Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Khoddami-Racing #High-endit

23.9.2014 20:52

Nyt alkaa kahden Peugeot XPS-raadon yhdistäminen yhdeksi mopoksi. Kirjaimellisesti.

Mopo on ollut ''Projektina'' reilun vuoden ja homma on karannut käsistä, joten olisi järkevämpää ehkä myydä koko ruoska(t) pois, mutta keksin tuossa kesän lopussa, että onhan se näyttelyyn päästävä. Tavoitteena olisi joko käydä ACS tai MP-messut läpi. Ehkä molemmat, jos saan valmiiksi ajoissa.

Moposta tehdään jotain sellaista mitä Suomessa ei ole nähty viellä, eikä tulla näkemäänkään, ehkä. :D

Noh, tässä listaa mitä ulkonäölle tehdään-

Takahaarukan pidennys +10-15cm ON
Lyhyempi takaiskari -10cm ON
Keulan madallus EI
Kaikkien metalliosien kiillotus 20%
Lohkojen, sylkän, putken ja syylarin kiillotus 70%
Takahäkin modaus ja KTM SX tai EXC ''Lipan'' modaus siihen EI
Etukatteiden ja takalipan maalaus jollain hienolla ''efekti-maalilla EI
Vanteiden kiillotus EI

Noh, tässä oli jo tarpeeksi tarinointia tuosta ulkonäöstä, joten siirrytäämpä tekniikkaan:

Metrakit Prorace3 70cc Pytty
Metrakit Prorace3 kampura
Dellorto 26mm PHBH
S6 30cm ilmanputsari
Most 80/90-putki
TPR-kytkin
yms. yms.

Tuo kone on melkein valmis ollut sen 3kk, eli nyt haetaan motivaatiota vain laittaa kytkinkoppa paikoilleen, kaasari säätöihin ja sähköt paikoilleen.

Sellainen juttu on pyörinyt myös mielessä, että mitä jos tekniikkaa alettaisiin rakentaa sinne 10hp korkeammalle, kuin tuo MK-setti nyt tuottaa.
Mutta ei siitä sen enempää, se edellyttää tuon tekniikan myymistä.

Kuvia tulee silloin, kun projekti aloitetaan kunnolla, eli luultavasti viikonloppuna!
Viimeksi muokannut Khoddami-Racing päivämäärä 22.3.2015 21:36, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

30.9.2014 20:46

Joo no tässähän on ollut kaikenlaista, osaa kadoksissa ja ei ole aikaa laittaa. Mutta huomenna olisi tarkoitus tehdä projua hieman ja sen jälkeen lähteekin takahaarukat pidennysleikkaukseen!

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

6.11.2014 17:01

Kuva

Siinä takahaarukkaa, EXC 125cc '09 katesarja tuli hankittua kun halvalla sain, 50e.

Takahaarukassa siis 15cm jatkopala, ja kestävä on. Seuraavaksi lähtee takahäkki muokkauseen. Keulakin avataan lähipäivinä ja penkin verhoilu valkoiseksi aloitetaan.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

6.11.2014 17:12

Iha siistin näköinen takahaarukka ainakin kuvassa.

Minkälaisia suunnitelmia pytylle yms, jos aiot saada 10hp lisää tehoa?

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

6.11.2014 17:25

Niin, no silloinhan pitäisi toi Metrakitti myydä ja saada 90cc pytty alle, siitä tuollaiset 30hp tehot olisivat melko realistisia.

Metrakitistä taas on pyörinyt sellainen taka-ajatus, että jos hommaisi 46mm kampuran (MVT) ja koropalan sylinterille, jolloin se kuutiotilavuuskin nousisi 80-pintaan, olisi 25hp tehot realistisia.
Viilaa en aio antaa tuolle, koska viilattavaa ei käytännössä ole. Kannen madaltaminenkin on kaksiosaisten kansien kanssa kaksipiippuinen juttu, koska sitä tehoa joko tulee, tai sitten sitä tulee vähemmän.
Sähköillekkin pitäisi silloin jotain tehdä, kun itseäni ottaa päähän se, että mopo on sähköjä vaille jo HE.
Lisäksi kaasutinta voisi päivittää PWK-tyyppiseksi, koska PWK-kaasarien rakenne on parempi, kuin tuossa PHBHssa. Onhan noissa Proraceissä ollut 30mm kaasariakin kiinni, säätöjen hakeminenhan muuttuu rakettitieteeksi tosin pahimmassa tapauksessa 30mm soppatykkien kanssa :lol:

Kuva

Siinä kuukauden takaa otettu kuva, jonka mopotuningissa julkaisin. Kiillotettu kone tosiaan. Pari asiaa tuossa on, jotka itseäni häiritsee, niin voi olla, että kiillotan tuon vielä paremmin. Saa nähdä.. :)

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

6.11.2014 19:08

Laittaisitko Pro Racesta kuvaa, miten korkealle mäntä jää YKK:ssa?
Silloin tietäisi jo jonkun verran, että onko mahdollista laittaa esim. 46mm iskuinen kampura. Ainakin 42-43mm iskuisen kampuran saa kohtuu helposti sopimaan, ilman että ajoitukset muuttuu radikaalisti. Most valmistaa AM6:lle 42mm iskuista kampuraa ja hintakin sillä on todella kohtuullinen. 129,90e jos oikein muistan.

Kyllähän niitä on nähty 32-34mm PWK kaasareita noiden kireiden 70cc patojen kanssa. Eri asia sitten onko noin suuresta soppatykistä enään mitään hyötyä (todennäköisesti ennemmin haittaa ylisuuresta kaasuttimesta).

Itellä on rakenteilla Airsal 70/83cc, joten voin jeesata näissä stroukkikampura -asioissa, jos haluat.

Katso tuolta "mopojen sähköt ja sähköpatentit" -topikista viimeinen sivu.. siellä on linkit 2 eri kisasähköihin (HPI ja MVT), joilla on jo jollain tavalla kohtuulliset hinnat.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 17:58

No pyttyhän tuossa on jo kiinni, niin en voi kuvia pistää.

Mutta siinä on YKKhon kyllä aika hyväkin rako, koska nykyinen squishi on melko korkea.

Metrakithän (siis Athena) valmisti Prorace sarjassa Big-bore settiä, johon kuului 46mm stroukkikampura ja XL pytty, eli hieman modattu 70cc ''normi'' Prorace.
Eli tuo stroukkaaminen on tämän setin kanssa mahdollista.
Kun ostin nykyisen kampuran, niin myyjä väitti että kyseessä oli 46mm kampura, koska kiertarissa on numerot 46. Noh, kun tuo kampura saapui kotiin, niin sieltä paljastui Metrakitin normi 39mm kampura. Eli Metrakitin normikampurassa oli tosiaan numerot 46, jolloin myyjä luuli, että se oli ollut stroukkikampura. Sainpahan halvalla :D

Ja tuo stroukkaaminen kuulostaisi aika mielenkiintoiselta, joten voi olla, että kone aukeaa (jälleen) :D

Kisasähköjen kannalta taidan tehdä niin, että hankin pelkästään Ingitechin CDIn, koska ovat yhteensopivia Ducatin sähköjen kanssa. Ja Ducatin sähköt ovat mielestäni aika hyvät, vauhtipyörästä saatan ottaa vähän pois.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 19:42

Metrakit Pro Race XL on tarkoitettu 43mm iskulle. Mm. animotos myy ko. sarjaa.
Tai näin ainakin itse muistelen..

Mut muutama asia, jotka kannattaa pitää mielessä, kun hommaa stroukkikampuran:
-Huuhteluaukkojen ajoitus ei saa ylittää 140 astetta
-Pakoaukon ajoitukset myöskin alle 200
-Decki voi olla negatiivinen (kuinka paljon on sitten eri asia)
-Kiertokanki ei osu lohkoon, eikä mene liian läheltä sitä

Suosittelen tekemään tarkat suunnitelmat moottorille, ennen kuin ostat pidempi iskuista kampuraa. Itellä meni 1,5-2kk pelkkään suunnitteluun ja nyt on kaikki sillä mallilla, ettei voi epäonnistua (jos kaikkki menee näiden suunnitelmien mukaisesti). ;)

Ja deck = männän ja sylinterin tiivistepinnan välinen korkeus. Itellä nyt 3,25mm, stroukkikampuralla -0,7mm (negatiivinen deck).

Mielenkiinnolla seurailen tätä. :) Jos mahdollista, niin voisitko ottaa portmapin Pro Racesta ja mittoja palotilasta (squishband, squish-välys ja palotilan kupin tilavuus)?
Olisi ihan kiva tietää, miten paljon eroaa esim. omasta Airsalista tai vaikkapa Bidalotin 80cc:stä.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 21:38

http://www.animotos.com/contents/en-uk/d1483.html

43/46mm näyttää olevan.

http://www.bayareatwostroke.com/forum/showthread.php?t=4006

Tommoinen proju löytyi merten takaa, tuossa on tehty jonkinasteen stroukkaaminen SP-pytylle, tosin PR3 verraten noissa pytyissä on melkoisesti eroja.

