Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 14:40

Lähetäänkö nyt siitä, että tarkoitan "parhaalla" putkella sitä mistä saa kaikkein parhaat tehot ulos. Parhaat tehot saadaan siis ulos, kun pytyn ja putken tehoalueet osuu kohdilleen tiesitkö?. Tässä tapauksessa siis se parhaan putken tekeminen voi (ja onnistuukin) melko suurella varmuudella JOPA sillä ensimmäiselle yrityksellä :eek:

Missään vaiheessa en ole tietääkseni sanonut "ylivoimaisesti parempi" tai vastaavaa. Todennut vain että parhaiten vrt. kaupan putkiin. Kun sä nyt vertasit tuohon Yasuni R4:n niin todettakoon, että se on tehty 84-94cc pytyille, joten on aika todennäköstä että se ei voi toimia yhtä hyvin kuin tuo walden tekemä putki, sillä kaikki ajoitukset sun muut eivät todellakaan ole laskettu tuolle parmakitille.

Kyllä olet oikeassa, käytäntö ja teoria on kaksi eri asiaa. Kun kuitenkin mietitään niin fysiikan lait ovat tehty käytännön pohjalta, joten käytäntö ja teoria eivät loppujen lopuksi _juurikaan_ eroa. Sitten kun putken tekijä on tällainen osaamisestaan tunnettu henkilö, niin minkä takia käytäntö ja teoria eroaisi (lue: niin vitusti) paljoa. Satunnaisvaihtelua toki esiintyy, mutta henkilö joka näitä putkia on muutenkin tehnyt useampia kappaleita, niin se satunnaisvaihtelun suuruus pienenee kyllä huomattavasti. :roll:

Ja jätetään nää pekkapouta-vertaukset pois pliiiiiiiis :eek:

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 14:53

Pekkapöytä oli huono vertaus, myönnetään. Tarkoitus olikin esittää (kukaan ei osaa ennustaa 100% oikeata lopputulosta) "hauskasti". Ja alkuperäinen kommentti kuulosti siltä, että se nyt tehty putki olisi 10hp tehokkampi, kuin mikään muu.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 15:47

Niin niin :D Mutta tehdasputkissakin jonkun verta eroe kuitenkin kun Vocalla esimerkiksi tulee 2kw enemmän kuin toisella oisko ollu TPR sylinterinä. Ja tuo Walden putki on yritetty apinoida mahdollisimman paljon siitä Mostin parmakitille tarkoitetusta joten putken&pytyn kierrosalueet pitäisi osua kohdilleen aika hyvin. Kun Sctoofast itse käyttää tuota samaa Mostin putkea vempeleissään.

Mutta varmasti se pelaa paremmin kuin Bidalotin kanssa ;)

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 16:29

Jos se putki on itetehty niin ei se millään muotoa tarkota että se on heti paras. Ja varsinkin, jos tuo putki on apinoitu jostain mostista, niin onko se sillon enää ite mitotettukaan? Silloin voidaan varmaan jo puhua parhaasta putkesta kun niitä on tehty se kymmenisen kappaletta ja dynossa ajamalla kokeiltu sopivin.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 17:08

Jotenkin tuntuu että tämä juttu alkaa taas karata keula irtikiytkettynä kohti horisonttia.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 17:11

Teidän pitäisi ottaa aika monta asiaa huomioon näitten putkien kanssa. Tässä otan muutaman asian esille:

1. Mopoluokan koneitten teholukemia on edelleen täysin turha verrata toisiinsa. Jopa viiden hevosvoiman heitto ei ole mikään ihmeellinen asia dynojen välillä. On hyvin harvinaista, että kaksi eri penkkiä antaisi takapyörältä saman lukeman pihalle. Edelleen pitäisi pitää tärkeimpinä asioina moottorin käyttöaluetta ja kierroskaistaa. Tasaisesti ja laajalta vetävä putki on todennäköisesti nopeampi kelloa vastaan kuin putki joka antaa tehonsa vain kaikista korkeimmilla kierroksilla. Tämäkin asia pitäisi olla itsestään selvyys.

