Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

8.2.2013 23:22

Aikas nätti pösö poijalla! Hyvin sopii GG maski ja lokari. Viäläku penkin verhoilet 8)
Minkäs vuotisesta ja kokosesta cr:ästä noi katteet on? ja menikö kuinka kivuttomasti paikoilleen? :)

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

9.2.2013 0:05

Tuohon takakatteiden etupuolella sun on kyllä pakko tekasta jotkut katteet, näyttää rumalta kun takarunko paistaa tolleen :roll: Ja laita usd tähän, näyttäs todella paljon paremmalta, ihan kuin joltain rossilta 8) :seko:

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

9.2.2013 1:12

Kiitoksia. Tarkoitus onkin verhoilla penkki, mutta vielä kun löytyisi paikka jossa sen voisi verhoilla. Mahtaakohan verhoilu onnistua näissä moottoripyöräliikkeissä (Sparewheel, Storm-motor yms.)?

joltsu kirjoitti:No mutta vastataan silti, katteet on muistaakseni 2007 vuoden CR:n, mutta varma en ole.
Katteet ovat Honda CR 125cc:n katteet, vuosimalli muistaakseni 2002-2007. (tosin Wandamotorissa ei ollut myynnissä enää tuota katesarjaa minkä itse kaksi vuotta sitten tilasin). Ei oikeastaan mikään kate mennyt ihan kivuttomasti paikoilleen. Voin ottaa ainakin etukatteiden kiinnikkeistä kuvan, pitää katsoa jos jaksan irrottaa takakatteetkin. Mutta täällä on jonkinlaiset ohjeet ;)

teemu96: en ole tekemässä siihen katteita. ensinnäkin ne olisi vaikea saada sopimaan takakatteen kanssa tiukasti (en aio kuiduttaa nuita takakatteita). Tuo rako on myös hyödyllinen talvella, sillä siitä voi peittää ilmanputsarin tötsän ja tämä parantaa käynnistyvyyttä kylmillä ilmoilla (kaasutinta kun en ole saanut säätöihin joilla tuo lähtisi hyvin käyntiin kylmillä ilmoillakin, ilmeisesti tk-suutin on liian pieni eikä isompaa löydy). USD:n hommaamista olen myös suunnitellut, mutta ensin hommaan säädettävän takajousen, tuo vakio kun on ihan surkea.

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

12.3.2013 21:52

Päivitelläämpäs taas hieman.

Eli pösöä jo vuoden vaivannut käsittämätön booausröpötysmikälie vian syyllinen löytyi viimein, eikä se ollut kaasarissa. Tässä lähiaikoina sitten päätti lopettaa käynnistymisen tuo vehje, piti työntään jos halusi sen käyntiin saada. Kaasutinta tietenkin epäilin syylliseksi, mutta koska jo vuoden sitä säädellyt niin ei se jumalauta voi olla siinä. Käväisimpä käyttäjän Palezun tallissa rassaamaassa pösöä kun ei kotona ollut tilaa remontin takia (ja kuten tapana on ollut kun en itse käsitä mikä pösöä vaivaa) ja ihmeteltiin kun pösö antaa niin surkeaa kipinää. Aiemminkin olen tätä ihmetellyt kun pösö ei ole kovin hyvää kipinää antanut (mutta kumminkin paljon parempaa kuin nyt), mutta koska pösö toimi "siedettävästi" silloin niin en sitten suuremmin asiaan kiinnittänyt huomiota. Nyt ei siis antanut kipinää ellei polkaissut ihan täysillä, ja alettiinkin epäillä vikaa sähköissä.

