Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Solifer SFR goes frameracer/sprinter | 72cc + hilut 15.3

12.12.2013 22:00

Tulipas hankittua kaverilta halvalla tollanen ruoska. Kyseessä siis perus kiinaimuri.
Vuosimalli on kuitenkin 2011 ja papereissa lukee käyttöönottopäivämääräksi 24.8, eli kyseessä ei ole mikään älyttömän vanha laitos.

Ei siis mikään kedon kaunein kukka tai parhaiten pidetty menopeli. Skopohan on väkisinmaattu usean eri henkilön toimesta elinkaarensa aikana. Moottorikin on jo kerran vaihdettu edellisen nokka-akselin antauduttua... :D

Suunnitelmissa oli heti alkuun kuituperää ja vaikka mitä mutta kun huomasin että n. puolet katteista puuttuu myös suunnitelmat muuttuivat. Tarkoitus olisi nyt rakentaa sprinter/frameracer tyylinen racekisanakuskopo. Tekniikaksi tuskin tulee mitään kauhean mullistavaa, eihän näitä saa kulkemaan millään. 72cc tai joku isompi on kyllä harkinnassa.

Listausta tehdystä/tehtävästä:
- Rungon ja penkin lyhennys [Tehty]
- Turhat härpäkkeet pois rungosta [Tehty]
- Sähköt ja tankki kypäräboksiin [Tehty]
- Keulan madallus [Tehty]
- Rajoittamaton kisa-CDI [Löytyy]
- Tanko (polkupyörän stemmi ja 31.8mm tanko) [Löytyy & kiillotettu]
- 72cc / joku muu isompi sylkkä [Löytyy]
- Iskari vaihtoon / koropalaa [Iskari maalattu, koropalaa vailla]
- Ainakin lohkot, vanteet, pumput ja varikoppa kiillotetaan [Metal Polishia vailla]
- Rungon ja pikkuosien maalaus (väriehdotuksia) [Tehty]
- Kannen madallus ja avarrus [Narakun kansi(?) ja avarrettu vakio löytyy]
- Putki ja änkkä vaihtoon [Löytyy, tarvitsee hitsata]
- Uusi penkinpäällinen [Ei ole]

Ensimmäinen homma oli varikopan kiillotus ja lohkojen putsaus:

Kuva

Kuva



Seuraavaksi pumput madaltuivat 3.75cm ja perä nousi n. 5cm:

Kuva

Kuva



Runko ja penkki kohtasivat rautasahan, myös turhia rungon kiinnikkeitä karsittu:

Kuva

Kuva

Kuva



Tarroja ja kaverilta uusi Stage6 ilmanputsari hintaan 6€:

Kuva

Kuva

Kuva



Sähköt ja tankki siirretty kypäräboksiin:

Kuva
Iskarin ja moottorin kiinnikkeet "hiukan" väljähköt. Heiluu n. 5cm joka suuntaan... :roll:



Kaverilta sain halvalla pari nokkaa ja toisen kannen jota olisi siis tarkoitus ehkä madaltaa ja avarella hiukan.

Kuva



Vanteiden kiillotusta aloitettu, eivät ole kiinalaiset kauheasti viimeistelleet tuota valujälkeä:

Kuva

Kuva

Kuva


Tällä hetkellä runko siis pohjamaaleissa ja kuivuu vielä pari päivää ennen varsinaista maalausta. Värinä ehkä kiiltävä valkoinen.

