Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 20:44

Vaikka ei Tumelle enää saanut kommentoida, niin pakko sanoa että ehken olisi parempi olla hiljaa tällä kertaa... En ole lähellekään samalla tasolla Lokitekin kanssa näissä turbo hommissa, ja silti nuo Tumen jutut ovat aika mielenkiintoisa luettavaa asiasisällöltään.

Ja ettei ihan Offiksi mene, innolla odotellaan viedota tositesteistä :)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 20:50

Maavara on silloin iso asia jos konetta pitäis nostaa ylemmäs sen takia että turbo mahtuis olemaan sen alla. Ja tuo on niin suunniteltu että renkaiden keskipisteet on koneen rissan tasalla. Runkoa kun oon jokusen kymmenen tuontia tehny, niin en rupia peittään sitä tökeröllä turboasennuksella.
En nyt jaksa sen kummemmin ruveta selittään joka juttua, tee ite parempi ja laita topikki pystyyn jos niin palio haluisit tehä paremman.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 20:51

Eikai kukaan ole kieltänyt kenenkään toisen viestien kommentoimista. Viestin täytyy vain pysyä asiallisena ja topiciin liittyvinä, eli esim.kys.mankiin liittyen saa kyllä jutella niin paljo kuin vain kerkiää.

Vai milloin joku on mopoprojektipuolen säännöt niin mulkuksi määritellyt ettei dialogi ole enää sallittua?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 21:18

lokitekki kirjoitti:Mua ei haittaa tuo pakokaasujen kylmeneminen yhtään, turbo vaan käy vähä kylmempänä ja ei varmaan edes ahista ihan yhtä paljon kuin aivan lyhyellä putkella.
Usein turbolle menevää pakokaasun lämpötilaa pyritään pitämään mahdollisimman korkealla, syynä on se, että kaasun jäähtyessään laskee sen paine ja siitä johtuen myös virtausnopeus, jolloin hyrskytintä ei enään pyöritäkkään niin suuri voima. Onpa jotkut isot pojat vetäneet pakosarjan päälle kääreet, ja mielessä ei varmasti ole ollut turbon/pakosarjan viilentäminen. Tietenkin jos tavoitteena on "no go all show" -meininki, väliäkö teholla, kunhan näyttää tehokkaalta. :)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 21:52

Tää on yks parhaista ja eniten aikaa/vaivaa käytetty proju, miks tänne pitää tulla pätemään mitenkä olis voinu tehä paremmin ja mikä on tehty päin helvettiä. Suurin osa mopopuolen projekteista täällä mototissa on bolt on meiningillä tehtyjä ja tän eteen on tehty paljon enemmän työtä. Ja itekkin ihmettelen tumen käytöstä moderaattorina kun pitää sivutolkulla keksiä valittamista ja modejen kanssa ei näköjään saa väitellä koska he oovat ylijumalia. :roll:
Eiköhän pitäs ruveta keskittymään ite projuun eikä sen mollaamiseen. ;)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 22:12

Torbe kirjoitti:Tää on yks parhaista ja eniten aikaa/vaivaa käytetty proju, miks tänne pitää tulla pätemään mitenkä olis voinu tehä paremmin ja mikä on tehty päin helvettiä. Suurin osa mopopuolen projekteista täällä mototissa on bolt on meiningillä tehtyjä ja tän eteen on tehty paljon enemmän työtä. Ja itekkin ihmettelen tumen käytöstä moderaattorina kun pitää sivutolkulla keksiä valittamista ja modejen kanssa ei näköjään saa väitellä koska he oovat ylijumalia. :roll:
Eiköhän pitäs ruveta keskittymään ite projuun eikä sen mollaamiseen. ;)


Keskustelufoorumithan on olemassa keskustelua varten? Ja eikö nimenomaan tällainen rakentava, hyvässä hengessä tapahtuva keskustelu ole hyvä juttu tulevaisuuden kannalta? Rakentamisessa tarvitaan erilaisia näkökulmia asioihin, eikä se oma tapa, miten jokin asia on toteutettu, ole välttämättä aina paras. Kulutettujen työtuntien määrälläkö katsotaan, saako projektissa käytettyjä ratkaisuja kritisoida?

Tume on vanhan liiton harrastajia ja olen itse ainakin käsittänyt, että lokitekki on suhteellisen nuori (?) kaveri. Ottaisin lokitekkinä rakentavan palautteen vastaan ilo mielin, enkä heti hyökkäisi puolustuskannalle.

