Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.
Lähetä vastaus

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

9.11.2014 15:35

Kävin viikolla Moposportilla ostamassa 21mm Dellorto PHBG:n ja joitain muita osia sekä nauttimassa töykeästä palvelusta. Eilen aamulla sitten asentelin ketjut paikoilleen ja ajoin vauhtisuoralle toteamaan että mopo ei toimi. Osan paluumatkasta mopo oli vielä käyntikuntoinen, mutta loppumatka sujui mukavasti jalkapatikassa. Vika ei onneksi ollut kummoinen, magneetto oli vain päässyt löystymään. Hiomatahnalla kartiopinnat sileäksi ja kunnon kiristys - magneetto on pysynyt kiinni.

Tämän jälkeen kävin testaamassa mopoa (18mm kaasarilla ja pitkällä imukaulalla), ja 12-36 välityksillä mopo otti vauhtia Lumian gepsiin 87km/h@8900rpm. Kävin pyörähtämässä suoralla vielä 13-36 väleilläkin, ja tulos oli sama, 87km/h@8260rpm. Arvoitus on että olisiko 11-36 väleillä päässyt kovempaa. Eilisistä testeistä voidaan päätellä se, että vaikka putki on lyhyt ja kone kiertää melko reilusti, ei moottori tuota kovin paljoa tehoa yläkierroksilla. Imupuolihan oli alimitoitettu, laskujen mukaan noin 7500-8000 minuuttikierroksen huitteilla toimiva tapaus. Tätä korkeammilla kierrosluvuilla kampikammioon jää vajaa täytös vaikka mitä tekisi eikä moottori edes teoriassa voi toimia kunnolla.

Iltapäivällä projektoin mopoon viikolla ostamani kaasuttimen kiinni, mutta en ehtinyt valmiiksi ennen pimeää. Imukaulan väsäsin itse, imukanavalle tuli pituutta noin 110mm. Kulkupuolta en tietenkään päässyt pimeällä testailemaan mutta säädöt tuntui olevan kunnossa jo valmiiksi. Edes neulan asentoa ei tarvinnut vaihtaa. Tässä kuvaa kaasarista:

Kuva

Tänään päivällä kävin sitten testailemassa lisää. Kahdella kännykällä mittailtiin ja Samsung-puhelimen gepsi näytti kyllä ihan mitä sattuu. Yhden kerran Lumia sanoi huippunopeudeksi 85km/h ja samaan aikaan Samsung 97km/h.. Toisella häröilykierroksella nopeudet oli 82km/h ja 105km/h... Lumian gepsi tuntuu olevan luotettava, kesällä ajeltiin kaksi puhelinta taskussa ja joka kerta tulokset oli täsmälleen samat. Taidan hommata sigman niin saa hiukan lisää varmuutta mittailuihin...

Joitain kertoja kun ajeli edestakaisin niin tuli myös kertoja jolloin tulokset oli yhteneviä. Kohtuullisen luotettavasti voi arvata, että mopon kulkupuoli on tällähetkellä 91km/h, kahden suunnan huippunopeuksien keskiarvona (90 ja 92km/h). Kierrosluku kyseisessä vauhdissa on 9400rpm, joten oikeaan suuntaan ollaan menossa. Edelleen tuntuu olevan sama meininki, hieman alemmilla kierroksilla moottori vetää paremmin ja ylhäällä on hengetöntä menoa. Toki ero on pienentynyt suuremman kaasarin myötä. Kohta menee harkintaan myös imuajoituksen nosto. Vielä olisi imukanavan alareunassa varaa noin milli. :lol:

Kyllä jossain kohtaa löytyy setuppi millä kone jaksaa vetää nelosella yläkierroksille asti asti ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

9.11.2014 20:12

Kuullostaa jo paremmalta! Aika paljon heittää nuo gepsit, oletko kokeillut eri sovelluksilla?

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

9.11.2014 20:33

Mä oon ainaki huomannu että lumian gepsi on kyl tarkka. Samaa sanoo ku nopeusnäytöt ja kunnon gepsit, mittarivirhe aina kaikissa autoissa sama ku jollain muulla mitattuna.

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

21.3.2015 13:43

Viime marraskuussa oon edellisen kerran tehny Tunturimopolle mitään ja nyt tuntuu siltä että taas voisi. Viimeisin testiajo päättyi männän sulamiseen heikon tiiviyden takia. Näköjään m-renkaan katkoskohdan siirto ei minun konsteilla onnistu... Tarvitsee siis männän joka sopii paikoilleen bolt-on. Yksi ehdokas on rapukalan vinkkaama am6:n airsalin mäntä, jonka löytää mm. mc-scatterilta.

