Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Ledinauhan projektit: 25.10 Takavannetta...

27.10.2014 20:01

Keula tosiaan käytetty lipeässä ja hiottu koneistusurat pois 800 paprulla. Varsinainen kiillotus sitten tosiaan 800->1000->1200->1500->2000 vesihiomapaperit, pari vahaa ja metalpolish. Ei se kyllä yhtä hyvin kiillä kuin tuo vanne, liekö erilaista seosta.

Ja J11, käytä ihmeessä penkissä. Olisi tietysti hyvä jos saisi vertailukohdaksi bensalla vedetyt vedot, mutta penkityksen hinnasta riippuu kannattaako oikeasti hommata. Toki joutuisi vaihtamaan kannen/pytyn (mikäli laskettu) ja säätämään kaiken uudestaan välissä.

Re: Ledinauhan projektit: 25.10 Takavannetta...

12.11.2014 12:57

Mukavaa hommaa tuo keulan ja vanteitten kiillottelu. :) Ja ettei ihan ot mene, niin tosi nätti peli jo nyt deba. Varmasti nannaa tulee. 8)

E: Ei sulla olis täydellistä alakertaa myydä?

Re: Ledinauhan projektit: 25.10 Takavannetta...

13.11.2014 1:03

Tosiaan päivittely hiukan jäänyt kun olin viikon kipeänä. Ehdin kuitenkin ennen sairastumista hakea tähän SX:n etukatteet ja penkin! Katteet oli maalattu paukulla, pinta nyt ei mitään aivan huonointa ollut mutta ei kyllä parastakaan. Penkissä oli päällistä jäljellä ehkä noin puolet ja pehmustekin repeillyt parista kohtaa. Penkki saikin pian tuntea sahan hellän kosketuksen ja uudelleenverhoilun. Katteet puolestaan hiottu muoville, vielä pientä kittailua ja uudet maalit niskaan. Kiiltävän musta + pari pientä tarraa suunnitelmissa.

Spraykitin kuivuessa aloin katselemaan tuota konetta. Laakerit pitäisi irrottaa lohkoista, hiukan päänvaivaa tuottanee tuo vaihteiston neulalaakeri mutta kai sen sieltä jollain (viimeistään vingulla) saa ulos. Kytkinpuolelle varmaan prikkoja jousien alle mikäli en jostain jonkun isomman pelin jousia tähän löydä. Italkitin ym. "jäykemmät" jouset on kuitenkin melko pehmeitä, luistaisi varmaan niilläkin. Pyttyä ja lohkoja pitää vielä mätsäillä tarkemmin ja käydä huuhtelukanavat läpi. CR:n läppärungonkin kasasin Boyesenin Pro Series läpillä (kaksiosaiset, hiilikuitua), vielä pitäisi kiinnitysruuvit viilata. ;)

Pakoaukkoon en koske enää tällä erää, etenen mieluummin maltillisesti vähän kerrallaan, yläkerta kuitenkin nopea purkaa lisäviilailuja varten. Pakoputkea pitäisi varmaan alkaa suunnittelemaan seuraavaksi, koneen osalta siis...

Sori kun kuvia ei nyt ole, otan sitten kun katteet maaleissa. :lol:


Löytyy kyllä itseasiassa yksi 15tkm ajettu alakerta, kertaakaan ei ole avattu ja itse otin yläkerran ensimmäistä kertaa irti. Mutta myyntiin ei mene, oletus on että nykyinen kone lahoaa jossain vaiheessa ja varakonetta / -osia tullaan tarvitsemaan. :lol:

Re: Ledinauhan projektit: 17.11. Etuvanne... ?

18.11.2014 0:31

Päivitelläänpä nyt taas jotain.

Kuva

Oikealla siis vanha etuvanteen kehä, vasemmalla tuleva & suora. Saannut kai kevyesti osumaa tuo nykyinen, pari isompaa klommoa ja koko kehä aivan vino. Eihän tuolla uskaltanut neljääkymppiä kovempaa ajaakkaan. Toivotaan että uusi kehä käy tuon vakionavan kanssa, nippeleiden reikiä joutui ainakin avartamaan millin. Profiili ja leveys noissa on samat. Elaksoinninkin ehdin poistaa viemärinavaaajalla.

