Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

30.7.2014 22:58

Oma mielipiteeni on taas päinvastainen, pidän nimittäin Piaggion/EURO3 versiota (06->) Rabasasta hiukan parempana kuin Minarellia. Tehollisesti melko samaa luokkaa, mutta Rabasassa on kuitenkin huomattavasti nykyaikaisempia ratkaisuja, kuten se kuuluisa pinnoitettu alumiinisylinteri 3-osaisella pakoaukolla (lähinnä aika lelu ratkaisu, mutta voipahan mainita munarallimiehille ;)). Vaihteisto paljon jämäkämpi kuin Minarellissa, ja esimerkikisi vaihdepolkimen akselin voi vaihtaa suoraan kytkinpuolelta, lohkoja avaamatta. Vesipumpun "tarkistusreikä" on myös hyvä esimerkki koneen suunnittelusta (löytyykö myös Minarellista, en tiedä?), melko helppo huoltaa, yksinkertainen ja "tehokas". Lisäksi myös esim. säädettävä sytytysennakko vakiona, tosin vain pari astetta, mutta silti enemmän kuin Minarellissa. ;)

En toki Minarellia mitenkään huonoksi hauku, lähinnä huollon tarve (omassa käytössäni ollut paljon suurempi) ja ne kuuluisat välivapaat tosin tiputtavat pisteitä. Kytkimen säätömutteriakin joutuu ruuvaamaan harva se päivä ja kytkintapit lentelevät pitkin kylän katuja. Plussaa tietysti tasapainoakseli, jota ei Rabasasta löydy. Myös varaosat yleisesti halvempia Minarelliin.


E: Tosiaan tänään päristelin noin 20m matkan pihalta talliin eikä sinä aikana edes huomannut mitään ulinoita. Josko vaikka se burnis rajoitinta vasten keittämiseen saakka olisi auttanut jotain. :roll: Pieni palovamma tuli käteen kun lensi letku irti ja nesteet päälle, mutta ei nyt mitään pahempaa. :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

31.7.2014 11:10

Itselläni lähinnä positiivisia kokemuksia Rabasasta (EBS050).

[OT]Esim. Vaihteisto on todella hyvä ja järeää tekoa, verrattuna AM6:seen.
Välivapaita tuli todella harvoin ja sitten kun vaihdoin Valvolinen Durablend öljyt, niin en onnistunut saamaan kertaakaan välivapaata.
Kytkin on myöskin tunnokkaampi, enkä nykyään edes osaa ajaa AM6 mopoja sen takia.. kytkin tuntuu niin oudolta niissä.
Nyt siis puhun yli 20tkm ajetuista mopoista. Molemmat '05:sia ja melko raiskattuja.
Minarellissa se 5. ja 6. vaihteen välinen välivapaa oli kuin vaihde, joka tulee väkisin siinä. Aina piti 2 kertaa nostaa poljinta kun vaihtoi 5. vaihteelta 6:lle.
Sitten jos miinuksia alkaa etsimään Rabasasta, niin se on ehdottomasti se öljytäyttökorkin sijainti.
[/OT]

Mite on edes mahdollista saada tuollaista jälkeä aikaiseksi? Ajettu huonoilla öljyillä ja raiskattu konetta miten sattuu?

Eiks muuten Rabasaan saa tasapainoakselia Derbi GPR50 ja jostain Limited Editionista... ? Näin itse muistelisin.

PS. Itselleni tuli Derbi DRD Limited Edition '05, joka ei tärise paljo yhtään.. ajettu 13tkm ja näyttäis pitävänä aika hyvin paikkansa.. mm. jarrulevyjen kuluminen (etulevyissä päälle 3mm ja takana melkein 3mm) kertoo melko paljon.
Et voisko tossa olla sitten tasapainoakseli????? En kehtais kyl toimivaa mopoa availla ja tuhlata rahaa uusiin tiivisteisiin.. :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

31.7.2014 12:17

Ei ole ainakaan D50B0:ssa tasapainoakselia. Jälkikäteen asennetuissa kisakampuroissa on limput tasapainotettu paremmin tietylle kierrosalueelle -> tuntuu vähemmän tärinää. Ja eron huomaa silti, esimerkiksi _uuden_ AM6 ja D50B0 välillä.

