Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Street macig + Derbi/ tarinaa käyttöpelin virityksestä

19.7.2013 16:19

Nonii, lisää vaan hulluja viritysprojuja :) Minuakin kiinnostaisi tietää millä tuon putken mitoitit ja piirsit, näyttää meinaan todella asialliselta. Kai tuolla derbin pytyllä luulis pääsevän jo vaikka 110kmh, kun saa huuhtelut hönkimään riittävästi ja pakoaukossa riittää blowdownia noiden lisäaukkojen ansiosta.

Re: Street macig + Derbi/ tarinaa käyttöpelin virityksestä

19.7.2013 18:53

Putki on mitoitettu Tiittasen kaavoilla. Laitoin exelin liitteeksi. (En voi taata täyttä toimivuutta koska muutos ods->xlt)

Ja piirustus, no... Softa on AlphaCam router ultimate. AutoCadille sukua ja tuolla pystyy pyöräyttämään käskyt vaikkapa vesileikkurille tai CNC jyrsimelle. Hintaa softalla on tuhottomasti ja itse saan koulusta (puuala) opiskelija lisenssillä. Putken pystyy piirtämään ihan yhtähyvin käsin. Tietopankki on ystävä.

HUOM! Kaavan vinkeissä pikkunen ajatusvirhe. Pakokanavan kertoimessa pienempi on kapeammalle tehoalueelle ja suurempi laajemmalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut nevssons päivämäärä 15.8.2013 23:02, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Street macig + Derbi/ syksyyn valmistumista ja uutta kum

11.8.2013 19:11

Tietää että alkaa syksy lähestymään kun alkaa suzukikin kiinnostaamaan.
Mitään konkreettista ei sillekkään ole tapahtunut. Vähän pyttyä mittailtu ja palikoita pöyritelty. Kerron puutteita sitämukaan kun niitä on hoideltu.

Toivonmukaan huomenna pääsee taas kaupungin tiloihin hommiin.

Uudet renkaat siihen sain. Tutun tuttu rengaskaupassa duunissa ja sain tämmöset hyväkuntoiset Bridgestonet. Takanakki onkin mallia 130/70 eli 10 milliä leveämpi kuin orkkis. Vanteelle mahtuu kyllä.

Pikkuhiljaa olen tässä huoneennurkka-talliani järjestellyt, notta saa tilaa taas tehdä. Nostelin suzukin rungon pöydälle, notta on enempi silmäkulmassa ajatuksia herättelemässä.

Kuva

Derbille kuuluu hyvää. Jätti Espoo miitissä tielle kun kaasuvaijeri junnas kaasarin päästä. Menin purkamaan, niin ei pystynyt kotiakaan enää ajamaan. Eli jotka ihmetteli siinä kehällä mentäessä että mitä se sitä derbiään huudattalee niin semmosta.

Pyttyaihioni on viellä erään nimeltämainitsemattoman käyttäjän hallussa kun ei sitä ole kerennyt postittelemaan. Eipä tuolla mikään kiire olekkaan.

Re: Street macig + Derbi/ syksyyn valmistumista ja uutta kum

14.8.2013 20:02

nevssons kirjoitti:Uudet renkaat siihen sain. Tutun tuttu rengaskaupassa duunissa ja sain tämmöset hyväkuntoiset Bridgestonet. Takanakki onkin mallia 130/70 eli 10 milliä leveämpi kuin orkkis. Vanteelle mahtuu kyllä.


Suzukin alkuperäinen Bridgestonen takanakki on myös 130/70. Etunakki tosin 120/70. Pisti vaan silmään niin oli pakko käydä käyttöohjekirjasta tarkistamassa :D

Re: Street macig + Derbi/ kumia ja syksyyn valmistautumista

14.8.2013 21:09

No mutta sehän passaa :) En asiaa senkummemmin ajatellut, kun katoin vaan että 120 nakki tuossa on päällä.

Auttaa myös jos joku ton josku haluaa kilpiin keplotella mahdollisen katsastuksen kautta. Itse vähän viellä mietin alanko.