Olinkin jo aiemmin vihdoin ja viimein laittanut Derbi Sendan rajoitetun CDI tilaukseen ja se saapuikin sopivasti tänään. Maajohto oli poikki minkä takia sen sain halvalla (15€+postit 6.40€, eli yhteensä 21.40€), mutta sehän oli helppo kolvata takaisin kiinni ja kuumaliimalla varmistettiin pysyvyys (kiitokset Palezulle kolvaamisesta). Eikun CDI pösöön kiinni ja iloinen yllätys odottikin. Kipinä tuli jo kun poljinta painoi kädellä ja pösön sai jopa kädellä käyntiin, melkein säikähdin kun lähti niin helposti. Se myös rajoittaa ja kurillisena sain menemään max. 54 puhelimen GPS:ään. Tietysti Sigma päätti nyt lakata toimimasta kun sitä kerrankin tarvisi, ilmeisesti patterit loppuivat. Jokupäivä pitää kokeilla pösöä kurittomana, niin näkee meneekö lujempaa kuin 54, luultavasti. Eli lyhyemmät välit pitää hommata, tarkoitus on siis saada pösö menemään max. 53. Pitänee myös vaihtaa pienempää tyhjäkäynti suutinta, kun olen sitä isontanut ja nyt hieman empii kaasua painaessa.

Eipä muuta tälläkertaa~

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 12.3. SE TOIMII!

15.3.2013 23:59

Tulipa laitettua pösö kurittomaksi tänään. Kiihtyvyys parani ihan kivasti ja iloinen yllätys oli se, että eipä se mene kuin 54-55 tasaisella. Isoon alamäkeen pääsee just ja just 56 ja puolestaan isossa ylämäessä hyytyy 53-54. Eipä tuo niin lujaa kulje, että ainakaan vielä alkaisin välejä vaihtamaa lyhyempiin, mutta voisi käydä hakemassa 60 piikkisen takarattaan niin voi sitten laittaa sen kiinni tuossa kun lumet sulaa ja ratsiat tulee, niin kulkis pari vähemmän. Pösöä on vaivannut myös sellainen vika, että moottori tuntui tärisevän aivan jumalattomasti ja kun vika tuli ihan yhtäkkiä, niin luulin jo että jokin laakeri on paskana. Onneksi syyksi paljastuikin löysällä ollut moottorin kiinnike, senkun kiristi niin jo hävisi tärinä. Pitää myös hommata jostain se etummainen ketjunohjuri joka painaa ketjuja haarukkaa vasten, jos jollain on myynnissä niin voin ostaa nurkista pois sopuhinnalla :D

Eli jos haluaa pösön (jossa ei ole vakiona CDI rajoitinta) kurittomaksi, mutta huippuja ei tarvis olla kuin 55, niin hommatkaa mieluummin Derbin rajoitettu CDI ja esim. 10-58 välit, elkää mitään 11-70 välejä. On paljon miellyttävämpää ajaa rajoitettu CDI ja kevyet välit yhdistelmällä, kuin tuollaisilla huutoväleillä (olen kokeillut kumpiakin). Bensaakin säästyy ihan kivasti ja kone kestää pidempään. Joo-o, ehkä se hieman paremmin kiihtyy 11-70 väleillä, mutta ero on niin minimaalinen, että sen takia en alkaisi maksamaan enempää bensoista tai muuten vaan raiskaan konetta.

Re: Peugeot XPS projekti. 15.7 Technigas Enox

15.7.2013 21:17

Eipäs olekkaan tullut päivitettyä tätä pitkään aikaan, mutta päivitetäänpä taas nyt.