Ja öljyt voi täyttää kytkintapin reiän kautta. ;)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

31.7.2014 12:25

itellä se tappi ei lähtenyt irti siitä.. pyöri vaa tyhjää siinä, eikä noussut mihinkään.
en tiedä, mikä siinä oikein oli.. :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

31.7.2014 14:55

Itellä kokemusta parista am6 moposta ja vähän reilu parista rabasa/d50b0 ja samat huomiot tehnyt. Itellä/kavereilla ollut kummempia virityksiä am6 vehkeissä ja vaihteisto heittää välivapaata aika reilusti. Kytkin myös syystä tai toisesta aika tunnoton verrattuna rabasaan.

Itellä ollu rabasassa aina vakiopytystä parmakittiin +20tkm samalla vaihteistolla ilman ongelmia. Myös parista muusta derby moposta huomioitu tämä. Tärinästäkään ollut ongelmia ns paremmilla kampiakseleilla, Parmakitin kanssa tosin alko olemaan reilusti iskunpituutta ja männällä kokoa tuohon mopon lohkoihin niin vähän täristeli tietyillä kierrosalueilla :)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

31.7.2014 23:28

J11 kirjoitti:Mite on edes mahdollista saada tuollaista jälkeä aikaiseksi? Ajettu huonoilla öljyillä ja raiskattu konetta miten sattuu?

Ne välivapaat taitaa johtua siitä vaihderummusta. Sama vika on myös morini gsa laatikossa vaihderumpu on paska niin välivapaita löytyy. Ite kallistun kyllä enemmän rabasan puoleen, kun paljon modernimpi kone.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

1.8.2014 2:06

Tosiaan vaihderummustahan nuo johtuu. Viimeksi kun kaverin Minarellia rempattiin tutkailin hiukan tarkemmin tuota rakennetta ja ne "tapit" mitkä seuraavat rummun uria jäävät melko helposti paikoilleen -> välivapaa.

Ja J11 osui todennäköisesti oikeaan tuosta silpun syystä. Itsehän siis noin vuosi sitten kysyin omistajalta, että onko tämä koska vaihtanut öljyt viimeksi. Vastauksen varmaan jokainen tietääkin. ("ai pitääks ne vaihtaa?"). :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

1.8.2014 11:33

Onks siinä Top Performances valmistamassa vaihderummussa eroa alkuperäiseen?
Luulis, että sitä olis edes jotenkin paranneltu.. jopa alle 8tkm ajetussa am6 mopossa tulee aika herkästi välivapaita, jos ei nosta poljinta reippaasti.
tuohon alle 8tkm ajettuun am6 mopoon ei ollut edellinen omistaja vaihtanut myöskään vaihteistoöljyjä koskaan.. kysyin siltä "milloin oot viimeeks vaihtanut öljyt?" ja vastaus oli jotai "oon mä noita öljyjä vaihtanut aika useesti..." ja osoitteli tuorevoitelusäiliötä. :roll: kotona öljyt pihalle ja tuli ihan mustat öljyt ulos..

No joo.. nää on näitä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että se moottori hajoaa jos ei huolla sitä.. :roll: vähän niin kuin ne kisapiikkien omistajat jotka raiskaavat sitä kylmänä, säädöt päin persettä ja leipoo viikon päästä.. sitten samana päivänä myynti-ilmoitus "vaihdetaan leiponut kisapiikki nelariin." :D

