Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 17:19

Ruuvirenkaat ois kyllä hyvä idea, mutku se on niin pirullinen homma käsityökaluilla tuo rengas vääntää ensin irti ja sitten takaisin ja se sisäkumikin tahtoo puhjeta niin hemmetin herkästi siinä hommassa(ihmettelin suuresti kun ei puhjennut kun vaihdoin tuon itse viimeksi). Ehkä se pitää silti tehdä, ei tuosta kyllä tuossakaan kunnossa paljoa iloa ole. Samalla voisi harjata tuon vanteen puhtaaksi teräsharjalaikalla tai jollain, on sen verran pinttynyt tuo paskakerros siihen ja maalata vanteen mustax ja jos kiillottaisi pinnat ? !

Mikä siinä kestäis varmasti sisäkumin suojana? On noita ruuvirengasjuttuja tullut luettua ja vaikuttaa ettei tahdo mikään kestää.. :D Semmonen idea tuli mieleen että jos leikkelisi jäähdytysnesteletkusta lappuja jotka liimaisi pikaliimalla ruuvinkantojen päälle, toimiskohan?

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 19:42

Leikkele tsygän sisäkumi kiertämään renkaan sisäosa ;) Eikä ne renkaat pahoja oo vaihtaa, lapion kaa tiputtaa reunan ja vääntää pois. ku laittaa takas ni painaa vaikka vasaran kahvapäällä kumin vanteelle ja kun alkaa vääntämään niin kattoo vaan, ettei rauta mee liian syvälle. Jos loppumatka raskas vääntää vanteelle ni tiputa kumi vanteen keskelle vastakkaiselta puolelta vannetta.

ps. pistin pari kuvaa siitä syyläristä ;)

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 20:46

Tjaa, pitääpä kokeilla noita renkaanvaihtokikkoja jos nopeuttaisi. Mahtaakohan sisäkumi olla tarpeeksi paksua suojaamaan..?

Tänään kävin taas kiljuttamassa mopoa niin olihan tuota pitoa nyt paljon paremmin kun tiet oli aurattu ja maantieltä sulanut jää asfaltilta. Noh, tulihan siinä sitten jäitä hattuun kun rengas ei enää sutinut. Ei se enää niin tehokkaalta tuntunutkaan.. :D Kyllä se tehokkaampi on kuin edellisellä setupilla millä ajelin koko syksyn mutta eipä se vieläkään juuri ranteita revi. Tuntu että hikisesti jaksaa vetää loppuun nuo lyhyet 10-52 välit jolloin vauhtia lienee n. 75, arvelin että jos siinä ois nyt kunnolla tehoa niin pitäis vetää helposti loppuun nuo. En mä kylläkään huippuja testannut vieläkään, maantietä menin ja autot tuli eteen 60 rajoituksella ja liikennettä oli sen verran paljon että kuumotti lähteä 80 alueelle jos Myllyaho&kumppanit ois ollu tulossa bilepakulla Kimarin apsilta donitseilta..

Tuulenvastus tuntui kyllä jo tuossa vauhdissa todella kovalta, liekö johtuu kylmän ilman tiheydestä ja toppavaatteista. Takarenkaankin päästin melko tyhjäksi pitojen parantamiseksi. Veikkaisin että melko paljon vaikuttaa kulkuihin nuo, varmasti se kesällä menis paremmin.

Tehoalue..täysii ajaessa se tuntui ihan siedettävältä ja tuntuis venyvän kierroskaistan yläpäässä ihan mukavasti, mutta on sitä keskialueella monttua tuossakin, ei se oikein tuntunut hitaassa köröttelyssä toimivan yhtä hyvin kuin se vääntävä kakkosputki. Pitää kyllä kokeilla sitäkin nyt, jos se väänsi kohtalaisen hyvin sillä kiinanpytyllä niin nyt sen täytyy vääntää vielä paremmin.