Hiljaista on ollut viime aikoina, motivaatio ollut hukassa eikä ole kiinnostanut värkätä mitään. Tänään kumminkin pitkästä aikaa innosti tehdä jotain pösöön. Kotona vaihdoin alkuperäiset takakatteet kiinni ja "verhoilin" penkin roskapussilla, kun tuo naurettava monivärinen pussiviritelmä oli niin järjettömän näköinen. Ei se roskapussi paljoa hienompi ole, mutta on sentään yksivärinen. Pösöön tuli myös viimein ja vihdoin tekniikan muutoksia, kun Palezulla sattui olemaan ylimääräinen Technigas Enoxin paisari myynnissä. Eikun Palezun talliin värkkäämään siis. Enox oli siis tehty Rabasaan ja soviteholkkia AM6:lle ei tietenkään ollut, joten diy meiningillä mentiin. Paisarin kiinnittäminen välipilliin vaati hieman miettimistä, mutta jäähdytysnesteletkulla ja välipillin asentoa muuttamalla sen sai kiinni hyvin ja pitävästi. Ongelmia tulikin sitten putken sylinteriin liittämisen kanssa. Adapterin tekeminen vaikutti helpolta hommalta, muttei se sitten loppujen lopuksi ollutkaan. Putken palasista koko värkki kyhättiin ja muutama melkein emämunaus tuli tehtyä, mutta viimein ja vihdoin adapteri saatiin tiiviksi, tai ainakin melkein. Äänet on nyt semmoiset, että tyhjäkäynnillä on hiljaisempi kuin vakioputki, mutta piikille päästyään äänet tuplaantuu ellei triplaannu, ja Palezu sanoi, että pösön kiihdytys kuului vielä n. puolen kilometrin päässä, eli kyllä siitä ääntä lähtee. Villat pitää vaihtaa, jospa se auttaisi :D

Tässä kuva penkistä ja putkesta:
Kuva Kuva

Noh, miten se Enox toimii rajoitetun CDI:n kanssa? Yllättävän hyvin. Seokset on mitä on, kun nopeasti vain teippasin ilmanputsarin tötsää, kun ei ollut sopivaa suutinta itsellä. Hieman rikkaalla vaikuttaa käyvän, mutta parempi niin. Jostain 105-115 väliltä varmaan löytyy sopiva suutin? Mutta takaisin asiaan. Välit ovat aivan liian lyhyet tuolle putkelle. Ykkönen on käytännössä turha, sillä ensin ei lähde mihinkään ja sitten kiekaisee ja vetää rajoittimelle alle sekunnissa, ja meinaa melkein sammua. Kakosella pääsee nätisti liikkelle jos käyttää reilusti kierroksia ja lähteekin viivalta paljon paremmin. Rajoitin nyt ottaa todella nopeasti vastaan, ensin ei ole yhtään tehoa ja sitten nappaa piikin -> vetää hetken hyvin ja sitten alkaa rätisemään. Vaatii totuttelua, kun ei meinaa enää osata enää vaihteita vaihtaa sopivaan aikaan. Aivan erilainen putki verrattuna pösön vakioputkeen. Pösön vakioputki oli erittäin alavääntöinen, muttei kovinkaan tehokas. Enox on taas aikalailla vastakohta, ei väännä yhtään alhaalta, mutta piikillä tuntuu tehoa löytyvän. En nyt mitään hirveitä vertailuja voi tehdä, mutta jotain testejä tein. Pösön vakioputki jaksoi lähteä liikkelle tyhjäkäynnillä, vaivalloisesti mutta jaksoi kumminkin. Enoxilla ei mitään toivoa päästä liikkeelle tyhjäkäynnillä, sammuu heti. Kiihtyvyyttä taas testailin n. 100-130m pitkällä pihasta lähtevällä tiellä. Pösön vakioputkella pääsee juuri ja juuri 55 suoran lopussa jos vaihdot onnistuvat hyvin. Enoxilla kokeilin muutaman kerran ja helposti vetää rajoittimelle (eli 55-56) jo parikymmentä metriä ennen suoran loppua, vieläkin nopeammin menee kun opin vaihtamaan oikeaan aikaan. Ihan hyvältä putkelta tuo Enox vaikuttaa, eli luultavasti ostan tuon Palezulta (otin putken siis muutamaksi päiväksi testiin). Mustaksi tuo pitää vielä maalata, tiivistää jokainen vuotava kohta (hieman vuotaa jäähdytysnesteletkun ja loppupillin liitoksesta, muttei pahasti) ja vaihtaa villat änkkään, josko se nuilla alkais pitämään pienempää ääntä :D Sitten onkin edessä se kaikista pahin, kaasuttimen säätäminen. Yllättävän hyvissä säännöissä tuo tuntuu nyt olevan, käy tyhjäkäyntiä, lähtee käyntiin ilman kaasua ja vastaa kaasuun melko hyvin (hieman pitää neulaa säätää), mutta pääsuutin on pakko vaihtaa, eli taas pääsen tuhlaamaan rahaa muutamaan turhaan messinkiruuviin.

