Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Lapun white & chrome Aerox|Ostakaa hyvä roksi 12.4 s23

12.4.2014 15:34

http://www.nettimoto.com/yamaha/aerox/1668028

Itse varsinaiselle projekti roksille ei ole oikeestaan mitään tapahtunut sitten viime päivityksen, sillä nyt tarkoituksena olisi nämä kaksi muuta roksia laittaa kuntoon ja myyntiin ennen kesää, jotta saisi niistä nyt rahat pois mahdollisimman äkkiä. :) Joten hetki menee, ennen kun varsinaiselle roksille taas tapahtuu jotain. Tässä viestissä juttua oranssin roksin kasauksesta.

Easyparts tilaus tuli ja sain tuon tuoreimman oranssin roksin kasattua loppuun. Tilaus näytti kutakuinkin tältä:
Kuva
Underia lukuunottamatta kaikki muut osat tulevat näihin kahteen myyntiroksiin. Se mitä ja mihin tuo underi sitten tulee selviää joskus myöhemmin. 8)

Kuva
Nuo ylemmät tarrat tulivat tuohon oranssiin roksiin ja alemmat sitten siihen punaiseen.

Kuva
Oranssin roksin toinen haljennut zeta korjattuna ja molemmat maalattuina vanhasta oranssista kiiltäväksi mustaksi, on tuo ruisku vaan niin ihmeellinen. :)
Kuva

Kuva
Oranssin roksin vauriokuvauksessa luki ettei käynnisty. Tätä jonkin aikaa pohdiskeltuani, päädyin siihen, että virtalukko ei toimi. Virtalukko auki ja sieltä sitten paljastuikin hapettumat, jotka aiheuttivat viralukon toimimattomuuden. Hieman tarvi 2000 paperia näyttii ja viralukko toimi taas kuin uusi. :)

Kuva
Tarrat oikeni melko helposti paikoilleen, muutama pieni ilmakupla jäi, muttei mitään suurempaa. Melko pienellä työllä saatin tästäkin moposta oikeen kelvon ja siistin näköinen laitos. :) Ostakaa tästä hyvä mopo tai vinkatkaapa kaverille. ;)

Kuva

Seuraavaksi punaisen roksin katteisiin maalit pintaa ja se kasaan, jonka jälkeen päästäänkin sitten jatkamaan taas sitä varsinaista projektia. ;)

Lappu

Re: Lapun white & chrome Aerox | Ostakaa hyvä roksi 12.4 s23

13.4.2014 2:38

Tarviko tekniikkaan koskea ollenkaan? Ei pahan hintainen noin vähän ajetuksi ja läpikäydyksi mopoksi. 8)

Re: Lapun white & chrome Aerox | Ostakaa hyvä roksi 12.4 s23

15.4.2014 17:25

Vakiona menee paremmin kaupaksi. joten vakiona mennään. :) Ja juu ei pitäisi kyllä ainakaan olla mikään pahan hintainen, kun muihin samanlaisiin vertaa. Pitäisi vain tässä joku päivä käydä katsastamassa vielä, niin saattaisi enemmän kiinnostusta herättää. Kiitän kommentista. :)

Re: Lapun white & chrome Aerox| Pientä värigalluppia s23 15.

15.4.2014 22:56

Nyt tarvittaisiin vähän teidän muidenkin mielipiteitä, kun en oikeen osaa nyt päättää millä värillä katteiden reikiin tulevat verkot ja lohkot maalaisin Oon vähän miettinyt semmosta, että pitäiskö jollakin vähän erikoisemmalla melko kirkkaalla väriillä kuten neon oranssilla tai vähän hillitymällä neon sinisellä, niin saisi vähän väriäkin tähän pelkkään valkoiseen. Miltäs kuulostaisi? Vai suosittelisitteko jotain muuta väriä? Ja mitenkäs lohkot, kun ne ovat vielä nuo vakio harmaat, kun edellinen musta kone jäi tuohon toiseen roksiin. Pitäisikö nekin vetästä vähän omalaatusmemin jommalla kummalla noista edellä mainituista väreistä vai vain jollakin perus hillitymmällä mustalla/vannehopealla? Auttakaa eksynyttä :lol:

Re: Lapun white & chrome Aerox | Pientä värigalluppia s23 15

16.4.2014 7:39

Valkoinen ja joku neonväri lienee ihan toimiva yhdistelmä. Itse olen oranssin kannalla, vaikka valko-oranssi onkin yleisempi väritys vrt. siniseen.

