Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

15.12.2013 1:13

Jaha, no onpa hyvä että on vähän samanlainen ongelma molemmilla niin 2 päätä ratkaisee ongelman nopeammin ja vähemmällä vitutuksella(vai tuplavitutuksella) kuin 1 :D

Onhan tuo aika ikävä ajaa kun kierroskaista ei hirveästi anna sijaa erilaisille mielialoille. Joko ajat kovaa ja korkealta tai sitten vetelet niillä alakierroksilla ~50 km/h vauhteja.


Enpä voisi asiaa paremmin itsekään sanoa. Ennen tuota viilailua katselin mielissään kaikennäköisiä ajovideoita noista hollannin hullujen 50-100cc kreidler sun muista vehkeistä ja niistä sai sellasen mielikuvan että tehoa tuntuu olevan pirusti, mutta ei leppoisampi "käyttis" ajelukaan näytä mahdottomalta kun kone kuulostaa kiertävän niin kevyesti pienelläkin kaasulla ja ei tunnu tippuvan tehoalueelta. Kehittelin sitten jo mielikuvia että virittelisi tuon siten että tehoja löytyy tarvittaessa sen verran että nelarikevarit jää mutta sillä viitsii silti käyttiksenä ajella. Tunne on kyllä täysin toinen kun tuota nyt kokeilee, suoraan sanottuna täysin perseestä :D Siinä tehokuopassa ei pysty ajamaan, pakko vetää just jotain 50 matalilla kierroksilla, tai sitten huudattaa täysillä mitä ei kyllä viitsisi kun ne äänet alkaa olla jo semmoiset(joku imuäänenvaimennin pitäisi keksiä).

Kait se että ne kreidlerit näkyy kulkevan niin leppoisasti koneen kireydestä huolimatta johtuu siitä että koneeseen on taiottu sopivan laaja tehoalue. Se vain ei vaikuta olevan käytännössä mitenkään helppoa. Alkaa jo melkein päätä särkeä kun miettii mitä kaikkea pitäis mahdollisesti tehdä ennenku tuo saattais alkaa toimimaan siedettävästi :P

Mun kai pitää vielä kokeilla sitä vakiopyttyä, jos sillä sais järkevämmän tehoalueen kun huuhtelut ovat matalemmat niin pako riittää viilata johonkin 190 asteeseen, mutta jos se on yhtä paska silläkin niin ei kai se auta kuin laittaa taas pakoputken mitat mietintämyssyyn. Onhan se jännä kun pakoputken mitoilla voi tehdä koneesta loistavan tai paskan, mutta kun niitä on niin helkkarin työläs tehdä.. :x

rossipojalta ois kiva kuulla muuten että millainen ajettava se satkua kulkenut sykerö oikein oli? Siinähän oli 2 vaihdettakin vähemmän kuin näissä eli tehoalueen laajuuden suhteen on saanut raapia päätä varmaan vielä enemmän.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

15.12.2013 16:09

Palezu kirjoitti:Ja mikäpä se ei aina vastustais, nyt myös alkoi jostain perkuleen oikusta syyläri vuotaa, kohdasta josta sitä oli vanha omistaja paikannut jollain silikonilla.. :roll:


Mulla pyörii nurkissa joku 2-pyöräsen syyläri. Ei pitäis vuotaakkaan, voin varmistaa vielä jos kiinnostaa. Saat postien hinnalla.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