Mäntää hankintaan ja lisää imuajoitusta kehiin seuraavaksi kun kerran kone on jo valmiiksi auki :)

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

14.11.2017 11:15

Moro. Mielenkiintoinen projekti tuo tuna :) mitähän sille nykyään kuuluu?

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

23.6.2018 14:38

Saataisiinkohan kohta raporttia uudesta testiajosta? ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

16.7.2018 16:41

Oho, tänne on tullu viestejä :eek: :lol:

Joo. Mopo on purettuna, pitäisi mm. tilata uudet pomppukepit taakse ja koittaa löytää jostain romuläjästä eteen jarrukamat.

Ehkä tälle projektille joskus vielä tapahtuu jotain. Toivotaan.

Samantien edittiä:

Velipoika oli saanut tuon PV:n kolmepakosylinterin paskottua. Leipoi kiinni ja toinen pakosilta oli vissiin katki. Pitää miettiä että korjataanko vai kaivetaanko jostain jotku uudet kamat.

Wanha 75cc JPC-projekti Tunturiin tekisi mieli laittaa takaisin ajoon. Hautasin sen vuosia sitten koska suuri määrä woimaa sai mm. lohkot halkeamaan vaihteistosta.

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

4.8.2018 18:48

Ehdottomasti 75cc JPC ajoon! 8)

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

11.7.2019 18:26

Joo. Mopo on purettuna, pitäisi mm. tilata uudet pomppukepit taakse ja koittaa löytää jostain romuläjästä eteen jarrukamat.


Kuva

:eek:

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

31.7.2019 23:32

Dodii!

Tunturille on tullut tehtyä peruskunnostusprojekti. Laitoin syksyllä koko härvelin päreiksi ja aloin pikkuhiljaa korjailemaan eri osia. Mopossa on ollut jo useita vuosia Aquan etuhaarukka hieman lyhennettynä, mutta jarru ei ole toiminut koskaan. Tilasin etupyörään uuden vannekehän ja pinnat, koska vannekehä ei ollut suora. Pinnaus oli tehty väärin joten rengas ei ollut keskellä etuhaarukkaa. Pinnaus olisi joka tapauksessa pitänyt tarkistaa joten vannekehän vaihto tuli vähän niinkuin samalla. Maalasin etunavan ja vaihdoin vannekehän. Aquan etuvanteen pinnaaminen oli hieman haastava projekti, kun ei ollut kyseisestä lajista aiemmin kokemusta. Kyseisen vanteen napahan on epäsymmetrinen joka vaikeuttaa prosessia.

Nyt kun pinnaus on tehty oikein, voi jarrulevyn laittaa paikoilleen ilman että rengas olisi sivussa keskilinjasta. Laitoin jostain joskus ostetut Aquan alkuperäiset jarrukamat paikoilleen tarkistamatta yhtään niiden toimivuutta. Nestettä ei ollut sisällä, mutta nesteenvaihdon ja ilmauksen jälkeen näyttävät toimivan mainiosti. Tämän lisäksi etuhaarukan lähettyvillä mainitsemisen arvoista on lähinnä uudenveroinen Derbin pikakaasukahva jonka veli löysi jostain laatikosta.

Takahaarukan purkaminen oli mielenkiintoinen projekti. Se olisi itseasiassa kannattanut jättää tekemättä ja hiekkapuhaltaa haarukka rungossa paikoillaan. Haarukan puslat oli ruostuneet takahaarukan akseliin niin vahvasti kiinni että akseli piti rälläköidä poikki parista kohtaa. Koneen kiinnikkeen sisältä akseli ei meinannut lähteä pois vaikka kuumensi koko paketin punahehkuiseksi. No, lopulta sain homman toimimaan, uutta akselia kehiin (olipas vaikea löytää 12mm pyöröterästä...) ja paketti kasaan. Takahaarukka oli tosiaan umpiruosteessa aiemmin, hiekkapuhalsin sen ja maalasin kilikolilla. Ei se kaunista pintaa ole mutta ei sillä niin väliä tässä käytössä.

