Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 18:23

Jkoljo ja Shape ovat tuollaisia nopeutta haistelevia rajoittimia jo väsäilleetkin.
http://www.motot.net/blog/Shape/%EF%BF% ... b-601.html

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 21:37

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Jkoljo ja Shape ovat tuollaisia nopeutta haistelevia rajoittimia jo väsäilleetkin.
http://www.motot.net/blog/Shape/%EF%BF% ... b-601.html

Voi voi nyt pitää kyllä oikein moderaattoriin pettyä, kun et sinäkään näytä olevan asiasta kovin perillä. Tämä rajoitin josta tässä nyt puhutaan on nimenomaan sellainen joka ottaa eturenkaasta nopeuden ja rajoittaa vasta tietyssä nopeudessa (jonka voi itse säätää).. KUNNIAA NYT MINULLEKKIN SAATANA :lol:

Betaversio kirjoitti:Eikait siinä muu auta kuin tehdä rajoitin joka ottaa signaalia takanakista. Silloin se ei rajoita moottorin huipputehoa --> Laillisuus taattu. Ehkä. Siinäpä polliisisedällä ihmettelemistä ku mopo kulkee jo kakkosella 50kmh mutta isommilla vaihteilla vaan jurnuttaa samaa vauhtia. :D

Miten se takanakista signaalin ottaminen asiaa muuttaa? Ja tuota ollaan kyllä pelätty että tapahtuu noin että menee jo pienellä vaihteella rajoitusnopeuteen mutta itse asiassa tänään vaihdettiin tohon joltsun xps:ään pidemmät välit (10-52, edelliset 12-70 huuto) ja ihme kyllä rajoitus alkaa vasta kutosvaihteella ja rajoitin tuntuu jopa toimivan paremmin.

Tämähän ei käsittääkseni nimenomaan huipputehoa rajoita, koska eikös sitä suurinta tehoa (moottorin kuormitusta) käytetä kiihdytyksessä, ja sehän se koko idea tässä rajoittimessa onkin että ei rajoita kiihtyvyyttä, ainoastaan estää moottoria kiertämästä enempää kun haluttu nopeus on saavutettu.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 1:18

Kuten blogissa mainitaan:
Hieman teoriaa OOPicista: OOPic on lyhyesti sanottuna ohjelmoitava mikrokontrolleri. Oopicia voi ohjelmoida C++:lla, Basicilla ja Javalla. Se, että miten tämä liittyy rajoittimeen selittyy sillä, että OOPiciin ohjelmoidaan ohjelma, joka lähettää signaalin rajottimelle tietyn ohjelmoijan valitseman nopeuden ylittyessä. Nopeus mitataan renkaalta polkypyörien mittareista tutulla magneettianturilla. Kun anturin kautta OOPic saa signaaleja, se alkaa laskee nopeuden ja määrätyn nopeuden ylittyessä rajoitin alkaa maadoittamaan mopon sytytysjärjestelmän impulssikäämiä tai viivästämään sytytysennakkoa. Yksinkertaista, vai mitä?
Kerrotko vielä mikä on se ratkaiseva ero sinun rajoittimen ja mainitun Shapen/jkoljon rakentaman laitteen välillä?

Edellisen viestini tarkoitus oli lähinnä mainita että vastaavalla periaatteella koottu rajoitin on jo olemassa ja blogiin tutustumalla saattaisi saada lisävinkkejä omaan rajoitinprojektiin.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 1:46

Olen samalla linjalla Vauhtiviivatarran kanssa tuosta rajoittimesta. Kaveri on kanssa rakentanut samanlaisen arduinolla toimivaksi joita on myynniskin mulla: http://www.motot.net/talli/osat/id28785/ (pakollinen mainostus)

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 2:19

Tä? Käsitin viestistäsi että et tiennyt että tää munkin rajoitin on tollanen älykäs ja tuntui jotenkin tyhmältä että juuri aikaisemmin olen esitellyt tekeleen ja sitten puhutaan että tarvittaisiin sellainen joka ottaa nopeuden renkaasta ja sitten sanot että shape/jkoljo ovat tuommoisia tehneetkin vaikka juuri aikaisemmin olen esitellyt samanlaisen. Ja toimintaperiaatteessa ei ole eroa enkä ole sellaista väittänytkään mutta toteutuksessa kyllä on radikaaleja eroja. Ja emmää shapen blogista enää vinkkejä tähän saa, kun minusta tuntuu että tämä on jo monilta osin parempi kuin shapen/jkoljon oopic pohjainen tekele. Kiitos on kyllä sanottava ideasta. On muuten shape vissiin poistanut vähän kytkentäkaavioita ym juttuja tuolta blogista sen jälkeen kun ilmeni kilpailija ;)

