Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

"Jatkettu" turboshaft (Jäällä ajettu, se on rikki ny)

10.2.2014 0:43

Morjes mopoväelle!

Alotettiin pari viikkoa sitten hetken mielijohteesta erilainen "mopoprojekti", lienee likimain oikealla osastolla lähtökohdan vuoksi..
Rakentelu tapahtuu meidän pikku tiimin kanssa yhteisvoimin, kukin tekee mihin millonkin löytyy kalustoa ja osaamista.
Facebookin puolelta löytyy muistakin vempaimista tietoa, käykää tykkäileen jos haluatte päivitykset tuoreeltaan ;)
https://www.facebook.com/magnusracingteam

Teaserinä alkuvaiheista löytyy tällainen kuva, edistymisen myötä paljastetaan lisää:
Kuva

Voimanlähteen palaset näkyikin jo aiemmassa kuvassa, tänään pöntön jalostus jatkui mm. reikien poraamisella:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 8a9f3d.jpg

Plasmalla leikeltiin laippoja:
Kuva

Metsästettiin sopivat muhvit letkuliittimelle ja tulpalle:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... a62af0.jpg

Ja tiggailtiin pönttö läjään:
Kuva

Jos kuvien sisällöstä ei ollut hajuakaan, saattaa selvennystä tulla jo alkavalla viikolla, kun pöntöstä yritetään saada savut pihalle ;)


-Miuge
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 26.2.2015 22:56, muokattu yhteensä 12 kertaa

Re: Project "Jatkettu"

10.2.2014 18:29

Suihkumoottori tuleepi tuonne runkoon? :D

Re: Project "Jatkettu"

10.2.2014 21:37

Teaserit ovat aina paikallaan, mutta nyt salamyhkäisyyden verhoa voisi raottaa aavistuksen enemmän. Kuten muissakin tehostekeinoissa, salamyhkäisyydessäkään ei pidä mennä liiallisuuksiin. Muokkaathan myös allekirjoituksesi sääntöjen mukaiseksi, oman FB-sivun mainostaminen on ok mutta värien käyttö on kiellettyä.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

10.2.2014 23:42

Päivitystä on tulossa myöhemmin tällä viikolla ja tasaseen tahtiin jatkossakin aina pyörän valmistumiseen asti, kuin myös myöhemmästä käytöstä jne.
Tällä hetkellä tyhjästä on paha nyhjästä, otsikkoon laitettu pientä avausta, kun näköjään ernun arvauskin osui oikein ;) Eli käyttövoima pyörälle tulee omatekele suihkuturbiinista, jonka testausta pitäisi päästä suorittamaan viikonloppuun mennessä!

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

11.2.2014 20:25

Meinaatko että noiden reikien kans ilma tulee tasasesti joka suunnasta eikä liekki koske ite putkea? Eiköhän se ilma mene eka noista alaosan isoista rei istä suoraan pihalle ja liekki yrittää syttyä yläosassa?
Siinä voi tulla ongelmaa jos turbosta tulee puhallusta reilusti, eli liekki ei pysy siinä missä pitäis.
Oikeessa vehkeessähän nuo reiät on suunnattu ja ilmakin tulee oikeasta suunnasta eikä sivusta. Tuommosta oisin varmaan ite tehny.
http://enginewhisperer.com/wp/wp-conten ... turbo1.jpg

Vaikka aika turhaa kait tuota on kovin hyvin saaha toimiin kun kiihtyvyys tuolla on kumminki vakio mopo luokkaa? :D Paikaltaan vielä 10x huonompi :roll:
Tuommonen oli tuubissa mikroautossa jossa oli vielä afterburner, niin sen kans se vasta lähti liikkeelle.
Menee vähä samaan katekoriaan kuin manki koneen turbotus liian isolla turbolla, laita saman tien autoonkin turbo 200mm siivillä, jos meinaat että tuo toimii :D
Mutta oot kyllä kadehdittavan siistejä juttuja tehny autoihin, näkee että on aateltu ennen tekemistä.. Ja sen aikana.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

12.2.2014 0:37

Nooh, liekkiputki on kyllä tehty kaikkien oppejen mukaisesti ja täsmällisillä laskuilla. Ahtoputken suuntauksella juurikin pyritty vaikuttamaan siihen, että palaminen tapahtuu siellä missä pitää, eikä liekki karkaa liekkiputken suulle/turbiiniin.
Tähänkin tosin vaikuttaa useat seikat, enkä nyt ala luennoimaan suihkumoottorien teoriasta alkuunkaan.