Re: Street macig + Derbi/ kumia ja syksyyn valmistautumista

22.8.2013 20:45

Ensinnäkin sain derbittimeen pytyn. Itseasiassa kaksi :) Eräs nimeltämainitsematon käyttäjä nimike laittoi viivästyksistään korvaukseksi mukaan 50cc barikitin.

Loppui tässä vähän niinkun innostus tosta vakiopytyn käytöstä kun isketään kouraan hoonausta vailla taistelukuntoinen sporttipannu. Kaksiosainen pako ja 130 asteiset huuhtelut, jotka kanssa leveydeltään ovat reipppaasti vakiota isommat.

Mutta jos tällä mennään niin, mennään silti kunnolla ;) Huuhteluaukkoihin ei tartte koskea, mutta huuhtelulähtöihin senkin edestä. Barikittiä tai vastaavaa pyöritellyt tietää että siellä tarvitaan sekä viilaa että pakkelia reilusti että sopivat lohkoihin.

Pakoaukollekkin annetaan huomita kyllä.

Kuva
Toisena uutisena kaupungin paja-mesta-paikka on taas auki. Pääsin kirjaimellisesti sorvin ääreen. Tämmöistä tuli tänään sorvailtua.

Suzukin kansi - .7mm pois niin välykset ei tule kahteen kertaan ja tiivistepinnan kolot lähti.

Suzukin pytty - Ylätiivistepinnasta 1.5mm pois, koska en osannut viimekerralla tulikita tuota sorvin asteikkoa :) Luulin numeroiden tarkoittavan millejä, mutta olivatkin neljäsosia. Joskus olisi vaan parempi mitata kahteen kertaan :D

Kaverin kansi - Vainoharhaan auttava suoristus ja välykset kuntoon.

Barikitti - 1.4mm pois jotta menee normaalilla kannella.

Vanha airsalin kansi - Olisi voinut käyttää sellaisenaan barikitin kanssa, mutta tehtiin siitä tasalakinen.

Kuva
(Kuvista puuttuu se ensimmäinen osa) Putkea tuhertelin kanssa tällä kertaa herra blairin opastuksella. Tällästä koukeroa pukkaa.
Melkeen lähtisin eka yrittämään tuolla plänillä.

Huipputehon kierrosluvuksi iskettiin 12300 rpm tavoitteena saada se kutakuinkin siihen 12k paikkeille todellisuudessa. Tehotavoite 15hp, Bmep 11 bar (Ehkä liikaa liioiteltu) ja muuttujat suositusten kireämmissä päädyissä. Torvivakiona 1.51, tosin torven piirsin täydellisen hyberboliseksi.

Kylläpäs mie nyt jaksankin höpöttää putkesta joka on vasta aikeilla tehdä :roll: Sovitaan että en palaa asiaan enää ennenkä jotain konkreettista sen eteen on tehty. :)

Re: Street macig + Derbi/ Pyttyjä ja sorvailuja

15.9.2013 21:43

Barikit. Paremmin kyseinen pyttymalli tunnetaan airsalina. Huhujen mukaan hyvä viialausaihio, joka kielinee(toivon mukaan) jonkinverta toimivista huuhteluista ja sylinterin kannesta. Harmi vain, että huuhtelulähdöt on rabasaan viimesen päälle paskat.

Tämmöistä jälkeä meikäläinen on tuommoiseen pytyn rohjakkeeseen saanut tehtyä tässä viime viikkojen aikana:
Kuva
*Kuvat oli tältä osin tässä, eli jos teoria ei juuri nyt kiinosta, niin mene katsomaan kuvia tuuninki derbeistä ja roxeista muista topiceista :3

Elikkäs siis :) Aloitetaas juttu huuhtelulähdöistä ja kanavista.

