Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

16.2.2015 20:34

19mm PHBG sillä on ainakin mun muistaakseni. ;)

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

16.2.2015 20:42

minusta tässä on 21mm phgb

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

16.2.2015 21:22

Vaan sepä ei ole mielipidekysymys ;) Kyllä koko on tuolla aikaisemmin mainittu.

Njooh, isompi kaasari on käynyt mielessä. Joku litteäluistinen 21 tai överiksi vetäen 24 millinen.

Sitä ennen moottori on saamassa uutta päähinettä kun nykyisellään vaikuttava on aika hätäisesti tehty ja rutuiltaan löysä. Squishratiokin on jotain +60% luokkaa ja se on liikaa.
Uusi on jo muovattu ja rutut nousee korjattuna 7->8 ja squisratio vähenee 38:saan rosenttiin.

Laskeskelin että 7% pienempi osuus seoksesta jää rakoo tällöin.

Uudemmat kokeilut boostbottlen kanssa on myös listalla. Voi veljet kuinka tuhoon tuomittu yritys edellinen oli ja minä kun luulin tekeväni sillon jo tiedettä :) Nipat oli 2mm letkua kapeampia ja puteli 20cc pienempi kuin luulin eli vain 60cc tilavuudeltaan kun ilmeisesti saisi enemmänkin desin luokkaa olla.

Nooh, sorvailin uuden kauniin nipan imukaulaan samalla kuin stufferia sinne sovitin.

Tästä saatiin kiva aasinsilta läppävenan stufferiin joka onkin viimeisin muutos tällä hetkellä. Se on noissa käyrissä mukana ja vaikutus näkyy olleen selvä alaväännöissä.

Ilman stufferia ennen varsinaista tehoaluetta saatiin luokkaa 2hp ja nyt kolme. Ei paha.

Ja mitä tulee autoilun ja mopoilun eroon, niin onhan se autoilu mukavampaa, mutta kyllä kakspyöräisellä on kivaa 8)

Dodiih, jaksoinhan mä tänne näköjään jotain taas kirjottaa.

P.S. Ollaan parin nimeltämainitsemattoman nimimerkin kanssa haminan mopokisoihin lähdössä. Tulkaa toki muutkin vesipyssyillä ajamaan ettei yksin tarvii!

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

17.2.2015 11:29

Kannen muutokset kuulostaa hyvältä.

BB soveltuu vain hienosäätöön ja sitä kannattanee lähtee virittään vasta sitten kun kone on muutoin "valmis". Toki mielenkiinnosta sitä voi kokeilla jos jaksaa.

BHBG on paska. Sieltä loppuu bensa kohokammiosta jos koneelle reilummin maistuu. 24mm ei välttämättä ole överi, mutta sillon odottas kaiken muunki olevan kohdallaan.

Autoilu on niille joilla ei oo tasapainoelintä.

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

22.2.2015 17:27

Boostbottlesta haluaisin todistaa vaikutukset tehokäyrästä :) Kokeilun ja tieteen vuoksi siis.

Njooh, kannen muutokset vaikutti senverta perustelluilta että otin riskin ja lähin vaihtamaan vaikka kisoihin on vain kaksi viikkoa.
Kuva
Vanhan kannen sr oli 61% ja rutut korjattuna 7,25:1.

Seuraavaksi komeilisi uudet hienot tehokäyrät jos kaikki olisi mennyt putkeen. Vaan ei mennyt... Menestyksekkäästi olen jokusen kerran kannen tiivistänyt ultracopperilla tähän asti ja jatkoin samalla linjalla. Ja nyt jäähdytysnesteiden paisuntasäiliö näyttää porealtaalta...

Oma pajalle pääsyni on senverta rajattua että ei ihan tätä olisi nyt kaivattu, mutta kyllä on aikaa vielä kikkailla kantta tiiviiksi. Joutuu sylkästä ottamaan lastua notta ei välykset kasva tiivisteen kera ja edelleen on kuumotus peltitiivisteenkin pettämisestä...
Idiootin varmoja rakaisuja arvostaisin tähän hätään :)

Toivottavasti kannen muutokset ovat säätämisen arvoisia, vanhaa ei enää ole oikein aikaa lähteä sovittelemaan takaisin.

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

22.2.2015 21:29

Kuparilevystä veistää tiivisteen ja copper gasketin kanssa kasaan?

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

23.2.2015 0:37

Pytty ja kansi irti, pinnat pyörivin liikkein #600 paperilla tasoon, aavistuksen hinkkaat esim. käsipelillä muualta paitsi squishin ympäriltä pois kannesta (tussilla esim. värjää kevyesti, korottavan renkaan leveys vaikkapa 4-5mm). Rasvattomilla pinnoilla niputus, ei tiivistettä/mössöjä ja ristiinkiristys erittäin pienin askelin, luokkaa 7-9:ssä vaiheessa, eikä mitään älytöntä momenttia.

Lämmityskäyttö ja varovainen jälkikiristys. Voisin veikata että pitää, jos vuotaa niin se on sitten vesitilasta pytyn ulkopuolelle, ehkä aivan aavistus jotain perusmössöä ulkoreunoille, riippuen kevennyshionnan määrästä.

Re: nevssoni virittää: putken tekoa

27.2.2015 21:44

Juups, eli jäähydytysnesteet pytyssä, laiha seosuhde ja 13krpm. Tuskin mitään vakavaa?

Rikoin tän:
Kuva
Rikoin ton:
Kuva

Kantsi vaihtaa kansi :) Milläs ny kisataan, häh!?
Rakas moderaattorimme Ledinauha väsää meille nopeasti 70cc setin osilla mitä sattuu löytymään ja mehän kisataan 8)

Tolle pytylle tehdään kyllä jotain mielenkiintoista viellä. GGG-50 tangon metsästys on käynnissä ;)

Re: nevssoni tuhoaa: rikoin sen

7.3.2015 23:56

Phhrp... Mopokisoissa tuli haminassa käytyä.

Ledinauha tosiaan oli kasannut 70cc setin osista mitä sattui löytymään.
Harmi vain ettei siltä asianmukaisia renkaita löytynyt :)
Supermotoilla on hyvä luistella siinä kun muut paahtaa nappulanastoilla ohi.

Pientä videota se tästä matelusta ja luistelusta ehätti kasailla:

Ja juu, minä sen tossa kaadoin. Se tosin tapahtui harjoituksissa vasta.

Toinen video kolmannen osapuolen toimesta jossa hyvin näkyy kuinka hurjaa se vauhti tosiaan on kun pitoa ei ole:

Numero 30, Supersoakker, minulla oranssi päähine ja se vauhti tuntu hurjemmalta pidon ja tasapainon kanssa sinnitellessä :)

Ja sitten väkerrystä jatketaan viikonlopun mysteeriarvoituksen parissa:
Kuva
Mikä se on? Mitä sillä tehdään? Keneltä mahtaa olla peräisin?

Re: nevssoni matelee: kisasin sen

8.3.2015 0:13

Jees, kisat meni miten meni mutta hauskaa oli! Meillä tosiaan alla supermotonastarenkaat ilman nastoja ja takana vähän puuttellisella kuvionnillakin. Koneesta ois kyllä vetoja löytynyt, mutta eivät välittyneet rataan asti. Tekniikkana 70cc Airsal (189° pako) ja 19mm PHBG, kuriton vakioputki. Mopo siis vanhanmallin Aprilia RX. Kolmantena kuskina J11.

Minäpä tiedän arvoituksen vastauksen, mutta en nyt kehtaa paljastaa. :P

Re: nevssoni matelee: kisasin sen

8.3.2015 0:41

Hienon näköstä laittelua!

Villi veikkaus, sylinteriputki käytetään hyväksi ja peräisin monkeytype koneesta? ;) :lol:

Re: nevssoni matelee: kisasin sen

8.3.2015 15:06

nevssons kirjoitti:Kuva
Kuvasta paha sanoa mitään, mutta onko noi skraidut vaan männästä jäänyttä alumiinia, joka putsautuu kevyellä hoonauksella? Semmosia tapauksia mä oon tottunu näkeen ellei sitten koneessa oo pyöriny kunnolla jotain irtonaista...

Tuleeko tuosta nyt putkittamalla parempi? Vai eikö uutta pyttyä pysty hankkimaan?
On vaan niin työläs homma, että pelkästä ajatuksestakin tulee hiki :)

Asiallisen näköstä rypemistä Haminassa :D

Re: nevssoni matelee: kisasin sen

8.3.2015 15:29

Siellä on paljon mäntää pytyssä ja joitakin syviä naarmuja pinnoitteessa mutta kakun kruunaa huolellisesti muhjaantunut pakoaukon yläreuna :) Ei kuvasta juuri näy, mutta sanotaanko että portmapin ottaminen oli haastellista kun niin reilu painauma oli.

Sitä en tiiä tuleeko putkittamalla parempi tai onko helpompaa kuin muokata uusi. Sen tiiän että se käy ainakin mielenkiintoisemmaksi ;)

Mysteeripalikka on tosiaan mankin pytty jota käytetään aihiona ja se on peräisin Tunistilta ja sen serkulta jotka tavattiin haminassa.