Voin kyllä pistää mittoja, jos alan availemaan konetta. Ja jos motivaatio/aika/raha riittää, niin ehkä voisin jopa itsekkin porttailla...
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin dynoon pitäisi päästä käymään.

Tänään tuli takahaarukka kotiin, ja siitä otin viimeisetkin maalit pois porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalaikalla, vai mikälie onkaan. Huomenna taas puran ''elintenluovuttajan'' etupäätä.

Jonkilaisia piirustuksia pitäisi tehdä myös noista madalluksista, koska nykyinen 200mm iskari on auttamattomasti liian lyhyt, tai siltä se näytti. 300mm vakio-iskari on taas liian pitkä ja mielestäni huono näyttelykäyttöön.
Matala tästä kuitenkin tulee 8)

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 21:41

Täällä kyllä vuosia sitten oli madallettu saman tyylinen mopo, oli näyttelyissäkin.
Ei varmaan ole kovin vaikea tietää syytä miksi niitä on vain yksi :D

Tuossa koneessa on paikkoja jotka on lähes mahoton kiillottaa virheettömiksi, siksi sitä harva tekee, puhumattakaan siinä jos sen meinaa pitääkkin kiiltävänä.

Ei vaikuta kovin hyvältä että vuosi jo menny, pitäs olla kuvia ja palio että kukaan vaikuttuis siitä että tämä topikki ei ole kuukauden päästä jo unohettu. Niin on tosin yli 50% muistaki projekteista täällä.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 21:49

No en usko, että H-E ja näyttelymopolla kauheasti offia ajetaan, että kone menisi niin paskaiseksi.

Mutta jos ollaan sitten noin negatiivisena, niin miksi itse et sitten tee parempaa? :D

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 21:58

@tuuninkiX - Sellaisia projekteja on ollut todella paljon, jotka on just sellaisia, että tilataan osat, laitetaan nopeasti kiinni, kone tulille --> säädöt perseellään, eikun ajamaan --> leipo. Sitten onkin myynti-ilmoitus päivän päästä tehty.

Toivotaan kuitenkin ettei tästä tule sellaista projektia. Sen verran mielenkiintoinen kuitenkin. ;)

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 22:04

No tähän on kuitenkin uponnut muutamat pennit (sellainen 1000e), niin en usko, että unohtuu ihan heti tää proju :D
Mopo on ollut kasassa jo, tosin silloin iski kuume takahaarukan pidentämiseen ja homma karkasi käsistä.
Konekkin on sähköjä vaille käyntikuntoinen, ja siinä sitten kuvia kun niin haluttiin.

Kuva

Takakatetta on jollaintavalla leikeltty, niin pitää tuo ikävä reikä tuolta penkin takaa kuiduttaa piiloon, tarrat kyllä lähtevät jossainvaiheessa.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

7.11.2014 22:47

tuuninkiX kirjoitti:No en usko, että H-E ja näyttelymopolla kauheasti offia ajetaan, että kone menisi niin paskaiseksi.

Mutta jos ollaan sitten noin negatiivisena, niin miksi itse et sitten tee parempaa? :D


Alumiini hapettuu heleposti, sitten jos se hapettuu liikaa niin joutuu hiomaan uusiksi.
Oon tehny kaikenlaista sen eteen että voin joskus kommentoida nekatiivisesti, täälä vaan on harvinaista että jotaki tekis mieli kehua.

Re: Peugeot XPS #High-End #ACS? #Ikuisuusprojekti

9.11.2014 21:59

Kuva

Kuva

Tuossa on pari kuvaa pidemmän haarukan kanssa.

Tuostahan tulee nyt muuttumaan kaikki, katsoin ainoastaan miltä tuo näyttää haarukan ja vakio-iskarin kanssa.
200mm iskarilla en kehdannut testailla sillä näytti aika härskiltä, kun toisen rungon ja tuon haarukan kanssa kattelin. näytti siltä, että 50mm koro ei olisi paha?
Vakio-iskarihan on siinä 300mm pitkä.

Tuo takahäkki lähtee seuraavaksi vierailemaan leikkaussalin puolelle, koska tuossa häkin ja penkin välissä on n. 4cm rako, joka ei näytä hyvältä, tuo häkki näytti lipan kanssa kuitenkin yllättävän hyvältä.

Keulan otan tuosta rungosta irti sitten, kun ehdin tekemään sille jotain, sillä koeviikkoa puskee kohta päälle. Keula siis madalletaan aika radikaalisti. T-paloille pitäisi keksiä myös hyvä maalinpoistokikka, kun en jaksa hinkata tuosta noita maaleja pois. Lähtisikö NaOHilla?