Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Voi poistaa!

18.7.2013 11:10

Voi poistaa ei ole tulossa jatkoa.
Viimeksi muokannut Miccco8 päivämäärä 15.10.2013 18:43, muokattu yhteensä 5 kertaa

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc

18.7.2013 11:31

Itse en näe kuvia. :s Mutta siistiltä kuulostaa!

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc

18.7.2013 11:51

Nyt pitäisi näkyy ainakin tolleen linkkeinä, mutta ei tietoa miten saan suoraan foorumille kuvina näkymään.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc

18.7.2013 12:40

Ihan kivalta vaikuttaa, ja kuvathan saa foorumille niin että kun kirjoitat tekstiä painat siitä ylhäältä palkista "Img" nappulaa ja siihen väliin täysikokoisen kuvan osoite. Eli kun menet imageshackiin esim niin klikkaat oikealla kuvaa ja kopioit kuvan osoitteen. http://imageshack.com/scaled/large/827/krgr.jpg

[img]tähän-kuvan-osoite[/img]

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc

18.7.2013 22:36

Alkanu kummasti ilmestymään näitä 50cc kulkemaan-projuja :D

Teet koropalan pytyn alle niin että huuhteluaukot aukeaa kokonaan. Niille pitäisi oikeestaan saada ajoitusta 125-130 asteen tuntumaan eli saattaa joutua korottamaan enemmänkin. Sitten pitäisi vielä kaiken hyödyn saamiseksi saada viilattua huuhteluaukkojen alareunoja alaspäin jos korotat pyttyä niin paljon että männänreuna laskee huuhteluaukkojen alapuolelle. Pytyn yläpäästä tietysti sen verran pois että mäntä nousee ylös asti.

Kun huuhtikset on kondiksessa, viilaat paolle ajoitusta 190 astetta, leveyttä max 70% ja muoto jouhevaksi eli ei liian kantikasta. Pakokanavalle tasainen avarrus ettei portaita jää ja putken liitoksen reijälle n. 25mm kokoa.

Kantta alas jonkun verran ja sitten jyrsit palotilan squish tyyppiseksi. Eli reunalle n. 6mm leveä paljealue, keskelle mahdollisimman pallonmuotoinen kuppi ja kokonaistilavuutta 5cc.

Tuossa pystypyttyisessä onkin jännä tuo imupuoli. Mutuilisin että se ahdistaa enemmän kuin vaakakoneessa. Mäntää kannattaa vinguttaa sen verran, jos tarvetta, että helma ei tule imuaukkoon männän ollessa yläkuolokohdassa ja sitten avartaa noita männänhelman aukkoja mutta ei liikaa ettei mäntä heikkene. Saattas tuota itse pytyn imuaukkoakin olla syytä levittää hieman..

Sitten vielä pytylle vähän hoonia(jos ajettu yli 10k niin kannattaa porata), uudet männänrenkaat, pytyn ruokkijaksi n. 20mm mehumaija, läpiksi hiilikuituiset ja tarpeeksi lyhyt(n. 70cm laipalta vastakartion loppuun) ja paksu putki niin saattaa tuo johonki kymppiin asti kulkea.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc

19.7.2013 0:00

Saanko liittyä 50cc kulkemaan kerhoon? :D Tänä syksynä tavoitteena rikkoa derbittimellä 100km/h vakiopannulla ja DIY putkella. Projutopicin voisin yhdistää tuon suzukin kanssa. Voishan senkin laittaa kulkemaan kun nyt ensin niputtaisi :D

Täytyy takoa kun rauta on kuuma --> Oitis kirjailemaan :)

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc !Putki kysymys!

19.7.2013 15:12

Oottelinkin jo millon Palezu tulee kertomaan faktoja. :D Elikkäs juuri näin tulee tapahtumaan, pytty täytyy korottaa 3 milliä jotta pako ja huuhtelu kanavat aukeaa kokonaan männän akk. Eli jos viilaisin pako ja huuhtelu kanavia vielä alaspäin ja pytty korottaisi vaikka 5mm(?) niin lisää kiertävyyttä/vääntöä? Nyt siis pako ja huuhtelu kanavat samalla korkeudella ja pytyn 3millin korotus aukaisisi kaikki kanavat kokonaan. Mitenkäs tarkkaa työtä pitäs olla jos huuhteluita viilaisi sen 2 milliä ja pakoa samoiten ja sitten tekisikin 5 millin koropalan pytyn alle? Miten iso hyöty olisi?

