Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 (tuleva suomen paras???)

2.3.2013 1:11

Siirrä takahaarukan kiinnitystä ylöspäin, melkeen ku miten vakio oli?
Tai sitte vaa laitat ton derpin swingin...
:|
Viimeksi muokannut Torbe päivämäärä 4.3.2013 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 (tuleva suomen paras???)

4.3.2013 18:11

Jos mitään parempaa iskaria saat tilalle niin älä tota jätä, on oikeesti ihan perseestä :D vähänkäytettynäkin älyttömän löysä ja ei palauta

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 (tuleva suomen paras???)

6.3.2013 21:31

Levitä runkoa tuosta takahaarukan kiinnityksen paikkeilta että saat ton swingin oikealle paikalle. Itellä on 80 kx alusta työstön alla sykeröön ja sitä varten levitin runkoa n. 3cm swingin vuoksi.

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 (tuleva suomen paras???)

9.3.2013 1:28

Dodiih edistystä tapahtui taas!

Ensinnäkin olen koittanut spotata jostain projuun moto vanteita ja moto vanteina vois toimia yamaha tzr vanteet :) Keulana kawasaki kmx ja swinginä mahdollisesti derbin swingi.

No änyväys, tänään tuli pulattua muutama kiinnike runkoon ja saatua keulan laakerointi tehtyä, rumia holkkejahan sinne tuli tehtyä että sai käymään mutta on sentään klappaamaton ja jämäkästi paikallaan!

Ainiin ja sain myös ensimmäisen tankin valmiiksi :D Eli tarkotuksena on tehdä fyysisesti 2 tankkia ja laittaa pv:n bensahana jossa on 2 sisään tuloa joten voin sanoa ihan kirjaimellisesti että mulla on varatankki :)).

Tosiaan tollasta 1,5mm kuuma sinkittyä peltiä josta puhaltelen sinkit pois ja täppäilen kiinni niin että pohjimmaiset saumat hitsataan sekä sisältä että ulkoa päin jottei vuotais... pohjimmaiseen johtaan 6mm nippa josta bensa letku sitten aikanaan. Tästähän tulee sinäänsä hassu peli että 2 bensa korkkia(heh) saapa nähdä mitä tuostakin tuloo.

Kuva

Nytkun vaan jostain taivaasta tipahtais loput alusta osat niin pääsis toden teolla muokkailemaan runkoa ja tekemään isoimmat muutokset koska kaikki muuhan pitää sovittaa niiden ympärille.

Nooh huomenna olis tarkotuksena tehä toinen tankki ja piste hitsailla niitä vähän kasaan ja sommitella runkoon :) Myöskin penkkiä meinasin huomenna suunnitella, sekin tehään lienee tutulla konstilla: Vesivaneri + kuviosaha + retkeily alusta ;)

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

14.3.2013 22:22

Noniin kaikki ja hei vain! Sain jollain maailman voimalla projua taas pienen askeleen eteenpäin!

Kuva

Eli kun kerta muut hommat seisoo osien puutteessa aloinkin työstämään sitä mihin on puitteet. Eli päätin vain että swingiksi tulee tuo derbin swingi, sovitetaan sitten tulevat vanteet siihen ja samoin jarru.

Taka iskariksi ajattelin laittaa kawasaki kmx 125 lisäpullollisen kaasu/öljy vaimenteisen pampun. yläkiinnikkeen joutuu tekemään ja alakiinnikkeenkin kanssa on vielä suunnitelmat hiukan kesken...

Kuva

Tosiaan swingin kiinnikkeet on nyt tehty vaikkakaan mulla ei ole minkäänlaista tietoa millon pääsen seuraavan kerran hitsailemaan :(

Kuva

Tosiaan onko tuo teidän silmiin kestävän näköinen? Tuo noiden "sisempien" kiinnike korvakkeiden rauta on t-mallinen ja istutettu just tiukaks runkoon. Ulko korvakkeet pitää vaan hitsata lujaan ja toivoa että kestää. Suunitteilla olis tehdä vielä yks tukipiste tosta ihan swingin keskeltä ja tukea se tonne runkoputkiin.