Koneesta irroteltu vanhat laakerit ja toinen etukatteista maalattu, kuvia myöhemmin. Tulee todennäköisesti pienet "lion factory"-tarrat katteisiin, eli Aprilian leijona ja alla teksti "factory". Etuvanteen koitan saada kiilloteltua ja kasailtua niin saisi tuon pysymään omilla pyörillään ja pääsisi keskittymään koneeseen enemmän. Läppäkanava siloiteltu viimeiseen muotoonsa, takahuuhtelun lähtöä voisi vielä kevyesti pyöristää ja siistiä kampikammiota muutenkin kevyesti.

Tuli myös testattua PWK:ta, ei ainakaan ylivuodoista kumpikaan alkanut vuotamaan vaikka kaasari tuleekin hiukan vinoon. :)

Rajoittamaton CDI löytyi jostain laatikosta ja jarrulevyjen "keskiöt" maalattu mustaksi. Keulaan löytyi 2kpl M20x1.0 muttereita ja sai senkin kunnolla kiinni. Kytkin- ja jarrukahvat pitää lyhentää ja kiillotella.

Re: Ledinauhan projektit: 17.11. Etuvanne... ?

18.11.2014 15:57

No jo on vino tuo vanha kehä kyllä :D Onko muka sama leveys, näyttää tuo vanha todella paljon leveämmältä.

Re: Ledinauhan projektit: 17.11. Etuvanne... ?

18.11.2014 16:06

Johtuu kuvasta, on saman levyiset. Tuo oikeanpuoleinen tietysti tuuman leveämpi parista kohtaa koska lommot. :D

Re: Ledinauhan projektit: 17.11. Etuvanne... ?

18.11.2014 19:52

Voitkos vähä kertoo tosta sitruunahapon käytöstä, ku pitäis itekki saada noita pultteja puhtaiks, eli mistä ostit sirtuunahappoo ja miten käytit?
Ps. Helvetin nättii virittelyy derbin kanssa :)

Re: Ledinauhan projektit: 18.11. Pytyn madallusta

19.11.2014 0:09

Apteekista saa tuota happoa, 100g pusseissa. Maksaa pari euroa per pussi. Kaataa oman maun mukaan sopivan määrän kuumaan veteen ja osat perään. Mitä enemmän sitä nopeammin tietysti vaikuttaa, yleensä teen melko laimean liuoksen ja jätän osat nukkumaan sinne yön yli. ;) Sitten vaan huolellinen puhdistus vedellä ja kuivaus. Sitruunahappo ei sinänsä ole mikään vahva aine (käytetään esim. mehujen happamoittamiseen), eli ei tarvitse pelätä käyttöä mutta toki varovaisuutta kannattaa siinäkin noudattaa. Eräs kerta eivät meinanneet myydä mulle apteekissa kun sanoin että poistan ruosteita... Väittivät että mehua pitäisi tehdä. :D

Sylkkää tosiaan madaltelin tänään rälläkkä + lasi + hiomapaperi -metodilla. Squish-välys muuttui 1.75mm -> 0.45mm. 1.75 siis vakio kaikkine tiivisteineen, 0.45 mitattu ilman alatiivistettä mutta kannentiivisteen kanssa eikä ihan momenttiin kirrattuna. Eli alatiivisteellä pääsee nyt pelailemaan squishin kanssa, laitan varmaan ihan perus 0.25mm paprusta jolloin squish-välys asettunee välille 0.6 - 0.7mm. O-renkaiden uria piti vähän kairailla Dremelillä, toivottavasti pitää. :D

Siinä vielä huono vertailukuva:

Kuva

E: Aina kun hiominen alkoi kyllästyttää säätelin jotain pikkujuttuja, eli putsasin jäähdytysletkut, jännitteensäätimen ja muita pikkuhiluja asennusvalmiiksi, kuvia ei valitettavasti löydy.