Seuraavan päivityksen aiheesta ei ole mitään tietoa. Mahdollisesti saan parisataa euroa jos joku ostaa softaustavarat multa pois, mutta en tiedä kuinka suuri osa rahoista pösöön menee, kun uusi tietokone pitäisi ostaa. Koitan jonain päivänä ottaa itseä niskasta kiinni ja kuiduttaa, kitata ja maalata nuo alkuperäiset takakatteet, mutta luultavasti vierähtää tovi ennen kuin mitään tapahtuu, saa nähdä.

Loppuun vielä yleiskuva pösöstä:
Kuva

Re: Peugeot XPS projekti. 29.7 DIY mittaristo

30.7.2013 0:53

Heipä hei taas kaikille!

Enoxi on nyt maalattu ja alkukäyrä tiivistetty. Enää vuotaa vain paisarin ja kumiletkun liitoksesta. Ilmeisesti tuohon pitää tehdä putkesta kunnon kiinnike, kun ei tuota kumiletkua saa tiiviisti tuohon. Samalla varmaan vaihdan änkän paikkaa, niin että se menee enemmän takakatteen piiloon. Kävi mielessä myös vaihtaa änkän puolta ja käyttää nuita CR:n takakatteita, mutta en tiedä kumpaan ratkaisuun päädyn :P Kertokaapas mielipiteitä kummat takakatteet sopii paremmin, pösön alkuperäiset (jotka kuiduttaisin sopimaan paremmin) vai CR:n takakatteet? Tuossa vielä kuvat molemmista:
Kuva Kuva

Sattui myös käymään niin, että sigman anturi murskaantui, kun unohdin ottaa vaijerilukon pois eturenkaasta ja lähdin työntämään taaksepäin (vaijerilukko kiinni ihan vaan varmuuden vuoksi). En aluksi huomannut koko asiaa, mutta kun mittari ei näyttänyt mitään ja katsoin anturia niin pieni vitutus iski. Noh, muistin vanhan rajoitinmittarin joka pösössä oli kiinni reilu vuosi sitten. Puoli vuotta se oli maannut Palezun koneen päällä pölyä keräämässä, mutta nyt sille tuli käyttöä. Palezu oli onneksi jo korjannut koodin, joten ainoat asiat mitä mittariin piti tehdä oli uusien liittimien laitto ja anturijohdon vaihto häiriösuojattuun malliin. Näinkin pieni homma aiheutti ongelmia ihan tarpeeksi, liittimet tuntuivat vastustavan kuin viimeistä päivää. Lopulta kumminkin mittari saatiin pösöön kiinni. Kaikki paitsi pitkien merkkivalo toimii, mutta ei jaksettu alkaa värkkäämään sitä enää illalla. Ihme ja kumma suojattu anturinjohto auttoi ja nyt näyttöön ei ole ilmestynyt yhtään kummallisia merkkejä. Mittarissa siie ei ole enää rajoitinta, se homma on annettu CDI:lle. Ominaisuuksia ei ole liikaa, mutta kaikki tarpeellinen: nopeus, kokonaiskilometrimäärä, trippimittari, huippunopeus ja erikoisuutena 0-50 kiihdytysmittari, joka siis mittaa kuinka monta sekuntia kuluu tuohon kiihdytykseen.