15.12.2013 21:37

Palezu kirjoitti:6000-9000rpm onneton tehokuoppa jossa ei tee mieli ajella
Aika jännä sinänsä. Putkessa kun näyttäis olevan torvivakiotakin kiitettävästi. Ehkä se diffi on silti liian jytky niin pitkälle h-ajotukselle.
Pytyn ajoitukset on nyt siis suunnilleen 138/198 eli blowdownajoitus on n. 30 astetta. Pakoaukko on myöskin kantikkaan muotoinen niin luulisi sen jo hengittävän kohtuullisen hyvin?
Niin ootko mahdollisesti laskenu aika-aloja? Vaikkei ne lopullista totuutta kerrokkaan niin tuommosessa yhdistelmässä se blowdonwn ala on vielä aika paljon jäljessä kokonaispako- tai huuhtelualasta. Varsinkin jos vertaat oikeesti kireisiin laitteisiin.
Putkien pituus tollasissa vehkeissä yleensä asettuu johonkin 750mm:n molemmin puolin.
kreidler sun muista vehkeistä ja niistä sai sellasen mielikuvan että tehoa tuntuu olevan pirusti, mutta ei leppoisampi "käyttis" ajelukaan näytä mahdottomalta kun kone kuulostaa kiertävän niin kevyesti pienelläkin kaasulla ja ei tunnu tippuvan tehoalueelta.
Huomaa, että ne on kevyempiä, virtaviivasempia ja pienemmällä vierintävastuksella. Niissä on luokkaa 24mm kaasutin, joka 1/4 pintakaasulla vastaa pinta-alaltaan suhteellisen auki olevaa "12 millistä" (vai kuinka pieniä ne teillä nyt olikaan?) Sen lisäksi konepuolella siellä alkaa olemaan kaikki jo sinnepäin. Tommonen perusmopo vaatii aika paljon pikku muutoksia ennen ku ollaan edes lähellä.
Pakoaukkoa ei kyllä voi enää korottaa, ainoa keino lienee huuhteluiden madallus epoksilla.
Mikset ota siivua sylinterin alapäästä? Ilman alatiivistettä pelkällä silikonilla tms.?
rossipojalta ois kiva kuulla muuten että millainen ajettava se satkua kulkenut sykerö oikein oli? Siinähän oli 2 vaihdettakin vähemmän kuin näissä eli tehoalueen laajuuden suhteen on saanut raapia päätä varmaan vielä enemmän.
Tossa on yks gsf veto: gsf2512012
Se ei tosin ole vedetty ihan viimeisellä kokoonpanolla. Esimerkiksi uusi putki teki alueesta entistä rauhallisemman lisäten samalla huipputehoja.
Sellainen se oli, että kolmosen se jaksoi kiertää läpi, kun kävelyvauhista lähti, nelosta ei. Kolmosen kun kierrätteli sinne 11k+rpm niin jakso lähtee nelosella vetämään. Toki nelosella pystyi viittä, kuuttakymppiä köröttelemään, mutta droppauksen kautta siitä piti kiihyttelemään lähtee.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 0:27

LeKe96 kirjoitti:Mulla pyörii nurkissa joku 2-pyöräsen syyläri. Ei pitäis vuotaakkaan, voin varmistaa vielä jos kiinnostaa. Saat postien hinnalla.


Kah, no koitan ensin paikata tuon paikkausaineella mutta jos ei onnistu niin ostan pois. Laitatko yv:llä kuvia minkälainen se on?

Mikset ota siivua sylinterin alapäästä? Ilman alatiivistettä pelkällä silikonilla tms.?


Ei ole sorvia(kunpa olisi, ois niin hemmetisti hyötyä näissä touhuissa :P ) millä madaltaa. Eikä sitä hirveästi pystyisikään madaltamaan kun mäntä alkaisi jo kurkkia ylätiivistepinnan yli/kolista kanteen. Tuota ilman tiivistettä kokeilua mietinkin mutta muutos on niin pieni että mahtaakohan tuntua missään?

Mutta tuli tuossa ostettua mp-pitstopilta 113 mallin alkuperäinen pytinki mäntineen 25 eurolla, jospa se tuossa ensi viikolla tulisi. Koneen toimimattomuudesta tällä hetkellä syytän sitä pytyn liian pitkää huuhteluajoitusta, uusimpien netistä lukemieni gurujuttujen mukaan kamalan väännön puutteen ennen piikkiä aiheuttaa se että putki ehtii tunkemaan reilusti tavaraa takaisin kampikammion ylipitkän huuhteluajoituksen takia mikä kävisi kyllä järkeen.

Alkuperäisessä padassahan huuhteluajoitusta on jotain 120 ja pakoaukko 175-180 astetta jota ajattelin korottaa hieman mutta ei yli 190 asteen. PV-foorumilta on tullut vakoiltua waltter-racingin AM6 virittelyjä ja niiden perusteella sen on pakko toimia sillä pytyllä. Jos ei toimi niin olen ymmälläni.

