Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Helkama AX 62cc `89 -- LUKKOON, kiitos! --

20.10.2012 19:44

Hellkama.jpg
Ajattelin tehä projekti-topikin, kun ei viitsi peräkkäin kirjoittaa jatkuvasti tuonne AX-topikkiin.

Mutta asiaan. Mopo ostettiin n.kuukausi sitten tarkoituksena ottaa siitä keula sykeröön, mutta niin ei kuitenkaan käynyt vaan aloitin kunnostamaan mopoa. Aluksi huomasin että kun laittaa vaihteen päälle niin eturatas pyörii silti tyhjää. Purku alkoi siis koko alakerran avaamisella. Tietenkään mitään stefoja/tiivisteitä en raaskinut vaihtaa vaan kone kasaan vanhoilla. Kasaus vaiheessa, kun laitoin pyttyä kiinni niin toinen m-rengas oli osittain pois urasta ja teki kunnon vekin pytyn alahelmaan, mutta ei se ainakaan vielä parin minuutin koekäytön jälkeen leiponut. Nyt tuntuisi ainakin vaihteet toimivan normaalisti, vaikka ajanut en ole vielä metriäkään. Tänään kun laitoin öljyt koneeseen niin tietysti vetoakselin stefa kusee ihan tolkuttomasti öljyä. No, se nyt saikin vähän osumaa koska lohkoja avatessa eturattaan sokka meni sinne väliin... :lol:

Käyntiin lähti about kymmenennellä polkaisulla ja hyvin tuntui toimivan. Tietysti vähän juostessa kusten kasattu, kun tarkoituksena vaan koittaa että kone käyntikunnossa. Mites muuten sytytysennakko? pitäisikö se katsoa konetta purkaessa ja säätää kohdalleen kasatessa? Tähän asiaan en ole perehtynyt yhtään, joten voisko joku selittää homman perusidean?

hellkaman kone.jpg


Vanteet tuntui aluksi väljiltä, mutta ei mikään ihme. Mutterit oli vain sormikireydellä. Takaa kun kiristi kunnolla niin huomasinkin että takaratas ottaa swingiin kiinni. Muokkailin sitten sykerön etuvanteeseen kuuluvasta osasta sinne väliin semmosen holkin ja nyt pyörii/toimii eikä ole enää väljä.
Etuvannekin vain sormikireydellä, mutta siihen riitti kiristys niin oli OK.

Vikalistaa en ainakaan vielä tee koska se olisi niin pitkä ja kaikki viat tuskin on vielä tiedossa, mutta ainakin sähköissä, ja etujarrussa on laittamista. Runkokin on poikki satulan takimmaisen kiinnityskohdan edestä. :D

Joskus lopputalvesta/keväällä olisi tarkoitus olla suhtkoht kunnossa, eli kiirettä ei ole ja rahatilanteen/ajan mukaa tehdään.

Edit: Meinasin unohtaa että kai jotain teknisiä tietojakin olisi kiva saada:

62cc Airsalin pytty
Kuristamaton vakiopilli
11/48 (vakiona kai 12/53?)
Dellorto SHA 14mm 65-koon suuttimella
Joku edellisistä omistajista keventänyt vauhtipyörää poraamalla siihe melkein läpireikiä riviin ... :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut _Dr. Sykerö_ päivämäärä 4.4.2013 21:46, muokattu yhteensä 5 kertaa

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

21.10.2012 17:47

Tiedän että on liian aikaista ehkä ruveta suunnitelemaan viimeistelyä, mutta tätä tylsä ilta teettää. Tarkoituksena maalata (jos maalaan???) camokuviolla, mutta värisävyistä ei vielä tietoa. Tänään ja eilen huvikseni jollain Paintin tapaisella suunnitelin maalausta :roll: . Toisaalta kyllä vaikka puna/musta/hopea camokin vois olla nätti. Tässä kuitenkin periteisemmissä camo-sävyissä:

Kommenttia ja ideoita ulkonäköön!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

21.10.2012 17:52

Ei mitään camo-kuviota! Tummanvihreällä kun maalaat niin mopo katoaa metsään kalareissulla ;)

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

21.10.2012 18:12

Yksvärinen olisi turhan tylsä, että kyllä siihen jotain kuviota on saatava. ;)
Kalassa tulee kyllä varmasti käytyä, mutta pitää se mopo löytääkin sieltä suosta... :lol:

Täytyy tehdä illalla/huomenna lisää vaihtoehtoja, vaikka jollain toisilla väreillä/kuviolla.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

23.10.2012 15:43

Lisää onkelmia... Lähtee todella huonosti käymään. Eilen poljin montakymmentä kertaa ja kerran vähän hörähti. Tänään kun huvikseni tallissa ollessa polkasin kädellä niin hörähti käymään, no eihän sitä viittiny käynnissä pitää kun tallin ovet kiinni. Sen jälkeen kuskasin pihalle ja aloin polkea, ei mitään. Välillä kuivasin tulpan, mutta ei hyödyttänyt.
Kipinä tulee ja bensaa saa, mutta joku mättää. Aina välillä kun polkasee niin päästää semmosen kovan pamauksen ja jostain kaasarin kohilta nousee savua? Johtuisko tämmönen väärin ajoitetusta sytytyksestä? Kertokaas miten säädetään se sytytys tai mikä muu voisi olla pielessä?

