Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 14:43

Kiitokset kaikille aloitusviestiä kehuneille, kyllä siihen muutama tunti menikin :)
Kelkkalinkki oli ensimmäinen joka tuubista vastaan tuli. En sen kummemmin siihen perehtynyt ja otin varmuuden välttämiseksi sen pois. Oli nimittäin alunperin tarkoitus laittaa linkkejä suomalaisiin turbokelkkoihin, mutta en enää niitä löydä :itku:
Ja eihän minun tarvitse näköjään laittaa itse linkkejä, teiltä tulee niin hyviä löytöjä jatkuvasti.

Nalle Puch kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen projekti! Nyt on jo aloituksessa palikat sen verran kohdallaan, että kerrankin lienee lupa odottaa lopputuloksena toimivaa turbokonetta! Jos teet Pevusta ulkonäön puolesta vakion oloisen, niin kenties tankin kylkeen voisi kuitenkin lisätä pienen tarran: kompressor. 8)


Kiitokset, samaa odottelen itsekin. Ja tuohon kompressor -juttuun: vain jos se on nyysitty Mersusta! Ja koska en harrasta laittomuuksia(satunnaista PV:n virittelyä lukuunottamatta), ei sellaista ole tulossa. Turbo - teksti sen sijaan kuulostaa paljon paremmalta

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 15:38

Erittäin hienoa että inspiroiduit kirjoittelemaan tännekkin turboprokkiksestasi, hyvin mielenkiintoista luettavaa. Ehdottomasti seurantaan.

Kompressor on muuten saksaa, kääntyy supercharger, mekaaninen ahdin, remmiahdin. Eli minäkin olen turbo-tekstin kannalla.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 19:01

Laitat remmiä ja turboa ja länttäät TSI merkin kylkeen. Tuosa on kaaviotaki miten toteuttaa http://www.autowiki.fi/images/c/c1/VAG_ ... kaavio.jpg Pitää tietenki vähän soveltaa järjestelmää mutta toimivaksi rakennettuna varmasti hyvä vaihtoehto.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 19:24

Odotan innolla minkälainen tästä tulee ja noissa linkeissä on yksi ahdettu PVn kone http://img219.imageshack.us/img219/6613/dsc05429gp1.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/3009/dsc05421ih1.jpg

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 19:43

jkoljo kirjoitti:Kompressor on muuten saksaa, kääntyy supercharger, mekaaninen ahdin, remmiahdin. Eli minäkin olen turbo-tekstin kannalla.

Joo jossain Mersuissahan lukee tuo kompressor, siitä idea. Se vaan kuulostaa hienommalta kuin turbo (imho). Mut enpä tiennyt että meinaakin remmiahdinta.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 19:49

miksuhh kirjoitti:No ei tosiaan tuo kelkka ollut mikään nelitahti.... :lol:
http://buddfab.net/buddfabhomepage.html



Tuo kelkka muuten tasan on nelitahti... :roll:

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 21:23

pbt kirjoitti:Ensimäinen ja luultavasti viimeinen turbo-pv mutta mistä näitä tyyppejä tulee johan täälä on 2 turpo mankia valmistumassa ja nyt sitte pv. :D Oikeesti mistä mä pääsen samaan hoitolaitokseen?

Matukan rojekti ei kyllä tarvi hoitolaitosta, kun tehot tulee ennemminki tippumaan vakiosta.
Ei se ole ihan niin yksinkertasta, että kun turbo on kiinni mopossa niin kohta toimii.
Sitten kun netti on katottu turbo tiedoista läpi ja voi huoletta laittaa 500-1000e turbotukseen, niin rupiaa olemaan kiinnostavaa.

Tässäkin isoin tarkotus on saaha turbolla lisätehoa ja saaha foorumeille faktaa siitä että se onnistuu. Youtubessa on jotaki toimiviakin turbotuksia, mutta ei yhtään suomalaista tai sellasta joka edes kertois että miten lähtee tai mitä kaikkea vaati että toimii.

Nyt ei muutako vehkeet nippuun ja testiin, ja katotaan joskus että kummalla tuli äkäsempi tai kumpi luovutti :D

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

3.1.2013 23:58

miksuhh kirjoitti:No ei tosiaan tuo kelkka ollut mikään nelitahti.... :lol:


Varmana on :lol: :lol: Paljonko lyödään vetoa, kyllä sen erottaa selvästi?

jt-87 kirjoitti:Kiitokset kaikille aloitusviestiä kehuneille, kyllä siihen muutama tunti menikin :)
Kelkkalinkki oli ensimmäinen joka tuubista vastaan tuli. En sen kummemmin siihen perehtynyt ja otin varmuuden välttämiseksi sen pois. Oli nimittäin alunperin tarkoitus laittaa linkkejä suomalaisiin turbokelkkoihin, mutta en enää niitä löydä :itku:


Kelkkalehden foorumilla on pari turbotettua nelarikelkkaa, en tiedä onko vanhemmissa projekteissa kaksitahteja. Foorumi on kyllä nyt alhaalla mutta eiköhän se kohta nouse :)

Tuossa on jotakin testiä mitä löysin tuubista. http://www.youtube.com/watch?v=YY1sQfVcrYo

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 0:24

http://www.youtube.com/watch?v=gv377_f3cvU
Kylläpä noi on am6:senkin jo ahtanu..! :D

Mielenkiinnolla katselen mitä tulee tapahtumaan!

