Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Derbi Senda & rungon vahvistaminen

29.10.2013 22:15

Iltaa motottilaiset!

Mulla on projektin alla Derbi Senda 50 SM, vm joku 2005 (?), mut asiasta toiseen, oon ajatellu laittaa siihen 110cc Parmakitin sun muut hilppeet, eli runko tulee saatavilla tehoilla aika kovan rasituksen alaseksi. Pitäis varmaan vahvistaa runkoa (ja laittaa paremmat jarrut ym ym.) mutta miten sitä kannattais alkaa vahvistamaan? Itellä ei oo hajuakaan tästä, jos teillä on hyviä ideoita/kokemusta tosta hommasta, kertokaa se tässä mulle! Apuanne kaivataan, kiitoksia etukäteen :)

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

29.10.2013 22:22

Ei tarvi vahvistaa runkoa... Kyllä se mopon runko kestää virityksen. Se moottorin kestävyys onkin sitten toinen juttu :)

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

29.10.2013 22:53

Jos oot oikeesti jotain Parmakittiä asentamassa niin kone siinä kyllä ennen runkoa hajoaa.

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

31.10.2013 2:17

Näin kokemuksella niin runko kestää kyllä ja koneen korvakkeetkin ellei nyt ihan mätä runko tai resonoi sopivasti.. Jarrutkin aivan riittävät.

Mutta suosittelisin nyt ensin vähän perehtymään asiaan ennen kun alat Parmakittiä tilailemaan tai muutakaan. Paperilla simppeli mutta sitten siihen tuleekin mutkia matkaan :D

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

1.11.2013 16:53

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tää -parmakit-mahdoton tehtävä- juttu oikeen on?

Loppupeleissähän nimenomaan paperilla se isoin este melkeen jokaiselle parmakit projektille on ollu; se lukema paperin alalaidassa jonka perässä euron merkki

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

1.11.2013 18:18

Lienee hinnan lisäksi mainittu kestävyys sekä se, ettei se ihan bolt-on ole. Ei edes melkein.

Re: Derbi Senda & rungon vahvistaminen

2.11.2013 1:31

Eihän se mikään mahdoton tehtävä ole. Hinta on useimmille se este.
Onhan Suomessakin varmaan jo kymmenen (no ainakin kaksi) Parmakittiä. Eikä se ole (omasta mielestäni) edes "highendein" sylkkä mitä näihin saa (Bidalotin 88/94, Katrace yms.).

Silti se vaatii paljon enemmän kuin normaali pytyn vaihto. Koko koneen joutuu käyttämään auki ja koneistamaan/itse viilailemaan aukkoja ja säätämään squishit sun muut kohdalleen. Sähköt ja kaasari pitää säätää tarkasti oikein ettei kallis sylinteri mene pilalle.

Kestävyys onkin sitten ihan oma juttunsa, mäntää saa vaihtaa kerran kuukaudessa yms. :D
Ehkä vähän liioiteltu esimerkki mutta paljon monimutkaisempaa ja kalliimpaa on asentaa/huoltaa tuollainen highend-systeemi.