Kiitos etukäteen jos joku viitsii jelppiä... ;)

Edit: Viisastuin sen verran että sytytys säädetään kääntämällä sitä aluslevyä myötä-tai vastapäivään. Kumpaankohan suuntaan minun tapausessani jos on siitä kiinni. Jännä juttu että pari päivää sitten lähti kohtuu hyvin käymään ja otti kierroksia normaalisti eikä pätkinyt tai mitään.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

23.10.2012 17:55

Kokeile vaihtaa tulppa. Joskus on niin, että näyttää kipinä tulevan, mutta kiinni ruuvattuna paineen alla kadottaa kipunan. Se AX:n CDI boksikin saattaa oikutella. Sytytysennakon säätö on loogista. Aluslevyä kääntää myötäpäivään ---> sytytys aikaistuu.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

24.10.2012 16:49

Tulppa vaihettu uuteen. Kipinä tulee ja bensaa saa, mutta ei niin ei. Tänään ei ole edes hörähtänyt yhtään. Pohjalevyn katoin ja käänsin sitä n.3-5mm vastapäivään, mutt a eipä tällä mitään vaikutusta käyntiinlähtemiseen ollut. Kipinä on kyllä aika heikko ainakin mun silmän joten pitäskö seuraavaks uusia piuhat ja tulpanhattu.
Tai sitten taas kone pöydälle ja tällä kertaa UUSIA kulutusosia väliin... :lol:

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

25.10.2012 2:15

Jos yhtään osaat sähköhommia, niin vedä sytkäpuolen johot mahollisimmat yksinkertaisesti uusiksi vaikka kokonaan tai ohita ainakin tappokatkaisin ja mahdollinen virtalukko ja seisontajalan kytkin. Ne usein vanhemmiten ovat aika epävarmoja. Kun oot kerran vanhoilla tiivisteillä kasannut, niin voi olla joku paha imuvuoto jossain. Tiivistemassa tuubi kannattaa käydä ostamassa, jos et ennestään ole käyttänyt. Halpaa ja hyvää tavaraa. Voihan tossa olla se männänrengaskin katkennut, jos se kerran on päässyt jo jotenkin vääntymään.

Ihan siisti aksu kyllä. Joskus muinoin täällä oli ainakin yks tumman vihreä ax ja se oli ihan komea. Ehkä ne camo väritykset vois jättää pois? :)

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

25.10.2012 13:32

Sähköhommia en hirveästi ole harrastanut, mutta aika yksinkertaisethan nuo on. Tällä hetkellä ei ole lohkojen välissä kuin se paperitiiviste. Ainakin vetoakselin stefa kusee öljyä ihan savista kaatamalla kun otti osumaa avatessa :lol:, mutta sehän ei pitäisi vaikuttaa pahemmin käynnistyvyyteen.
M-renkaat on vaihdettu noista vääntyneistä uusiin. Täytyy varmaan pistää tilaukseen tiivisteitä, stefoja yms. välttämätöntä. Pitää käydä johtoja ja liittimiä ostamassa jostain putiikista.

Mites muuten kuuluuko ton tulpan antaa kipinä sen kierteen ja metallin väliin jos metalliin osuu vaan se kierre, eikä tulpan "pää"?? kyllä kai... :roll:

Ja nyt ku itsekin ajatuksella katoin tuota "camo-kuvaa" niin pakko myöntää, että näyttää joltain stanan Marimekon esitelehden kansikuvalta... :seko: Joten ainakaan ihan tollaiseksi ei tule.



Edit: Hitsasin tänään tuon rungon, kun oli kokonaan poikki toiselta puolelta tuosta satulan kiinnitysraudan takaa. Sauma on tuollai "katkonainen", kun ei jaksanu hioa kunnolla maaleja pois alta... :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

26.10.2012 18:49

Nyt tarvisin karvahattu-mallin ohjeita tuohon vetarin stefan irroitukseen. Saako sen pois ns. ulkokautta vai joudunko irroittamaan lohkot sen takia? Mitenhän tuo irroitus mahtaa tapahtua?

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

26.10.2012 19:03

Itse tökkäsin naulalla stefaan ja vedin sen irti, näin ei naarmuta stefapintaakaan.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

26.10.2012 19:42

Ruuvaat kaks puuruuvia ja niistä sit vedät, lämmittäminen myös helpottaa irrotusta.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

27.10.2012 13:56

Ootteko vetäny sen stefan kummalta puolelta lohkoa ulos? "ulko" vai "sisä" puolelta? Koitin tänään ruuveilla, mutta stefa ei liikkunu mihkää ja ruuvit vaan irtos siitä.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

18.11.2012 1:28

Tänään edistyi taas vähäsen pitkästä aikaa tämäkin. Eli eilen tuli postista kaasuvaijeri, vetoakselin stefa ja tiivistesarja.
Koneen otin taas pöydälle ja sain stefan ja tiivisteen vaihdettua, mutta joutuu huomenna avaamaan vielä kerran kun ei mene mikään vaihde päälle... :lol:
Onneksi vika tiedossa, joka on se että siirtäjä jäi väärään asentoon kun irtosi avatessa. Mäntäänkin oli jääny sellai sormilla tunnettava naarmu tuosta sylinterin vekistä, mutta onneksi vekki on ihan alakulmassa niin ei ota M-renkaisiin. Olisko kellaan muuten mitään tietoa mihin väliin tuola koneessa menee semmosia O-tiivisterenkaita, kun niitä tuli 5kpl tuossa sarjassa (halk: n.10mm) ja oikeastaan kyllä muutama muukin pyöreä tiivisterengas joille en vielä ole paikkaa keksiny ( =ylimääräisiä ;) )

Kestäisköhän muuten ihan normi Mastonin 121:nen tuossa kytkinkopassa vai tarviiko olla kuumakestoa?

Kuvia tulee huomenna.

Re: Helkama AX 62cc `89 --Liikenteeseen?--

18.11.2012 2:07

Hyvin kestää mastoni siinä, anna mennä vaan! :)