Huuhtelulähdöthän ei näissä pytyissä sovi sitten sinne päinkään lohkoihin. Avuiksi Otettiin siis bilteman epoksikitti(alumiini) ja dremeli.
Aluksi vain kittiä kanaviin ja funtsimista, että minkäköhän muotoiset noista nyt tekisi. Erityisesti apuhuuhtelut tuotti ongelmia, sillä huuhtelulähdön pinta-ala pieneni pauttiarallaa puolella. Hetken sai raaputella päätään, että mites tässä nyt toimisi.

Pakoaukko sitten. Tätähän piti luonnollisestikkin isontaa. Paha tästä nyt on heittää että montako millia suuntaansa, mutta virtauspinta-alaa tuli noin 600mm^2 ja asteita 192. Aukot on kumpainenkin 23mm leveitä(käyränä) ja 20 mm korkeita. (Sarvihan aina mutuilee uusenskojen viilauksiin 20mm korkeaa pakoa. Ei voi menna metsään :lol: )
Aika-ala tuli laskeskeltua ja se piisaa mainiosti näin.
Kanavahan on tietty kanssa asianmukaisesti viilattu.

Ja sitten kansi. Sehän siis sorvattiin edellisessä jaksossa tasalakiseksi ja nyt siihen on upotettu viellä squishia 0.7mm, squishin reunaa tylsytetty ja snadisti kiillotettu.

Kannen tilavuus on noin 5ml ja ruttuja löytyy korjaamattomana 11:1 ja korjattuna 6:1. 11:1 kuulostaa paljolta ja 6:1 pieneltä :)

Se siitä tältä osin. Palataan asiaan kun pytty on kiinni. Toivonmukaan torstaina.

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

15.9.2013 23:04

Miks et vaan viilannu lohkoja sopimaan pytylle. Ei ois ollu ainakaa ongelmaa ahtaista huuhtelu lähdöistä.

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

15.9.2013 23:38

Koska helpommin sanottu kuin tehty :lol: Pitäisi napata motti irti ja auki (Käyttepeli olisi pois noh, käytöstä hetken) ja sitten oltaisiin jumissa tietynmallisten pyttyjen kanssa.

Tottahan se olisi että pytyn suunnitelleiden insinöörien vaivanäkö pääsisi vasta tällä tyylillä oikeuksiinsa. Tosin ei nuo kanavat nytkään huonoja ole, vaikka itse sanonkin ;)

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

16.9.2013 0:03

Minä sanoisin että paremmat nuo huuhtelut tuolleen täytettynä on.

squishin reunaa tylsytetty


Tuosta kuulin isoilta pojilta juttua että sen reunan kannattaa nimenomaan olla terävä, kuulemma dynossa havaittava tehoero terävämmän reunan hyväksi. Enpä tiiä mistä johtuu mutta voisin mutuilla että terävä reuna aiheuttaa enemmän turbulenssia seospanokseen kun se saapuu kannen luo mikä nopeuttaa palamista.

Sekä korjaamaton että korjattu puristussuhde kuulostaa minusta pieneltä, mutta sepä onkin näissä 2-tahdeissa niin ihme juttu että saattaa olla jopa tehokkaampi matalalla puristussuhteella. Matalemmalla rutulla saa enemmän energiaa pakoputkelle käytettäväksi joten suunnittele putkesta kunnon turbokitti mikä ahtaa reilusti soppaa pyttyyn takaisin ja tekee valtaisan jonnepiikin, toivon mukaan kulkee :)

Hienoa kun muutkin viilailee. Seurataan seurataan.

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

16.9.2013 8:29

Huhhuh, en ole ennen törmännytkään tähän topikkiin. Täällähän vaikuttaa ihan siltä että täällä osataankin tehdä jotain tuon 2t moottorin virittämisen suhteen (EN siis tarkoita ettei olisi muita jotka osaa!).