Eilis päivänä viilasin pakoaukkoo ylöspäin ja hieman levensin. Asteita vakiona 168 ja leveyttä 68 prosenttia halkasijasta. Viilauksen jälkeen aukioloaika 178 astetta ja leveyttä 70 prosenttia. Nyt siis vielä tuo pytyn korotus ja tulisi varmaan noin 185/190 astetta aukioloajaksi? Nyt tolla vakio putkellakin tuli jo lisää vääntöä (pintakaasulla minne vaan). Kulkuja tuli 5km/h lisää ja kiihtyvyys parani persdynolla. Nyt siis putki vain rajoitti huippuja, tuntui että ei vaan kierrä loppuun asti.

Imuaukosta sen verran, että kumpaa aukkoa vai kumpaakin pitäisi leventää? Isompaa ja pienempää?

Pytyllä varmasti ajettu ainakin 10k ja mäntä vaihdettu n. 50km sitten eli tuolla ajelee kun vasta jouluna pääsee työstämään pyttyä sorvilla sun muilla.

Pakoaukon yläreunasta oli kannen tiivistepintaan 25mm ja katsoin astelevyllä, että kun sen matkan saa 18,9 mm niin pakoaukon aukioloaika olisi sitten 190 astetta. Otin pakoaukkoa siis n.3mm ylöspäin pörrällä ja kun 3 mm korottaisi niin eikös siitä tulisi sitten tuo 6mm yhteensä eli 190 astetta olisi silloin pakoaukonaukioloaika? Pakoaukon putkenkiinnityksen päätä en tullut mitanneeksi, mutta sen kurin viilasin pois joka yläreunassa selvästi näky.

Korjatkaa jos aivan metsään menossa suunnitelmat. :D Ekaa kertaa pyttyä viilailemassa ja siihen paremmin tutustumassa. :s

Loppuun vielä linkki kuviin, että jokainen voi katsoa kaikki kerralla ja pakoaukkoa siistin vielä kuvien oton jälkeen ja terävät kulmat viilasin pois.

http://imageshack.us/g/1/10244383/

Joku voisi vielä vähän jelpata tuon Blairexhaustin kanssa, jotta saadaan putkestakin sitten hyvä. :P

Kiitän ja kuittaan. Kulkee nyt 68km/h tasasella gepsiin ja katsellaan edetessä miten lähtee nousuun! Jos lähtee... :roll:



!!! http://imageshack.us/photo/my-images/22/2m7c.jpg/
Tuossa ois kuva putken mitoitus yrityksestä! Joku enemmän osaava voisi kertoa onko noin hyvä vai mitä pitäisi muuttaa? Pakoaukon halkaisijaa(?) en tiennyt mitata, mutta jätin sen siihen mitä siinä oli joku voi miettiä kokemuksen kautta ja laittaa siihen sinnepäin mitan, tai sitten pitää purkaa ja mitata uusiksi. !!!

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

19.7.2013 16:55

Höm höm. Oikeestaan ihan ensimmäisenä kannattaisi korottaa se pytty ja vasta sitten katella paljonko mitäkin pitää viilata, kun jos menet tässä vaiheessa korottamaan pakoa niin pytty korotettuna se saattaa olla jo ihan liian korkea. Laita vaikka prikkoja pinnapultteihin pytyn alle ja katsot kuinka paljon tarvii koroa että huuhteluille tulee ajoitusta vähintään sen 122-125 astetta. Sitten mittaat paon ajoituksen ja katot paljonko sitä pitää vielä korottaa että ajoitusta tulee noin 190. Enempää niitä asteita ei kannata laittaa, huuhtiksille 130 ja paolle 190 riittää kyllä lähestulkoon kaikkeen.