..alkoi kylläkin jo vähän mietityttää taas tämä touhu, kun ei se tietysti järin kiva ole sitten kun setä siniset porhaltaa paikalle ja mopo kulkee tuhatta ja sataa. Se rajoitinkin tahtoo olla niin ongelmallinen kapistus. Jos tähän koittaisikin ensin taikoa traktoriväännöt huippunopeuden ollessa 60 ja bensaa vie alle 3 litraa sadalla ja ajelis sillä autokorttiin asti, sitten kilvet pois ja kulkua niin perhanasti. Ja saman tien 94cc bidalot kitti tilaukseen, ei näistä omista viilauksista kuitenkaan mitään tuu.. :D

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 12:10

113 sylinteri on 25mm pakokanavalla ja siinä on ihan hiton ohut pakokanava muutenkin, ei oo mahdottomasti viilausvaraa. Nuo on kuitenki hyvin hitsattavissa joten sitä saa täytettyä.

E: Muistaakseni tuon tuplapaollisen huuhtisten ajoitus on 140ast. vetäähän tuo toki 13,2krpm asti.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 15:42

Palezu kirjoitti:uusimpien netistä lukemieni gurujuttujen mukaan kamalan väännön puutteen ennen piikkiä aiheuttaa se että putki ehtii tunkemaan reilusti tavaraa takaisin kampikammion ylipitkän huuhteluajoituksen takia mikä kävisi kyllä järkeen.
Mistähän näitä gurujuttuja luet? Onko Tiittasen ja Bellin 80-luvun teoriat jo kumottu? Tiittasen mukaan suuremmalla huuhteluiden aika-alalla parempi vääntö. Ja Bellin mielestä lyhyellä h-ajotuksella moottorista tulee "pipey". Rajansa tietysti kullakin.
Malagutisti kirjoitti:25mm pakokanavalla
Niin oli mun 103 kulkeva sykerökin ;)
Muistaakseni tuon tuplapaollisen huuhtisten ajoitus on 140ast. vetäähän tuo toki 13,2krpm asti.
Ehkä se perhosmallin tuplapako auttaa jonnin verran...

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 16:26

Tuossa vieressä pyörii tuo 112-mallinen vakiopata ja siitä on tarkoitus tehdä tuplapakoinen evo 2. Siinä on hieman tekemistä huuhteluiden kanssa, levitysvaraa on vaikka kuinka ja kyllä niitä pitää hieman korottaakin. Tommosen Am6:sen 50cc sylinterin kaivaminen on suht. helppoa. Netistä löytyy parilla napsautuksella kovimpienkin patojen tarkat portmapit ja aukkojen tiedot. Esimerkiksi MHR Team ja ProRace padoista löytyy tietoa vaikka miten paljon. Niitä on hyvä hyödyntää.

112:sesta lähtee aluksi jyrsimellä koko pakokanava vesitilaan asti pois. Pinnapulttien läheisyyteen tulee täyttöä ja kanava rakennellaan uudelleen ja samoin pakoputken kiinnitys.

Laadukkaampien ylikokomäntien saatavuus oli hetken ongelma, mutta sorvaamalla sylinteriä ala ja yläpäästä, saatiin Am6 sylinteri Suzukin Prox männille sopivaksi. Sutsan 2 paksua rengasta saattaa olla hieman liikaa, joten seuraavissa testeissä saatetaan pyörittää konetta vain yhdellä renkaalla niin, että alempi ura on sokilla tukittu.

Ainakin Am6 sylinterien hitsattavuus on ollut positiivinen yllätys. Pakosillan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (vielä...).

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 17:19

rossipoika kirjoitti:Mistähän näitä gurujuttuja luet? Onko Tiittasen ja Bellin 80-luvun teoriat jo kumottu? Tiittasen mukaan suuremmalla huuhteluiden aika-alalla parempi vääntö. Ja Bellin mielestä lyhyellä h-ajotuksella moottorista tulee "pipey". Rajansa tietysti kullakin.


En kyllä tiiä onko 80-luvun teorioita kumottu koska täytyy tunnustaa että en ole niitä viitsinyt edes opetella mutta tuolta löytyy, 2000-luvun 2-tahti raamattu digitaalisessa muodossa(täytyy rekisteröityä tuonne että näkee kuvat):

http://www.pit-lane.biz/t3173-gp125-all-that-you-wanted-to-know-on-aprilia-rsa-125-and-more-by-mr-jan-thiel-and-mr-frits-overmars-part-2
http://www.pit-lane.biz/t4072-gp125-all-that-you-wanted-to-know-on-aprilia-rsa-125-and-more-by-mr-jan-thiel-and-mr-frits-overmars-part-3

Aprilian 55 heppaista 125cc GP pyörää kehittäneet hollantilaisgurut Frits Overmars ja Jan Thiel vastailee tuolla kaikennäköisiin virittelijöiden kysymyksiin. Aika lailla viisastuu kun niiden viestit lukee läpi.

