Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.
Lähetä vastaus

Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

4.6.2013 16:24

Vähän nyt on herr moderatorilla väärä paikka kysyä ja mulla vastata, mutta:

Kokusan valmistaa Ducatin kopio/lisenssi virtapäätä ja löytyypä sopiva Puchiinkin, tässä yksi esimerkki Ruottinmaalta:
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-dak ... -pris.html

Ihan Rabasa/AM6 Ducatilaisiakin on kuulemma modattu kiinni.

Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

6.1.2014 0:05

Joskus näissä hommissa on pallo ja inspiraatio hukassa. Sitä se on mulla ollut.

Inspiraation kipinä havaittu pajan vintillä eilen illalla - otimme kipunan hyvään talteen myöhempää käyttöä varten.

Jos sitä vaikka saisi jotain aikaseksi..? ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

6.1.2014 2:16

Onkohan kyseessä ihan ohjelmoitava kipinä? ;) Ei siinä, josko sitä itsekin nostattelisi tuota Raisutopiccia jossakin vaiheessa ihan yleisen kilpailun ja motivoinnin vuoksi.

Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

18.1.2014 0:49

Ei se ihan ohjelmoitava kipinä ole. Kipinä kuitenkin! Kuvaa ja tarinaa luvassa:

Ennen joulua tein huoltopukan. Jalkatapit otetaan irti ja jalkatapin pultinreikiin tulee nuo M10-pultit. Ihan toimiva kapistus. En maalannut.

Kuva

Tänään katkoin etupumppuja. Luulin jo että minulla olisi ollut etupumppujen yläpään muovitulpan kierteen kanssa yhtenevä kierretappi, mutta ei. Asia ratkeaa tekemällä uudet kierteet sekä muovitulppaan että keulaputkiin. Muovitulpan väänsin räikällä kierrepakan läpi, tähän tyyliin:

Kuva

Sen jälkeen otin DX:n vanhan t-palan ja istutin keulaputket siihen. Putken päitä näkyviin tasan 30mm, ja rälläkällä poikki ja hioen tasalle. Sen jälkeen kierrettä kehiin, putsausta ja kasaan. Eipä mulla muuta tällä kertaa. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

18.1.2014 15:29

Lisempää päivitystä! :seko:

Loppiaisen tienoilla hermostuin siihen, että koneen öljyt ei pysyneet sisällä. Luulin jo että tiedossa on koneremppa (tiivisteiden uusiminen), mutta ongelmana olikin ihan vain vuoto öljytilaan menevien pulttien (ne 2kpl magneeton puolella) sekä öljypropusta. Kupariprikkaa pultin kannan alle, niin homma on hoidossa. Sen (ja keulan madalluksen) jälkeen kaikki mitä tarvitsi tehdä oli mopon kevyt pesu ja kasaaminen. :)

Kasaamisessa poikkeuksellista oli se, että laitoin sekä magneetonkopan että moottorin vasemmanpuoleisen peitelevyn paikoilleen. Tekniikka ei muuttunut, mutta nyt öljyt ei valu pihalle ja mopon keula on matalampana. Tulos oli käytännössä sama mitä ennen purkua, mutta paremmin toimivana. Etujarrua ei tällähetkellä valitettavasti ole, mutta se on tulossa kunhan ehtii väsäillä.

Seuraavaksi on tarkoituksena haalia hyllyssä olevista osista kasaan toinen kokonainen moottori. Tähän toiseen moottoriin on tarkoituksena istuttaa kireämpiä 50cc sylintereitä. Hyllyssä on valmiina yksi mäntäohjattu ja vastaavilla viilauksilla oleva läppäsylinteri. Kun sylinterit ovat viilauksiltaan kohtalaisen samankaltaiset, pystyy esim pakoputkia käyttämään ristiin. Aika näyttää mitä sen jälkeen tapahtuu. :)

Lopuksi kuva moposta siinä kunnossa kuin se tänään oli.

Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

27.1.2014 0:28

Mitään näkyvää ei ole saatu aikaiseksi, vaikka puuhasteltu on paljonkin. Aloitin eilen illalla putkentekoa Tunan vääntökoneeseen. Putkella pituutta hulppeat 900mm joten mikään kierrosvehje siitä ei tule tuollakaan... Nyt kiinni oleva putki on siis vielä pidempi. Itse putken tekemisessä ei olisi ollut mitään ongelmaa, mutta jos ensiksi openoffice sekoilee, sitten ei löydy piirtokolmiota ja kolmanneksi huomaa että kuviosahaan ei ole rautateriä niin putkenteosta ei meinaa tulla sitten mitään. Lopulta oli pakko tehdä kompromissi ja lähteä saunaan. :s