Jaksatko alkaa lohkoja kiillottamaan? ;)

Re: Lapun white & chrome Aerox | Pientä värigalluppia s23 15

16.4.2014 8:17

Ehdottasin että violetiks maalaat ne kun olikin aluks tarkotus sillä maalailla :)

Re: Lapun white & chrome Aerox | Pientä värigalluppia s23 15

14.5.2014 22:54

Lohkojen kiillotus kävi mielessä, mutta kun tätä yritin niin kävi ilmi, että lohkot ovat sen verta pahassa kunnossa, että ohenisivat liiaksi ja näin ollen heikkenisivät liikaa, ennen kun saisi hapettumat pois joten kiillottamisesta luovuin heti kättelyssä. Tästä kohtaa lohkoja hiottu ihan reilulla kädellä koneella, mutta silti hapettumaa on.

Oranssin roksin käytin rekisteröintikatsastuksessa paikallisessa pienessä katastusasemassa, sillä mahdollisen ostajan oli määrä tulla mopoa katsomaan ja pyysi, että ennen tätä mopon katsataisin, tosin tämä ostaja ei sitten myöhemmin ikinä ilmaantunutkaan paikalle. :roll: Katastuksen hinta oli naurettavatan halpa, 60e verraten viime vuonna käyttämääni A-katastukseen, josse se oli kaikkine kuluineen n.150e. Katastus oli nopeasti ohi katsatajan tarkastettua vain valot, vilkut ja runkonumeron. Mopoa ei tarvinnut edes ottaa edes kärristä pois.

Ajattelin sitten näppäränä poikana ajella mopollla parin päivän koulumatkat varmistaakseni, että kaikki toimii moitteettomasti ja ettei myöhemmin sitten ilmene mitään ikäviä onkelmia. Nooh päivän ajon jälkeen alkoi tuo täysin vakiona huurruttaminen passaamaan ja päätin ottaa prikan poissa muutaman päivän ajaksi, jotta matkat kävisivät jouhevammin. Varin mutteri oli aluksi pirun tiukassa, eikä meinannut sitten millään lähteä irti. Rikan otin poissa ja rupesin mutteria ihan tavalliseen tapaan kirraamaan, mutta sitten puututikin itse saatana peliin, ja vielä kohtuu löysällä oleva mutteri päättikin toistaiseksi tuntemattomasta syystä korkata kampuran kierteet hehee, itse voisin arvella, että kun mutteri oli kiristetty niin kireälle ennestään, niin se oli vahingoittanut jotenkin kampuran kierteitä, jotka sitten näin ollen toisella kertaa kiristäessä vähäisellä voimalla korkkasivat, mutteri oli ainakin oikeilla kierteillä, siitä olen varma, mutta tiedä sitten todellista syytä tälle.. Tässä sitä sitten olltiinkin, kun mahdolinen ostaja oli parin päivän päästä tulossa mopoa katsomaan jonka kampurasta puuttui kierteet, :roll: Päädyin sitten vaihtamaan tuosta päärojektista uudemman samanverran ajetun koneen tämän korkanneen tilalle, kun en alakertaa olisi kerennyt siihen hätään enään availemaan. Koneiden vaihdos onnistui ongelmitta, mutta ostaja ei koskaan ilmestynytkään paikalle, joten se siitä kiireestä sitten..

