Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

6.6.2013 17:14

Niin kattoo nyt, kyllähän sillä voi androidin kautta kuvaa kattoa, tai ottaa vaan niin monta kuvaa että joku osottaa oikeaan suuntaan :D Kertomusta tulee kunhan nyt sais sen ensin käsiin, ebaysta kun tilasin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 1:35

Jaahas, ei ole poika oppinut vieläkään opettelemaan edes teoriaa ennen tekemistä...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 10:22

Miten se tähän liittyy?
kerroppa että mikä ei insinöörin mielestä tässä toimi?
En kyllä tiiä mitä oon aikasemmin tehny mistä sanoisit vieläkään, sitä sanotaan täälä päin tekemällä oppimiseksi?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 11:32

Kerrotko ensimmäisenä miksi tuo turbo on noin mahdollisimman paskasti sijoitettu?

Niinpä niin, toiset oppii kantapään kautta aikaa ja rahaa hukkaan heittäen, toiset tarttuu fiksumpana siihen kirjaan ja tekevät sitten kerralla oikein.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 12:42

Tume34 kirjoitti:Kerrotko ensimmäisenä miksi tuo turbo on noin mahdollisimman paskasti sijoitettu?

Kerrotko sä mulle miksi lähdet moderaattorina noin mahdollisimman paskasti kritisoimaan/sanomaan mielipidettäsi? On ihan eri asia antaa rakentavaa palautetta, kritiikkiä, tai kertoa jos joku tekee jotakin väärin, kuin se että lähtee suoraan sanomaan että joku tekee paskaa työtä. Varsinkin tällaisessa projektissa, jossa joku tosiaan tekee 95% osista itse ja vastoinkäymisiä on varmasti ihan tarpeeks ilman että tullaan tuollain huutelemaan.

Ymmärtääkseni moderaattoreiden tehtävänä on pitää foorumin sisältöä siistinä, ylläpitää hyvää ilmapiiriä alan harrastajien kesken, sekä nimenomaan poistaa tuollaiset perusteettomat vittuilut. Itselläni ei ole hajuakaan mopojen turbottamisen perusteista, ja Tume saattaa olla oikeassa (tai sitten ei, ken tietää) ettei tuo tule tuollaisena toimimaan. Mutta asian voisi ehkä ilmaista "hieman" eri tavalla. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun näen Tumelta vähän outoa moderaattorikäyttäytymistä.

Sitä kuuluisaa ajovideota odotellessa, tätä on mukava seurailla!

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 13:58

Nyt kyllä puhut paskaa jos meinaat että turbo on huonossa paikassa, ensinnäkin tuo on ainoa paikka missä kohti turbo mahtuu olemaan niin että se on rungon sisäpuolella, eli toisinsanoen isoin syy tuohon paikkaan on näkökysymys. Toiseksi tuo paikka lyhentää ahtoputkea ja sitäkautta toimii hyvin yhteen tuon coolerin kans, mietin kyllä kaikki mahollisuudet laittaa turbo koneen etuosaan, mutta kun hukkaporttikin on niin iso, niin siitä ois tullu patentin näköinen, kun runkoputkien sisäpuolelle laitto ei ole mahollista. Ero toimivuudessa on minimaalinen, mutta näössä iso kun kahtoo kuin hyvin se istuu nyt tuonne.
Jos turbotuksista haluat enempikin vittuilla, niin kato kolmea muuta turbo rojektia täältä mototista. Tähänki on tehty monia juttuja joihin ei löydy vastausta muutakuin ite testaamalla ja muistetaan se että tämä on vaan mopofoorumi, jossa ei kaikki ole niin vakavaa.

