Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Suzuki S 50cc -> RD125

24.7.2014 7:00

Tuli tuossa vastaan tuommonen vanha Suzuki S, joka oli muutaman vuoden ainakin seissyt tutulla tallin nurkalla.
Valitettavasti lähtötilanteesta ei ole kuvia, mutta mopedi näytti suurinpiirtein tältä: (Ilman sivukatetta ja etumaskia ja aika paljon huonommassa kunnossa.)
Kuva

Siinä mopoa purkaessani ja osia kunnostellessa tuli jo mietiskeltyä tekniikkapuolen piristystä. Aluksi kävi mielessä, että laitetaan "perusvirit" 80 kuutioinen sylinteri, isompi kaasari ja tehoputki. Osia metsästellessä nettivaraosasta tuli kuitenkin hullu ajatus mieleen, että mitäs jos laittaisikin 125 kuutioisen vesijäähykoneen PV:n koneen paikalle. No tuumasta toimeen ja vastaan kävelikin ilmeisesti käyntikuntoinen ja valmiiksi purettu Yamaha RD 125 -82 kone. Ei muutakun puhelin kouraan ja kauppoja sopimaan ja kone olikin jo haettavissa muutaman päivän päästä matkahuollosta. :seko:

Nyt on runko hiottu ja maalattu, tankki maalattu, penkin runkolevy korjattu. (Pulttien kiinnikkeet hitsattu uudelleen ja hionta+maalaus.) Sitten pääsinkin jo sovittelemaan RD:n konetta runkoon.
Kuva
Kuva
Kuva

No kävikö kone "heittämällä" paikalleen? Ei käynyt. Mootottorin taka-alakiinnike käy paikoilleen, mutta muut kiinnikkeet joutuu tekemään uudelleen. Kaasutin ottaa vakioimukaulalla runkoon kiinni, joten imukaulan joutuu tekemään uudestaan. Muuten näyttäisi siltä että ilman suurempia ongelmia koneen saa paikalleen. (Mitä nyt vähän kiinnikkeiden hitsailua ja ketjulinjojen passailua edessä. :lol: )

Suurin ongelma on tällähetkellä se, että RD:n ketjut ovat 428 ja Suzukin 420. RD:n koneeseen ei käy (yllätys) PV:n eturatas, joten on siirryttävä käyttämään 428 ketjua.
Suzuki S:ään ei oikein tahdo löytyä sellaista takaratasta jolla tuo olisi mahdollista. Tässä vielä kuvat takarattaista:

RD:
Kuva
Suzuki S:
Kuva

Olen miettinyt seuraavia ratkaisuja tähän ongelmaan.
  • Teen/teetätän (jossain ammattikoulussa) sovitepalan, jolla RD:n takarattaan saa kiinni tuohon takarumpuun.
  • Vaihdan jostain toisesta moposta/crossista takavanteen, jossa käytetään 428 ketjua.
Ongelmana tässä on se, että ketjut pitäisi saada paikalleen ennenkuin moottorin kiinnikkeitä voi sen enempää alkaa tekemään. (Saa ketjulinjan suoraksi.)
Nyt voi esittää tähän ratkaisuja tuohon ongelmaan, jos jollain on koulussa/töissä mahdollisuus sorvata sovitepala, niin voin siitä jokusen euron maksaa. Tai jos joku tietää, minkä yleisen mopon/crossin takaratas on 428 ketjulla, niin otetaan ehdotuksia vastaan. ;)

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

24.7.2014 14:45

Tänään tuli sitten askarreltua imukaulaa kaasuttimelle...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sit laittelin sähköt ja otettiin savut! Koska en tiennyt onko kone käyntikuntoinen, kyllä on! :seko:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1978345/Suzuki%20S/WP_20140724_112116Z.mp4

Masentaa tuo ratasasia, koska ei saa tehtyä noita loppuja kiinnikkeitä koneelle vielä...

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

24.7.2014 16:29

Tuon rattaan vois tehä hitsaamalla vakio keskiosan ja 28 ulko-osan, vois vaikka laittaa päällekkäin niin on helpompi hitsata suora. Tuon ketjulinjan voi kattoa jollain suoralla rauan tai puun pätkällä ja ottaa vaan huomioon että uus rissa on paksumpi. Pitää vaan jotenki saaha takarengas ensin mahollisimman suoraan.
Jos meinaa ketju paikallaan kattoa koneen paikan niin tarkkuus on huonompi. Koita saaha koneen rissa swingin pultin korkeudelle, tai niin minä laittaisin.

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

24.7.2014 16:50

Kiitos neuvoista, toi ketjulinjan kattominen takaratasta pitkin esim. suoralla vatupassilla oli hyvä idea!
Hieroskelen tuossa kauppoja yhdistä vanteista, niin projekti ehkä etenee sen jälkeen nopeammin!

