Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

-61 Pappatunturi Näyttelykuntoon

5.7.2012 0:17

Tälläinen -61-vuoden pappis olisi tarkoitus projektoida ja viedä näyttelyynkin. Mopon historiasta sen verran, että on aina ollut suvussa ja viimeiset 20 vuotta seisonut ulkona. Viime kesänä tätä jo hiukan kunnostin iskareiden ja tangon vaihdolla. Kilpiin en kuitenkaan saanut, koska en löytänyt runkonumeroa uuden maalin alta. Tänä kesänä alkoi tehdä mieli projektia ja mikäs sen parempi kuin pappis, kun sellainen jo valmiiksi löytyi. Soitin eräälle Tunturi-gurulle, jonka ohjeilla runkonumero löytyikin nopeasti ja laitoin mopon kilpiin.

Sitten itse projektista. Tarkoituksena on viedä ainakin 2013 ACS:ään. Kone on joskus vaidettu 2-vaihteiseen automaattiin, todennäköisesti -70-luvun Tunturi Automatista. Runko ja muut rungon osat maalataan, kaikki ruosteiset osat uusitaan ja kone, keskiöt sekä polkimet kiillotetaan. Rungon ja muutamien muiden osien väriksi tulee Suzukin värikartasta saphire blue ja loput kiiltävän mustalla. Kaikenlaisia pieniä yksityiskohtia tarkoitus tehdä mopoon, mutta ei suurempia teknisiä muutoksia koska pyritään tekemään niin että on vielä melko paljon alkuperäisen näköinen.

Tekniikkana tulee toimimaan 60cc sylinteri, 16mm dellorto sekä jonkinlainen tehoputki. Koneremonttia en tee, koska huomasin kytkinkopan avaamisen jälkeen koneen olevan erittäin hyvässä kunnossa. Laakereissa ei välystä, ei kulumia ja stefatkin hyvässä kunnossa. Mäntäkin oli uudenveroinen mustunutta päätä lukuunottamatta. Näistä päätellen koneella ei siis ole ajettu paljon.

Tässä kuvia lähtökohdasta:

Kuva

Kuva


Kuvia projektin etenemisestä:

Runko ja muut hilppeet puhalluksen jälkeen
Kuva
Kuva
Kuva

Kiillottelua
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Puchshopista, Voimakoneelta, Sparewheeliltä sekä Moparilta osaa. Yhteensä melkein 900e :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vanteet pinnauksesta
Kuva
Kuva

Osat maalauksesta runkoa ja tankkia lukuunottamatta
Kuva
Kuva
Kuva

Mäntää viilattu että saadaan saadaan huuhtelut ja pako kunnolla auki
Kuva

Konetta
Kuva

Runko ja tankki maalauksesta
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Mopo alkaa olla valmis
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Mikksu päivämäärä 25.3.2013 20:23, muokattu yhteensä 34 kertaa

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

5.7.2012 11:57

Dooodi nyt on asia vehje jota projektoidaan! :P
Seuraillaan ;)

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

5.7.2012 12:02

Nää papat on niiin asiallisia vehkeitä, että pakko on seurata. :) Pappatunturin määkin haluun. :D

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

5.7.2012 23:20

Eli tänään runko ja muita osia viety sooda/hiekkapuhallutukseen ja moottorilohkosta hajonnut pinnapultin kierre korjattu Recoil-kierteenkorjaussarjalla. Kuvia ei nyt tähän hätään ole, mutta laitan kun jotain tapahtuu. Seuraavaksi koneen kiillotusta osia odotellessa.

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

6.7.2012 23:52

Automaatti.. Väärin.
VZN4 kiinni puhallinvehkeineen ja mukavaa kyytiä tarjoamaan tulee ;)

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

7.7.2012 0:03

Tänään kytkinpuoli koneesta kiillotettu. seuraavaksi varmaan Puchshopin tilaus, jossa pyttyä, putkea ym.

DSC_0061.JPG

DSC_0060.JPG

Kopassa muutama naarmu, mutta se sallitaan tämän ikäisessä vehkeessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Pappatunturi -61 Laitto & piristys

7.7.2012 0:14

Hyvinhän tuo kiiltää :P

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

7.7.2012 2:03

Hienoa että tänne projupuolelle tulee vanhaa rautaa muovimopojen sekaan. :)

Vielä ei ole kukaan tullut valittamaan pienestä piristämisestä, enkä minäkään aio sitä tehdä. Entisöityjä vehkeitä kun on tässä maassa varsin riittämiin. Papalla kruisaillessa kaivataan sitä oikeaa asennetta, eräänlaista huolettomuutta, joka sallii pienet kauneusvirheetkin (vrt. Nallen viimeisen päälle puunattu entisöintiprojekti). Pääasia että iskunvaimennus ja pysähtymisvälineistö loistavat poissaolollaan. ;)

Itseltäkin löytyy -71 Pappa, kahdella käsivalintaisella vaihteella. Sillä on mukava ajella peräkärryn kanssa rauhallisia pikkuteitä, tosin kerran jossakin päin Savoa eräs rouvashenkilö kysyi Valintatalon pihassa, että asunko metsässä, kun lastasin evästä peräkärryyn. Varaudu siis ennakkoluuloisiin asenteisiin. :lol:

Jatkakaa.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

7.7.2012 2:32

Joo, papalla ajamisessa on nimenomaan sitä asennetta. Tällä sitten tarkoitus välillä mennä kouluun yms. kruisailua. Ja olen lukioon vasta menossa, eli en usko että kovin moni vakavasti ottaa kun tällä ajelee :D

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

8.7.2012 17:18

Etukeskiö kiillotettuna. Vieressä kiillottamaton takakeskiö.
DSC_0090.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

8.7.2012 21:02

Välillä tälläinen mielenkiintoisempi projekti! Kyllähän pappista aina sopii hieman virittää kulkemaan, eikö '61 ollut vakionakin melko hyväkulkuinen kapine? Itse sain perjantaina suurta mielihyvää, kun omalla '73 Startilla jättelin skootterin ja mopoauton kruisaillessani. :D Sai köyhät kattella. Mutta tätä täytyy seurailla, vaikuttaa hyvältä tähän mennessä.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

9.7.2012 1:39

Mutta eikös tähän ollut vaihdettu kone? Alkuperäisessä -61 mallissahan sylinteri oli ainakin erilainen, mitä muissa.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

9.7.2012 12:28

Joo, tällä koneella kulkee sen 45 vakiona. 61-mallissa oli sylinterissä suuremmat kanavat ja 12mm kaasutin.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

14.7.2012 1:26

Puchshopin tilaus
DSC_0088.JPG



Sylinteri on muuten hyvä, mutta imu- ja pakoaukossa melko huono valujälki. Täytyy hioa kun ehtii
DSC_0096.JPG


Putken halkaisija on 25mm ja pakoaukon 20mm, saa nähdä miten pelittää. Jollei toimi, niin putkesta alkukäyrä pois ja vakioalkukäyrä kiinni esim. silikoniletkulla, niin putki paksunee tasaisesti, eikä jää suurta porrasta
DSC_0087.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: -61 Pappatunturi 60cc Näyttelykuntoon?

14.7.2012 22:41

Maanantaina tarkoitus saada osat puhalluksesta, kuvia silloin. Runko soodapuhallettiin, etu- ja takahaarukka, tankki, seisontatuki, häksä sekä penkin runko hiekkapuhallettiin. Samalla etuloksusta paikkailtiin pieni halkeama sekä eturattaan vierestä runkoa uusittiin hiukan, kun oli lika syönyt rungon osittain puhki siitä kohdasta.