Takapyörän pinnaus oli todella kärsinyt, se piti jokatapauksessa korjata, joten purin pinnauksen kokonaan. Nailonlaikalla oli kätevä puhdistaa alumiinipinnat, muutamassa minuutissa tulee tosi siistiä jälkeä. Tämän jälkeen paketti kehiin ja Nokian legendaarinen kumi vanteelle. Etulokasuojan kiinnikkeet paranneltiin veljen toimesta ja takaosaan asennettiin alkuperäiset hyväkuntoiset katteet.

Tämän jälkeen oli jäljellä oikeastaan enää moottori. Tekniikkanahan on topicissa aiemmin esitelty viilattu 50cc Puchin vakiopytty. Peruspaketti oli kasassa, mutta kytkin piti käyttää auki ja kasata paikoilleen. Osakasasta löytyi jäykempi, ns. kisajousi kolmelevyiseen kytkimeen, paketti laitettiin kasaan ja kytkin jopa toimii. Kansi täytyi käyttää auki koska ensikäynnistyksellä oli vuotoa havaittavissa. Samassa yhteydessä korkkasi kierteet kannenpultista, havaitsimme että PV:n pinnapultit on sopivasti pidempiä joten niitä käyttämällä saa enemmän kierrettä käyttöön jolloin jatkomutterin koko kierteen pituus tulee käyttöön. Tältä osin moottori oli ajokunnossa. Sähköinä toimii Ducatin CD, puristussuhde kohtuullinen ja putki itsetehty.

Kaasutinpuoli on yleensä ongelmia tuottava osa-alue. Tässä tapauksessa ongelmaa yritettiin ratkaista 21mm Dellorto PHBG:llä josta on avarrettu bensalinjaa hyvin paljon. Neulaventtiilin kohdalta bensareikä on jotakuinkin 2,5mm-3mm (vakiona noin 1,5mm), muu osuus bensalinjasta kaasuttimen sisällä 4mm sekä bensaletku 5mm sisähalkaisijalla. Bensahanana toimii 6mm pallohana. Virtaavuutta bensalinjalla on yli puoli litraa minuutissa. Kuvasta voi nähdä miten tämä on rakennettu.

Testiajoja tehdessä huomattiin heti että kulkupuolta on kohtuullisen reilulla kädellä. Kaasuttimen säädöt oli todella hakusessa aluksi, mutta kaksi viikkoa sitten saatiin hieman testiajoja ajettua. Täyskaasun säätö saatiin hetkessä kohdilleen ja pitihän se vauhtisuoralla käydä kokeilemassa. Yhden testiajon ajoin ja lukemaksi tuli 98km/h GPS:ään. Tänään sitten pääsin taas mopon kimppuun ja sain kaasarin säädettyä. Pienemmän tyhjäkäyntisuuttimen ja pääsuuttimen (50->45 ja 100->90) kun laittoi niin alkoi homma toimia myös muulloinkin kuin täyskaasulla tehoalueella. Vauhtisuoralla kävin myös, nyt ajoin monta ajoa, mutta lukemat ei parantuneet. Järkevän oloisia GPS-tuloksia oli 93, 95, 96, 98 sekä 100kmh. Näiden keskiarvo on noin 95km/h, jota voinee siis pitää jonkinlaisena kulkuarviona tällä hetkellä. Tilanne päivittyy Hevonperse Racingin tallipäällikön Nalle Puchin sanoin "hitaasti mutta epävarmasti".

Tässä vielä kuva:

Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

4.8.2019 17:37

Lukeekos näitä täällä enää kukaan? :D No, jatketaan silti

Ajelin tuossa viikolla Tunalla useaankin otteeseen, ja perusasiat tuntu olevan hyvin kunnossa. Pääsuutin on tällä hetkellä ollut liian pieni että alakierroksien toiminnan saa paremmaksi, uusi suutinputki ja tyhjäkäyntisuuttimia on tilauksessa. Pääsuuttimen väärän koon tietää siitä että ryyppy päällä tehoa on huomattavasti enemmän.

No. Pommitin sitten eilispäivänä pellolla viljanpuinnin yhteydessä, ja moottorista kuului poks. Ihmettelin että mitä nyt tapahtui kun moottori pysyy käynnissä oikeinkin hyvin mutta minnekään ei liiku. Illalla sitten avasin koneen.

Kuva

En tiedä onko kukaan koskaan aiemmin saanu Puchin kytkintä räjähtämään :lol:

Eipä mulla muuta

Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

6.8.2019 9:07

Tottakai :D

Kuva
Lähetä vastaus