Mitähän seuraavaksi? Pytyssä ois tietysti varaa sitä pakoaukkoa vähän korottaa kun ei tuo blowdownajoitus nyt kummoinen ole. Tai sitten annan olla ja laitan vääntöputken paikalleen ja kattoo noita tappivirihommia sitten keväämmällä.. :P

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 22:13

Kuka vitun tollo oikeasti käyttää vasaraa ja lapiota rengasta vaihtaessa :eek: Sisäkumin puhkeaminen johtuu AINA turhasta kiirehtimisestä ja sähläämisestä. Koskaan ei saa ahnehtia rengasta asentaessa vaan siinä tiukassa vaiheessa kumi pitää asentaa vanteelle sentti kerrallaan. Sisäkumissa pitää aina olla vähän ilmaa, muuten se jää herkästi väliin. Itse liukastan sisäkumin ja päällykumin reunat aina mäntysaippualla, kuivettuaan se on niinkuin sitä ei välissä olisikaan, mutta asennushommissa etenkin sisäkumi pysyy helpommin ehjänä. Netistä löytyy lukemattomia ohjeita kumin vaihtoon, jos niillä ei onnistu niin silloin on tekijässä vika.

Kuva
Mulla on juuri samanlainen kokoonpano rengashommissa ja nuo riittää mainiosti (paitsi autonrenkaiden ja matalaprofiilisten tubeless prätkän renkaiden kanssa tarvis toisen pitemmän 400mm raudan. Ihan vaan havainnollistamiseksi mulla vaihtuu alta-alle (ajokuntoisena sisään ja ajokuntoisena ulos) enskan renkaat 1,5-2h, nopeamminkin vaihtuis mutta kyllä tuossakin tuntipalkoille jo pääsee ;)

Mulla on itellä ruuvinkantojen suojana vanhasta auton tavaratilan matosta (n. 5mm paksua jäykkää kumin tapaista vaahtomuovia) leikattuja suikaleita. Siis niin että ruuvinkantoja vasten on sitä mattoa parin kierroksen verran (ei ollu liimaa niin laitoin mäntysuopaa sinne että pysyisivät paikoillaan) ja sitten sisäkumin päälle on leikattu puolikas sisäkumi joka on sitten sitä mattoa vasten. Luultavasti mun pevetissä on ainakin samanverran potkua kuin tuossa sun mopossas ja kuskillakin on elopainoa melkein 90kg verran ja hyvin on ilmat pysynyt sisässä vaikka mopoa on poletettu aina koko ajan ja on muuten sutattukin paikallaan :D Ne ruuvit on muuten tollasia Kuva

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 23:00

Palezu kirjoitti:Ruuvirenkaat ois kyllä hyvä idea, mutku se on niin pirullinen homma käsityökaluilla tuo rengas vääntää ensin irti ja sitten takaisin ja se sisäkumikin tahtoo puhjeta niin hemmetin herkästi siinä hommassa(ihmettelin suuresti kun ei puhjennut kun vaihdoin tuon itse viimeksi).
Tuo se rengas mulle töihin, ei oo niin pirullinen homma enään. ;)

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

21.12.2013 0:10

No se taas maksaa, ja hirvee homma saada kyyti sinne :D

Kyllä mulla se homma kohtalaisesti onnistuu muuten mutta eniten päänvaivaa tahtoo tuottaa juuri se loppuvaihe kun ne viimeiset kohdat on niin jäykkä vääntää sinne ja rengas tahtoo samalla lipsua toisesta päästä ulos vanteelta. Pitäs varmaan hommata lisää rengasrautoja(nyt on 2).. Ei kai se oo ku harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa.

Tuli tuossa korjattua mopon jalustin, se kun tahtoi aina taipua ja mopo meni joka kerta enemmän kallelleen ja aika ujossa jonnekulmassa se taas olikin. Piti hitsata vahvike siihen, toivottavasti ei taivu enää. Sitten koitin vähän parannella ryyppyä, tuo kun lähtee vieläkin niin huonosti käyntiin kylmänä eikä tuo ryyppy tunnu auttavan paljon mitään. En ymmärrä mikä siinä on kun ryyppysuutin on kiinteä ja siinä on joku 1,5mm reikä mistä se sitä bensaa imee, sitten tukin ryyppykanavan ilmareijän(en tajua miks siinä on ilmareikä jonka kautta ryyppyseos laihenee) ja vieläpä viilasin ryyppymännän neulaa ohuemmaksi mutta ei vaikuta vieläkään toimivan kunnolla. Kai tuo kiinanmikuni on sitten niin paska kaasari.

