Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 24.6 Airsal 70cc

24.6.2014 23:02

Joo kansihan tuossa on vakio, 209-tekstillä.

Kuten satuin jo paljastamaan jotain uutta hilpettä oli siis tänään tulossa. Paljastetaan jo nyt, että heti edellisen viestin jälkeen lähdin siis hakemaan käyntikuntoista sylinteriä 40e hintaan. Oletin sylkän olevan vakio 50cc, kopio 50cc tai joku muu vastaava. Paikanpäällä otin sylkän irti (myyjä suostui alentamaan hintaa 10e jos irrotan itse), ja näytti olevan käytännössä uusi. Kannessa ei karstaa, mäntä kuin uusi, pytyssäkin näkyi hoonausjäljet. Pientä jälkeä pakoaukon keskirivassa ja sylinterin takaseinämässä, mutta lähtivät kevyesti vesipaperilla pois. Kotona mittasin vielä männänrenkaan päittäisvälyksen, näytti olevan ok.

Noh, sylkkähän oli Airsal, mikä sinänsä oli positiivinen yllätys 2-osaisen paon vuoksi, mutta myös 70cc, mikä on sekin tietysti plussaa kulkuja ajatellen. Toisaalta, yli 50cc ei ole mopo ja joudun nyt taas räkimään uuden savupiipun kasaan tuolle sylkälle. Kokeillaan tietysti myös tuolla 50cc pytylle tehdyllä.

Tämä Airsalin löytyminenhän taas muutti suunnitelmia heti kisasempaan suuntaan, eli ei mitään vääntöpyttykuraa vaan suoraan huipputehoa ja maksimaalista pärinää hakemaan. Paolle viilaa, 186 - 189°, 190 ihan max.

Airsal menee kiinni heti kun 19mm PHBG löytää tiensä konehuoneeseen ja pari 50cc vetoa vedetty sillä. Tähän menee noin pari viikkoa, joten aikaa Airsalin viilailulle on runsaasti. Joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä 24mm PWK tai muuta kivaa. ;) Nyt niitä protippejä mitä tuolle kannattaisi tehdä?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 24.6 Airsal 70cc

25.6.2014 10:41

Noniin, nyt päästiin asiaan! :D

Tossa vaa on sellainen "pikku ongelma", että taitaa muodostua portaat tuonne huuhtelulähtöihin? En ole varma AM6:sta, mutta ainakin Rabasassa sinne jäi aika suuret portaat..

Ja laita 2 alatiivistettä sinne, kansi sorviin ja kovaa ajoa. Ne huuhteluaukot ei avaudu täysin, kun kansi on momentissa.. (hyvin todennäköisesti, koska itsellänikään ei avaudu). Samalla saat vähän lisää asteita kanaville. Pakoaukolle tosiaan on ihan hyvä se 188-192 astetta. Siitä ylöspäin ei ole juurikaan järkevää.. moottorin luonne muuttuu vain todella piikikkääksi ja yläkiertoiseksi, jolloin on turha yrittää lähteä kiihdyttämään suuremmilta vaihteilta, koska ei jaksa vetää ennen parasta tehoaluetta. ;)

Onks siulla muuten minkälainen/minkä merkkinen neulalaakeri? Jos ei ole varmuutta / on joku kiinalainen tai taiwanilainen, niin suosittelen vaihtamaan.. itselläni kesti _uusi_ Naraku neulalaakeri ~5h ja se tuli silppuna ulos. Nyt Athenan hopeoitu ja vahvistettu neulalaakeri kiinni ja sillä ajettu ongelmitta yli 8h.

Mielenkiinnolla seurailen tätä, että minkälaisia tehoja saat irti Airsalista, etenkin itsetehtyllä putkella. :)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 24.6 Airsal 70cc

25.6.2014 17:42

Jäähän sinne porrasta, mutta ongelma ei ole yhtä iso kuin Rabassa. Itsellänikin on 2x Rabasan Airsalia ja yksi Derbin kone juuri rempattuna (odottaa pinnapulttien muttereita + sopivaa asennuskohdetta). Rabasasta avartelin huuhtelunlähdöt, mutta parempi olisi varmaan täyttää huuhtelut pytystä.