Kommentteja / mielipiteitä / ehdotuksia saa esittää, koitan päivitellä tätä aina kun jotain uutta tapahtuu. :)
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 15.3.2014 1:19, muokattu yhteensä 14 kertaa

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

12.12.2013 22:38

Seurataan.
Mulla olisi 72cc kone myynnissä ;) Kokonainen käyntikuntoinen paketti(kaasari ei ole aivan säädöissä(röpöttää)
Takana on levyjarru.
Pistä YV jos kiinnostaa

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

12.12.2013 23:04

Tää näyttää jo asialliselta :D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 0:00

Noniin... Löytyikin vielä kyseisen yksilön huoltokirja kun vähän etsi:

300km huolto:
Mittarilukema: 3556

1000km huolto:
Mittarilukema: 5480
Lisätietoja: Uusi moottori

2500km huolto:
Mittarilukema: 9156
Lisätietoja: ÖV Silwer(yliviivattu) Silver 10W40

Jokainen voi tämän huoltohistorian perusteella päätellä missä kunnossa skootteri on... :D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 1:42

Itsellänikin tommonen fude kiinanskootteri lintta projektina tässä talven aikana.. Pitäis vaa koneeseen ostella kaikki mitä rahalla saa eli 90cc bigbore sylinterisarjat tms.. Hyvältä kuulostaa suunnitelmat, seurantaa !!

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 15:32

Ledinauha kirjoitti:
Listausta tehdystä/tehtävästä:
- Kannen madallus ja avarrus [Vaiheessa]

http://i.imgur.com/XUKtAXkh.jpg

Kommentteja / mielipiteitä / ehdotuksia saa esittää, koitan päivitellä tätä aina kun jotain uutta tapahtuu. :)
Hiaseppa samalla tuota palotilaa matammaksi, peilikiiltäväksi kiilloitettu pinta aiheuttaa seoksen pisaroitumista, mikä ei ole hyvä asia.

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 16:18

Aiheuttaa toki pisaroitumista, mutta haittaako palotilassa? Karstaa tarttuu varmaan vähemmän kiilloitettuun pintaan. Imukaula ja imukanava jätetty jo mataksi juuri pisaroitumisen takia.

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 22:17

Tuossa kun sanoit, että "eihän näitä saa kulkemaan mitenkään", niin se jäi vähän häiritsemään. Mun veljelläni on kanssa 4t kinu skootteri, merkkiä Sym ja se meni vakio 18mm kaasarilla, rajottamattomalla cdi:llä, tyhjällä putkella ja 72cc pytyllä 90kmh ja saman myös 2 päällä.

Jätti kaikki maailman tehari Derbit sun muut helposti, vaan eipä jätä enään, koska kevlar hihna pamahti pari kertaa jonka seurauksena pata laukesi. :lol: Nyt on korjattu, mutta kulkee vain 60. Varmaan cdi:ssä vikaa :D

Onnea projektiin! :)

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 23:03

En usko ennen kuin näen jotain todistusaineistoa. Kaikkihan tietävät esimerkiksi Joren 90cc virinokka-isovenakansi -härpättimen jolla on rullattu huipuiksi 94km/h. Vaikea uskoa että 72cc jaksaisi vetää lähes samalla tavalla.

Toki jos sattuu hyvä yksilö on kaikki mahdollista, onhan näissä ollut mm. kansissa eroja kanavien osalta saman merkkisissä ja mallisissa yksilöissäkin.

Kantta viilaltu hiukan imupuolelta. Oli jännähkö n. 4mm patti tuossa kanavan alapinnassa, heti imukaulan jälkeen ennen venttiilinohjuria. Liekö tarkoituksellinen "kuristus" vaiko valuvirhe. Harmi ettei kuvaa tullut napattua, toisessa kannessani ei kyllä vastaavaa ollut.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 13.12.2013 23:53, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

13.12.2013 23:47

Juu ja sen unohdin sanoa, että on siinäkin myös virinokka. :) Totta. Valitettavasti ei ole todistusaineistoa esittää, eikä voi sitä todistaa kun kulkee enään vaan sen 60, mutta se oli kyllä hyvä skoba kun poliisit ei edes äänistä/kierrättämällä huomannut eroa vakioon.

