Aloitetaan mopoilu uudestaan reilun 10 vuoden jälkeen.
Yksi yö tuli pakonomainen tarve hommata vanha mopo, rajaus sattui Raisuun kun kerran semmoinen on joskus nappulana tullut omistettua. Nettimoto auki ja tutkimaan tarjontaa, läheltä löytyi yksi hinnaltaan sopiva ja olihan se myös rekisterissä. Vajaan viikon tuskaisen odottelun jälkeen nokka kohdetta kohti ja mopoa ostamaan.
Tälläinen sieltä paljastui..
Kuva on tosin jo otettu turvallisesti kotoa käsin joten siitä voi päätellä että ostohommiksi se taas meni.
Ajatuksena oli ajella sillä minkä kerkeää ja lumien tullen laittaa ns. lihoiksi. Tosin eihän sitä malttanut olla tekemättä mitään vaan jotain kauheuksia oli pakko karsia pois. Esim. tankin tarrat lähti, hienot siniset jalkatapit ja jarrupoljin saivat kyytiä teräsharjalla ja takalokarin äärimmäisen hieno pantakiinnitys, samaan hommaan tuli laitettua uudet takaiskarit vanhojen rikkinäisten tilalle, tosin orkkikset puretaan ja kunnostetaan.
Sitten tuli se surullisen kuuluisa valkoinen teho taivaalta ja Raisu sai kokea työkalujen voiman.
Runko lähtee hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen, värinä musta. Takahaarukasta poistin vanhat puslan rippeet ja ketjunrullakiristimien kiinnikkeet ja ketjusuojan kiinnikkeet sai myös lähteä. Porukoitten luo oli ilmestynyt pieni venäläinen sorvi joten uudet puslat teen nailonista. Runkoon tehtiin muutamia parannuksia kuten takavalonkiinnike jonka joku rälläköinyt irti ja vahvistehitsausta.
Omaksi onneksi kaikki reiät ja muut silmäänpistävät asiat jää takavalon alle piiloon.
Renkaatkin tuli vaihdettua uusiin kun alkuperäiset nokiat oli hieman halkeilleet vuosien saatossa, samalla vaivalla kiillotin vanteet ja pesin rattaat tosin nämä eivät vielä kuvissa ole tapahtuneet.
Purkaessa löytyi myös tämä välikevennys.
Ilmeisen hyvin oli putkentiivistekkin sattunut paikalleen.
Pienet ja isommatkin hommat on saanut jo edistystä, maalia ovat saaneet niskaansa uudet takaiskarit, rekisterikilven teline, alkuperäinen kytkinkahva löydetty (kiitokset vmpk.n puolelle), lokarit kiillotettu ja etuhaarukkaan huolto sisältäen uudet kaksihuuliset tiivisteet ja öljyt plus paljon muuta pientä siistimistä ja pisteosien hankkimista.
Pakoputki tässä oli aivan hirveässä kunnossa, räi'itty minne sattuu ja aivan väärillä säädöillä, ankaraa hiomista, hitsaamista edestakaisin niin siitä sai edes siedettävän näköisen..
Putken alkuperästä ei mitään tietoa, sen verran tiedän että saa vältää, tuntuu olevan orkkisputket hieman kiven alla..
Myyjän mukaan koneeseen on aivan vastoittain tehty koneremontti jossa on vaihdettu laakerit, stefat, pytty porautettu ja kasattu uusilla osilla, ainakin puristusten ja tiivisteitten perusteella näyttäisi siltä että kone on ainakin aukaistu.. toivottavasti.
Sähköt joudun vetämään uudestaan, tuhottu täydellisesti. Alkuperäisestä sarjasta oli jäljellä 3 johtoa ja nekin oli vedetty ilmastointiteipillä runkoon kiinni, joten remonttiin kuuluu myös uusien johtojen veto mahdollisimman piilossa.
Loppuun lisätään mitä tähän sitten on tulossa.
- Etuhaarukkaan uusi laakerisarja kaikkine oheisosineen.
- Koneen poskien kiillotus tai maalaus.
- Koneen huuhtelu, tämäkin vain siksi koska öljyn lisäysaukon tulppaa ei ollut.
- Kaasuttimen putsaus.
- Uusi alkuperäinen takavalo.
- Etulokari alkuperäishenkisillä kiinnikkeillä renkaan lähelle.
- Pyöreä etuvalo.
- Tankin ja sivukatteitten maalaus, ehkä viininpunainen mutta tämä vielä auki.
- Nopeusmittari, ollut lisävaruste uutena.
- Raisun tarrasarja tankkiin omalla näkemyksellä, musta/metallinhohtohopea.
Tässä tämä nyt suurinpiirtein ostopäivästä tähän päivään oli. Jatketaan kun jatkoa tulee joka saapuu puhalletun rungon ja kasauksen merkeissä.
http://s18.beta.photobucket.com/user/bl ... ma%20Raisu
Viimeksi muokannut Anttur päivämäärä 23.3.2014 13:58, muokattu yhteensä 3 kertaa