2. Parmakitin sylinteri, tässä tapauksessa tuo KuisKuis:in omistama kappale, joka tuossa on mitattavana mulla vieressä, on osoittanut mulle että kyseessä ei todellakaan ole sylinteri jolla pitäisi yli 100 kuutioista konetta huudattaa 15 000rpm. Jo siinä vaiheessa mennään metsään, kun kylkeen lyödään 80cc koneen putkisto, joka on vain ja ainoastaan suunniteltu pyörimään noilla suhteellisen korkeilla kierroksilla. Parmakitin pakoajoitus on aika matala, vaivaiset 185 astetta. Toisaalta, 3-osainen aukko antaa suuremman pakopuolen aika-alan vaikka aukko itsessään on suht. matala. Näin ollen korkein huipputeho pitäisi löytyä sieltä 13 200rpm kierroksilta maksimissaan.

3. Tuo putki mitä olen tehnyt, ei ole apinoitu Mostin kauppaamasta "110cc" putkesta millään lailla, ainoastaan vertailuarvoja on käytetty, koska sen putken mitoitus on mulla tiedossa. Sen teille kerron. Taivutukset on matkittu Bidalotista, jotka tosin on käytännössä samat noissa.

4. Suurimmalla osalla tuntuu olevan edelleen se käsitys, että "pytylle laskettu putki" toimii aina automaattisesti halutulla tavalla. Valitettavasti se on niin pahasti väärä käsitys. Voin ihan suoraan sanoa, että jos tekisin tuolle Parmakit - moottorikombinaatiolla tuon putken lisäksi 4kpl eri mitoilla lisää ja kaikki testattaisiin perä jälkeen samassa penkissä, ensimmäistä parempi putki löytyisi noitten neljän joukosta melko varmasti.

5. Teillä kellään ei ole minkäänlaista hajua kuinka saatanan paljon oon käyttänyt tuonkin pillin kanssa omaa aikaani töitten päälle tässä muutaman viikon aikana. Pelkästään suunnittelun viemä tuntimäärä on melkoisen iso. Sitä ei voi mitata enää rahassa millään lailla, ja jos mitattaisiin, olisi summa aika iso määrä euroja.

6. Putken puolesta alkaa tämä homma olemaan loppusuoralla. Parhaani oon koittanut sen kanssa tehdä. Sylinteri työn alle heti kun kerkeää.


Semmosta juttua. Noita voi jokainen miettiä ja kommentoida sitä mukaa jos on järkevää sanottavaa. Tekijänä itsenä vetäydyn takaisin pajan puolelle suorittamaan sitä konkreettista työtä. Saa mopon omistaja sitten ilmoitella joskus tuloksia kun tavara on perillä, asennettu ja testattu.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 20:22

Jeppis, sehän siinä vähän oli että kun tuo Bidalotin putki on tehtaan mukaan kierrosalueeltaan noin 10000-15000 nii sen ajossakin huomas. Se piikkiä otti mutta jäi sitte "junnaamaan" huomattavasti. Mutta silti se kyllä suht hyvin lähti.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 23:47

Nyt, anteeksi heti alkuun pieni offtopic. Mutta täältä saan varmaan nopeimman vastauksen tähän kysymykseen :D

Kun täälä oli näitä TZR omistajia. Niin minkä kaikennäköstä viritys palikkaa näihin on saatavilla? Kun tuli vähän sellanen hullu idea että jos ei hommaiskaan sitten uutta ns "parempaa" piikkiä tuon tilalle. Vaan pistäis ulkonäön vaan sillain siedettäväksi ja tekniikkaan panostaisikin enemmän. Kun kuiteskin jonkun verta menisi tuohta uuteen piikkiin ja tämä maksoi 150e niin ei tekisi sillai pahaa käyttää rahaa :D

Sen verta tutkin että 170cc Athena taitaa olla isoin pytty mitä näihin on? Mitä sen kaveriksi kannattaisi hommata? Ja mistäs saisi tilattua suoraan kaikki osat? Kun tuo alakerta varmaan pitäisi rempata samalla.
Tää nyt on tällänen suunnitelma mutta toteutuksesta en tiedä :D

Ja mistä näihin yleensäkkin löytää osia. Olen saanut käsityksen että DT sylinterit menee tähän ja kone taitaa olla jonkunverta samanlainen?

pitäskös tuollasella 170cc setillä edes kottarainen jäädä taakse vai onko vain pelkkää vääntöä?

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 23:53

Joku viisas kertokoon, kummalla olisi teoreettisesti mahdollista saavuttaa suurempi huippunopeus:

Bidalot 94cc, melko korkeakiertoinen (?) vaiko Parmakitin 110cc, vääntää varmasti enemmän mutta ei kierrä yhtä paljoa.