Hyvin oot kirjottanu ton tekniikan osuuden ja se jos joku tässä kiinnostaa. Tuunata osaa kukavaan ja virittäkkin bolttis kamoilla mutta edelleen tätä vanhan liiton laskukaavojen pyörittelyä ja suunnitelmallista virittämistä arvostan. Mahtavan näkösiä nuo sun putki kuvat, meinaatko nyt siis pullistaa vai paloista vääntää? Itse olen pari piippua paloista tehnyt ja suht hidasta hommaa mutta ihan kisasen näkösiä putkuloita tulee. Pullistaminen on aina kyllä kiinnostanut mutten ole koskaan saanut aikaseks kokeilla/hankkia edes tavaroita siihen.

Kiva projekti tosiaan, jos vähän saan vinkata niin älä lannistu jossei kerralla toimi, vähänkin kireemmät koneet on nimittäin usein semmosia (ei toki kaikki). Sen voin nimittäin kertoa sillä itsellä viilaus/diy kokoonpano suzukissa toimi vasta 3. yrittämällä ja nyt toivon mukaan kulkeekin.

Hyvältä näyttää, jatkakaa!

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

16.9.2013 14:26

hyviä suunnitelmia on tosiaan.. ;)

hitsaatko sie iha perus migillä tuon putken?

ois kiva nähdä myös miten muut noita putkia tekee, et reilusti kuvia. :lol:

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

16.9.2013 15:49

Palezu kirjoitti:Minä sanoisin että paremmat nuo huuhtelut tuolleen täytettynä on.

squishin reunaa tylsytetty


Tuosta kuulin isoilta pojilta juttua että sen reunan kannattaa nimenomaan olla terävä, kuulemma dynossa havaittava tehoero terävämmän reunan hyväksi. Enpä tiiä mistä johtuu mutta voisin mutuilla että terävä reuna aiheuttaa enemmän turbulenssia seospanokseen kun se saapuu kannen luo mikä nopeuttaa palamista.

Sekä korjaamaton että korjattu puristussuhde kuulostaa minusta pieneltä, mutta sepä onkin näissä 2-tahdeissa niin ihme juttu että saattaa olla jopa tehokkaampi matalalla puristussuhteella. Matalemmalla rutulla saa enemmän energiaa pakoputkelle käytettäväksi joten suunnittele putkesta kunnon turbokitti mikä ahtaa reilusti soppaa pyttyyn takaisin ja tekee valtaisan jonnepiikin, toivon mukaan kulkee :)


No prkl, nyt tuli tämmönen fiilis, että mitäs tässä harmitella kannen suurta kokoa kun sorviin vaan ja lastuamaan :) Ja tuon reunan jätän sitten teräväksi kanssa kun isot pojat kerran näin tekevät :lol: Itse en ole asiasta lukenut, kaikissa pyörittelemissäni kansissa vaan on sattunut tuo pyöristys löytymään :) Googlettelin vähän kuvia HE kansista ja niinhän se reuna näyttää terävä olevan.

Ehkäpä myös squishin rako voisi olla pienempi, kuten vaikka 0.5mm tai 0.4mm tai mitä nyt sattuu tulemaan :)

Eli kansi sorviin ja tilavuudeksi 4ml. Korjattuna 7.25:1. Korjaamatta 13.5:1 Ollaan aika soppeleissa lukemissa sitten. Ja viellä antaa sijaa vähän ruttaavammalle putkellekkin. Tästä lisää sitten viellä vähän myöhemmin. (Tulossa myös männän sorvailua ja sen helmojen viilailua)

Ja älkääs nyt innostuko tuosta putkesta pelkkien plänien perusteilla :) Yhtäkään tuuttia en ole pyöräyttänyt toistaiseksi, niin lopputuotteen laatu saattaa olla mitä vain. Mutta menetelminä on tosiaan MIG ja pullistus.

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

16.9.2013 19:50

Noniin! Edelliseesä viestissä povatut muutokset on voimassa.
Kuva
Sattuhan sinne männän kylkeen myös taktinen dremelillä sohaisu :lol:

Re: Street macig + Derbi/Kittiä Barikittiin

18.9.2013 18:02

minkäs kokosta kaasaria oot meinannut tähän? :D