Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Järeä monkey, 187cc turbo

7.10.2012 20:44

Entiiä onko liika raakaa virittämistä tänne, mut kokeillaan :D
Tämän valmistumiseen menee aikaa varmaan talven päivät, mutta tulee varmaan järein manki mitä minä oon nähny. Jos ei lasketa mitään naurettavia 1000cc virityksiä. Toimivuudesta ei tietoa, mutta hyvällä tuurilla saattaa olla että suhisee, paukkuu ja keulii :D Tehoa otetaan sen verran mitä kytkin kestää, tai sitten parannetaan kytkintä.

Koneen tulevat speksit.

YX160cc, 53x62mm, eli parempi iskusuhe mitä vakiossa.
- yx 4v kansi tappiin viilattuna, palotilan isonnus ja muotoilu, seetit isoksi ja venojen muotoilu ym.
- Öljyruisku männälle.
- Mäntään koneistettu ura männänrenkaiden alle ja porattu reikiä, jotta männän välissä ois öljyä tarpeeksi. Mäntä on isolla välyksellä.
- 2 öljypumppua, toinen kampuralle ja männälle ja toinen kannelle ja turbolle.
- 2 öljyjäähyä, isompaan jäähyyn tulee öljytermostaatti, jotta kone lämpeää nopeammin toimitilaan.
- Jää jäähdytteinen välijäähdytin penkin alle.
- Kaikenlaista mittaria, 2x lämpömittaria ahtoputkiin, 2x öljypainemittaria, yksi iso öljynlämpömittari erillisellä anturilla (mekaaninen) ja ahtomittari.
- Oor sähköt säädettävällä kierrostenrajoittimella.
- 30mm litteäluisti powerjet kaasari painekoteloon.
- Paineistettu tankki.
- Manki style käynnistys, niin ei hajoa rattaat.
- Koneen öjytilavuuden lisäystä jonkunverran ja ikkuna öljytasolle joka toimii myös kun kone on käynnissä.
- Dumppi
- 38mm ulkoinen hukkaportti.
- KKK kp31 turbo (21mm ja 25mm siivet) Pakopuoli reilusti hitsattu ja laitettu siihen kartioliittimet, imupuoli sheivattu ja hitsattu kaikki reiät umpeen, sen jälkeen kiillotettu.
- Aattelin laittaa laakerit liimalla kiinni ja ostaa parasta kisaöljyä mitä saa.

Kallista osaa ja palio, mutta joskus lupasin toteuttaa turbomankin, niin kai se pakko on. Mutta se on hyvä että teen järeän, niin uskaltaa ajaa paremmin.
- Runko tulee tietenki itsetehty.
- 6" ja 3.5" kiinan billettivanteet, takavanteen keskiosan leveys muistaakseni 19mm.
- Sumpan tekemät tosi järeät keskiöt, tuplapultit joka osaan, eli vanteet ja levyjarrut 8x pulteilla.

Kuvia nykyvaiheesta, vaiheessa vielä kaikki, mutta parinviikon sisään pitäis olla 90% osista täällä mistä voi sitten rakennella jos innostaa.
Tuo runko on putkitukseltaan vaan prototyyppi, se tehään paremmin ja paremmasta putkesta. Rungon alaosaa on kuvien jälkeen levitetty 5cm.
Mikään osa ei ole vielä tehty loppuun, esim kannessa ja turbossakin on vielä hommaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut lokitekki päivämäärä 7.10.2013 0:38, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 20:51

Huhhuh ny se tuli tännekkin.. :seko:

Oon vaan kahesta syystä käyny enää monkeyt.netis, toinen oli tämä ja toinen se 200,96cc punavalkomassajinkku. Nyt on enää yks syy.

Hienoa että tuli tänne, paljon kivempi tältä järkevältä foorumilta kunnon valvonnan alla seurata !

Seurantaan !

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 21:02

No nyt on kunnon tappopeli tulossa! Seurataan ehdottomasti! ;)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 21:16

Vähän erilaisempi projekti! Kiinnostava joten seuraillaan ;)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 21:23

Nyt näyttää hienolta rakentelulta. Ehdottomasti seurantaan!

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 21:38

mistähän hoitolaitoksesta tää kaverin karannu ku tää on jotain nii poikkeavaa ja absoluuttisen sairasta :D

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 21:38

Seurantaan! Harvoja "manki" projekteja joita jaksaa seurata. :)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 22:09

Hullulta kuulostaa, mutta katsellaan ja seuraillaan ;)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 22:18

Ensimmäinen mielenkiintoinen nelari projekti!

Ehdottomasti seurantaan!

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 22:51

Se on hyvä että seuraajia on, pitää koittaa tehä tuo tälläkertaa loppuun asti.
Vähä rasittavaa nyt, kun ei voi mitään oikein tehä kun ei ole kaikkia osia.
Pitäis rungolle ja takahaarukalle tehä jigi, mut ensin pitää prototyyppirungolla hakea malli jonkaperusteella tehä.

Tämä on vain vähä pienemmäsä mittakaavasa rakentelua kuin nuo autot ja moottoripyörät. Saman hulluuden saa kymmenesosa hinnalla :D
Laitan minä autoaki, mut tämä on tämmönen enempi koneen viritykseen perustuva.

En sitten tiiä kuin palio tehoa tuo kiinanmetalli kestää, se on mielenkiintoista kokeilla :D
Joku 30hp pitäis olla jo melko tykki tämmösessä vehkeessä, vaikka kyllä tuo turbo riittää 50heppaan, varsinkin ison hukkaportin kans.
Vaikea sanoa perstuntumalla tehoa, mutta eiköhän tuo penkkiin eksy jos toimii.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

7.10.2012 23:51

Tuli tuosta välijäähyn jäällä jäähdytyksestä mieleen Wizards Of Nossin CO2 ruiskutus, joka on käsittääkseni tarkoitus asentaa juurikin välijäähyä viilentämään. Voisi olla tehokkaampi ja ammattimaisempi ratkaisu, tosin huomattavasti kalliimpikin.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

8.10.2012 0:01

Pitää kokeilla miten tuo jää toimii tuossa, hyvällä onnella imulämmöt pysyy 5 asteessa, mutta eihän se kauaa mene että ne jäät sulaa. Ei tästä kyllä tulekkaan muutako tuommonen kiihytysvehje.
Laitan lämpömittarit ennen välijäähyä ja sen jälkeen, niin voi seurata lämpöeroa.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

8.10.2012 18:02

Taitaa olla turhan hc tänne motottiin! Nimittäin täällä ainakin silmät rävähti selälleen kun luin mitä ollaan tekemässä :lol: Onnea projuun!

Re: Järeä mankin turbotus yritys

9.10.2012 17:16

Todellakin seurantaan. Tälläinen "myyttien murtaminen" kuten toimivan turbon tekeminen monkesin koneeseen kiinnostaa ihan mielettömästi :)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

9.10.2012 18:58

Eihän se mahdottomuus oo tehdä toimivaa, mut täysin täysin pelaavaa siitä ei ehkä saa. Vähä kysymysmerkin alla vielä tuo yhden pytyn vaikutus, mut tässähän melkeen on jo sama tilavuus mitä mun korollassa ja turboki varmaa samaa kokoluokkaa nii en epäile yhtää eikö tää kiskois ranteita jossain välissä ;)