Tuossa vielä epätarkka kuva mittarista:
Kuva

Tämän ja eilisen päivän säätelin pösöä. 105 kokoinen suutin sisään ja neulan/seosruuvin/tyhjäkäyntiruuvin säätöä ja alkoi toimia hyvin. Ilmeisesti tuo 105 suutin on hieman liian pieni, kun kuumenee melko paljon ajossa, pitää hommata isompi mahdollisimman pian. Nyt kun pösö tuntui toimivan kohtuu hyvin, niin heti tuli uusi vika. Jostain kumman syystä ryyppy menee päälle kun tangon kääntää jompaan kumpaan laitaan. Koitin asetelle ryyppyvaijeria menemään ties mistä, mutta paras tulos oli se, että ryyppy menee päälle vain toiselle puolelle kääntäessä. Tarkistin ryyppymännän ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Öljysin myös vaijerin ja tämä auttoikin hetken, kunnes vika palasi. Ilmeisesti tuo vaijeri ei luista tarpeeksi hyvin kuoren sisällä, kun kuori on muutamasta kohdasta melkein poikki. Pitänee hommata uusi ryyppyvaijeri, kun tuo alkaa olemaankin niin lopussa. Nyt ryyppyvaijeri tangossa kiinni nippusiteellä, näin vaijeri pääsee vapaasti liikkumaan eikä ryyppy mene päälle. Jos vaijerin laittaa kiinni ryyppyvipuun niin ryyppy menee heti päälle. Alkaa menemään käsittämättömäksi, saa nähdä mitä tuo seuraavaksi keksii.

Pakko myös mainita tuosta hyvien säätöjen vaikutuksesta. Nyt kun on tuo kiihdytysmittari (joka ei ole kunnolla kalibroitu vielä, joten näyttää liian vähän). Mittailin tuota kiihdytystä aiemmilla säädöillä ja normaaliaika oli n. 6-7sek (tosin yksi tasan 5 sekunnin haamutulos tuli, mutta tuo olikin myötätuuleen) ja nyt kokeilin muutaman kerran uusilla säädöillä ja ajat olivat 5.3 ja 5.4 sek. Eli vajaa sekunti lähti pois kiihdytysajasta, kun ei käy enää rikkaalla ja vääntää alhaalla selvästi paremmin :P

Re: Peugeot XPS projekti.

30.7.2013 22:52

CR:n takakatteilla parempi! :D

Re: Peugeot XPS projekti.

30.7.2013 23:00

Et haluaisi luopua noista pösön vakiokatteista? Tarvisin omaan pösöön ehjät katteet, kun edellisen omistajan jäljiltä kaikissa on jonkun näköstä halkeamaa, eikä oikein mistään löydy, ja uusia en viittis ostaa hinnan takia :D

Re: Peugeot XPS projekti.

31.7.2013 13:37

Porkola^^ kirjoitti:Et haluaisi luopua noista pösön vakiokatteista? Tarvisin omaan pösöön ehjät katteet, kun edellisen omistajan jäljiltä kaikissa on jonkun näköstä halkeamaa, eikä oikein mistään löydy, ja uusia en viittis ostaa hinnan takia :D

Ei nuokaan kyllä mitkään ehjät ole, oikea takakate halki (edellinen omistaja korjannut (huonosti) kuiduttamalla) ja vasen katekkin ottanut osumaa. Lisäksi oon leikellyt nuita, jotta ne sopis tuon CR:n lipan kanssa, joten eipä nuilla enää mitään tee ellei halua kuidutella tai ostaa CR:n takalippaa :D Ainoat ehjät vakiokatteet mitkä multa löytyy on lippa ja oikea etukate.

Taidan mie päätyä nuihin CR:n takakatteisiin. Kuidutushommat ei kiinnosta yhtään ja nuo CR:n katteet ainakin kestää ja sopii lipan kanssa yhteen. Pitäis jostain hommata sopivaa putkea niin pääsis väsäämään tuota uutta välipilliä :P