Kyllähän se mun agility cityn nelari versiokin meni tuon Sym:in kaasarilla kuristamattomana 75, mutta ei se vienyt edes vakio roksia kiihdytyksessä. Vasta 50kmh jälkeen lähti ohi. :roll:

Harmi vaan kun se veli suditteli, driftaili, ajoi tuppi nurin ja raiskasi sitä kaikin tavoin aina kun mahdollista.. Olisi ollut hemmetin hyvä kulkuväline muuten. Mukava sleeperi. 8)

Älä sinä raiskaa tätä soliferia samalla tavalla, tai pata laukeaa muutaman tonnin päästä! :D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

14.12.2013 0:02

Tämä on onneksi jo raiskattu vaikka miten, loppuu mielikuvitus kesken. :D

Nokkahan on yleensä tuo "pullonkaula" näissä. Jos virinokka löytyy niin voi tuo 90km/h olla mahdollinenkin (ainakin mittariin). Onkos tuossa SYMissä sitten erilainen kaasari kuin näissä muissa jos kerta toimii paremmin sillä? Tästä ainakin löytyy se klassinen keihinkopio.

Ja koko kone siis vaihdettu tähän jo kertaalleen kun edellisestä hajosi nokka-akselin laakeri, muista vaurioista ei tietoa. Hajonnut kone olisi vielä kaverilla, tehtiin diili että ostan ensin tämän kapistuksen siinä kunnossa kuin on ja vanhan motin myöhemmin jos tulee tarvis.

Sitten joskus tulevaisuudessa myynti-ilmoituksessa tuskin voi mainita "täydellinen huoltohistoria, kaikki huollot tehty ajallaan merkkiliikkeessä"?

Kuva

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

14.12.2013 1:03

Voi vittu kiitos päivän nauruista tuo huoltokirja :D :D
Ei oo mahdettu öljyjä vaihtaa ja vanha kone kilahtanut sen takia. Uudelle motille perkeleesti kenkää vaan, itselläkin 15tkm ajettu motti ja ei muuta vikaa kuin kampiakselin laakerit pikkusen väljät, kasaan ja kova ajo jatkuu. Ihme koneita nuo gy6, ei niitä ajamalla paskaksi saa vaikka mitä tekisi (kunhan on öljyä motissa), itselläkin viimeset 5tkm kilkattanut alakerta ja pelannut kuin junan vessa, kierroksia kyllä saanut ihan riittävästi. Kait ne kiinalaiset sitten jotain osaa tehdä vaikka välillä ei siltä tunnu :D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

14.12.2013 2:09

Ledinauha kirjoitti:Onkos tuossa SYMissä sitten erilainen kaasari kuin näissä muissa jos kerta toimii paremmin sillä?

Taisi olla CV-tyyppinen litteäluisti kiihdytyspumpulla.
radon- kirjoitti:Ihme koneita nuo gy6, ei niitä ajamalla paskaksi saa vaikka mitä tekisi (kunhan on öljyä motissa)

Kyllä sen saa kun tarpeeksi raiskaa. Nähty ja koettu on :) Taisi olla pari vuotta sitten, kun joulun jälkeen lähdettiin sillä ostelemaan. Vissiin 40km kerettiin ajamaan uudella kevlar -hihnalla ennen kun se pamahti hajottaen alakerran koneesta ja osan variaattorista. Kaikista hauskinta siinä oli kun pamahti 6-7km päästä kotoa. Kylmähän siinä tuli kun kyytiä piti oottaa :lol: Tuo johtui justiinsa väljistä kampuran laakereista, eli oli liikaa päittäisvälystä, joten hihna hankautui poikki. :D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