Toinen työmaa on ollut virikoneen suunnittelun parissa. Ihmettelin viikonloppuna imun ja huuhteluiden resonansseja, ja tuumailin että liikkeelle kannattaa lähteä vakio kampikammiolla sekä lyhyen imukanavan päähän sijoitetulla 20mm kaasarilla. Sylinterinä toimii tuo topikin ensimmäisellä sivulla esitelty vakiopytystä viilattu avohuuhtelupytty. Kampikammio ja huuhtelu soi varmaan 11500-12000rpm hujakoilla kohtalaisen hyvin, mutta todellisuus selviää vasta koettamalla. Jos tekisi nipun putkia..? ;)

Onko uusenskoihin saatavana sytkiä mitkä olisi ohjelmoitavissa? AM6:n sytkän saa laitettua puchiin lähes bolt-on, mutta jos se boksi olisi vielä ohjelmoitavaa mallia... :seko:

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

27.1.2014 9:48

Ainakin HPI tekee ohjelmoitavia sytkiä ja voi olla että sopii Puchiin suoraan, on vaan kallis.

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

27.1.2014 16:24

http://www.rrd-preparation.com/en/ignition-complete-minarelli-am6-/152-product-152.html
Tollanen ja sitte ignitech ohjelmoitava cdi siihe kylkee. Tosta staattorista löytyy valopuola siitä akulle sähköt ja akulta sitte ignitech:iin.
http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/dccdip/dccdip.htm

Hintaahan tolla koko setillä on jotai 300€, mutta ku ottaa huomioon, että valmiit ohjelmoitavat sähköt on PALJON kalliimpia. Ton cdi:n saa sitte vaikka niille perus ducatin am6 sähköille helposti jos ei halua inner-rotoria.

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

30.1.2014 22:48

Kiitoksia Ledinauha ja Vizu! Tuo Ignitechin systeemi näyttää kiinnostavalta. En ole vielä ehtinyt tutkia tarkemmin, mutta tuolla taitaa pystyä ohjaamaan myös servomoottoreita ja esim bensan lisäsyöttöä. :) Inner rotor-systeemi näytti hienolta, mutta taitaa budjetin yläpuolella ainakin toistaiseksi.

Huomenna pajalle..? ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

31.1.2014 14:38

Joo tolla ignitechillä pystyy tekee vaikka mitä. poliisien varallekkin löytyy rajotin.

Sit löyty tällänen diy malli toimii samalla periaatteella, ku ignitech, mut pitää ilmeisesti osata ohjelmoida toi piiri jotenki.
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

2.2.2014 21:11

Joo. Tarinaa tulee. Kuvia en valitettavasti saanut otettua kun ärsytti liikaa...

Parina päivänä tuli pajalla pyörittyä enemmän tai vähemmän. Ekana päivänä leikkelin alkukäyrän palaset siihen uuteen wääntöputkeen, kanttasin, hitsasin asetyleeniliekillä ja pullautin. Iltapäivällä laitoin putkenpätkän vielä ulos jäätymään - kaikki turhaan. Alkukäyrästä tuli aivan liian jyrkkä. Ei muuta kuin uutta kehiin, ei siitä näyttäisi kalua tulevan tekemälläkään. Positiivista on että tekele sinänsä oli ihan siisti, mitään isompia muhkuroita siihen ei jäänyt. Tulipahan harjoiteltua tuotakin lajia taas vaihteeksi.

Seuraavana päivänä yritin (!) päästä huuhtelunlähtöjen kimppuun, mutta kohtalo päätti toisin. Ruosteinen pinnapultti päätti sitten katketa jonnekin 5mm syvyydelle lohkoon. Sen kanssa sitten sai tapella. Hitsi, vastakierre ja lämmön antaminen tuli yritettyä mutta ei. Loppujenlopuksi vastakierretappikin katkesi sisään, ja suurin taistelunaihe oli saada reikä tyhjäksi tavarasta. Kyllä se sitten onnistui lopulta. Nyt lohkossa on pinnapultin kierteen kohdalla 8,5mm reikä. SellYourSoul.90 vinkkasi, että järkevä temppu voisi olla laittaa reikään M8 alumiinipultti kierrelukitteella tiukkaan kiinni ja hioa kanta tiivistepinnan tasalle. Alumiini tekee sen, että vaikka pultti olisi vinossa, voi uuden reiän porata huoletta. M10 on tosin jo niin paljon isompi että rautapultti voisi toimia myös. Ei se reikä sentään millimetrikaupalla vinossa ole... :)

Ai niin, toisessa lohkossa oli myös katkennut pinnapultti, mutta se lähti pois helposti kun hitsasi pultin päähän mutterin ja lämmitti lohkoa. Kierrekin jäi ehjäksi....