Tietenkin riippuu välityksistä yms. mutta kumpi on parempi vaihtoehto näin yleisesti 2-tahti koneen huippunopeushakuisessa virityksessä?
Ne kuuluisat "alaväännöt" ja laaja tehoalue vai korkeakierroskone ja tajuttoman pieni tehokaista?

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

26.5.2013 23:59

Spörgels kirjoitti:Joku viisas kertokoon, kummalla olisi teoreettisesti mahdollista saavuttaa suurempi huippunopeus:

Bidalot 94cc, melko korkeakiertoinen (?) vaiko Parmakitin 110cc, vääntää varmasti enemmän mutta ei kierrä yhtä paljoa.

Tietenkin riippuu välityksistä yms. mutta kumpi on parempi vaihtoehto näin yleisesti 2-tahti koneen huippunopeushakuisessa virityksessä?
Ne kuuluisat "alaväännöt" ja laaja tehoalue vai korkeakierroskone ja tajuttoman pieni tehokaista?


Itse veikkaisin että bidalotilla mennään lujempaa. Ja KUISKUIS pistin sulle yv:tä liittyen tohon tzr asiaan.

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

27.5.2013 0:29

Voi olla että Bidalotilla mennää kovempaa, ehkä. Vähän vaikea sanoa, sitten kuitenkin Scootfast esimerkiks käyttää siinä niiten kiihytyspelissään Parmakittiä ja menestystä on sillä näyttäny olevan siihen kysymykseen tuskin koskaan saadaa tarkkaa vastausta ellei Suomeen tulisi Bidalot 88/94cc pannua jollekkin :D

Hmm pitääpi tuota TZR asiaa miettiä. Toisaalta tekisi mieli viritellä mutta jos silä johkuun katulaiskan tehoihin päästään ja rahaa menny tonni kun pitää kuiteskin rempata kun maailmanympäri ajettu kone. Hmm... vai pitäskö tällä/derbillä yrittää kesä pärjätä ja ensi kesänä kun on A2 niin saisi alle jonkun isomman kyykyn tai smoton. Tollanen 450 kotari on himottanut :3

Kun nuo ajokortti hommat muuttu käsitykseni mukaa niin että se tehoraja nousi 25kw->35kw mutta samalla tuli sellanen rajotus että pyörästä mikä on yli 70kw vakiona ei saa kuristaa tuohon 35kw tai alle. Taisiis tottakai saa kuristaa muttei saisi ajaa.

En sitte tiedä kuinka tarkka poliisi olisi tuollasen asian kanssa.. Kun esim eihän nuo noista tt piikeistäkään, vähän paikkakunnasta ja henkilöstä riippuen välitä. Ainakaan täälläpäin.

PS: Derbi ei varmaankaan seuraavaan aalraitin miittiin valmistu, MUTTA !TZR on niin luotettava peli että tolla 25k rullatulla männällä vielä pitäisi rullata tuonne miittiin joten sielä nähdään. Minut tunnistaa siitä että ajan tezarilla joka on kasattu nippusiteillä ja laakereiden rohina kuuluu seuraavaan kylää asti kiihdyttäesää.

Kun ei jaksa vielä konettakaan avata että jaksaisi katsoa männän koon ja tilata toisen.. kun joutuisi taas olla ajamatta ;_;

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

27.5.2013 12:19

Heh :D Soon tosiasia jotta nää h-e "mopot" on 90% ajastaan varikolla :D

Re: Derbi goes 110cc Parmakit-Putki valmis, kuvaa!-s85

2.6.2013 14:04

Ei ole nyt kummempaa tapahtunu, tuli moparilta tilattua vihdoin imukaula. Ja samalla myös tuollanen bensahana missä on myös isompi tuo ulostulo. Kun tällä hetkellä mulla on "hanana" tuorevoitelu säiliön nippa.. Waldelta pyttyä&putkea odotellessa:) Rungollekkaan ole löytäny korjaus paikkaa...

Kuva

Re: Derbi goes 110cc Parmakit

2.6.2013 15:19

Itel oli kans tommone bensahana derbis, jotenki se kuitenki vaa tuppas vuotamaa auki asennos bensaa jostai välistä ja varmaa vast neljäs jonka sain nii oli semmone joka ei vuotanu :|

Re: Derbi goes 110cc Parmakit

2.6.2013 22:42

No hemmetti, pitää toivoa ettei vuoda :)