Kysy seuraavalla kerralla ensin selitystä asialle ennen lyttyyn haukkumista, niin ei käy näin että se ootkin sinä joka oot väärässä. Väärässä oot myös siinä etten tietäis teoriaa, kun oon kyllä nettiä lueskellu läpi kaikista tärkeistä osa-alueista, niin kauan että tajuaa miten mikäkin toimii. Nykyään ei tarvi kattoa kuin youtubesta yksi 10min video, niin tietää jo enemmän kuin mitä sama luettuna jostain antiikin aikasesta kirjasta.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 14:04

Niin, täällä myös on näitä ihmisiä joita ketuttaa, kun jollaki muulla on astetta haastavampi ja mielenkiintoisempi projekti ku itellä.. ;)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 15:05

Jätetäänpä turha provo pois. Asioista ja projektista on tarkoitus keskustella rakentavaan sävyyn, mielellään perustelujen kera.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 15:27

Kassude kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Kerrotko ensimmäisenä miksi tuo turbo on noin mahdollisimman paskasti sijoitettu?

Kerrotko sä mulle miksi lähdet moderaattorina noin mahdollisimman paskasti kritisoimaan/sanomaan mielipidettäsi? On ihan eri asia antaa rakentavaa palautetta, kritiikkiä, tai kertoa jos joku tekee jotakin väärin, kuin se että lähtee suoraan sanomaan että joku tekee paskaa työtä.


Kun luet viestini uudestaan huomaat, etten ole kritisoinut itse työtä yhtään. Itseasiassa en ole kritisoinut vielä mitään saati esittänyt yhtään omaa mielipidettä, paitsi sen että kannattaisi opetella teoria ennen käytäntöä niin pääsisi vähemmällä.

Moderaattorin status taas liittyy vain ja ainoastaan siihen, että minulla on oikeus valvoa forumin käyttäjien toimintaa ja tarvittaessa rankaista siitä.

lokitekki kirjoitti:Nyt kyllä puhut paskaa jos meinaat että turbo on huonossa paikassa, ensinnäkin tuo on ainoa paikka missä kohti turbo mahtuu olemaan niin että se on rungon sisäpuolella, eli toisinsanoen isoin syy tuohon paikkaan on näkökysymys.


Ahaa. No, jos ulkonäkö ajaa toimivuuden edelle niin eikai siihen sitten mitään sanottavaa ole.

lokitekki kirjoitti:Toiseksi tuo paikka lyhentää ahtoputkea ja sitäkautta toimii hyvin yhteen tuon coolerin kans, mietin kyllä kaikki mahollisuudet laittaa turbo koneen etuosaan, mutta kun hukkaporttikin on niin iso, niin siitä ois tullu patentin näköinen, kun runkoputkien sisäpuolelle laitto ei ole mahollista.


Lyhentää ahtoputkea ehkä joo (paitsi missä pirun välissä tuossa cooler mahtuu edes olemaan?) mutta kasvattaa vastaavasti aivan turhaan pakokäyrän pituutta. Kai ymmärrät edes sen, että pakokäyrän pituuden kasvaessa myös turbon vastaavuus heikkenee, ja se heikkeneminen ei muuten ole "minimaalista" kuten luulet sen olevan. Sille on syynsä miksi ahtimet sijoitetaan (usein muiden tekijöiden kustannuksella) mahdollisimman lähelle pakokanavan loppua.

Vastaavuus taas heikkenee ensinnäkin siksi, että männän täytyy puristaa suurempaa määrää pakokaasua ahtimen lävitse kuin lyhyellä putkella, ja toisekseen siksi, että jo noinkin lyhyeltä vaikuttavalla matkalla pakokaasut ehtivät menettää energiaansa (=jäähtyä) radikaalisti, ja kaikki jäähtymisen myötä menetetty energia on suoraan pois ahtimen pyörittämisestä.

Oletko edes koettanut sijoittaa ahdinta esimerkiksi koneen sivuun? Silloin sekä ahtoputki -että pakokäyrä pysyisivät molemmat kompromissina suhteellisen lyhyenä. Ja kuinka tolkuttoman suuri hukkaportti tästä oikein löytyy? Millimetreissä? Kuinka iso koko turbo edes on?

lokitekki kirjoitti:Tähänki on tehty monia juttuja joihin ei löydy vastausta muutakuin ite testaamalla ja muistetaan se että tämä on vaan mopofoorumi, jossa ei kaikki ole niin vakavaa.


Niinpä niin. Mitäpä sitä turhia opettelemaan kun asiat voi tehdä myös hankalasti. Saati että teorian myötä ja kunnolla tekemällä ymmärtäisi ennen kaikkea myös sen MIKSI jokin asia täytyy tehdä tietyllä tavalla.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 15:59

Lässyn lässyn.. 50/50 toimii tai ei toimi

# Huomautin aikaisemmin turhista provoiluista, ja niiden poisjättämisestä. Tästä viestistä varoitus. -jkoljo

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 16:27

Jos tume ei projektia kritisoinut/esittänyt mielipidettään, niin nään kyllä näkyjä. :eek:
Kaks kertaa sain hierasta silmiä, kun näin minkälaista tekstiä tulee moderaattorin käyttäjältä...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 18:18

Touko kirjoitti:Jos tume ei projektia kritisoinut/esittänyt mielipidettään, niin nään kyllä näkyjä. :eek:
Kaks kertaa sain hierasta silmiä, kun näin minkälaista tekstiä tulee moderaattorin käyttäjältä...


Myös minun moderaattoriutta/muita ominaisuuksia koskevat viestit voi jatkossa jättää kirjoittamatta. Niiden paikka on vip-kahvilassa, ei täällä. Tai mikäli kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi ylläpidon toimesta, voi palautetta aina jättää myös asiaankuuluvaan osioonkin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 18:21

Ei lainata edellistä viestiä :) Mutta nyt tytöt päät kiinni ja katotaan miten turbomanki etenee :D

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 18:44

Tumelle:

Voi siinä olla joku 500-1000kierrosta eroa mahollisimman lyhyeen putkeen, mutta tuo asennus helpotti turbosta lähtevän putkenkin tekoa ja näköä niin palio että se kannatti. Lukase topikki läpi ja kato kuvia tuosta setistä, niin ehkä se tekee enempi järkeä. Katos 23 sivu niin on kuvaa koneesta. Cooleri onkin jää jäähytetty, niin se antaa tehoa vaikka mopo ei olekkaan liikkeessä.
Mua ei haittaa tuo pakokaasujen kylmeneminen yhtään, turbo vaan käy vähä kylmempänä ja ei varmaan edes ahista ihan yhtä paljon kuin aivan lyhyellä putkella.
Se on aivan sama lähteekö tuo turbo tekemään tehoa 4000 vai 5000 kierroksilla, kun se tulee vaan kiihytykseen eikä rata-ajoon. Luulen että tuo putkisto on virtaavampi mitä sellanen jos sen ois lyhyeksi tehny ja joutunu vetämään pakoputken vielä koneen alta samanlailla, varsinki tuo haarotus tuossa koneen takana joka haarottaa just saman virtauksen turbolle ja hukkaportille, eli kunhan hukkis aukeaa niin tehoa pitäis tulla. Kokoa sillä on 34mm, kun pienempää ei oikein löytyny. Turbo on 22 ja 25mm siivillä ja todistetusti toimii palio laiskemmallakin koneella.

Ei se minusta väärin ole laittaa turboa kauemmas koneesta, jos se ahtaa riittävän hyvin niinkin ja jos vielä saa loivemmilla mutkilla tehtyä pakoputket ja ahtoputken.
Aika kauan oli idea laittaa turbo suoraan kiinni kanteen, mutta maavara on siihen liika pieni, eikä ole tarvetta laittaa niin lähelle sitä. Turboa on hitsattu aika rajusti, niin en halua että se hehkuis kokoajan punasena.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

7.6.2013 19:38

lokitekki kirjoitti:Tumelle:

Voi siinä olla joku 500-1000kierrosta eroa mahollisimman lyhyeen putkeen, mutta tuo asennus helpotti turbosta lähtevän putkenkin tekoa ja näköä niin palio että se kannatti. Lukase topikki läpi ja kato kuvia tuosta setistä, niin ehkä se tekee enempi järkeä. Katos 23 sivu niin on kuvaa koneesta. Cooleri onkin jää jäähytetty, niin se antaa tehoa vaikka mopo ei olekkaan liikkeessä.