Minarellissa tilanne taas on paljon parempi, vakionakin h-lähdöt lohkon päästä melko isot, mutta tietenkin pieniä portaita syntyy. Nämä tietysti silotellaan kun kone avataan.

Neulalaakeri lähtee vaihtoon, niitäkin löytyy vaikka minkä merkkistä vahvistettua ja vakiota, mutta päädyn silti varmaankin uuteen. Pari vetoa voi tuolla nykyisellä vetää, mikäli uusi ei ehdi ennen niitä saapua. ;) Jos leipoo, leipokoot. 40e nyt ei kuitenkaan ole kovinkaan suuri raha, tosin harmittaahan se sitten heti hajottaakin tuo...

Milläs tuota pyttyä uskaltaa käsitellä? Timanttiterää ja hiomarullaa pyörinyt mielessä, mitään kiviä tai kovapalaterää turha edes kuvitella?

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 24.6 Airsal 70cc

25.6.2014 22:46

Tänään käytiin siis Airsalin kimppuun, tuloksena 189° pako.

Kuva

Viimeistelyä vailla, mutta se tehdään huomenna. Kuvakulma tosiaan hämää, yläosa lähes suora, mutta pienellä pyöristyksellä männänrenkaiden säästämiseksi. Korkein yläosan kohta asteina auki 192° ja alin tuon 189°. Leveyttä tuli ehkä milli tai pari lisää kumpaankin aukkoon, kun ei kopiodremeli mahtunut syvemmälle pakokanavaan. Pitäisi hommata pitempiä teriä... :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 2.7. 19mm Dell'Orto PHBG

2.7.2014 0:09

Tänään saapui tuo kauan kaivattu kaasari, eli 19mm kopiolortto suoraan kiinasta. Hintaa tuolla oli noin 20e lähipostiin toimitettuna, ei paha.

Noh, kaasari kiinni ja säätöjä hakemaan. Pari suuttimen vaihtoa ja ruuvin kääntelyä ja nyt alkaa jo tuntua paremmalta. Tehoa tuli selvästi lisää koko kierroskaistalle, jaksaa vääntää paremmin alhaaltakin.

Eipä kaikki aina tietenkään voi mennä täydellisesti, eli jonkunlaista häikkää tuon koneen toiminnassa tänään oli. Huippuja vingutettiin gepsiin ja n. 70km/h kohdalla kone sammui, ei kuitenkaan tuntunut leikanneen (ainakaan pahasti). Puristukset normaalit, lähti käyntiin vielä vauhdeista kytkimellä ja tehot tallella. Tätä teki pari kertaa ja viimeisimmillä kerroilla sai polkea jo ihan tosissaan jos halusi käyntiin. Pytty tuntui kyllä aika kylmältä sammuilujen jälkeen, tosin käykin hiukan rikkaalla. Eli vikaepäilyksiä oli siis kevyt leikkaaminen, sähköt (sateessa ilman magn. koppaa) ja kaasarin toiminta (ekaa kertaa ajossa, bensanpinta yms. ?)

Yläkerta napattiin auki tarkistusta varten, eipä mitään kummalista: sama wanha lasittunut kiinapytty ja -mäntä, pari uutta skraadua mutta kuuluu asiaan. Ei siis ainakaan pahemmin leikannut. Kone kasaan ja tulikin mieleen onkohan siellä tankissa bensaa. Letku irti hanasta ja kyllähän sieltä bensaa lorisi, tosin melko tyhjältä vaikutti. Kävin tankkaamassa ja laitoin vahingossa kevyet kisaseokset tankkiin (1l bensaa, 0,2l öljyä), mutta sen jälkeen pelasi "kevyestä" savutuksesta huolimatta ok noin kilsan ajan.

Pitää huomenna katsoa seokset kohdalleen ja hakea myös lähipäivinä kilvet, lauantaina pitäisi miittiin lähteä. Kaveri suostui tulemaan omalla ruoskalla jos minä lähden tällä, eli jotenkin lailliseen ajokuntoon pitäisi parissa päivässä saada. Valot vedetty jo, enää peili ja jarrujen ilmailua. 8)

70cc settiä pitäisi ehkä kasailla toiseen koneeseen, joka taas pitäisi rempata kokonaan. Olisi parempi aihio kuin tuo kiinakone, minkä laakereista ja kilsoista ei ole mitään tietoa.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 2.7. 19mm Dell'Orto PHBG

2.7.2014 18:03

Mistä ostit tuon kaasarin koska pitäis itsekkin löytää jostain halpa 19mm omaan mopoon.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 2.7. 19mm Dell'Orto PHBG

3.7.2014 0:40

YV:lläkin tuota on jo kysytty, eli tässä linkki kaasariin. Kouvolan miittiin siis tulossa lauantaina, siellä voi tarkemmin ihmetellä kaasaria (olettaen tietysti että koko laitos edes kestää sinne asti).