Ja vielä loppukysymyksenä: onko projuun keskittyminen loputonta selkääntaputtelua ja rakentavan palautteen poisjättämistä?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 22:30

Noniin, palataanpa asiaan ja lopetetaan tämän "mollaajaan" mollaaminen. Jos Tumen ensimmäinen viesti tuntui olevan pelkkää provoa, niin miksi sitten tartuitte siihen? Ei se oikeuta paskanjauhantaan, vaikka kuinka olisi vaikeaa sulattaa. Lokitekille voi nostaa hattua, hän sentään osasi pysyä aiheessa ja perustella asioita, kun muut lähinnä keskittyivät huutelemaan tyyliin "tumekin taas joku muka ylijumala kun on mode". Hävetkää. Tumekin esitti kuitenkin ihan päteviä asioita perustellen.

Jos vielä jäi jotain hampaiden väliin tai koet Tumen viestin olevan sääntöjen vastainen, niin esitä asiasi vaikkapa tuolla, mutta tänne älä vaivadu enään projektitopitsia sotkemaan.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.6.2013 11:54

Niin ei tässä nyt kyse ole siitä ettenkö olis teko vaiheessa miettiny samaa kuin Tumekin, mutta mietin myös sitä että pitkällä putkellakin on hyviä puolia. Esim se että tämä on yksi pyttyinen, niin jotku puhuu että putkessa pitäis olla tilaa enempi joka tasottaa pulsseja. Toisekseen turbo ahistaa vähemmän kun se on noin kaukana, eli enempi huipputehoja.
On tuossa silti röörin halkasija mielestäni aika hyvä 26.5mm, kun pakovena on 29.5mm.
Vielä kun puhutaan overlap nokasta, niin ei passaa mennä pakoputkessa paine yli ahtojen, eikä putki ahistaa liikaa.
Pakokaasujen lämpötilaa tässä tosiaan voi parantaa laittamalla semmosta lämpökangas teippiä putkeen, mutta autoissa se yleensä laitetaan sen takia ettei konehuone turhaan kuumene liikaa, varsinki jos putket menee imusarjan läheltä.
Imo turbo kone ilman isoa turbopiikkiä on tylsä, tai turbo kone liian pienellä turbolla.

Tuli tuossa mieleen että pitää lambdan paikkaa hitsatessa kattoa ettei tuo hukkaportti vuoda, se vois selittää isot äänet, tai sitten vaan turbo ahistaa niin vähä, mikä toisaalta on hyvä, mutta vaatis jonkulaista änkkää että ei ois niin mahoton pauke kun tuon lyö tulille. Aattelin että sais jostaki autoon tehdyn katin ja nakkais sieltä sisäosat noihin putkenpäihin :D
Postissa ois rvs käsittelyä 6 litralle, sillä pitäis saada kone pyöriin paremmin ja pienemmällä kitkalla, pytty pitävämmäksi ja varsinki öljypumput ja laakerit paremmiksi + turbo pyörimään paremmin jos sattuu olemaan laakereissa pientäkään häikkää ja auttaahan se tiivistään sen paremmin kun akselissa on vaan metalliset ns renkaat jotka estää öljyn menemistä imu ja pakopuolelle.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.6.2013 16:10

Olen sanonut jo (perustellun) mielipiteeni miksi tuo pitkä putki on huono asia, enkä lähde toistamaan sitä.

Se lämpöteippi on suurimmaksi osaksi juurikin pakokaasujen lämpötilan kasvattamista varten, harvemmin sitä konehuoneen jäähdytystä miettien niihin putkiin laitetaan. Eristeenähän se tosiaan toimii, mutta ei konehuoneen lämpötila ole yleensä niin iso asia että siihen pitäisi huomiota kiinnittää.

Et muuten edelleenkään vastannut hukkaporttiani koskevaan kysymykseeni, eli että oletko ymmärtänyt sen toimintaperiaatteen väärin vai sotkitko vain epähuomiossa käsitteet? Olisi nimittäin projektin kannalta enemmän kuin suotavaa sinun huomata ajoissa jos niin "major fault" on päässyt sattumaan.

Tietämättömyyttä ei tarvitse hävetä, kysymättömyyttä sitten vähän enemmän.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.6.2013 16:55

Yksinkertanenhan se hukkis on, eli se päästää vaan ylimääräiset pakokaasut ulos kun turbo on ottanu tarpeeksi kierroksia. En varma asiasta ole, mutta tuossa kun max ahdot tulee ja hukkis aukeaa, niin parantuuhan siinä samalla turbon ahistus ja sitäkautta teho?
Vuotamisella meinasin sitä että ei tuommonen kiinan hukkis välttämättä ole täysin tiivis siitä seetipinnaltaan ja näin pienessä koneessa se vaikuttaa heräämiseenki erilailla mitä autossa.