Tuolta löytyy myös Fritsin juttuja:

http://www.kiwibiker.co.nz/forums/showthread.php/86554-ESE-s-works-engine-tuner/page881

Frits on mm. valmistanut "FOS" sylinterit (sama kuin se Foekeman atomipommihuuhteluviritys), kuulemma tämä aukkojärjestely mahdollistaa semmoiset aika-alat että 125 kuutioinen tuottaisi suurimman vääntönsä 16 000rpm kierroksilla(tehoa lie tällöin varmaan 70hp), ongelma on kuulemma vain mistä löytää semmonen kiertarin alapään laakeri mikä kestää mukana. Siinä sitä on pro viritystä :D

Malagutisti kirjoitti:Muistaakseni tuon tuplapaollisen huuhtisten ajoitus on 140ast. vetäähän tuo toki 13,2krpm asti.


Voisin arvella että huuhteluiden madallus auttaisi siihenkin pyttyyn vaikka tehoa jo onkin jonkun verran. (jos totisinta totta puhutaan niin ei se siinä videossa näytä mun mielestä niin tehokkaalta kuin mitä voisi odottaa siihen nähden että on tuplapako ym. ) Siinä 55hp Apriliassakin huuhteluajoitus oli 130 astetta (mestari Frits sanookin että 130 on optimi huuhteluajoitus mihin tahansa 2-tahtikoneeseen josta ois tarkoitus saada tehoja).

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 17:42

Palezu kirjoitti:mestari Frits sanookin että 130 on optimi huuhteluajoitus mihin tahansa 2-tahtikoneeseen josta ois tarkoitus saada tehoja


Eikös se kuitenkin ole vähän tapauskohtaista...

Omista Mota-simulaatioista voin todeta sen verran että jos haluaa tehoa 12000-13000rpm alueelle ja sen allekin, pakoajoitus ei saa olla yli 195 astetta. Jo 200 astetta tekee aika törkeän kokoisen tehokuopan juurikin sinne 9000rpm kohdille ja kun siitä tiputtaa pois viisi astetta, ei huipputehokaan kärsi yhtään. (Simulaatioiden kohteena on ollut itsesuunniteltu pytty, jonka toteutus etenee sitten joskus kun on aikaa.)

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 22:18

Palezu kirjoitti:Aika lailla viisastuu kun niiden viestit lukee läpi.
Enemmän saattaa viisastua kun lukasee pari perusteosta huolella läpi. Toki tuolta saa hyvää lisää siihen päälle.

Frits on mm. valmistanut "FOS" sylinterit (sama kuin se Foekeman atomipommihuuhteluviritys), kuulemma tämä aukkojärjestely mahdollistaa semmoiset aika-alat että 125 kuutioinen tuottaisi suurimman vääntönsä 16 000rpm kierroksilla(tehoa lie tällöin varmaan 70hp), ongelma on kuulemma vain mistä löytää semmonen kiertarin alapään laakeri mikä kestää mukana.
Tätä voisi verrata ihan "normaalin" porttauksen tapaukseen. Meinaan jos lisätään iskua ja pienennetään porausta, saadaan seinämäpinta-alaa kasvatettua, joka tarkoittaa suurempia aukkoja ja aika-aloja. Tarpeeksi överiksi kun mennään, niin aika-alat saadaan riittämään mille kierroksille tahansa. Ongelmana on VAIN huuhtelutaphtuma, tolkuton männän keskinopeus ja pari pikku muuta propleemaa.
Sienipilvihuuhteluviritys kärsii tästä iskusuhteen poikkeamisesta ideaaliarvosta vielä rajummin kuin "perinteinen". Oikeuksiinsa se saattasi päästä suurissa moottoreissa, joissa seinämäpinta-alaa on vähän verrattuna tilavuuteen.
Sitä mä vaan meinaan, että olis niitä muitaki keinoja lisätä tehua jos vaan ei olis mekaanisia rajotteita olemassa.
Mutta niin. Miksi sienipilvihuuhtelumoottorin ajoituksista ei voi tehdä lyhyempiä kuin normaalissa moottorissa? Työtahti jatkuisi pidempään, suurempi "tehollinen iskutilavuus" yms. Ehkä siihen on samanlaisia vastauksia kuin kysymykseen; miksi h-ajotus on hyvä 130 asteen tienoilla ja pako alle kahen saan (siis normaali moottorissa).