Kuva
Koneen vaihto tunnelmat. :D

Alun vittuksen jälkeen rohkenin viimeinkin ottamaan tuon korkanneen motin työnalle ja innostuin sitä putsailemana ja purkamaan. Lohkot olivat todella kiitettävästi likapaskahapettuman peitossa, sillä edellinen omistaja oli tuskin niille koskana mitään tehnyt. Lohkot atomeiksi ja reissu puuiloon putsaus vermeitä hakemaan. Multa onneksi luojan kiitos löyty tuolta kaapin perältä joku ylimääräinen kampura, niin ei uutta tarvinnut ruveta tilailemaan. Laakerit ja tiivisteet tietenkin tulee vaihtumaan. Kuvat kertokoot loput.

Kuva
Hiomalaikat isompiin paikkoihin ja teräsharjat+brakecleenerit pienempiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kun lohkot osissa ovat, tarkoituksena olisi myös ne sisältäkin maalata, tosin selvää ei ole mustalla vaiko samalla värillä mitä moottorin ulkopintakin. Moottori tulee olemaan joko violetti taikka sininen. Samalla värillä tulee myös mopon kaikki verkot ja mahdollisesti muutamat yksityiskohda. Mutta kummalla? Valko/chromi/sininen vaiko vako/chromi/violetti? Maalit ja koneeseen laakerit+tiivisteet käyn hakemassa ennen viikonloppua, jotta saataisiin tuo motti mahdollisimman nopeesti läjään. Osaakos kukaan muuten kertoa keinoja, jolla saisi laakerit mahdollisimman kivuttomasti irti kampurasta, ilman laakereidenulosvetäjää, vai pitääkö sekin käydä vielä ostamassa?


Kuva
Nyt koneen osissa olessa innostuin pytyn kansineenkin maalaamaan matonin matta kuumankesto mustalla, vaikkei se nyt valmiissa mopossa sitten loppupeleissä kumminkaan edesminnekkään näy, mutta mielestä tuli heti näin kliinimpi siistimpi mitä ennen. :)


Kuva
Putkeakin tuli vähän siistittyä, alkukäyrän ja putken takapuolen maalasin samalla kuumankestomustalla kun oli päässyt vähän kulahtamaan. Etuosan hinkkasin kertaalleen metal polishilla. Änkkä vaatii vielä uudet villat ennen takaisin laittoa, joten nekin täytynee tässä joku päivä käydä ostamassa.

Tuo oma alkuperäinen ajoroksikin tuli vihdoin ja viimein kuntoon. Loppujen lopuksi pitkän säätämisen jälkeen vijoksi paljastuivat niin ihmeelliset asiat kuin viallinen puola, joka oli ilmeisesti jossain vaiheessa talvea ottanut vähän ulkoista kontaktia tien kanssa, ja kaasari jota en sitten millään meinannut saada säätöihin, vaikka ties mihin suuntaan säätöruuveja kääntelin, tyhjä käyntiä ei ollut ryyppy pois päällä ja ryyppy päällä se taas oli äärettoman korkea, vaikka seos- ja tyhjäkäynti ruuvia joka suuntaan kääntelin, mutta mikään ei tunutut oikeen mihinkään vaikuttaneen. :eek:


Kuva
Mopon 18tkm ajetun koneen käytin myös samalla ajankuluksi auki, jossa laakerit vaihdoin, tulevaa myyntiä varten. Molemmat laakerit jäivät nätisti lohkoihin, joten ulosvetäjää niille en tarvinnut. Laakerien vaihdoin aikana kuumailmapuhallin oli muussa käytössä, joten lohkot laakereiden lämpösovitusta varten lämmitin hieman alkeellisemmin :lol: Tiivisteet tein myös itse, säästääkseni muutaman euron.

Ostakaa tästä uuden veroinen roksi pois kuljeksimasta, hintakaan ei pitäisi enään olla kovinkaan paha. Nyt kun kesä tekee kovasti tulojaan, rupeaa inspiraaiotakin enemmän löytymään, joka tarkoittaa suoraan sitä, että päivityksiä pitäisi myös samalla ruveta tulemaan hieman tiuhempaan tahtiin. ;) Seuraavassa päivityksessä sitten lohkojen maalailua ja niputusta. Mutta eipä muuta tällä erää, tulipas taas kirjoteltua. Kommentoida saa :)

Lappu
Viimeksi muokannut Lappuu päivämäärä 15.5.2014 10:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkoja, putkia ja muuta 14.5

14.5.2014 23:11

Tää topicci on kyllä yks suosikeistani täällä mototissa! Jaksat kirjottaa pitkiä ja asiallisia viestejä, ja kuviakin on. Itse tekeminen on myös hyvää, kyllä vaan huomaa että sulla on muutama roksi ollutkin jo. Jatka samaan malliin! 8)

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkoja, putkia ja muuta 14.5

15.5.2014 10:12

Kiitän! Juuri tämmöiset kommentit motivoi hommaa ja huomaa samalla, että joku muukin näitä mun löpinäitä lukee, vaikka välillä vähän taukoa ollut. :) Tänään taikka huomenna käyn hakemassa koneeseen tarvittavat maalit, laakerit ja tiivisteet, jotta pääsee viikonloppuna sitten sitä kasailemaan, ja rahaa palaa.. :D

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkot maaleissa 25.5

25.5.2014 21:49

Lohkoihin kävin maalit hakemassa tässä viikolla mistäs muaaltakaan kuin Automaalit.netistä. Väriksi valikoitui lopulta Mipan vesiohenteinen metallinhohto sininen, sillä neon värejä eivät kuulemma pystyneet tekemään. Kaveriksi tietenkin trotonin 2k lakkaa ja pohjiksi alumiinille tarkoitetu hiottava epoksi. Miltei satasen kyseinen satsi sitten lopulta kustansi. :|

Kuva

Kuva

Kuva
Lohkot pohjissa

Kuva
Sininen pinnassa, vielä ei kiillä. :D

Kuva
Nelisen kerrosta lakkaa pinnassa, kasausta vaille valmiina. Lakkaus onnistui varsin hyvin ja näin ollen pintakin on tasainen sekä myös kiiltävä. :) Tuo sävy on melko jännä, valossa näyttää huomattavasti vaaleammalta ja metallinhohto tulee hyvin näkyviin, mutta heti vähän hämärämmässä maali näyttää erittäinkin tummalta. 8) Saatoin jopa tykästyä tuohon metallinhohtoon niin paljoa, että mikäli lompakko antaa myöten voisi kaikki katteet tuon perus valkoisen sijasta maalata samanvärisellä metallimaalilla. ;)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämmöistä tällä kertaa, seuraavaksi edessä ainakin koneen niputus. :) Miltäs näyttää?

Lappu

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkot maaleissa! 25.5 s.23

25.5.2014 22:13

Makeen näköstä kyllä 8)

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkot maaleissa! 25.5 s.23

26.5.2014 8:05

Sävyn tummuuteen vaikuttaa hieman se kuinka paljon massaa laskit. Ja tuossa kun valittelit rahan menoa, niin miksi laitoit 4 kerrosta lakkaa kun kaksikin riittäisi :o

mutta iha hyvällehä nuo näyttää :)

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkot maaleissa! 25.5 s.23

26.5.2014 9:47

Hyvännäköstä jälkeä tosiaan. Omasta mielestä sopisi sillai että katteet valkoiseksi ja lohkot ja pikkuosat tolla sinisellä.

Re: Lapun white & chrome Aerox|Lohkot nipussa, SA tilausta 1

16.6.2014 23:36

Kiitokset kommenteista!