Tosiaan vielä pienenä boonuksena kokeilin leikellä tota peräkatteen ja etukatteiden yhdistävää muovia joka sitten tulevaisuudessa kuidutetaan kiinni takakatteisiin. Hyvinhän tuo muovi peltisaksia tottelee ja lämmöllä saa sitten taivuteltua :) Maalit siinä tuskin pysyy mutta sen näkee sitten miten sitä käsittelee.

Kuva

Tosiaan tämänhetkinen alusta suunnitelma on käyttää tota kmx 125 keulaa, derbin swingiä ja kawasaki kmx takapamppua. Vanteet ja jarrut ovat vielä toistaiseksi avoinna... Mietin tässä vain ihan ajatuksena että mitenköhän tohon mahtais sopia tollasen minicrossin 12" taka ja 14" etuvanne jarruineen :D? Sinäänhän niiden tohon kokeilussa ei mitään menetä koska aina on vaihtoehtona vaan nöyrtyä ja ostaa uudet vanteet.

Kuva

Tommosetkin tuli tossa räpellettyä, näiden on tarkoitus olla bensa tankit... Eli 2 erillistä tankkia ja yhteen pv:n bensa hanalla. Täytöt on vielä mietinnän alla mutta en viitsi liikaa stressata niiden takia, eiköhän ne ajankanssa/jonkun keksimänä pulpahda esiin.

Eikait siinä muuta, homma jatkuu varmaan takakatteen kiinnikkeiden tekemisellä ja suurella pohdinnalla. Kun tavallaan kaikki muuttuu ei voi jättää mitään asiaa miettimättä ettei sitten loppu suoralla huomaa jotain dramaattista tai jotain semmosta. Tuon suunnitteluun menee kyllä aikaa vähintään yhtäpaljon kun itse tekemiseen...

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 0:20

meinasitko todella hitsailla sinkitystä pellistä putken? ei tule mitään vaikka kuinka hioisit sinkin pois :)

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 13:23

Noniin! Suorastaan ihme tapahtui. Sain migin vihdoin käyttöön ja sen johdosta tulikin noin 10 tuntia hitsaus hommia tehtyä(kaikki eivät liittyny tähän projuun).

Tosiaan nyt on swingin kiinnitys rungossa kiinni ja melkeinpä voisin vannoa että jos joku pettää niin se ei ole minun hitsaus.

Kuva

Tuohon välikkön passaa siis derbin swingi ja tarvittaessa kawasaki kmx 125 linkku swingi :)

Kuva

Nyt kun ekaa kertaa pääs hyppimään mopon päälle swingin kanssa tuli vastaan iso murhe, kaikki iskarit on liian löysiä tohon... Tuli kokeiltua kaikennäköisiä iskareita ja kaikki painuu jo puol väliin joustoa kyytiin istuessa ja vähän hypätessä rysähtävät pohjaan.

Kuva

Kokeilin laittaa iskaria ylhäältä eri paikkoihin "kiinni" ja pomppia päällä ni huomasin että mitä lähempänä takarengasta yläkiinnitys on niin sen jäykempi systeemi on. Aloinkin miettimään että jos tonne runkoon ylös hitsais 2 paksua ja leveää lattaraudan palaa ns. kiskoiksi ja tekis niihin tasasin välein 12mm reikiä niin tohonhan sais säädettävän korkeuden ja alustan jäykkyyden!

Toisekseen tuli hitsattua jalkatapit syköseen ja muutamat äänenvaimentimen sisälmykset. (voi tehdä mitta tilaus pitusia vaimentimia :D) Sitten vaikka alkuperänen suunnitelma oli hitsauttaa jollakin oikeasti osaavalla tankit kasaan niin aloin sitten itse hommaa tekemään. Ensin täppäilin tankin kasaan ja kun homma sujui niin pitihän sitä sitten hitsata kasaan ihan testimielessä. Nooh sinkki paskaa hitsatessa tuli luonnollisesti tajuton päänsärky ja jälkikin oli kamalaa. ihme ja kumma tankki ei vuotanut kun tasan yhdestä kohtaa. Nooh se pitää paikata ja jättää yön yli tankki täyteen kuivalle alustalle ja katsoa onko pieniä reikiä mistä tihkuis vielä.