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

16.12.2013 23:40

Vois kyllä ottaa nuo perusteoksetkin taas tarkastelun alle, on niitä joskus tullut selailtua mutta ei oikeen oo ikinä jaksanut syvemmin perehtyä ku netistä löytää nykyään turhan helposti perusviilausohjeet millä muutkin on saaneet kulkemaan.. :D

Miksi sienipilvihuuhtelumoottorin ajoituksista ei voi tehdä lyhyempiä kuin normaalissa moottorissa?


No mun järjen mukaan siihen just voisi tehdä lyhemmät ajoitukset kun aukkoja on koko pytyn kehän täydeltä. Tietysti jos tavoitteena on suurin mahdollinen teho niin silloinhan ne kannattaa tehdä myös niin korkeiksi kuin on järkevää.

Sienipilvihuuhteluviritys kärsii tästä iskusuhteen poikkeamisesta ideaaliarvosta vielä rajummin kuin "perinteinen". Oikeuksiinsa se saattasi päästä suurissa moottoreissa, joissa seinämäpinta-alaa on vähän verrattuna tilavuuteen.


No mutta eikö siinä ole idea juuri se että sillä saadaan normaalilla neliö iskusuhteella enemmän pinta-alaa aukoille niin ei sitä iskua tarvitsekaan kasvattaa?

Se Foekeman virityshän ei toiminut, meni kuulemma liikaa tuoretta seosta putkeen ja ei saanut kiertämään. En tiiä sitten miten tuo Frits aikoo saada sen toimimimaan. Varmaan se temppu piilee niissä aukkojen koossa ja suuntauksissa.

Tuo 130 asteen optimi huuhteluajoitukselle on varmaan kompromissi putken toiminnan ja sen suhteen että huuhteluille saadaan riittävä aika-ala kunnon tehoille ilman että menetetään liikaa blowdownalaa. Johonkin laiskempaan vehkeeseen varmaan toimii hyvin pienempikin ajoitus mutta ilmeisesti jos tuolta Fritsiltä kysytään niin alle 250hp/l vehkeet ei ole 2-tahtimoottoreita ensinkään. Sama koskee varmaan pakoaukkoakin, sen mukaan optimi pakoajoitus kisavehkeeseen on 190 astetta (oikeasti 180, tällöin kuulemma putken toiminta on optimaalisinta jostain monimutkaisesta syystä jota en nyt muista, mutta tarvitaan extra 10 astetta sitä varten että pakopulssin voidaan katsoa alkaneen kunnolla). Mutta laiskemmassa toimii tietysti pienempikin ajoitus, jos sitä tehoa ei haluta niin paljoa että tarvittaisiin mahdottomasti aika-alaa aukolle.

Siinä 55hp Apriliassa pakoajoitus oli kylläkin 202 astetta, kuulemma siksi että vaikka vääntö heikkeneekin työtahdin lyhenemisen takia, kierrokset nousevat lisääntyneen blowdownalan ansiosta jolloin lopputulemana saatiin enemmän hevosia. Jotenkin kummallista, kaveri sanoo että 190 on optimi ajoitus, mutta käyttää silti 202 ajoitusta koneessa jossa kaiken luulis olevan optimoitu :D Tjaa a, ehkä se 190 on paras putken toiminnan kannalta, ja sitä olisi käytettykin tuossa jos olisivat saaneet jostain kaivettua vielä vähän lisää pinta-alaa pakoaukolle ilman sen korottamista.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