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

1.8.2014 12:30

En ole Top Perfin vaihderumpua livenä nähnyt, mutta ilmeisesti kyseessä on vain vahvemmasta metallista (ehkä jopa titaanista) valmistettu rumpu. Ei kulu läheskään yhtä paljoa, joten myös välivapaat vähenevät. En muista onko vaihderumpu Minarellissa vakiona laakeroitu, mutta ainakin tuo TopPerfin rumpu suositellaan laakeroimaan, vähentää myös lohkon kulumista ilman laakeria. Eli laakeripesä lohkoon ja neulalaakeri koloon. :)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

8.8.2014 10:56

Derbistä vanteet kiillotettu ja kumi konvertoitu sliksiksi. Katteista takalippa, tankin läppä ja toinen takakylki maaleissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vika kuva tosiaan videolta napattu, pahoittelen huonoa laatua. ;)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

9.8.2014 18:41

Ongelmaa kytkimen kanssa. Kertokaas miten tuon Aprillia RX:n kytkimen pitäs toimia tai miten sitä voi testata toimiiko se oikein. Olen purkanut koneen ja vaihtanu kaikki laakerit ja stefat ja kasannu koneen nyt kuiteski tuo kytkin akseli ei enään palauta (ei ole öljyt vielä koneessa). Voiko tuota kytkintä testata jotenkin siittä kytkintapista joka on koneen sisällä? Minkä osan siinä kytkinpaketissa pitäs liikkua kun tapista vetää (tarkoitan nyt koneen sisäällä kytkinpaketista olevaa tappia) vais miten tuo oikein toimii? Missä asennossa pitäs olla sen lohkon läpi tulvan kytkinakselin? Säädetäänkö tuo kytkimen palautus vaijerilla vai palauttaako tuo kytkinpaketti asennon takaisi?
Eli jos jok osais kertoa tuon kytkimen toimintaperiaatteen pääsisin tarkastelussa eteenpäin tai jos joku tietää missä vika piilee niin kertokaas. Kiitän jo etukäteen vastauksista..))

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

10.8.2014 1:02

Jännähkö paikka kysyä, mutta vastataan nyt kuitenkin. Jatkokyselyt sitten mieluiten AM6-topikkiin.

Eli Minarellissa kytkimen akseli liikuttaa kytkimen pitempää tappia, joka taas kuulan välityksellä välittää liikeen siihen kytkimen keskellä olevaan lyhyempään tappiin. Tämä tappi taas painaa painelevyn ruuvia siirtäen painelevyä (kytkinjouset tietysti vastustavat) ja kytkin irrottaa levyt toisistaan.

Kytkimen puoleista tappia liikuttamalla et voi todeta toimivuutta, paina mieluummin kytkimen pystyakselia magneeton puolelta ja katso että tappi liikuu kytkimen puolella. Painelevyn säädön jälkeen pitäisi myös painelevyn liikkua akselista käännettäessä. Säätö tapahtuu levyn keskellä olevan mutterin kiristyksellä, hienosäätö vaijerista.

Yleisiä vikoja ovat mm. väärä kuulan/tappien järjestys, väärä painelevyn asento ja huonosti säädetty painelevyn säätöruuvi / mutteri.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

11.8.2014 2:32

Tässä minarellin taidonnäytteessä on myös semmoinen hieno tyyppivika, ettei kytkintappi välttämättä pysy pohjassa ja kytkintä painessa se kytkimen vapauttamisen sijaan vain nousee ylöspäin eikä tee mitään. :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

11.8.2014 9:50

Tätä on tullut todistettua tosiaan riittävästi. Huohotinletkun tukkiminen (esim. keulintaa varten) korostaa ilmiötä hienosti, saa nimittäin tapin pamahtamaan ylös kunnolla jos on stefa kunnossa ja pitää paineet tiettyyn pisteeseen asti lohkossa. :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 30.8. Derbi valmis & myynni

30.8.2014 0:14

Derbi valmistui kuin itsestään myyntikuntoon ja nyt tarvitsisi tilalle hankkia toinen vastaava tai mieluiten DRD projektiksi.

Saa tulla noutamaan pois. Myös vaihtoja saa ehdottaa, mieluiten niihin Derbeihin. Nettimoton myynti-ilmoitus

Kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva