Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

22.10.2012 22:24

Erikoinen räpellys se tuokin keula on. Itsellä hyvin samanlainen, mutta jousi on kierteellä kiinni alaputken päässä ja siinä jousen ympärillä sellainen 2cm korkea pohjauspusla. Vois itekkin laittaa kuvan noiden putkien sisälmyksistä ihan vaan huvin vuoksi.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.10.2012 18:45

Tuossa kuvaa mun keulasta purettuna:
Kuva

Vanteet alkais olla valmiit asennettavaksi, jos vaan olis runko valmiina :lol:
Ennen:
Kuva
http://i1150.photobucket.com/albums/o612/_rieska_/Tunturi%20City/2012-10-25172126.jpg

Jälkeen:
Kuva
http://i1150.photobucket.com/albums/o612/_rieska_/Tunturi%20City/2012-10-25174709.jpg
http://i1150.photobucket.com/albums/o612/_rieska_/Tunturi%20City/2012-10-25174659.jpg

Nehän on siis soodapuhallettu sillä massaruiskua muistuttavalla soodapuhalluskapineella. N. kilon verran menee arviolta soodaa yhteen vanteeseen, eli n. 1e/vanne, sillä oletuksella että soodaa ostaa säkeissä.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.10.2012 21:21

Onko sulla siis kunnon soodapuhallusvehkeet? Millaset? Vai käytitkö puhallettavana?

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.10.2012 21:35

No kunnon ja kunnon, tuommonen kompuraan kiinnitettävä kannu. Ei ihan ammattilaistasoa muttei ihan turhakaan kampe, melko tyyris tuo kyllä on (70e) mutta kyllä tuollanen näihin pikkuhommiin sopii tosi hyvin. Ainoo huono puoli on se pölinä ja ulkona on aika talviset ilmat, joten kylmähän siellä meinaa tulla. Melko hyvälaatuisen oloista muoviakin vielä, joten tuskin ihan pienestä hajoaa.
Kuva

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.10.2012 22:07

Kuinka isoo aluetta se suurin piirtein puhaltaa? Kun oon nähny semmosia että semmosta puolen sentin levystä uraa tulee että ei viiti isoja osia puhaltaa. Ja projua seurataan alusta loppuun, vauhti on ehkä hitusen hidastunut :lol:

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.10.2012 22:28

No nuo vanteet ku puhaltelin niin ekassa vanteessa meni joku 20minsaa ku opettelin käyttämään tuota ja jälkimmäisessä vanteessa meni joku 10min. Luultavasti aika paljon kiinni kompurasta, itellä oli paineet täysillä niin sai nopiasti kyytiä kaikki ylimääräinen. Kaasarin soodapuhalluksessa menee varmaan 5 minuuttia, joten ei se nyt kauheen hidasta ole. Autoa en tuolla alkais puhalteleen tai mitään hirsimökkiä.

Onhan se vauhti vähän hidastunu ku on aika paljon kaikkea tässä: autokortin hommaus, kolme muuta 2-pyörästä, vulvabiiliäkin sais vähän fiksata ja koulun käynti.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

15.11.2012 23:48

Jumaluuta tytöt ja pojat! Noin miljoonan vastoinkäymisen jälkeen cityn runkonumero on selvillä. Omistushistorian selvitys seuraavaksi ja sitten alkaa totinen kunnostus, kunhan vaan kaikki on kunnossa.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

21.11.2012 23:33

Täähän on mielenkiintoista! Jollakin samanlainen peli kuin mulla, ja samanlaisia pohdintoja olen käynyt läpi piristämisen suhteen. Oma City on lähellä vakiota ja kyllähän sillä kaupassa käy ja töissäkin, yhteensä reilu 3000 km tässä muutaman vuoden aikana.
Minulla ei ainakaan ollut kannentiivistettä ollenkaan ja kun semmoisen sinne laitoin, muuttui mopo kovin laiskaksi puristusten puutteessa. Jotta vakiopytyn huuhteluaukot avautuisivat, olen nostanut pyttyä paksulla alatiivisteellä ja vastaavasti hionut kantta 0,8 mm matalammaksi. Vääntöä tuli näillä muutoksilla lisää mutta nopeuspuoli (43 km/h) ei parantunut. Mäntä on koskematon ja pakoaukko alkuperäisenä on varsin pieni ja matala. Ilmansuodattimena on keskikatteen takapään alla sijaitseva Unifilter-suodatinsukka, joka on kumiputkella ja auton ohjausvaihteen haitarikumista tehdyllä sovitteella kiinni alkuperäiskaasuttimessa.
Moottorilla on ilmeisesti taipumusta kuumentua liikaa pitkässä ajossa, koska n. 10 km jälkeen alkaa olla laihalla käymisen oireita, veto heikkenee ja käynnistys muuttuu vaikeaksi. Puristuskin tuntuu olevan kuumana heikko. Keskikierroksilla on myös havaittavissa jonkinlainen kuollut alue, jossa veto on heikompaa. Aivan alkuperäiskunnossa se laiska alue oli varsin huomaamaton, mutta nyt kun on pikku parannuksia tehty niin se on tullut selvemmin esiin. Ilmeisesti kaasutin ei toimi kunnolla jos imuvastus on liian pieni, sieltähän puuttuu se metalliverkkosuodatin mikä alkuperäisenä sinne kuuluu.

Hiljattain olen tilannut puchshopista viripalikkaa, jahka vain ehtisi laittamaan kasaan. Nämä ovat siis hyvin maltillisia viriosia, joilla olisi tarkoitus saada aikaan alkuperäistä ripeämpi mutta tasapainoisesti toimiva, vääntävä kokonaisuus. Seuraavat:
-Airsal 50cc Nicasil-pytty, jossa pakoaukon lähtö on dremelillä surrattu isoon alkukäyrään sopivaksi. Pytyssä on yllättävän korkea pakoaukko, toivottavasti ei ole liian ylävireinen.
-korkeapainekansi edelliseen
-Bing 15mm kaasari
-Rennsport-zigarre -vaimennin isoine alkukäyrineen
-3-kenkäinen kytkin, vanha 2-kenkäinenkin saattaa kelvata

Imukaula olisi vielä tehtävä itse ja mitoitus on tarkkaa. Katteiden alla ei ole yhtään ylimääräistä tilaa ja haluan että kaikki palikat mahtuu sinne ja mopo olisi ulkoisesti laittamattoman näköinen.

Keulaputkista vielä, niissä kuuluu olla jäykkä vaseliini. Esso Beacon lukee ohjeessa, mistäpä semmoista sitten saisi, ei kai mistään enää. Shell Alvania on ainakin vähän sinne päin, kun jostakin vastaavuustaulukosta katsoin.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

22.11.2012 23:10

Luin tuon sun viestis jo eilen, mutten jaksanut alkaa puhelimella naputtelemaan vastausta. Pakko korjata ettei tuo sun mopos ole aivan sama, siinä taitaa näes olla niin sanottu "tehokone" jossa on jotain 1,8hv vakiona, tässä olevalla ei taida päästä kuin jonnekkin 1-1,5hv paikkeille. En ole ikinä ajanut tämmöstä enkä edes nähnyt livenä, mutta jospa tämä ens keväänä huilais, sehän näissä on aivan mahtavaa ettei polttoainetta tosiaankaan kulu montaakaan lirausta.

Itse en näillä näkymin tälle muuta tee kuin remppaan koneen, enkä koske mihinkään originaali osaa, kulkupuolelle ei nyt niinkään ole väliä. Pakoputki mulla tästä taitaa puuttua, mutta puchshopissa sellainen ei maksanut kuin 25e (taitaa hinta kertoa jotain järjettömästä tehonlisästä :lol: ). Mukavaa etten ole ainoa cityn omistaja, vaikka eipä meitä montaa taida siltikään olla.

Tässä odotellaan että sais omistushistorian selville.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

23.11.2012 1:49

Onhan mulla tehokone, mutta en ole päässyt selvyyteen siitä miten se korkeampi teho on aikaan saatu. Lohkot? Sylinteri? Kansi? Mäntä? Jos voisit tehdä portmapin sylinteristä ja mittailisit männän niin nähtäisiin onko näissä eroa.

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

24.11.2012 1:20

Männäthän taitaa kaikki olla samoja, siis halpoja tai halvempia taiwaaneja. Pytyn portmapin voisin kyllä tehdäkkin, tulis samalla reenailtua sitäkin on nimittäin yli puol vuotta aikaa edellisestä. Totta tänne saadaan vastaavasti myös "tehokoneen" portmap, niin voitais tämä mysteeri samoin tein selvittää ja olis kaikkien nähtävilläkin nuo eroavaisuudet. Spekuloidaanpa vielä lisää: kaasutin lienee sama bing 1/11/33, siis sama kuin joissain papoissakin, millanen imukaula sulla on tuossa kun mulla on tuollanen jossa on kulma ja nuo pinnapulttien reiätkin on väärillä paikoilla :eek:
Kuva

E. Comptonin sironta todistaa :lol:

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

25.11.2012 1:56

Portmappi on joskus tehty, täytyy etsiä ja skannata. Imukaula on ulkoisesti tuon näköinen mutta jos reijät heittää niin sitten se on ehkä tarkoitettu johonkin toiseen koneeseen. Papassa on ainakin 32mm reikäväli, Cityssä noin 38 mm. Varaosaluettelon mukaan Cityyn on oma imukaulansa, jollainen on muuten tällä hetkellä myynnissä huuto.netissä:
http://www.huuto.net/kohteet/244899557

Ei näissä vehkeissä sentään Comptonin sirontaa tarvita. Piti tarkistaa mitä sekin tarkoittaa, ei tässä voi kaikkea muistaa. :)

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

28.11.2012 18:18

City S:n portmap:
Kuva

Vakiosylinterillä/männällä saadaan seuraavat arvot, kun sylinterissä ohut alatiiviste:

-YKK 0º
-helma peittää imukanavaa 11º
-imukanava kiinni 53 º
-pako aukeaa 109 º
-huuhtelut aukeaa 118º
-AKK, pako auki, huuhtelut n. 1mm peitettyinä 180º

Näistä seuraa että:

-pakoasteet 142º
-huuhteluasteet 124º
-blowdown 9º

Sikäli kun ymmärrän, sylinterissä olisi potentiaalia imukanavan ja huuteluiden koon puolesta, mutta pakoaukko on matala ja pinta-alaltaan pieni 205 mm2. Nämä tietysti yhdistettynä siihen että kaasutin/imukaula on pieni ja vakio äänenvaimennin ei toimi tehoputkena. Vakiovaimentimesta tehty tuherrus:
Kuva

Re: Vieläkös sitä vanhalla tunturilla käy kaupassa?

4.12.2012 13:47

En oo vielä(kään) saanut aikaiseksi ottaa cityn pyttyä pöydälle, mutta eiköhän sekin tule tapahtumaan :lol: . Joka tapauksessa moposta ei löytynyt mitään tietoa trafin tietokannoista, eli luultavasti tämä ei ole vakuutuskilpien poistumisen jälkeen ollut liikennekäytössä. 6v omistushistoria ja mopo kuosissa, niin pitäs kilvet saada, jospa tässä ennen joulua laittas osatilausta menemään 8)