Sitten rupesin miettimään että no mitäs sitä sitten.. no ei kai se auta kuin taas vaihteeksi rälläämään. Nyt ei tullut autoja eteen ja pommitin täyzii ja äänitin kierrokset: 12000rpm. 10-52 väleillä ja 202cm takarenkaan ympärysmitalla välityslaskurin mukaan vauhtia on tällöin 82km/h :O

Ei kai tuo kovin huonosti ole, käytännössä viilaamattomalla pytyllä, 16mm kaasari ja itetehty tehari (nojoo, mahtaako siitä enää saada "apupisteitä" :D ). Ainiin, ja ilman munakuppiasentoa! :D Vähän pidemmillä väleillä saattas kelata vielä lisää vauhtia, tuo kun tuntui jo kiertävän parhaan tehon yläpuolella. Vaihdetta vaihtaessa tuntuu jännältä, kun pistää uuden pykälän niin kierrokset tippuu huomattavasti mutta se vääntää siitä todella nopeasti ne ylös, ihan kuin kytkin luistaisi. Nyt muuten kun asiaa tarkemmin mietin niin ties vaikka se kytkin luistaakin, jehvetti taiskin suositella laittamaan prikkoja kytkinjousten alle.

Aika hyvin tehoalue tuntuu siis vastaavan haluttua. Putken mitoitin alunperin 185 asteiselle pakoaukolle, huipputehon kierrosluku 11500rpm ja ja, erittäin salainen tieto, äänennopeudelle pakokaasussa käytetty arvoa 530m/s eli siitä vinkkiä aloitteleville putkentekijöille.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

21.12.2013 10:17

_rieska_ kirjoitti:Kuka vitun tollo oikeasti käyttää vasaraa ja lapiota rengasta vaihtaessa :eek:
(ajokuntoisena sisään ja ajokuntoisena ulos) enskan renkaat 1,5-2h, nopeamminkin vaihtuis mutta kyllä tuossakin tuntipalkoille jo pääsee


Minä ;) t. Smotokumin kanssa ennätys kaverin kanssa 30min. (Pelkkä vaihto vanne irrallaan + tasapainotus)
Käytössä oli silloin tälläinen tosin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... alu-82542/
Ton homman oon lapiolla tehny et ku alus lasketaa ilmat pois ni lapion kanssa ku painaa ni kätevästi saa kumin reunan "tiputettu" vanteelta. Ei sitä tietenkää lapiolla pois väännetä. :) Vasaralla puolestaan painetaan KAHVAPÄÄLLÄ kumi vanteelle siinä vaiheessa kun uutta kumia laitetaan vanteelle. Liukasteena ollu välillä jotai biltsun tahnaa mitä tohon tarkotukseen on tehty tai ihan vaa 50/50 vesi/fairy seos.

Ps. Noi raudat mistä pistit kuvan on ihan paskoja. Tulee helposti jälkiä vanteeseen jos ei oo tarkkana.
Näillä puolestaan ei saa jälkiä vaikka yrittäiskin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... uta-82651/
Nimim. Kokemusta molemmista useemman kumin verran.

Tuut kuitenki sanoo et niitä enskoja ku vaihoit ni painot vaa jalalla pois vanteelta... Koitappa tehä sama smotokumille ennenkö tuut neuvoo ;)

Laitanpa minäkin vielä kuvan ku rieskaki laitto.
Kuva

Anteeksi ot. Liittyi kuitenki osittain aiheeseen ku tota renkaanvaihtoa mietit.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

21.12.2013 12:07

Bababab. Vielä muutama vuosi takaperin jouduin vaihtelemaan reilu kolkytä rengasta kaudessa. Ei siinä nykyään varttiakaan mee kun tommosen rossikumin vaihtaa. Tekemällä oppii.
Löyty tuommonen viteo: http://www.youtube.com/watch?v=_zh6WHEaH1Y
Pitäs noilla neuvoilla jo onnistua. Vielä vois muutaman lisäsanasen heittää:
-Rengasraudat voi tehdä ite. Mulla on semmoset joissa on kunnon ura joka loksahtaa vanteen reunaan. Säästää sisäkumeja eikä lipsahtele.
-Kolme rautaa on tarvittava/riittävä määrä. Kahta pidetään sielä vanteella pitämässä kumia siinä mihin asti se on saatu ja aina sisimmäinen rauta siirretään ulommaiseksi ja väännetään siitä jne.
-Jos asennusvaiheessa venttiilin pujottaminen on vaikeaa, niin työnnä venttiilin kohtaa rengasrauta avonaiselta puolelta kokonaan vanteen läpi toiselle puolelle ja kampea kumia vanteen yli. Venttiilin reikä tulee kokonaan näkyviin ja pujottaminen reikään onnistuu ensikertalaiseltakin. Tällöin venttiili ensin reikään ja sisäkumi paikalleen vasta sen jälkeen.
-Ulkokumin ja sisäkumin voi vääntää myös samaan aikaan vanteelle niin, että sisäkumi on ulkokumin sisällä ja siinä on sopivasti ilmaa. Venttiili sihdataan reikään ja eikun vääntämään!
-Jos on kiire ajamaan eikä malta odottaa liukasteen kuivumista, voi kumi pyörähtää vanteella, jolloin venttiili katkeaa. Siksi minä en käytä koskaan liukastetta, onnistuu ilmankin jos tekniikka on hallussa.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

21.12.2013 15:48

Eipä nuo ulkokumit mopotehoilla taho pyöriä vanteella, varsinkin kun paineet on eri luokkaa kuin enduroa tjms ajaessa

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

22.12.2013 0:50

Kiitoksia vinkeistä! Jos sitä sitten alkaisi ruuvirenkaan tekoon, kun saa aikaiseksi ostettua sopivia ruuveja ja sisäkumille jostain jotain kumimattoa suojaksi.

Tänään sain räittyä kasaan PZR road edition tehoänkkärin jonka ei pitäisi kuulostaa tehokkaalta vaan vaimentaa tehokkaasti. Se on 60mm paksu ja jotain 380mm pitkä, reilun kolmanneksen pidempi kuin tuo vanha, jos alkais hiljenemään nuo äänet.

Kuva

Kuva

Ruma siitä tuli yrityksestä huolimatta mutta on se hienompi kuin edellinen. Kuten totuttua, keskeneräinenhän se vielä on, pitää saumoja vielä hienolla laikalla hioa ja kiillottaa se ja lakata ettei ruostu. Muutkin peltiosat ottaneet jo ruostetta kun uskollista 121 purkkia ei löytynyt mistään niin ei ole saanut maalattua :D

Ääniä kuulostelin ja kaippa se paremmin nyt vaimentaa, mutta imuääni on niin kova että liian äänekäs se on vieläkin. Pitää vissiin väkertää, mistäs muusta kuin pellistä, joku ilmanputsarikotelo sopivan pienellä imureijällä ääniä vaimentamaan.

Tarjotkaapa naurettavan halvalla jotain takasivukatteita tuohon ja jos joltain löytyy niin alkuperäistä pakoputken puolen etusivukatetta. Lisäksi saa tarjota uusenskan vakio 16mm PHVA tai PHBN(kumpi se nyt on) kaasaria, kyllästyin tuohon kiinankaasarin kanssa tappeluun.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

22.12.2013 13:02

Siis kyllä se muuten toimiikin mutta kylmäkäynnistys on ongelma, kun tuo ryyppy ei tunnu auttavan mitään. -5 pakkasella saa polkea varmaan 20 kertaa ennen kuin edes hörähtää ja sitten toiset 20 että alkaa pysyä edes käynnissä. Ei vetele semmonen, haluan tuohon yhtä hyvän käynnistyvyyden kuin tuossa mun kelkassa, -5 pakkasella lähtee viimeistään toisella :D

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

22.12.2013 14:01

Traktorin sisärengas on kans hyvä jos sellasen jostain saat :D. Siitä pitkä siivu ja liimalla kiinni.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

22.12.2013 15:15

Palezu kirjoitti:Siis kyllä se muuten toimiikin mutta kylmäkäynnistys on ongelma, kun tuo ryyppy ei tunnu auttavan mitään. -5 pakkasella saa polkea varmaan 20 kertaa ennen kuin edes hörähtää ja sitten toiset 20 että alkaa pysyä edes käynnissä. Ei vetele semmonen, haluan tuohon yhtä hyvän käynnistyvyyden kuin tuossa mun kelkassa, -5 pakkasella lähtee viimeistään toisella :D


Mulla oli muuten s1 kanssa ihan sama juttu ekan talven kun oli mikunin aito 20mm vm, helvetin huono kylmäkäyntiin lähtö, monta minuuttia sai runkata -20... Nyt viime talvena mulla oli lellorton phbg 21mm ja se isoin ryyppy ja tyhjäkäynti suutin mitä löytyy moposportista ja ja tietysti muutenkin kaasari säädöissä ja parhaat pakkaset tais olla -28 astetta kun sykerö käynnisty ulkoa aamulla 10 polkasun sisään ;) Pienemmillä pakkasilla ihan parilla polkasulla.

Onneks on nykyään työauto + webasto :)

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

22.12.2013 15:37

Peeveen VM mikuni, niin kakskin eri peeveetä lähteny joka aamu käyntiin oli pakkasta kuin paljon vaan. Ite kans parhaimmillaan -28, niin kolmella polkasulla käyntiin. 5 nroa isompi tk suutin ja ryypyllä käyntii :)

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

26.12.2013 23:24

En tiiä mikä siinä voi olla rikki, kun olen muuttanut sen manuaalitoimiseksi ja ainoa liikkuva osa on se ryyppymäntä eikä se minusta kovin rikkinäiseltä näytä. Mutta on tässä kauppoja hierottu uusenskan 16mm lortosta jossa pitäisi olla hyvä ryyppy niin eiköhän sekin ongelma ala ratketa.

Nevssonsin tuloksista innostuneena kävin pitkästä aikaa taas äänittelemässä mopon kiihdytysääntä tehojen mittaamiseksi:

Kuva

Nyt olen varma että tuo vetää kuin pillastunut hevonen
:lol:

Kaikkea se mielikuvitus saa aikaan kun mopo huutaa ja sutii. Mittauksen perusteella ei kyllä vedä kuin pillastunut hevonen. Kiekkoja on yli tonni enemmän mutta tehoa vain puoli heppaa enemmän.. :P Takarengas oli tosin melko vähissä paineissa mutta aika lailla tuolta se omastakin mielestä tuntuu eli ei hirvittävästi tehokkaampi kuin ennenkään.

Tehoalue sentään tuntuis vähän laajemmalta kiihdyttäessä, ts. vanhalla putkella tehot hyytyi aika nopeasti huipputehon jälkeen mutta tuolla hönkää riittää pidemmälle ja lähtee hyvin kiskomaan uutta vaihdetta kun huippukierroksilta vaihtaa.

Mutta liian laiska se on :x !! Mistähän niitä hevosia lähtis nyt metsästämään.. Ideat tällä hetkellä on turhan pieni kaasari(16mm), ahdas putken loppupää(n.13mm nyt, mutta jotenki en usko), ja jälleen se matala blowdownajoitus(25 astetta), mutku ei tekis mieli korottaa pakoa.. Säädöissä kyllä voi olla hiomista, tais käydä vähän rikkaalla. Viimeksikin pikkusäätöjä tekemällä sai yllättävän paljon lisätehoja.

Ainakin se 7hp on pakko saada rikki noilla kierroksilla. Ei tää tehon metsästys tosiaan helppoa oo, saa nähdä kauanko saa raapia päätä sen eteen :P