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 2:34

Lähinnä tarkoitin että et ole ainut joka noita rakentanut.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 11:22

No vastasin kyllä viivatarralle mutta njoo njoo samapa se rajoitin on ja es pärisee ja takaisin aiheeseen. Pitäs pikkuhiljaa käydä taas bauhausissa hakemassa lakkaa ja lisää tota metallimustaa että sais perän viimeisteltyä ja etukatteen maalattua mutta milloinkahan sitä viitsisi.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 14:55

Vastataanpa itse tähänkin, kun näkyy olevan epäselvyyksiä. OOpic ei ollut todellakaan paras alusta tuohon hommaan, toimiva kylläkin, mutta aika hankala aloittelijoille. Koska lopulta OOPicien valmistus loppui, laitoin tuonne blogiin niin täydelliset ohjeet kuin voi olla, jotta OOPicin omistajat voivat tehdä tuommosen itselleen. Noh porukkahan teki niitä, mutta kuten jo sanoin, aloittelijoille tuotti ongelmia rakentaminen ja sainkin vihaista palautetta "vääristä" ohjeista. Suurin osa kuitenkin sai pelaan, mutta sitten näiden vikisijöiden takia piti ottaa osa kuvista tms. pois. Näin ihmisten kynnys ton rakenteluun kasvoi ja niitä sitten teki vain ne jotka oikeasti hallitsivat asiat. Kuitenkin tuosta on apua niille, joilla on hieman ongelmia tuon kanssa.

Ja kyllä Palezu, mikä tahansa on oikeastaan parempi ratkaisu kuin OOPicin pohjalle rakentaminen.

Mutta ei meilläkään homma loppunut OOPiciin, vaan kehitys uudella alustalla on menossa. Ei siitä sitten enempää, ettei toisten projektitopicissa mainostamiseksi menisi.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 16:24

Palezu: toi sun teksti on niin epäselvää ettei sieltä saanu selville että ottaako rajoitin nopeus vai kierroslukusignaalia. Ja kun kerran ei saanut selville sitä, oletin rajoittimen olevan ns. perinteistä mallia. Ja joo, kierroslukua rajoittava rajoitin useimmiten rajoittaa myös huipputehoa, mutta tuollainen nopeutta haisteleva rajoitin ei sitä tee.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 17:14

No joo, en kyllä tuolla edellisellä sivulla edes oikein kertonut tarkemmin tuosta koska olen esitellyt tota niissä rajoitinketjuissa aiemmin ja oletin että porukka tietää jo kun aika paljon kyselyitäkin tullut.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

24.3.2012 22:56

Mä en oo esim ikinä vilkaissutkaan rajoitintopikkia... En tiedä sitten miksi :)

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

2.4.2012 12:08

No mitä vittuu, tohonhan saa VGA kaapelin kii tohon jutskaan tos rajottimessa :DD

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

2.4.2012 16:29

joltsu kirjoitti:koska ainakin palen mukaan tuo koodi alkaa olemaan jo melko pitkä noin pienikapasiteettiselle laitteelle (oikeastaan koko muisti käytössä)

Pakko kysyä, MITEN tämä on mahdollista? Atmega328p alla ja muisti (ram vai flash, no kumpi tahansa) loppuu kesken? Pieni kapasiteetti on suhteellista, riippuu käyttötarkoituksesta, tälläiselle projulle tuohan on pikemminkin ylitehoinen. Suosittelen koodin optimointia ihan vakavissaan. ;)

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

2.4.2012 16:46

Mistäs kossusukka tietää mikä mikropiiri noissa mun kasaamissa vekottimissa pärisee ;) ? Joltsun rajoittimessa on sattuneesta syystä Atmega48p jossa on vain 4k flashia ja 95% käytössä ja optimointia (pään raapimista) on todellakin tarvittu että on saatu mahtumaan nopeusmittari, kokonaismatka, trippi, kello ja vielä rajoitin säätövalikkoineen.. Mulla taas on atmega8 jossa kyllä muisti riittää jo hyvin mutta ominaisuuksissa tahtoo olla puutteita (ois pitäny ostaa uudempia atmega88 mutta vahingossa ostin noita vanhoja 8 malleja..)

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

2.4.2012 16:46

^^- minulla on eri mallinen mikroprosessori jossa on puolet vähemmän muistia, kun napin ironnut johto meni murhaamaan tuon vastaavan mikroprosessorin mikä on palella nyt, joten laitettiin se palen vanhempi mikroprosessori mulle. Se on kyllä uudempi joten siinä on enemmän ominaisuuksia, mutta niitä ei ole tarvittu tähän ja se on jo osaksi hajonnut, kiitos oikosulkujen ynnä muiden mukavien juttujen, mutta vielä se sinnittelee :D