17.12.2013 19:26

Vois kyllä ottaa nuo perusteoksetkin taas tarkastelun alle, on niitä joskus tullut selailtua mutta ei oikeen oo ikinä jaksanut syvemmin perehtyä ku netistä löytää nykyään turhan helposti perusviilausohjeet millä muutkin on saaneet kulkemaan.. :D
Näkisin viisaampana hahmottaa kokonaisuutta kun lukea foorumeilta viilausniksi sieltä ja toinen täältä.
No mun järjen mukaan siihen just voisi tehdä lyhemmät ajoitukset kun aukkoja on koko pytyn kehän täydeltä.
Pari nopeasti nykästyä syytä miksi ei voi:
-Pakopulssi heikkenee entisestään (huomaa, että tossa paine häviää pinta-alaltaan muutenki 1,5 kertasiin rööreihin)
-Pilven muoto huononee
-Kanavien seinämäpinta-ala lisii suhteessa aukkojen kokoon
Muutenkaan en pidä tota välttämättä maailman parhaana keksintönä. Esimerkiksi se edellyttää kahta tai useampaa pakoputkea (taas sitä seinämäpinta-alaa) ta sitten alkykärät pitää yhdistää jossain kohtaa ja mitä aaltotoiminnalle siinä risteyksessä tapahtuu, en tiedä. Huuhteluvirtauksien kineettinen energia muuttunee tehokkaasti lämmöksi, kun ne törmäävät männän päällä. Pakokanavien tulee lähteä sylinteristä melkein vaakasuoraan, mikä aiheuttaa turbulenssia aukon suulle. Putken takaisin puhallus ei taas sitten aiheutakaan yhtä mahtavaa pyörteilyä kuin "normaalissa". Vanhan ja tuoreen seoksen sekoittuminen on suurempaa, joka tiputtaa sylinterin täyttöastetta ja/tai pakokaasun lämpötilaa.
On siinä tsydeemissä toki vahvuutensakin ja näitä edellämainittuja heikkouksia saadaan lievennettyä esim. asettelemalla aukot lomittain, mutta samalla menetetään osa vahvuuksista. Ihan heti en siis usko, että tästä mallista saataisiin parempi kokonaisuus aikaiseksi. Luulisi sen olevan jo olemassa kun on niin paljon yksinkertaisempi kuin "normaali".
No mutta eikö siinä ole idea juuri se että sillä saadaan normaalilla neliö iskusuhteella enemmän pinta-alaa aukoille niin ei sitä iskua tarvitsekaan kasvattaa?
On siinä jotain hyvää, mutta paljon myös huonoa. Iskun kasvattaminen ei muuten ole suinkaan ainoa vaihtoehto. Voihan siitä sylinteristä tehdä vaikka soikean. Sellaisia on ollut ainakin joissain F1 prototyyppi moottoreissa.
Sama koskee varmaan pakoaukkoakin, sen mukaan optimi pakoajoitus kisavehkeeseen on 190 astetta (oikeasti 180, tällöin kuulemma putken toiminta on optimaalisinta jostain monimutkaisesta syystä jota en nyt muista, mutta tarvitaan extra 10 astetta sitä varten että pakopulssin voidaan katsoa alkaneen kunnolla).
Joskus minkäkin pidin tota 180 astetta jotenkin maagisena arvona. Ajattelin, että pakoputken sykli kulkisi sopivasti alkuun sen pimeän puolikkaan aikana. Todellisuudessahan putkessa lämpötila kuitenkin muuttuu koko ajan ja sielä palloilee jos jonkinlaista kerrannaisaaltoa. Saattaahan se olla, että jossain tapauksessa ne sitten kulminoituu 190 asteisen paon eduksi, mutta näkisin merkittävämpänä tekijänä pakopulssin amplitudin ja pakokaasujen lämpötilan kasvamisen. Putkihan toimii sitä tehokkaammin mitä voimakkaampi pakopulssi sinne annetaan. Siksi siinä 55hp koneessa oli niin pitkä ajotus.
Siihen, että pakoaukon avautuessa pakokanavassa olisi sykli oikeassa kohtaa voidaan vaikuttaa esimerkiks diffin sijottelulla.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

17.12.2013 19:46

No halavattu, hyviä pointteja. Oothan se sinäkin kyllä jo melkoinen 2-tahtiprofessori.

Näkisin viisaampana hahmottaa kokonaisuutta kun lukea foorumeilta viilausniksi sieltä ja toinen täältä.


No olen ajatellut että näin se kokonaisuus juurikin hahmottuu, siis kerää tietoa eri paikoista :) Koko ajan tuntuu että oppii uutta, tuntuu että vuosi sitten en tiennyt vielä juuri mitään.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

19.12.2013 23:24

Purkuosat24:stä saapui tänään 113 mallin pytinki varustettuna kohtuullisen hyväkuntoisella Prox mäntäsarjalla.

Kuva

Männänrenkaan katkosvälys vaikutti aika reilulta. Ehkä rengas on kulunut, pytyssä ei ainakaan ollut sormella tuntuvaa kynnystä yläpäässä.