14.12.2013 16:36

Minä aikonaan kokeilin että mitenpaljo kestää virittämistä tuo gy6 mylly. Sähköt ei tahtonu kestää puutteellisen maadotukseb takia. Tämä ei tietenkään virittämiseen liittynyt oikeen mitenkään. Mutta sähköissä virittämisen takia laukes staattori. Se ei kestäny kiertämistä mitenkään. Tekniikan osalta 72ccn,20mm kaasarin ja joren sorvaaman nokan kanssa laukes pakovena. Variaattori lähti peliin mukaan vasta korkeilla kierroksilla ja nykäs aika mukavasti ku liikkeelle lähti. Tästä,varmaan johtui se että nokkaketju katkes ja kiinnostus tuohon myllyyn loppu. Eli listana vielä mitkä oli mun löytämät kiinanskootterin heikkoudet virityksessä:
sähköt, kansi(venttiilit), staattori, nokkaketju. Varmaan heikoin kohta on tuo pakovena. Toivottavasti jotain apua on noista mitä kannattaa huomioida gy6 virityksessä. Ps. Samurai 110 kaasari on oikeen passeli tuohon koneeseen:D imukaulaksi kannattaa laittaa mönkijän imukaula tai vaan samurain imukaula joka osottaa menosuuntaan päin:D

Re: Solifer SFR goes frameracer/sprinter/nakuskootteriprojek

14.12.2013 17:34

Mutta sähköissä virittämisen takia laukes staattori. Se ei kestäny kiertämistä mitenkään.


Ookko nyt ihan varma ettei se kuitenkin ois johtunu jostain muusta, jos sulla muutenkin sähköt reistaili maavikojen takia..

Ite joskus samuraita viritellessä mietin että vois kokeilla viilaamisen sijaan täyttää, kyllä vain, täyttää tuota kanavaa. Imuvena ja kanava kun oli jotain 22 millisiä, mutta oikea virtauspinta-ala venttiilin läpi vain jotain 17mm. Lisäksi soikeakurkkuisessa vakiokaasarissa oli ihmeellisiä pinta-alan muutoksia. Aattelin että ois täyttäny ja muotoillu kitillä koko imukanaviston kaasarista asti semmoseen tasaiseen 18mm kokoon niin seoksen virtausnopeus pysyis kaiketi suurempana ja virtais tasaisemmin. Onpa tuosta netissä aika paljon juttuakin että kanavan avarruksen sijaan kanavan pienentäminen sopivaan kokoon tuottaakin enemmän tehoa. Eikös tuossa kiinanimurin kannessa ole joku 19mm imuvena? Sopiva koko kanavalle ois varmaan joku 16-17mm ja samoin kaasari. Tai ehkä pienempikin, kun samuraillakin ajoin 16mm kaasarilla, vakiolla avartamattomalla imukaulalla ja muistaakseni hitsatulla nokalla 87km/h ylämäkeen, eikä se 22mm kaasarilla ja viilatulla imukaulalla juurikaan tehostunut, matalilta kierroksilta lähti vain nopeammin vetämään :D

Mutta viilatahan noissa kannattaa sieltä venttiilin seetien läheltä, pyöristää kaikki terävät kulmat. Samuraissa huomas selvän eron keskialueen väännössä näillä pikkuviilauksillakin, mutta siihenpä se tehon lisääntyminen sitten suurimmaksi osaksi jäikin.. :D

Hitsaa nokkaan tolkuttomat nostot, ja semmoset jyrkän muotoiset että se avaa venttiilin melkein heti ammolleen. Samurain nokkaa hitsaillessa huomasin seuraavaa: kun hitsaa lyhyen täpin, se karkenee kovaksi kun pieni täppi jäähtyy niin nopeaa. Niissä kohdissa hitsi oli pehmeämpää missä olin turannut kauemmin yhteen kohtaan. Eli lopuksi tekee täpeillä siihen pintakerroksen niin ei kulu niin nopeasti. Samuraissa muistaakseni pakonokka ei hitsattuna kulunut ollenkaan n. 100km ajoilla mutta imunokassa oli selvää kulumaa havaittavissa. Liekö siksi että imunokka oli öljynpainelinjassa pakonokan jälkeen jolloin sille tuli vähemmän öljynpainetta.

Tosin varmaan helpompi keino saada tämmönen kiinanimuri kiihtymään on heivata kaikki ylimääräinen paino pois kuin yrittää viritellä konetta. Aika kevyen näköinen tämä jo onkin :D