uudestaan. Ja sitä mietein että jos ton levennetyn osan tekee juuri kumin sisäreunan kokoseksi, niin se vois helpottaa sen paikalleen menemistä kun sitä ilmalla täyttää.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 13:56

Niin mutta tuo syvennys pitää olla lähempänä vanteen reunaa, maximissaan joku 3cm lipan reunasta. Toimis jos jätät toisen puolen vanteesta levittämättä, tai levität sen tuosta sisemmästä osasta.
Joissakin auton vanteissakin kun tuo pykälä on liika pieni tai liian kaukana reunasta, niin kumi on vaikea saada paikalleen. Jos tuo pykälä on esim 5cm vanteen reunasta, niin sen vanteen pitäs olla 5cm pienempi keskeltä että kumin saa paikolleen.

Joo se sisäosa ois hyvä olla kumin kokoinen, mutta vain toisella puolella tai splitti vanteissa.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 13:57

Oolrait. No katotaan mitä sen kans keksitään. Mites noissa valmiissa 4.8" umpivanteissa tuo on toteutettu, kun mielestäni ne on saman näköset kuin 3.5", ainoastaan tuo reuna on leveempi.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 14:36

Tietääkseni nuita on vain 4.5" leveitä ja ne on tosiaan leveämmät vain tuosta sisemmästä osasta.
http://lokitekki.kuvat.fi/kuvat/monkey/ ... mg=smaller
Tuon splitti vanne ois myös tyylikäs.
http://i173.photobucket.com/albums/w55/ ... 070001.jpg
Ite tekisin tuon tyyliset jos ois koneistusvehkeet, tuohon keskiosaan vois tehä syvennykset noille lipeille että ei jäis pykälää.
Jos sulla on noita aihioita enemmän, niin niistä vois jättää tuon pyöristyksen tuohon alas, niin ei jäis vanteeseen ollenkaan tuota pykälää.
Vaihtoehtoja on monia.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 15:24

Tarviiki tutkia jos tekiski toisesta puolesta pultattavan. Sit ei ois kumin kans ongelmia. Noita aihioita pystyn valamaan niin paljon kun vaan tarvii. Niiden takia ton levennyksen tohon ulompaan reunaan teinkin kun aihiot sopivat mitoiltaan melkein suoraan eikä vanne näyttäisi ihan niin umpinaiselta kun reuna pysyy ohkasena.

Re: Custom Monkey

9.11.2014 15:58

Niin sehän ois, jos vielä laittais pultattavan puolen jarrulevyn puolelle niin sitä ei edes helposti huomais. Tuossa 3 osasessa ois se vaihtoehto että vois ite suunnitella keskiosan muodot ja muuttaakkin sitä jos haluaa vaihtelua.

Re: Custom Monkey

14.11.2014 7:50

Projekti siirty Monkeyt.net iin. Ei jaksa kolmeen eri paikkaan päivittää tietoa. Tämän saa mun puolesta poistaa.