Jos pakoputken pituus häirihtee niin palio, niin millon alotat painekotelon pilkkaamisen siitä että se on mahottoman iso? Tuo tosin selviää ajaessa heti että miten se nostaa painetta ja eka testaus on vaan laittaa painekotelon sisään jotaki täytteeksi.
Tuossakin on joku tietty kierros määrä mitä se hidastaa ahtojen nousua, ihan niinku tuossa putkessakin, mutta tuskin kukaan osaa tarkkaa lukemaa sanoa, että onko se 100 vai 1000 kierrosta, ennenkuin kokeilee.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.6.2013 18:16

lokitekki kirjoitti:Yksinkertanenhan se hukkis on, eli se päästää vaan ylimääräiset pakokaasut ulos kun turbo on ottanu tarpeeksi kierroksia. En varma asiasta ole, mutta tuossa kun max ahdot tulee ja hukkis aukeaa, niin parantuuhan siinä samalla turbon ahistus ja sitäkautta teho?


Jep, tarkalleen ottaen hukkaportti päästää pakokaasut turbon pakopuolen siiven ohi jolloin ahtopaineet ei luonnollisesti enää kasva. Turbon "ahdistus" siis käytännössä laskee, ja teho rajoittuu siihen mitä se on max.ahtopaineilla.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.6.2013 22:18

Minkäkun luulin että olisi tänne laitettu paljon mitä mankille tehty mutta ei, vaan täällä sitä kinataan asioista -.-
Noh toiset puhelee ja toiset rakentelee.
Antaa nyt kaverin rakennella miten parhaaksi näkee. Jossei kelpaa ei tarvitse lukea.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

9.6.2013 12:26

No siinähän vasta oli asiallinen kommentti :lol: :lol:

Pakko sanoa että Tumehan puhuu tässä täyttä asiaa, mutta pakkohan tälläisen rakentelussa on jotain kompromissejakin tehdä. Ymmärrän ainakin itse täysin tässä vehkeessä myös tehon kustannuksella ulkonäkösyistä tehdyt ratkaisut. Olisi muuten kiva nähdä jotain tilastoa tuosta turbon sijoittamisen vaikutuksesta tehon alenemiseen, siis lähinnä kuinka suuresta erosta on kyse? Itse kun koitan miettiä niin en kyllä usko olevan aivan uskomattoman suurta vaikutusta, ainakaan niin suurta että tarvitsisi ruveta muokkaamaan putkistoa/runkoa.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

9.6.2013 16:20

Netistä löysin semmosta juttua tuosta että jos on tosi korkea puristus-suhde, niin kannattaa olla pitempi putki ennen turboa niin sen jälkeen voi käyttää aikaisempaa sytytystä, eikä turbo ahista niin paljoa. Vastaa tietty samaa kuin pienemmällä puristus suhteella ahtoja paljon.
Jos hakisin mahollisimman hyvää ahtojen nousua, niin miks ihmeessä tässä on 7.5:1 puristus-suhde? Tuo yhistettynä pitkään putkeen: parempi täytös ja enempi tehoa, kunhan vaan ahdot ensin nousee.

Longer tube headers allow for more exhaust flow and hinder exhaust reversion. This helps in controlling combustion cylinder temperatures by allowing more area for fresh cool air to enter the combustion chamber. Since cylinder temperatures directly correlate to detonation, it is important to keep them as cool as possible.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

10.6.2013 12:10

lokitekki kirjoitti:Netistä löysin semmosta juttua tuosta että jos on tosi korkea puristus-suhde, niin kannattaa olla pitempi putki ennen turboa niin sen jälkeen voi käyttää aikaisempaa sytytystä, eikä turbo ahista niin paljoa. Vastaa tietty samaa kuin pienemmällä puristus suhteella ahtoja paljon.
Jos hakisin mahollisimman hyvää ahtojen nousua, niin miks ihmeessä tässä on 7.5:1 puristus-suhde? Tuo yhistettynä pitkään putkeen: parempi täytös ja enempi tehoa, kunhan vaan ahdot ensin nousee.


Siis juuri toisinpäinhän tuon pitäisi ollakin, eli kun käytät matalaa puristussuhdetta niin putken täytyisi olla vastaavasti mahdollisimman lyhyt (jotta moottori olisi konsistentti ja negatiiviset ilmiöt minimoituisivat).

Nyt sinulla on matala puristussuhde JA pitkä putki, mikä heikentää turbon heräämistä entisestään.

Pakokaasujen takaisin virtaamisen ei pitäisi kyllä muodostua ongelmaksi ellei pakopaine kasva yli ahtopaineen. Kas kun pakokaasut eivät varmasti kulje kohti korkeampipaineista tilaa vaan päinvastoin.

Muutoin en osaa enää sanoa koska en tiedä tarkempia lukemia moottoristasi. Alkaa muutenkin olla jo aihe käsitelty, alkuperäinen kritiikkini kun oli ja on nimenomaan se että kannattaisi aluksi opetella perusteet, ja voisinpa lisätä siihen että myös suunnitella moottori huolella.