Kuva

Sitten aloin miettimään että olisko huono jos nuo "valmiit" pelti tankit sitten pakkelois ja lasikuiduttais niihin sellasen kuoren?

Nooh homma jatkunee sitten moottorin kasaamisella. Mottina toimii just uudellee laakeroitu 4v lootikko jossa on pieni mutta. Koneesta meni vaan yks kaunis päivä kampuran stefa, no samalla kokeilin kun oli kerta magneetto auki kokeilin petareiden klapin ja sitähän löyty -> loota auki ja huomasin kauhukseni että kampurahan oli raiskattu, juuri siinä kohti että stefa peittää kampuran oli makea rälläkän viilto kampurassa, nooh olihan se tähänkin asti (yhden talven) toiminu niin sen kummempia murehtimatta löin vaa lootan kansaan uusilla laakereilla ja stefoilla. Nyt täytyy vaa toivoa että kestää...

Pytyn kanavista on sellasta alustavaa suunnitelmaa että pytyn aihio on power + 74cc tietysti ja pakoaukon asteita on 197 ja leveyttä ~68-69% ja muoto on pyöreä reunainen (kuva aloitus viestissä), Imu aukot tullaan työstämään vielä parimilliä korkeammiksi ja männän imuhelmasta pätkästään sen verran pois että imuasteet ovat 185. Läppä kanava tukitaan tietysti ja kaikki portaat poistetaan ym. perus hommat tehdään.

Kaasariks löytyy suzuki ds80 mikuni(24mm) ja tietysti 24mm imukaula. Pytyn imulaippa viilataan 24mm ja imukanavan muoto tasaisesti imuaukkoihinpäin laajenevaksi.

Kansi homma on vielä ihan auki, en oo sitä vielä suunnitellut sen enempiä.

Pakoputkia pitäis pari tehdä itse raaka-pellistä ja mitotukset hoidetaan sillä uusimmalla blairin versiolla ja sen mitotuksissa lienee tarttis vähän neuvoja (meinaan noita halkasija kertoimia ym.) Mutta siitä myöhemmin.

Nopeus tavoitehan on tuon 115km/h jonka yritän paukutella rikki.

Eikait siinä muuta. Hyvää kevättä vaa ja aurinkoisia päiviä kaikille.

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 13:37

tänää vasta huomasin tän topicin, mielenkiinnolla seuraillaan! jos oikeen tajusin niin tulossa puolavanteet vai?

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 14:09

Tosi mukava projekti kun teet niin paljon asioita itse. Mun mielestä pinnavanteet sopisi tähän kyllä paljon paremmin.. ;)

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 16:28

Blairexhaust 2.3 on tähänastisista taulukossa paras mitä oon testannut. Siinä on siis se putken profiili, eli näkee miten putki muuttuu arvoja muuttuessa. Jt-87: n allekirjoitusta on latauslinkki (turbo pv).

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 18:45

Tee tuo takahaarukan kiinnitys erillisillä pulteilla, luulis ainakin olevan jämäkänpi kun tuo kierretanko. Hyvältä näyttää muuten. ;)

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 19:48

Näyttää siltä että tuo jousi on aika pahasti kallellaan eteenpäin. Jos siirrät jousen yläpään kiinnityspistettä taaksepäin jousi tuntuu jäykemmältä. :)

Imukanavan viilauksia kannattaa pohdiskella vielä. Pari milliä alaspäin ei ole riittävästi 24mm kaasarille. Plusun vakio-imu kun riittää juuri ja juuri 16mm kassulle. Tsemppiä projektiin!

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 20:57

Betaversio kirjoitti:Näyttää siltä että tuo jousi on aika pahasti kallellaan eteenpäin. Jos siirrät jousen yläpään kiinnityspistettä taaksepäin jousi tuntuu jäykemmältä. :)

Imukanavan viilauksia kannattaa pohdiskella vielä. Pari milliä alaspäin ei ole riittävästi 24mm kaasarille. Plusun vakio-imu kun riittää juuri ja juuri 16mm kassulle. Tsemppiä projektiin!