E2: Laakereista saa antaa mielipiteitä. Ajattelin kampuralle laittaa polymeerihäkkiset C4-välyksellä ja kytkimelle / vaihteistolle sitten C3-välykselliset. Vakiot ainakin um-rabasassa kampuralla C4 ja kytkin/vaihteisto ilmeisesti CN. Neulalaakereita (HK1412) ei taida saada eri välyksellä, mutta nekin täytyy nyt hommata kun otin vanhatkin jo irti.

Re: Ledinauhan projektit: 18.11. Pytyn madallusta

19.11.2014 0:51

6204 laakerit kestää C3 välyksellä 18,000rpm ja hetkellisesti +20,000rpm.
Mopo-endurance vehkeissäkin käyttävät C3 laakereita, joten itsekkin päädyin C3/Tn9 laakereihin. Polymeerihäkillä ihan vain varmuuden vuoksi, jos sattuu laakeri kilkkaamaan kiinni (ei hajota muita osia). ;)

Aika jännä, kun UM-rabasassa on vakiona C4 välyksellä ne petilaakerit.
VM-rabasassa kaikki kuulalaakerit on C3 välyksellä.

Itellä hajos petilaakerit kiertokangen alapään neulalaakerin väljyyden vuoksi. = Luo tärinää, josta laakerit ei tykkää yhtään.

Noista neulalaakereista en osaa juurikaan sanoa mitään.. ex-Derbissä hajos toinen niistä neulalaakereista n. 21tkm paikkeilla 70cc midrace vireillä. Samalla meni vaihteiston kuulalaakeri (6203). Saa nähdä miten pitkään itellä kestää nuo neulalaakerit +20hp tehoilla.

Onks muuten tuossa Bidalotin kampurassa 18mm alapään neulalaakeri vai 20mm?
Yleensä niissä kampuroissa on 18mm (myöskin vakiokampurassa). Sitten niissä HC-virikoneisiin tarkoitetuissa kampuroissa 20mm.

Aiotko koskea Airsalin huuhtelukanaviin? Meinaan, ovat aika alimitoitetut kuten se pakokanava. Itselläni tuli positiivisia tuloksia kevyesti muokatuista huuhtelukanavista.
Galleriasta löytyy kuvia omasta pytystä. ;) Suoraan sanottuna en enään yhtään malta odottaa päästä kokeilemaan tota Derbiä uusitulla moottorilla. :D Mut noissa tuoreimmissa kuvissa muokattu jo reilummalla kädellä. Jos olisi paremmat tilat, niin varmasti jaksaisin tehdä huomattavasti paremmin nuo.
Pakoaukko on vielä keskeneräinen ja torstaina viimeistelty viimeisimpään muotoonsa.


Suurella mielenkiinnolla seurailen projektiasi. ;) Mukavaa luettavaa.

Re: Ledinauhan projektit: 18.11. Pytyn madallusta

19.11.2014 1:27

Tosiaan myös C3 pelittäisi varmasti... Ja tuo C4 vakiokoneessa on kieltämättä hiukan outo ratkaisu, alkaa vakiorabasassakin tuntumaan tärinää jo 5tkm jälkeen ja 15tkm kohdalla tuntuu jo selvästi. 20tkm kohdalla lähes häiritsevää. Ovat sentään Nachin Questin laakerit, eli ei mitään halvinta laatua. Laakereissa aivan oudot koodit, eikä oikein ainakaan mun laakereista enää edes luettavissa mutta paikallinen Derbin jälleenmyyjä kertoi mulle tuon C4-jutun, voi tosin olla puppuakin. Sanoi kyllä myös että vanhanmalliseen laakerit helpompia löytää koska C3-välys, eli kaipa se ukko jotain tietääkin. Polymeerihäkki tosiaan ystävällisempi koneelle konerikon sattuessa ja tuottaa myös vähemmän kitkaa ja lämpöä. ;)

Kytkimen ja vaihteiston laakereista ei varmaa tietoa, voivat olla myös C3 vakiona, koodi ei kerro välystä (tämän takia epäilisin että perus CN). Bidalöön alapään laakerista ei tietoa, pitää kattoa joku päivä.