Tänään siis laillisempaan kuntoon laittelua, vakioputki kiinni ja jarrut + vaijerit kuntoon. Yllättävän hyvä yhdistelmä tuo vakioputki, 19mm PHBG ja viilattu kiinapytty, vaikka koneen läpi menikin ehkä enemmän öljyä kuin bensaa (17% seokset :roll: ).

Aprillipila keksikin taas vaihteeksi tehdä pari jekkua, alkoi tyhjäkäynniltä käymään melko huonosti ja katsaus konehuoneeseen paljasti sormen kokoisen reiän jäähdytysnesteen peittämässä imukaulassa.

Imukaulan korjaus sikakitillä ei oikein toiminut, joten puukolla parin sentin siivu pois ja nyt kaasari toivottavasti pysyy vielä kiinni. Jäähdytysnesteet taisivat tulla kannesta jostain nipasta, jota koitin tietysti parhaani mukaan tukkia. Saa nähdä miten onnistui korjaus, ei ainakaan vielä alkanut vuotamaan.

Huomenna / ylihuomenna kilpien hakua. Rekisteriotteessa lukee lisätiedoissa "rekisteröinnin rajoitukset" ja kaikki tiedot koneesta alkuperäisestä kaasarista lähtien, mutta tavallisesti poistettu kilvistä, eli pitäisi saada ihan hakemalla takaisinkin. Saakohan tuota lisätieto-kenttää muutettua uusien papereiden myötä? Kaasarillakin tällä hetkellä sen 7mm liikaa kokoa. :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

5.7.2014 2:04

No nyt on kilvissä, saa nähdä kuinka kauan pysyy. Tänään tulikin raiskattua tuota oikein huolella, parempi hajota nyt kuin huomenna miitissä.

Pientä häikkää löytyi, sammuu satunnaisesti ajosta täyskaasulla jostain ihmeen syystä. Ei kuitenkaan mielestäni mitenkään lämppää tai muuta, koska tehot ovat pysyneet hyvin tallella ja muuten toimii normaalisti. Tulppa ja öljymäärä (+5 - 10%) voisi olla vikana, pitänee huomenna vaihtaa ja katsoa miten toimii.

Kuva

Kuva

Kuten kuvista huomaa, takakatteet ja pari muuta osaa eivät löytäneet oikeille paikoille, lähinnä kiireen ja laiskuuden takia. :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 19:23

Sulla loppuu kohokammiosta aine.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 19:38

Näin tuli itsekin eilen pääteltyä, parin kiihdyttelyn jälkeen. Kun oikeassa kohtaa veti kytkimen pohjaan alkoi kone käydä laihalla ja parin sekunnin jälkeen pelasi taas oikein mainiosti. Tyhjänä ei tuota tee, kuorman kanssa sitäkin helpommin. Eihän tuolla voi edes polttaa kumia kun sammuilee miten sattuu. ;)

Tänään tai huomenna siis kohon vääntelyä ja kääntelyä sekä neulaventtiilin tutkailua.

Oli muuten miitissä lentänyt 3/6 takarattaan pulttia irti ja loput 3 lähti käsin irti. :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 19:46

Saattaa johtua bensansuodattimesta, jos sellainen löytyy. Itellä teki sillee, ku oli bensansuodatin, joka ei päästänyt tarpeeksi nopeasti bensaa läpi, niin yhtäkkiä booas täydellä kaasulla kiihdyttäessä ja sen jälkeen sammui. Toimi ilman ongelmia heti sen jälkeen kun heitin bensansuodattimen roskiin. 8) Ja oli alle 2h ajettu bensansuodatin.