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 4:03

Vähän myöhässä olet, linkki sattuu olemaan jo ekalla sivulla.. :lol: jottei mee offtopiciks niin erittäin mielenkiintoinen projekti!!

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 4:17

jt-87 kirjoitti:Oli nimittäin alunperin tarkoitus laittaa linkkejä suomalaisiin turbokelkkoihin, mutta en enää niitä löydä :itku:
Koneelta löysin pari videota liittyen tähän suomalaiseen vehkeeseen. Tällä hetkellä sivusto alhaalla, josta löytyisi linkit näihin videoihin, joten uppasin ne väliaikaisesti tubeen.





Muistaakseni suuria ahtoja ei siitä saatu otettua, alle 0,5 bar se jäi. Toivottavasti kuitenkin saat innostusta tuosta lisää projektiin. :)

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 19:09

jt-87 kirjoitti:Oli nimittäin alunperin tarkoitus laittaa linkkejä suomalaisiin turbokelkkoihin, mutta en enää niitä löydä :itku:


Kelepaisko tuo, oman pajan tuotteita ja 2-t:
Kuva
(näkyy siellä turbokin oikeassa yläkulmassa..)

kuppila1 kirjoitti:Odotan innolla minkälainen tästä tulee ja noissa linkeissä on yksi ahdettu PVn kone http://img219.imageshack.us/img219/6613/dsc05429gp1.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/3009/dsc05421ih1.jpg


Noissa kuvissa on taas tyyppiesimerkki siitä, kuinka homma EI PIDÄ tehdä! Olisi ilahduttavaa, jos tietoa olisi enemmän kuin intoa.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 19:16

Sarvi-Perkele kirjoitti:Noissa kuvissa on taas tyyppiesimerkki siitä, kuinka homma EI PIDÄ tehdä! Olisi ilahduttavaa, jos tietoa olisi enemmän kuin intoa.


Joskus nähnyt videota tuosta, oli jossain kiihdytyskisoissa "kameramiehenä" ton kanssa. Hyvin pelas kyllä.

Jos kyseisen projektin tekijä kattonut että noin toimii hyvin. Uskon että tietotaitoa olis kyllä löytyny. En toki tiedä :)

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

4.1.2013 19:27

Vaikee uskoo että sitä tietotaitoa olis ollu. Aatellaanpa homma läpi. Kuvitellaan että meillä on kireä vaparipevu, 15 heppaa, mikä vaatii jo kunnon putken. Ok, sitten siitä moottorista raapastaan putki irti, jollon meiltä häviää tehoista n. puolet, eli jäljelle jää 8 heppaa. Sitten pannaan turbo kiinni, joka todennäköisesti sotkee vielä huuhtelu- ja pakotapahtumaa entisestään. Tässä tilanteessa meillä on ilman ahtoja ehkä 6 heppaa.
Sitten aletaan ahtamaan. Kilon paineilla päästään 12 hepan kantturoille, ja kahden kilon ahdoilla aletaan olla 18 hepan tuntumassa. Eli WUHUU!!! Huikeilla kahden kilon ahdoilla ollaan saatu 3 heppaa enemmän kuin alunperin vaparina! Kilon ahdoilla sen sijaan olla jokunen heppa miinuksella vapariin verrattuna. Ei kieli minusta juurikaan tietotaidosta...

JOS taas oltais ahdettu onnistuneesti sopivalla ahtimella härveliä putken kanssa, oltaisiin jo kilon ahdoilla 30 hepassa, ja kahden kilon ahdoilla 45 hepassa (mikä on tietysti melko teoreettista tosielämässä). Kuitenkin tässä teoreettisessa tarkastelussa tehoero oikein ja väärin tehdyn välillä on luokkaa 250 %, mikä on jo minun kirjoissa melko paljon...
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 5.1.2013 1:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu lainaus.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

5.1.2013 14:40

Tuo Sarvi-Perkeleen kelkka kelpaa oikein mainiosti! Mitenkäs turbo toi tehoa? Entäs turbon öljynkierto, se kiehtoo kun en ole sopivaa vaihtoehtoa vielä löytänyt? Ja ilmeisesti kaasareissa vain kohokammio paineistettu? Jos sitä tulisi painepuolelle tässäkin projektissa tuo kaasari siirrettyä :eek:

kuppila1 kirjoitti:Odotan innolla minkälainen tästä tulee ja noissa linkeissä on yksi ahdettu PVn kone http://img219.imageshack.us/img219/6613/dsc05429gp1.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/3009/dsc05421ih1.jpg

Tuonkin olen jo joskus nähnyt, mutta kuten jo sanottua, tuo ei ole toimivasti toteutettu. Hauska varmasti silti ajella kun turbo vähän suhisee...


Ostin juuri äsken moottorikelkan alipainebensapumpun ettei käy vahinko ajellessa ja pääse bensapinta kaasarista liian matalalle. Öljypumppu edelleen vaiheessa. Tuli mieleen mönkijän ohjaustehostin, mutta ainakin CanAmissa oli sähköinen...

Mites Lokitekki:
Se pumppu jonka linkkasit, pyöriikö se myötä vai vastapäivään? Entäs tarvittava kierrosluku riittävän paineen aikaansaamiseksi?