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

25.7.2014 18:42

Ässässä on 415 jako. 415, 420 ja 428 jaoissa on ainoana erona rattaiden paksuus. Eli 428 rattaasta saa ohentamalla 420 tai 415 jaon. Tigerin vanteelle ite tein 428 jakoisen rattaan laittamalla kaksi 415 ratasta päällekkäin ja ohentamalla millin. Eturattaiden ohennus käy näppärästi, kun laittaa koneen käymään ja isoimman vaihteen pyörimään sitten rälläkällä sorvaa pyörivästä rattaasta sopivasti pois. Kannattaa mallata ketjujen kanssa.

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

27.7.2014 20:41

Tässä oon kyselly kavereilta, jos jollakin jolla olis sorvi niin sais tehtyä adapterin tolle RD:n rattaalle. Sillon sais tuolla vahvemmalla 428 ketjulla käytettyä tuota peliä.
Tein tämmösen hienon kuvan paintilla. Mitä mieltä ootte tuleeko asia selväksi tuosta kuvasta ja onko toteuttamiskelpoinen? Materiaalin vahvuudeksi olen ajatellut 5-6mm, ajatuksia?
Kuva

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

28.7.2014 16:38

Jäänyt tämä projekti huomaamatta. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.

Suosittelen harkitsemaan sitten vanteiden vaihtoa, S:n vakio takanapa ei kestä edes omalla koneella, tuo RD:n mylly repii sen hetkessä kappaleiksi. Vaihtoehtoina on etsiä joko Tunturi Super Sport tai Tiger pinnavanne, City/DX puolavanteet, RD:n puolavanteetkin menisi aika helposti. Itse rakentelin supermoto alustan omaan S:ään, siitä löydät kuvia galleriastani. :)

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

30.7.2014 14:33

Mäkistation, moniko tuumaiset nuo sinun renkaat/vanteet on? Hätäpäissäni tuli ostettua KTM EXC125 pinnavanteet, kun oli halvalla. (1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel)
EDIT: Siis Kawasaki KX125 -02 pinnavanteet.
Sovittelin niitä renkaita tuohon alle, niin takahaarukkaa joutuisi modaamaan niin härskisti, että siihen ei viitsisi ruveta.
Samalla kaverilla olisi myytävänä myös takahaarukka, jos siitä saisi tehtyä sopivan ässään? Sitten modaisi tuolle yhdelle iskarille, kuten sinäkin olet tehnyt.
Viimeksi muokannut valexi päivämäärä 30.7.2014 17:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

30.7.2014 17:14

Nuo on käsittääkseni Peugeot XPS:n motovanteet, 17 tuumaiset. Takakehä on 3.5' leveä. Takahaarukka on RD:stä, pikkasen lyhennettynä. PV-Foorumilla on mulla aiheesta enempi juttua:
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php ... 56#p449630
Tuosta alkaa projektijutut.

Tuolla oli suunnitteilla isopyöräinen S, siitä ei ole kyllä hetkeen kuulunut mitään.
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php ... 62#p451207

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

30.7.2014 18:04

Mites toi keula, onko tuo keulan keskiholkki standardikokoa S:ssä?
Jos ostais tuolta samalta heebolta tuon kawan takahaarukan ja keulan ja alkais siitä muodostamaan...

Tämä keula siis kyseessä:
http://www.nettivaraosa.com/moottoripyo ... et/1857139

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

30.7.2014 18:42

Tuossa linkkaamassasi keulassa näkyy olevan kartiorullalaakerit, S:ssä on samat kuulaakerikehät kuin esimerkiksi Pappa-Tunturissa. Eli joudut tekemään laakeripesät uusiksi emäputkeen.
Tuo Derbin keula oli lapsellisen helppo sovittaa paikalleen. Alemman laakerikoolin ja akselin väliin vain tiivisteholkki ja keula kasaan.

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

30.7.2014 20:41

Joo, pitää tuota keulaa katella sitten myöhemmin ja keskittyä tuohon takahaarukkaan.
Minkä levyinen siinä Derbin keulassa oli se haarukan väli? Jos kävis vaikka tuohon Excelin etuvanteeseen.

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

31.7.2014 14:34

Jos menee tollanen USD yli budjetin tai jotain nii mulla olis myydä tollane hyväkuntone CPI Smän keula t-paloineen halvalla. Tuossa vanha ilmotus http://www.motot.net/talli/osat/id55557/

Laita YV jos kiinnostaa ;)

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

2.8.2014 14:18

Jos ei vieläkään löytynyt sopivia, niin mulla olisi MRT Riejun vanteet, USD keula ja swingi myynnissä sopu hintaan ;) Laita yv jos kiinnostusta.

Re: Suzuki S 50cc -> RD125

9.10.2014 15:34

Kesä tuli kesä meni, pitäis jostain kaivaa inspiraatiota projektiin. Kuitenkin pientä edistystä tapahtunut ja takahaarukka on kiinni.

Haarukka on Honda CR125 -92:sesta, Takarengas Kawasaki KX125, takaratas tulee Kawasaki KMX124 -> Jako 428! :)

Linkun laakerit pitäisi vaihtaa, ne on siis jo ostettu ja valmiina vaihtoa varten ja hitsata linkulle kiinnitys ja iskarin yläpään kiinnitys.

Kuva
Kuva