Oli muuten miitissä lentänyt 3/6 takarattaan pulttia irti ja loput 3 lähti käsin irti

Nyt kierrelukitteen kanssa kiinni? Itellä lähti joskus pösöstä takaratas melkein kokonaan irti ajon aikana, ku pultit alko karista. Pari pulttia osu takahaarukaan ja teki kivat jäljet siihen.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 20:06

Ledinauha kirjoitti:
Oli muuten miitissä lentänyt 3/6 takarattaan pulttia irti ja loput 3 lähti käsin irti. :roll:


Tuttu tunne, kannattaa laittaa lukkomutterit takapuolelle ;)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 20:08

Lukitteella oli ja tulee olemaan, tällä kertaa tosin hiukan tiukempaan momenttiin. Bensafiltteriä tai muuta ei ole estämässä bensan kulkua kohokammioon, hanakin antaa aivan tarpeeksi läpi. Bensanpinnan säädöllä voisi korjaantua, pitää huomenna tarkistaa.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 5.7. Kilvissä

6.7.2014 22:26

Ei mitään uutta tuo kohokammion tyhjeneminen Dellorto sukuisten kaasarien kanssa. :s Sai ihan kuinka halusi säätää bensanpintaa yms. ja sama jatkui, kesken kiihdytyksen saattoi kone kyykätä ihan totaalisesti, hetken kurlutti epämääräisesti tienposkessa ja taas alkoi laulamaan, kunnes taas loppui aine kesken kiihdytyksen. Lopulta se 21 Racing PHBG poistettiin muonavahvuudesta ja laitettiin PWK tilalle. Ongelmat loppui siihen. Vissiin se neulaventtiilille tuleva kanava on niin ahdas, että se ei ehdi virrata tarpeeksi nopeasti. Onhan se kohokammiokin masentavan pieni tilavuudeltaan. Kuitenkin tuollaisen korkealta rääkäisevan viiskympin sopan tarve on melko suuri kun sitä aletaan rääkkäämään.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi

21.7.2014 23:20

Päivitellääns nyt jotain tännekin. Räxän bensanpinnan säätö tuntui auttavan, nyt jaksaa jauhaa nakkia yms. Mitään isompia testailuja/vetoja ei tekniikkapuolelle ole kerennyt säätämään. Eli Airsal ei siis vieläkään ole kiinni.

Ja tosiaan tuli tollanen Derbikin hommattua lähinnä pikainen projektointi + myynti tarkoituksena. Kone tuntuu vetelevän viimeisiään, ainakin tärinästä päätellen. Edellinen omistaja ei myöskään omistanut yhtäkään työkalua, joten perushuollot kuten ketjujen kiristäminenkin on jäänyt tekemättä. Itse olen tähän kyseiseen yksilöön vaihtanut männän ja öljyt noin 3tkm sitten, ja 10tkm remppa kuulemma liikkeessä tehty. Nyt mittarissa siis 18tkm.

Katteet maalattu mustaksi, mutta maali keittänyt pahasti joka kohdasta. Eli katteet maalataan uusiksi ainakin. Varmaan kiiltävällä mustalla ja pari Rockstar tms. tarraa kylkeen. Vanteet aivan kurassa / hapettuneet / pinttynyttä likaa täynnä, joku 5h sain niitä hinkattua eikä läheskään puhtaat vielä. Vanteet tullaan siis kiillottamaan.

Plussaahan tässä on MMX-maski, etulokari vaihdettu, katteet ok-kunnossa (paitsi maali), smotot ja tietysti tehopakoäänenvaimennin mallia Turbokit. Talvirenkaatkin sain mukaan, pitää vain hakea joku päivä. Takanakki aivan sliksi, mutta uusi löytyy tallista.

Eli veikkauksia jumalattomaan tärinään, tuntuu myös vapaalla. Itse epäilen alakerran laakereita. Löytyy myös juuri rempattu Derbin alakerta Motoforcen Racing-kampuralla ja 70cc Airsalilla varustettuna, johon voisin tuon vakiopannun heittää. Tarkoituksena olisi kuitenkin sijoittaa mahdollisimman vähän tähän rojuun, joten tuskin tulee tapahtumaan. Voisikohan tuo tärinä muuten johtua pakoputken kiinnityksestä? On nimittäin vain pytystä ja änkästä kiinni...

Syylärikin tässä taitaa vuotaa, joten saa tarjota _erittäin_ halpoja Sendan syyläreitä! 8)

Kuva