Éki kirjoitti:Sävyn tummuuteen vaikuttaa hieman se kuinka paljon massaa laskit. Ja tuossa kun valittelit rahan menoa, niin miksi laitoit 4 kerrosta lakkaa kun kaksikin riittäisi :o


Parin kerroksen jälkeen en pintaan ollut täysin tyytyväinen, joten piti välihionnan jälkeen vielä parikerrosta maalata. :D

Olisi tämä päivitys pitänyt jo kesäkuun alussa kirjoitella, mutta töiden takia en jotenkin vaan jaksanut koneella olemaan, joten tämähomma vähän jäi, mutta näinhän se on että parempi myöhään kun ei milloinkaan. :) Päivityksen kuvat ovat muutaman viikon takaa, joten niistä ollaan jo hieman edetty.


Kuva

Lohkot sain läjään ongelmitta maalipintaa vauriottamattomatta, ja mitä nyt vähän olen testilenkkiä ajanut, niin näyttävät toimivankin. :)


Kuva

Päädyin lopulta siihen, että ainakin suurimman osan katteista tulenkin maalaamaan tuolla metallihohtovalkoisella, kun lohkojen metallimaali näytti niin hyvältä j niin kävinkin sitten jo maalit hakemassa. Toinen purkki on sävypohja ja toinen itse metallimaali. Kuvassa ei näytä kovinkaan metallinhohtoiselta, mutta luonnossa näyttää huomattavasti paremmalta.

Punaisen roksinkin viimeisetkin katteet sain punaisella suihkittua joista loppupeleissä tuli ihan hyvät. Tarojen laittaminen meni taasen ihan pipariksi. Tämän toisen tarrasarjan tarrat olivat todella ohuet verrattanu oransin roksin tarrasarjaan, joten näin ollen alemman etukatteen vasemman puoleinen tarra meni jotenkin oudosti ryttyyn, jonka jälkeen repesi oikeen kivasti, joten jätin ne sitten laittamatta.
Mopon kävin katsastamassa paikallisessa katsastusasemalla, jossa katsastusmies taisi yrittää jotain katsastuksen nopusennätystä, sillä katsastus valehtelematta kesti noin 15sekunttia katsastusmiehen katsoessa vain ja ainoastaan mopon runkonumeron. :nörtti: Katsastusasemalta mopon luokse käveleminenkin kesti kauemmin, mitä itse katsastus. 60e tästä lystistä veloittivat, kyllähän tuolla jo tuntipalkoille pääsee. :lol: Mopo on myös myynnissä, tästä vinkkaamaan kavereille: http://www.nettimoto.com/yamaha/aerox/1704380

Kuva
Kuva
Kuva

Tuon meikäläisen ensimmäisen roksin about 20tkm ajettu variaattorin sisältö alkoi olemaan jo vaihtokunnossa, joten siirsin tuosta varsinaisen projektiroksin 7tkm ajetun varin sisällön siihen ja tilasin scooter attakilta hieman parempaa osaa siihen tilalle. Löysin tuolta kaapin pohjalta jostain mukana tulleen ilmeisesti malossin (?) multivarin, josta vain liukupalat ja rullat puututivat, joten ajattelin sen nyt laittaa tuohon proju roksiin, jottei uutta tarvitse ostaa. Mukaan lähti myös jotain perus tarveosaa ja jonnetuninki bensaletkut ja sininen peräoljyjen korkki 8)

Kuva

Jos jollain löytys halvalla projektia sponssaten myynnistä ehjää änkkää tuohon gianelliin tuon nykyisen hieman lyttynäisen tillalle ja uutta tankoa, sillä vanhalle kävi vähän hupsusti :roll: niin tarjoilkaapas yvllä!

Tämmöistä tänään, palaillaaan!

Lappu

Re: Lapun white&chrome Aerox|Lohkot nipussa,SA tilausta yms

18.6.2014 20:44

Miten tuo maksaminen tapahtuu tuonne SA:lle? Entäs onko nopea toimitus? Näyttäisi olevan sopuhintaista tavaraa, ja mikä parasta: mielenkiintoista tavaraa on!