Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

astaran nyrkkipaja

13.7.2014 3:30

Olihan se arvattavissa, neljän pyörän päällä istuminen alkoi taas kyllästyttää. Tällä kertaa kyseessä kuitenkin "hieman" viimekesäistä 600cc separia kesympi laite.

Nettimotosta tuli oman paikkakunnan ilmoituksia selailtua ja silmiin pisti kyseessä oleva pulkka pääasiassa edullisen hinnan takia. Kyseessä siis Benelli 49X vuosimallia 2009. Koeajolla huomasin että kone vetää suhteellisen hyvin jopa meikäläisen kokoista rotevaa jannua, myyjä taas väitti kivenkovaan vehkeen olevan aivan vakio. Auton mittariin kelatut lähemmäs 80 km/h kertoivat hieman toista. No, eipä tuo pahitteeksi ole jos vaikka liikenteen mukana pysyykin.

Kuva

Kuva

Kuten kuvista voi huomata, ulkokuori on lievästi sanottuna karuhko. Takajarrupalat ja -rengas ovat vaihtokunnossa, katteet luultavasti hiottu jollain 80 gritin paperilla ja ruiskittu väri päälle. Penkkikin on parhaat päivänsä nähnyt, valoista puhumattakaan. Tankki on myös siirretty penkin alle bensapumpun sanottua sopimuksensa irti. Ai niin, jännitteensäädinkin pitäisi vaihtaa. Siistimistä siis riittää, mutta hinta/laatu-suhde on ainakin ensimmäisen päivän perusteella enemmän kuin kohdallaan.

Loppuun voisin laittaa jonkin sortin to-do -listan:

- akselivälin pidennys joitakin kymmeniä senttejä
- mahdollisesti etupumppujen madallus
- uusi tanko ja kahvat
- katteiden muokkaus/ehostus
- koneen siistiminen
- sähköjen tarkistus
- takarenkaan ja jarrupalojen vaihto
- ...se jännitteensäädin.

Ynnä muuta mitä nyt mieleen sattuu juolahtamaan. Aikataulusta en uskalla luvata mitään, suurin osa ajasta menee perheen ja autojen parissa. Etenee kun etenee. Parempia kuvia yritän ottaa huomenna päivänvalossa, yömyöhällä otetut räpsyt ei palvele oikein kenenkään etua.

Kiitos ja anteeksi.
Viimeksi muokannut astars- päivämäärä 10.12.2014 2:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: astaran nyrkkipaja

15.7.2014 0:19

Tänään rupesi etuvalojen puute sen verran vaivaamaan että kävin tallilla kattomassa mitä ne oikein on syöny. Polttimot oli ehjät mutta virtaa ei tullut, ei sitten millään. Ei edes katkaisijalle asti. Johtohelvetti oli sen verran mittava että ajattelin jättää sen siistimisen odottamaan aikaa parempaa ja vedin johdon suoraan akulta pitkä/lyhyt -katkaisimelle (sulakkeen kanssa, tottakai). Nappi väliin ettei pala koko ajan ja avot 8)

Hioin myös umpiot vesissä 1000-1500 karkeuksilla ja vedin kirkaslakan päälle, kyllä noista nyt läpi näkee, vaikkei mitkään siistit ainakaan omaan silmään olekaan... Ilmeisesti joskus ajettu johonkin, sen verta säröillä ovat. Laittaa uudet sitten kun tilaa muutakin palikkaa.

Alakierroksilla pätkiminen ja röpötys korjaantui laittamalla tankkiin n. 2,5-3% seokset, edellinen omistaja oli luultavasti kuvitellut tankkaavansa moottorisahaa, sen verran tuli voimasavua putkesta.

Jännitteensäädinkin tuli vaihdettua, entinen roikkui pelkkien johtojen varassa, eli ei ollut maissa missään. Olisi varmaan korjaantunut pulttaamalla kiinni, mutta kun kerran edellinen omistaja kävi uuden hakemassa samaan rahaan niin heitin nyt varmuuden vuoksi kiinni ja entinen lensi romukoppaan.

Tuossa ajellessa äänet kovenivat melko dramaattisesti yhtäkkiä, ja putkea vilkaistuani huomasin vaimentimen lähteneen kävelemään :paha: Pitää jostain katella sopiva pönttö tilalle.

Gepsiin näkyi kulkevan n. 68-70 kuun asennon mukaan. Kuvia en valitettavasti vielä(kään) saanut otettua, jospa jo huomenna :lol:

Re: astaran nyrkkipaja

15.7.2014 11:32

On se vaan mukavaa nähdä kun vanhemmatkin harrastelee näitä skoottereita enkä ole ainut :D igstä bongasinkin tän jo ja mielenkiinnolla odottelen mitäs tästä tulee :)

Itse kurvailen Volvon lisäks aeroxilla tällä hetkellä :)

Re: astaran nyrkkipaja

10.12.2014 2:25

Jahas, oiskohan aika kirjotella välillä tänne kans. Työkiireistä ja tilojen puutteesta johtuen ei ole pahemmin edistynyt, mutta jospa se siitä. Skoba oli loppukesästä isäukolla ajossa, seurauksena katkennut kiertokanki, jonka seurauksena mäntä sanoi myös itsensä irti ja jätti jonkinlaiset jäljet sylinterin seinämiin. Hoonaamisella saattaisi selvitä, mutta nälkä kasvaa syödessä ja Scooter-attackilta onkin tullut katseltua 70cc hiluja. Saisi mielestäni melko edukkaasti Suomeen lähetettynäkin.

Kuva

Tuommosia vähän kateltu, jotain muutakin pientä tarttuu todennäköisesti mukaan kun saan aikaiseksi tuon tilauksen tehdä.

Tässä parin päivän sisään on tullut purettua mopo lähestulkoon atomeiksi. Etupumppuja tutkailtu sen verran, että ainoa järkevä ratkaisu on sipaista sopiva siivu pumppujen yläpäistä pois, toivottavasti ei tule liian jäykät :seko: Takapään linkkuakin suunniteltu jo hieman, siitä lisää myöhemmin.