Re: nevssoni matelee: kisasin sen

20.3.2015 20:47

Juupajuu. Barikitti koki siis saaneensa yhen leiponeen männän liikaa ja oli päätyä paperin painoksi. Alumiinipyttynä on kuitenkin varsin kehno paino joten tuli idea sovittaa sinne vähän valurautaa sisälle. Putkitteleen siis ruvettiin.

Mankin pytyn jäämille annettiin rälläkkää, sorvia, vähän lisää rälläkkää ja sorvia taas. Sitten porailtiin reikiä ja muotoiltiin niitä kunnes lopputulos oli tämmöinen:
Kuva

Siinä jossain välissä kävi myös sylkkä sorvissa ja tommonenhan siitä tuli:
Kuva

2,25mm seinämää eli 2mm ja porausvara. Lähde numero X kertoi että 2mm olisi minimi seinämäpaksuudelle. Tiedä siitä sitten.

Lämpösovitteellahan nämä on yleensä tehty eli putkesta tehtiin kaksi satkua sylkän rööriä isompi. Sovite voisi olla tiukempikin mutta tämä mahdollistaa vielä teoriassa jopa putken irrottamisen kun tarpeeksi lämmittää. Alumiini kun elää lämmön mukaan melkeen tuplat valurautaan nähden.
Sadan asteen kuumennuksella on putki ja sylkkä jo samassa mitassa. Tämä on käsittääkseni kovin samaa luokkaa mitä nuilla valmiiksi putkitelluilla sylintereillä.

Putki sitten yöksi pakkaseen ja kuumailmapuhallin tohottamaan pakoaukkoon arviolta viideksitoista minuutikisi. Kohdistus hoituu lyijykynällä sohituilla viivoilla ja se on yhtä tarkka metodi kuin tekijäkin. Montaa kymmenystä ei tässä tapauksessa heittänyt.

Lämpötilaeroa kun oli vähintäänkin riittävästi, oli putken änkeminen pyttyyn suorastaan ilahduttava kokemus. Pieni asettelu ja putki putosi miltein pohjaan. Vasaralla kevyesti vähän naputellen ja se oli siinä.
Kuva

Kuvassa on myös kanavat tasattu. Kulmavinkuahan minulla ei ole, mutta pallomaisella timanttiterällä tasailu sujui ihan näppärästi. Lipsahtamaan putken pinnalle terä tosin pääsi useaan otteeseen vaan kaukaa viisaanahan olin jättänyt putken tässä vaiheessa vielä poraamatta lopulliseen mittaansa.

Pytty taas kerran sorviin ja yläpää taseten sekä poraus viimoseen mittaansa (kahen satkun hoonausvaralla).

Alunperin ei ollut tarkoitus sylkkää muutella enempää kuin oli välttämätöntä, mutta jotenkin sitä tällein uudelleen rakentaen päätyi muokkaamaan huuhtelulähtöjä ja pienentämään pakoa kun siihen oli mahdollisuus.

Huuhtelulähtöjä muokattiin vastaamaan paremmin niitä perjaatteita mitä sovellettiin jo paljon aikaisemmin niitä lohkoihin muutettaessa.

Helmaa otettiin alas myös ja tähän saattoivat vaikuttaa Thielen opit. Saatiin siis helmaan parempi pyöristys ja kanavaa lyhyemmäksi.

Ostettiin sitten hooni ja kiukuteltiin kun ei isommilla kivillä sopinut mopon pytyille vaan joutui kikkailemaan liian pienten kivien kanssa. Ennen hoonausta viistetään aukot ja kevennetään pakosilta ja oikeastaan muutoinkin se on viimenen toimenpide.
Kuva
Tää kuva on kaiketi ennen hoonausta napattu.

Niputettiin sitten setti käyttökuntoon ja lähettiin ajelulle. Otettiin jopa nopeat tehokäyrät irti setistä:
Kuva
Sininen on putkituksen jälkeen ja oranssi on ennen hajoilua otettu joku käyrä. Tehoalue on näemmä tippunut alaspäin pienentyneen paon seurauksena kuten arvata melkein saattoi.

Iha täydellisesti kaikki ei tietenkään vieläkään toimi. Tehokäyriä ottaessa hyytyi ja kuumeni tolkkuttomasti. Jäähdyttyään taas jotenkin veti miten uskalsi kotia körötellä. Eiköhän se jo taas hajonnut ole.

Mobilikäyttäjät, anteeksi kuvien määrä. Te muut, kiitos tältä erää, katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu :)

Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

21.3.2015 1:24

Hienosti onnistui! :)

Vielä jos saisi anturoitua lämpötilaerot esim. tulpan alta/vedestä ennen ja jälkeen niin olisi taas yhtä tietoa rikkaampi. Ja propsit tottakai ahkerasta GSF-dynottelusta, dokumentointi on paras, ja konerikot. 8)