Vanhanmallin lohkossa myös vähän rajumpi tuo läppäkanava, väittivät ulkomaisilla sivustoilla ettei CR85:n läppärunko kävisi viilaamallakaan ilman koroketta tähän um-lohkoon mutta väärässä olivat. :lol: Tiivistepintaa tosin n. milli jäljellä...


Unohtui nyt tuo etuvanne taas kokonaan, jos sen vaikka tuossa ensviikon aikana sais kiiltämään. Iskin nyt näppini taas tuonne koneeseen niin kaipa sitä pitää nyt viilailla. Pakokanavasta kairailen suunnilleen 30 - 32mm ja huuhtelut tosiaan alapäästä aukastava kun ovat tehtaalla tukkineet. Huomasin nimittäin ihan saman homman pari päivää sitten, eihän nuo lähdöt vastaa ollenkaan kanavaa saati aukkoja, eli siihenkin on tulossa muutos. Ja tietysti lohkojen osalta vielä pientä pyöristelyä.


Jos vaan jaksat niin laitas niitä Proreissin mittoja johonkin... ;)

Re: Ledinauhan projektit: 18.11. Pytyn madallusta

19.11.2014 18:01

Jep.

Oma Derbi kyllä alkoi tärisemään ihan kohtalaisesti muutaman tunnin vinguttamisen jälkeen noilla viripalikoilla.. veivissä alkoi olla jo sen verran välystä, että hajotti petaritkin.

Ton oman kampuran (ARP Racing 46mm) mukana tulee ilmeisesti C4 laakerit + kampuran stefat.. laadusta en osaa sanoa yhtään ennen kuin oon saanut ne.
Todennäköisesti käyn hakemassa laakerikeskuksesta 6204 C3/Tn9 laakerit.

Katoinkin tuota läppäkanavaa.. on se ilmeisesti aika paljon pienempi kuin vanhanmallin. Itellä meni kevyen viilauksen jälkeen vforce 3 läppärunko kiinni ilman korotuspalaa.

Airsalissa (70-80cc) tekee ne alimitoitetut kanavat niistä todella "vääntäviä" sylintereitä (+ melko alhaiset ajoitukset).. todennäköisesti miullakin häviää ne viimeistkin väännöt alle 9,000rpm koska huuhtelukanavat ja pakokanava on aika paljon isommat..
Mut eipä noilla alaväännöillä tee mitään alle 250cc 2-tahdissa.

Tosiaan laittelen torstaina kun on enemmän aikaa mittoja Pro Racesta, niin voit tehdä vaikkapa PR -kopion. ;)

Re: Ledinauhan projektit: 24.11. H-lähdöt

25.11.2014 9:05

Kuva

Kuva

Jätetään nää nyt tänne, enempää en jaksa kirjoitella. Lisää myöhemmin. ;)

Re: Ledinauhan projektit: 24.11. H-lähdöt

26.11.2014 20:08

Hyvältä näyttää. :) Olikos tuossa etuvanteessa kaikki pinnat samanpituisia? Ja jos vannetta ei ole vielä kasattu niin viittitkö mitata sen pinnan pituuden, kun itsellä meni derbin vanteiden pinnat sekaisin. :D

Re: Ledinauhan projektit: 24.11. H-lähdöt

26.11.2014 21:00

Vasta eilen purkasin, tänään tai huomenna laitan kasaan. Pinnat on edessä tosiaan samanpituisia kaikki. Koitan mitata jollain, aivan tarkkaa tulosta tuskin kuitenkaan saan.

Re: Ledinauhan projektit: 24.11. H-lähdöt

29.11.2014 1:48

Barbilia nyt rullaavana! Laittelen huomenna kuvia. Näyttää mukavan pieneltä mutta kun käy istumaan totuus valkenee. :) Etuvanteen pinnan pituudeksi mittasin 185mm taivutuksesta kierteen loppuun.