Suorituskyky ei ole tässä projektissa prioriteetti numero 1, vaan mopedi kyhäillään ihan huvin vuoksi ja urheilun kannalta. Lisäksi voima tullaan ottamaan takapyörälle toisen turbiinin ja alennusvaihteen kautta, jolloin saadaan prosentuaalisesti suurempi hyöty työntövoimasta käyttöön.
PS. netistäkin löytyy yllättävän paljon faktaa, kun osaa etsiä, Youtube ei ole se ainut totuus ;)

Jottei mene ihan lässyttämiseksi, niin mopedi edistyi sen verran, että voimanlähde saatiin asennettua rungon päälle:

Kuva

Taaempana rungon välissä näkyy noin 2litraa vetävä öljysäiliö. Öljypumppuratkaisu on vielä auki, pari vaihtoehtoa mielessä, yrityksen ja erehdyksen kautta päästään toivottavasti lopulliseen ratkaisuun :D

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

16.2.2014 20:13

Kuten aiemmin lupailtiin, saatiin pöntöstä ekat savut tänään! Tai eipä tuo niinkään savuttanut, muuta kuin pakopesän maalit kärys ;)
Ensi viikolla ihmetellään paremmin kaasunsyöttöä, nykyisellä suuttimella ja paineensäätimellä ei päästy kuin hetkellisesti ahdon puolelle, pakolämmötkin pysyi hyvin alhaisena, sillä siipi ei ottanut ollenkaan väriä.

Tästä on hyvä jatkaa, pieni videopätkä käytöstä:
Kuva

Ilmakäynnistimenä toimi Biltema lehtipuhallin, sytystulpalle kipinä annettiin Bilteman minipolttimen pietso -sytyttimellä ja öljynkierto toimi akkukoneeseen asennetulla pumpulla.

Tietysti piti yhdet kyrsät grillata!
Kuva

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

20.2.2014 0:42

Muutamia erilaisia suuttimia värkätty ja testattu vaihtelevalla menestyksellä. Sytytyksessä vaikeuksia pidemmillä malleilla, ensimmäisellä (kuvassa lyhin) toimi parhaiten, kaikissa malleissa reijät sivulle:
Kuva

Tänään tein pari versioo, jotka puhaltaa turbiinin nielua kohti (kuvassa vasemmalla), toimivuus vielä kokeilematta. Kuvasta puuttuvassa versiossa yksi isompi reikä keskellä:
Kuva

Linjaan tuli asennettua Biltema paineensäädin mittarilla, jolloin pullon päälle voitiin laittaa rajoittamaton painoventtiili.

Kipinää tuottaa jatkossa paristokäyttöinen pietso, joka on tulossa maailmalta parhaillaan.

Pakokaasujen lämpötilaa tullaan seuraamaan jatkossa, joten laitoin tilaukseen myös halvimman mahdollisen EGT-mittarin ;)

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

7.3.2014 15:38

Hilut tuli tällä viikolla postissa ja taas olis tarkotus jatkaa testailuja tämän prokkiksen parissa.

Pietsosytytin on aika snadin kokoinen ja toimii AAA-paristolla, silti ihan kiitettävä kipinä (tulpassa liki 5mm kärkiväli):
Kuva
http://s187.photobucket.com/user/mice32 ... 3.mp4.html

Turbiinin perään tehtiin väliaikainen suihkuputki, jonka tarkoituksena vastata toisioturbiinin kuormaa (turbiini jolta otetaan voima vaihteelle). Laipan juuressa näkyy myös pakokaasun lämpöanturi:
Kuva

Lämpömittari suoraan Kiinasta, toimii:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... ce88f4.jpg

Toinen turbiinikin purettiin ja katsottiin mitä se oli syönyt. Ainakin yksi mäntä oli mennyt läpi, koska pakopesä oli kuorrutettu sulaneella alumiinilla ja siipi oli ottanut osumaa. Siipi kuitenkin saatiin vielä pelastettua käyttötarkoitukseen sopivaksi, laakerit oli hyvässä kunnossa:
Kuva
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 7765e4.jpg

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

12.3.2014 10:20

Säätöjä hierottu parina päivänä ja pienien muutosten jälkeen päästiin viimein pyörittään turbiinia täydellä paineella. Aiempi, painoliitinmallisen pullon venttiili rajoitti niin paljon virtausta, ettei korkeammillakaan kaasunpaineilla päästy kuin 1,5bar ahtopaineeseen.

Viimeisimpänä tuloksena:
-P2 eli ahtopaine 2,8bar
-TOT eli lämpötila turbiinin ulostulolla 780celciusta
-Kaasulinjan paine 4bar
-Laskennallinen työntövoima 16kg
-Melutaso arviolta yli 120dB :roll:


Testailua iltahämärässä; aluksi epäonnistunut kylmästartti, välissä starttaus + lämmittelyä, lopussa pari täyskaasu käyttöä (Youtuubi):
Kuva

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

23.3.2014 14:54

Useempia testejä suoritettu ja vihdoin saatu turbiini toimiin propaanilla täydellisesti 8)
Ihan kertaheitolla tähän ei kuitenkaan päästy, matkalla koitettiin muutamat variaatiot ja käännyttiin myös asiantuntijoiden puoleen, josta saatiinkin muutamat loisto vinkit.