Juu juurikin sen huomasin et mitä pystympää jousi tulee sitä tiukempi on, suunnittelin jo vähän "kiskoa" jolla takajousitusta vois säätää pultin paikkaa vaihtamalla.

Otitko huomioon tossa imupuoli jutussa sen että niitä imujahan on jo valmiiksi viilattu? Jos tuosta nykyisestä vielä viilaan siis pari milliä alaspäin ni meinaakko että pitäis vielä siitäkin suurentaa :O Meinaan ettei ala niin käymään että lyökin seokset takasin kaasariin?

Torbe kirjoitti:Tee tuo takahaarukan kiinnitys erillisillä pulteilla, luulis ainakin olevan jämäkänpi kun tuo kierretanko. Hyvältä näyttää muuten. ;)


Juu siis ei tuo kierre tanko oo missään nimessä jäämässä tohon. Mulla on siihen ihan tarkotuksen mukanen akseli, tuo kierre tanko on vaan mallailussa tossa.

_rieska_ kirjoitti:Blairexhaust 2.3 on tähänastisista taulukossa paras mitä oon testannut. Siinä on siis se putken profiili, eli näkee miten putki muuttuu arvoja muuttuessa. Jt-87: n allekirjoitusta on latauslinkki (turbo pv).


Juurikin tällä meinasin sen mitotuksen tehä. periaatteessahan koska tämä on "ktm" putken pitäis olla yläkauttanen mutta jotenkin mulla on semmonen kutina perseessä että kaiken maailman tankit ja takakatteet kuidutettuani tuolta ei kyllä ole enään järkevää reittiä mistä se putki kulkis :O Tähän asti olen tehnyt ja suosinut alakauttasia koska maa vara ei oo mulla ollu ongelma mutta eihän kukaan kiellä mua tekemästä sekä ylä että alakauttasta :)

Juunish kirjoitti:Tosi mukava projekti kun teet niin paljon asioita itse. Mun mielestä pinnavanteet sopisi tähän kyllä paljon paremmin.. ;)


Pinna vanteet on tietty ykkös sijalla mutta tarvittaessahan tähän välttää jotkin muutkin. Ainahan niitä on helppo vaihtaa. Juu teen asioita paljon ite kun ei tähän ensinnäkään oikein löydy mitään "valmista" ja toisekseen teen tätä juurikin tekemisen ilosta.

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

17.3.2013 21:42

VinskiMo kirjoitti:Otitko huomioon tossa imupuoli jutussa sen että niitä imujahan on jo valmiiksi viilattu? Jos tuosta nykyisestä vielä viilaan siis pari milliä alaspäin ni meinaakko että pitäis vielä siitäkin suurentaa :O Meinaan ettei ala niin käymään että lyökin seokset takasin kaasariin?


Enpä minä sitä huomannu, mutta toisaalta, ei tuo vielä järin isolta näytä. Suurentamisen varaa on reilusti. Samoin 185 astetta on melko vähän kovakiertoiseen mopoon. Joku 195 astetta voisi olla lähempänä totuutta. Perusteena mm. se että sekä Sarvella että Dragmalla (molempien mopot 121kmh) oli imuajoitus 195 asteen nurkilla. Dragmalla oli kaikenkukkuraksi vielä läppäventtiili käytössä joten alle 200 asteen imuajoituksilla takaisinvirtausta ei kannata liiaksi pelätä.

Joku toinen sääntöhän oli että imuajoitus pitäis olla sama kuin pakoajoitus. ;)

Re: VinskiMo 2013: Suzuki S1 -> KTM replica, +115km/h!

18.3.2013 20:15

24mm kaasarille saa olla jo meleko ison tuntunen aukko. Jos oikein muistan nii jostain luin että mäntäohjatussa koneessa imuaukon virtauspinta-ala pitäs olla jotain 1,1 kertanen kaasuttimen virtauspinta-alaan nähden. Eli aukko niin isoks ku sallii ja sitte männänhelmaa pätkimällä asteet kohalleen, oli muistaakseni sarvikin imuaukosta tehnyt melkein niin ison kuin pystyy puhkeamatta mutta silti +5mm joutui ottamaan m-helmasta pois ;)