Mutta ei tuo pako vielä liian korkealta näytä, älä vain enää enempää korota sitä. Mutta pakoaukossa on kyllä vielä siistittävää, näyttäis että olet vain viilannut sitä keskeltä korkeammaksi etkä korottanut tuolta reunoilta asti. Viilaa se sellaiseksi tasaisen ovaalin muotoiseksi ja täysin symmetriseksi, tuosta vaikka mallia: http://i7.aijaa.com/b/00614/12459879.jpg

Viimeistelyviilausta tehdessä kun haetaan aukon lopullista muotoa, kannattaa olla erittäin varovainen ja jyrsiä vain vähäsen kerralla, sitten taas tarkistaa aukon muoto ja katsoa tarkkaan mistä pitää vielä ottaa. Reunoja jyystäessä aukko levenee ihan huomaamatta ja pian se onkin männänrenkaiden tuhoaja jolla ei tee enää mitään. Sitten tietysti aukon reunoihin viisteet, itse teen ne varovasti dremelillä ensin ja viimeistelen neulaviilalla. Sormella kokeilee ettei aukko tunnu mistään reunasta terävältä niin se on hyvä.

Elikkä summa summarum tässä vaiheessa: viimeistele pakoaukko, korota pyttyä sen verran että kaikki aukot aukeaa kokonaan ja mittaa sitten huuhtisten ja paon asteet.

Tuosta putkesta, tuossa on jt-87:n päivittämä uusi versio mikä on kivempi käyttää kun näkee putken profiilin: http://www.mediafire.com/download/ttd6lvvggt84v75/blairExhaust2.3.xls

Nuo putken kertoimet näyttää muuten hyviltä mutta itse laittaisin keskiosan kertoimeksi jonkun 3,3-3,6. Noita alemmilla arvoilla tahtoo tulla vähän turhan ohuita putkia joissa on kyllä laaja tehoalue mutta ei kunnollista huipputehoa jota tämmöisessä tarvitaan. Tai en tiiä, pitäis varmaan kysyä blairexhaustin alkuperäisen tekijän, sarvi-perkeleen mielipidettä, mutta näin minusta tuntuu..

Imuaukosta, levennä sitä sylinteriputken puoleista aukkoa. Sitä voisi myös ehkä viilata vähäsen alaspäin, kampikammioon päin että männänhelma ei peittäisi sitä niin paljoa ylöspäin noustessaan. Imuaukkoakaan ei saa kuitenkaan leventää liikaa jos alempi tai kumpikin männänrengas laskeutuu imuaukon kohdalle alakuolokohdassa. Oikeestaan jos noin on että rengas tulee aukon kohdalle, ei kannata leventää sitä imuaukkoa ollenkaan ainakaan siltä kohdin mihin se rengas tulee.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

19.7.2013 17:09

Kiitos tästä! Pitää tässä parin päivän sisään purkaa kun ei se loppupelissä niin iso homma tuosta ole kun sähkötkin on penkin alla siististi ja helposti käytettävissä. Ja pitää sitten katsella tuota pakoaukon aukioloaikaa kun noin miten kerroin niin katsoin asteet niin pitäisi aika tarkkaan 190 astetta tulla.

Ja tuonne aikasempaan viestiin lainaten niin kun rahaa saan niin tulee se s6 imukaula ja läppäventtiili systeemi, todettu helvetin hyväksi.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

19.7.2013 17:31

Vielä tähän nopeeta, että kehtaisko joku kertoo mihin nuo arvot sit syötetään ku en googlest löytäny mitään kunnollista? Vai onko mulla menny pahasti ohi? :D

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

19.7.2013 18:16

Mulla olis tollanen Stage6-imukaula myynnissä ;) Siihen kylkeen joku todella hyvä läppärunko, niin auttaa varmasti.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

19.7.2013 18:38

Laita yv tiukka hinta ja mitä kaikkee siihen kuuluu sitte, niin katsotaan.

Re: Mbk "dolan duck" booster goes fast 50cc ! PUTKI KYSYMYST

7.8.2013 12:43

APUA! Putken mittojen laitto Conelayout --> tulostus, miten tää tapahtuu jotain lieriöitä sain tehtyy mut millä saan sit oikeessa mittakaavassa tulostettuu?