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

2.5.2014 21:33

S1:n runko ostettu, pesty ja raahattu pajan nurkkaan pyörimään. Isoimmat puutokset on tällä hetkellä keula, josta etuputket on kierossa sekä tankki. Muuten aihio vaikuttaa varsin lupaavalta. Saattaa olla että vehje on ajossa jo juhannuksena (vuonna 2017). :roll:

Mukana tuli läjä osia, mm. pyttyjä, pv:n takapomppukeppejä, about kokonainen pv:n alakerta, sekä jotain mitä en nyt muista listata.

Tämä ostos suoritettu vain ja ainoastaan siitä syystä että jotain tänne topikkiinkin pitää kirjoittaa. :s

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

9.5.2014 13:28

Täällä sitä vaan rakennellaan, en ollut seurannut näitä projekteja pitkään aikaan, joten en ollut ajan tasalla ollenkaan. Kovan näköinen peli tuo etulokariton DX, ja erityisesti vanhan liiton viripään mieltä lämmittää tuo pala sun tekstiä:
[Sylinterinä toimii tuo topikin ensimmäisellä sivulla esitelty vakiopytystä viilattu avohuuhtelupytty. Kampikammio ja huuhtelu soi varmaan 11500-12000rpm hujakoilla kohtalaisen hyvin, mutta todellisuus selviää vasta koettamalla. Jos tekisi nipun putkia..? ;)]

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

2.6.2014 21:54

Jep, täällä sitä rakennellaan, säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt oon taas ollut hetken aikaa maalla eli poissa opiskelupaikkakunnalta eli mopon lähettyvillä, ja jotain pientä on tullut ropailtuakin. Lisäksi SellYourSoul.90 härväsi mulle M12-alumiinipultin paskaksiporatun lohkon pinnapultin korjaamista varten. Isot kiitokset siitä! :)

Asentelin veljen kanssa Tunturiin Metrakitin Muffler-putken. Lisäksi väkersimme mopoon jopa ketjunkiristimet! Mufflerilla mopo on huomattavasti pirteämpi kuin tuolla kilometrihuilulla, vautia kertyy rapiat 80km/h, vinguttamalla on saatu 84km/h GPS:ään. 12/30 välityksillä kierroksia on silti edelleenkin vasta 7200rpm.

Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

8.6.2014 15:43

Tällä viikolla olen härvännyt Tunturin virimottia kasaan. Korjasin aluksi pinnapultin kierteen kuntoon Sellyn vinkkaamalla patentilla. Seuraavana päivänä tuumailin, että wanha JPC-motti joutuu toimimaan elintenluovuttajana tälle rakenteilla olevalle koneelle. Kyseinen kapistus on taidon ja kärsivällisyyden puutteessa patentoitu niin huonoon kuntoon että siitä ei taida saada enää kalua. :roll:

Tuumasta toimeen, siivoilin verstashuoneesta pöydän ja (tälläkin kertaa velipojan kanssa) purin koneen sisukalut hyllyyn jemmaan. Uuteen mottiin koneesta pääsee kaikki paitsi lohkot, sylinteri ja mäntä. Sähköinä käytän Aquan 18W Ducati-sähköjä, niitä samoja jotka on tällä hetkellä mopossa kiinni.

Eilen ohjelmassa oli huuhtelulähtöjen ja männän työstäminen. Aika mielenkiintoista puuhaa yrittää arpoa että mikä muoto on parhaiten toimiva. Männänhelman sai katkoa kokonaan pois, vakiomittainen helma peitti puolet imuaukosta männän ollessa ylhäällä. Imuajoitusta tulee kokonaan katkotulla helmalla 190 asteen luokkaa, tavoite on vielä hieman enemmän. Ennen moottorin kasaamista pitää vielä viimeistellä viilauksia, tarkistella ajoitukset sekä väsätä jokunen koropala - AM6:n männällä sylinteriä pitää korottaa useita millejä, tässä tapauksessa todennäköisesti 4-6mm. Tarkka korotustarve selviää kasatessa. :)

Vielä jotain kuvia:

Kuva

Alumiinipultti kierteen korjaamista varten. Pultti katkaistiin ja hiottiin tasalle. Sitten vain uutta reikää ja kierrettä kehiin.

Kuva

Huuhtelunlähtöjen viilaamista - keskeneräistä ja viimeistelemätöntä. Viimeistely tehdään vasta koropalojen kanssa jotta saa muodot kohdilleen. Ja joo, on niitä männänhelmoja katkottu :lol:
Lähetä vastaus