Edellisten testien jäljiltä onnistuttiin sulattaan pakopesän väliripa:
Kuva

Koska siipi ei ollut kuitenkaan ottanut osumaa, muokattiin pakopesä yksinieluiseksi.
Halki:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 8090b1.jpg
Poikki:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... bf4394.jpg
Ja pinoon:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... d935bb.jpg

Samalla kompurapesän nieluun vingutettiin säde alkuperäisen röpelöisen viisteen tilalle:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 019831.jpg

Polttokammion ensimmäisen version paineputki todettiin mahdolliseksi ongelmaksi, joten väänsin tilalle todennäköisesti toimivamman käyrän:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 2ec15b.jpg

Myös muutamat liekkiputken reijät avarrettiin seoksen paremman sekoittumisen toivossa ja reijille painettiin kevyet viisteet:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... d4dff9.jpg


Tulos:
-Starttaaminen helpottui, ei enää poksahtelua suihkuputkessa
-Joutokäynti mahdollista myös ylipaineella
-Laaja toiminta-alue, myös kierrosten laskeminen ylipaineella onnistuu turbiinin sammumatta
-Pakolämmöt hyvin maltilliset, tyhjäkäynnillä 350°C, täyskaasulla 650°C


Seuraava etappi olisi todennäköisesti saada voima takapyörälle 8)

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinin voimalla)

23.3.2014 22:37

Laitetaas tähän vielä tämmöset, jos jotain mahtaa kiinnostaa:

Koottiin arvoista lokia, tältä näyttää numeroina:
Kuva

Ja tässä käppyrät:
Kuva

Myös tuoreempaa videoo:
http://youtu.be/3VVrrdszFyo

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

28.3.2014 1:39

Näinpä on päästy siihen vaiheeseen, että mopolle päästiin laskeskeleen sopivaa voimansiirtoa.
Ilmeni, että aikaisempi "iso" turbiini onkin reilusti liian pieni käyttötarkoitukseen 72mm turbiinin jättöpäällä. Vain 60% suihkuvirtauksesta olisi voitu käyttää, joka sekin olisi vaatinut vaihteiston pyörityksen n. 60,000rpm kierrosluvulla maksimitehon saavuttamiseksi. Vaihteisto olisi vaatinut vaikeita toimenpiteitä tällaiselle kierrosluvulle, joten päädyin etsimään sopivampia palikoita..

ISOT turbot näky olevan kiven alla tai kalliita, mutta sainkin eräältä foorumilta yhteyden ruotsalaiseen harrastelijaan. Heidän projektista oli porsinut ison föönin kompressoripuoli, mutta turbiiniakseli oli ehjä ja kaupat saatiin sovittua.
Jättöpää tässä on kiitettävät 90mm, ottopään ollessa yli 110mm. 8) Näinollen myös vaihteiston tarve periaatteessa ohitetaan, koska yhdellä ketjuvälityksellä päästäneen turbiinin pyörimisnopeuteen luotettavasti. Turbiiniakselille valmistetaan itse keskiö kuulalaakereineen ja siiven ympärille tehdään ohutmetallista sopiva pakopesä.

Ja niitä laskennallisia lukemia. Tavoitteena olisi saada takapyörältä 25hevosvoimaa, joka riittänee nipinnapin kevyen rungon kuljettamiseen... :) Teoriassa rahkeet riittäisi pidemmällekin....

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

16.4.2014 1:25

Noinn pakettikin saapui viimein ja ehkä kesähelteillä päästään jo tuulettaan kainaloita mopon selässä :lol:

Kuva

Vertailukohtana 1,5L limupullo:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 23b227.jpg

Penkin askartelin muiden hommien ohessa..
Runko:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 09e3db.jpg
Pehmustetta:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... dd434d.jpg
Nahkaa ja niittiä:
Kuva

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

20.4.2014 1:21

Tänään suunniteltiin nimimerkki kuppila:n kanssa keskiö ja pakopesä -aihio toisioturbiinille (edellinen postaus). Laakereiksi valikoitui 6203 kuulalaakerit, jotka kestää helposti akselin kierrosluvun ja voimat.

Kokoonpano:
Kuva

Vasemmalla erillinen keskiö, johon asennetaan laakerit ja stefa, pinnassa näkyvä reikä on voiteluöljylle. Oikealla olevat osat hitsataan yhteen, joista muodostuu pakopesän runko, tämän ympärille väännetään ohutmetalli ulkokuori. Palikat tulee mustasta raudasta ja kokoonpanon paino ilman akselia on noin 3kg (vrt. alkuperäinen S500 keskiö pakopesineen ~20kg... :roll: )

E: jatkoin vielä mallinnusta tekemällä pakopesän ohutmetallikuoren, hetken piti muistella kuinka kyseinen kappale luodaan ohjelmassa.. Tulos:
Kuva
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 1771e6.png

E2: mallinsin vielä loputkin rojut, viikonloppuna todennäkösesti sorvin ääreen:
Kuva