Näinpä on päästy siihen vaiheeseen, että mopolle päästiin laskeskeleen sopivaa voimansiirtoa.
Ilmeni, että aikaisempi "iso" turbiini onkin reilusti liian pieni käyttötarkoitukseen 72mm turbiinin jättöpäällä. Vain 60% suihkuvirtauksesta olisi voitu käyttää, joka sekin olisi vaatinut vaihteiston pyörityksen n. 60,000rpm kierrosluvulla maksimitehon saavuttamiseksi. Vaihteisto olisi vaatinut vaikeita toimenpiteitä tällaiselle kierrosluvulle, joten päädyin etsimään sopivampia palikoita..
ISOT turbot näky olevan kiven alla tai kalliita, mutta sainkin eräältä foorumilta yhteyden ruotsalaiseen harrastelijaan. Heidän projektista oli porsinut ison föönin kompressoripuoli, mutta turbiiniakseli oli ehjä ja kaupat saatiin sovittua.
Jättöpää tässä on kiitettävät 90mm, ottopään ollessa yli 110mm.
Näinollen myös vaihteiston tarve periaatteessa ohitetaan, koska yhdellä ketjuvälityksellä päästäneen turbiinin pyörimisnopeuteen luotettavasti. Turbiiniakselille valmistetaan itse keskiö kuulalaakereineen ja siiven ympärille tehdään ohutmetallista sopiva pakopesä.
Ja niitä laskennallisia lukemia.
Tavoitteena olisi saada takapyörältä
25hevosvoimaa, joka riittänee nipinnapin kevyen rungon kuljettamiseen...
Teoriassa rahkeet riittäisi pidemmällekin....