En minä vaan saa tuohon asennukseen oikein mitenkään järkeä, paitsi toki helpompi asennus ja ulkonäkö ovat aivan täysin valideja syitä tehdä tuollainen toteutus. Minun mielestä se ei kyllä ole vaan järkevää, mutta se onkin puhtaasti mielipidekysymys joten ei siitä voi sanoa onko se oikein tai väärin.

lokitekki kirjoitti:Mua ei haittaa tuo pakokaasujen kylmeneminen yhtään, turbo vaan käy vähä kylmempänä ja ei varmaan edes ahista ihan yhtä paljon kuin aivan lyhyellä putkella.


Tähän en kyllä osaa sanoa kuin että wat... En kyllä usko turbon lämpeämisen koituvan sinun moottorissa ongelmaksi missään vaiheessa mikäli vain öljynkierto toimii. Ja tuliko mieleen sellainen juttu että sen turboahtimen vähän kuin kuuluukin "ahdistaa" kun ei siitä muuten mitään hyötyä ole? Olet nyt varsin erikoisesti sotkenut vaparikoneen ja turbokoneen rakentamista keskenään.


lokitekki kirjoitti:Se on aivan sama lähteekö tuo turbo tekemään tehoa 4000 vai 5000 kierroksilla, kun se tulee vaan kiihytykseen eikä rata-ajoon.


Hmm niin, yleensä se on kyllä ollut myös kiihdytysajossa niin että mitä laajempi tehoalue sitä parempi... Kiihdytyskäytössä on vain mahdollista tehdä kapeampi tehoalue kuin ratavehkeissä, mutta ei sitä yleensä turhaan liiaksi kavenneta. Laajempi tehoalue kun mahdollistaa entistä nopeammat kiihdytykset. Jälleen kerran ne perusperiaatteet...


lokitekki kirjoitti:Luulen että tuo putkisto on virtaavampi mitä sellanen jos sen ois lyhyeksi tehny ja joutunu vetämään pakoputken vielä koneen alta samanlailla,


Luulet, mutta et tiedä? Kokeile?


lokitekki kirjoitti:varsinki tuo haarotus tuossa koneen takana joka haarottaa just saman virtauksen turbolle ja hukkaportille, eli kunhan hukkis aukeaa niin tehoa pitäis tulla. Kokoa sillä on 34mm, kun pienempää ei oikein löytyny. Turbo on 22 ja 25mm siivillä ja todistetusti toimii palio laiskemmallakin koneella.


Siis mitä? Kunhan hukkaportti avautuu niin tehoa pitäisi tulla...? Selvennätkö nyt hieman menikö käsitteet ristiin vai mitä ihmettä tarkoitat?

Turbon valintaan en ota kantaa. Voisin toki kysyä millainen A/R-suhde turbolla on mutta tokkopa sillä enää on väliä. Näin pieniä koneita ahtamalla pitää muutenkin vähän tyytyä siihen mitä on tarjolla.

lokitekki kirjoitti:Ei se minusta väärin ole laittaa turboa kauemmas koneesta, jos se ahtaa riittävän hyvin niinkin ja jos vielä saa loivemmilla mutkilla tehtyä pakoputket ja ahtoputken.


Periaatteessa se optimaalisin kohta pitäisi hakemalla hakea, ja tässäkin pitäisi ensin määritellä mikä on oikein tai mikä väärin. Mutta itse olen sitä mieltä, että ahdin on aivan tarpeettoman kaukana moottorista, sai alkukäyrän loivemmilla mutkilla tehtyä tai ei.

lokitekki kirjoitti:Aika kauan oli idea laittaa turbo suoraan kiinni kanteen, mutta maavara on siihen liika pieni, eikä ole tarvetta laittaa niin lähelle sitä. Turboa on hitsattu aika rajusti, niin en halua että se hehkuis kokoajan punasena.


Milloin kiihdytyskäyttöön tulevassa pyörässä maavara on ollut avainkysymys?