Kuva

Pytystä otin portmapin:

Kuva

Portmap analyzer kertoi seuraavaa:

Kuva

Huuhtiksilla olikin ajoitusta 130 astetta mikä on enemmän kuin odotin, mutta 130:han oli juuri se optimi, luotetaan mr. Overmarsiin :D

Pytylle en tehnyt muuta kuin tasoitin pakoaukon yläreunan jossa oli erittäin epätasainen valujälki(tai sitten joku sörkkinyt viilalla, mutta kyllästynyt hommaan heti alkuunsa), tein viisteet ja hipasin kiillottumat hiekkapaperilla. Laitoin kasaan vanhalla paikallaan olleella männällä, jos ois vähemmän kuluneet renkaat.

Pytyn asennus oli normaali parin tunnin tappelu joka sujui ihmeen vähillä kirosanoilla. Syylärinkin sain paikattua! Kävi myös tuuri, löytyi metalliputkea joka sopi täydellisesti tuohon 113 pytyn pienempään pakokanavaan niin sai putkenkin kerrankin tiiviisti kiinni(kai).

Huono kuva motorista, nyt se on aito kokoharmaa Minarelli AM 6:

Kuva

Ei tuo putki muuten enää hassummalta tuossa näytä. Vielä kun jaksaisi saumat hioa niin tuotahan voisi jo parkkipaikoilla esitellä 8)

Sitten se toiminta: odotukset oli kolmannen kerran huipussaan. Ensinnäkin se lähti nyt paremmin käyntiin ja kävi paremmin tyhjäkäyntiä(varmaan matalemman paon ansiota). Vähän kaasua..höhöö! Siinä missä vanhalla pytyllä huomasi kuinka se vapaallakin jäi hieman junnaamaan siihen tehokuoppaan, nyt se vastaa keskikierroksiltakin hyvin kaasuun, ja ottaa kierroksia aivan yhtä paljon kuin sillä hirmuaukkopytylläkin. Kävin sitten testaamassa ja totesin että pitoja ei ole ei minkään vertaa joten testit jäi vähäiseksi, mutta kyllä sen silti huomasi että ero on kuin yöllä ja päivällä. Edelliseen verrattuna tehokuoppaa ei tuntunut enää juurikaan olevan, tehoalue tuntui mukavan jouhealta ja yläkierroksilla naukui hienosti. Vaikutti että tehoalueen alapuolella pystyy ajamaan ihan kivasti. Jes!

Pitäs vaan saada taakse jotku piikit, ei tuosta ajelusta tullut enää yhtään mitään kun tänään pyrytti kunnon lumikerroksen teille ja oishan tuota mukava päästä testaamaan vetoja oikeastikin eikä vain sudittaa kierrokset tapissa ympäriinsä.

10 astetta vähemmän huuhteluajoitusta muutti siis koneen luonnetta täysin. Oisko syynä sitten se teoria että pienemmällä huuhtisajoituksella putki ei pysty sotkemaan huuhtelua tehoalueen alapuolella niin pahasti? Vaiko se että, silloin kun sen paskapytyn pakoajoitus oli 185 astetta, se ei toiminut sen takia koska blowdownala oli niin onneton, ja sitten kun blowdownalaa löytyi viilatulla aukolla, niin keskialueen vääntö katosi liian korkean paon takia? Tosin eipä tuossakaan ole tuota blowdownajoitusta kuin 25 astetta nyt. Taidan olla tuon ensimmäisen teorian kannalla. Onhan tuossa kyllä varmasti muitakin muuttujia, joiden pohtimisesta taitaa tulla vain pää kipeäksi.

Joka tapauksessa näin ollen en voi kyllä suositella tuota kiinan tarvikepyttyä kenellekkään. Tuntomerkkejä ovat siis 7 korkeaa huuhteluaukkoa(huuhtelulähdöissä 2 välijakajaa), musta väri, 28mm pakokanava.

Ei pentele, pakko saada jostain pitoja tuohon :D Nyt olen varma että tuo vetää kuin pillastunut hevonen.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

20.12.2013 11:34

Ruuvirenkaita vaan tekemään. Wronic aka ohutlevyruuvi toimii hyvin, laitat niitä vaan riittävästi (siis sisäpuolelta alkureikää pitkin ruuvaat kumin läpi) sopivan mittasina ja laitat sisäkumin turvaksi jotain mahdollisimman lujaa tilkettä ettei joudu kumin paikkaushommiin jokaisen rajumman kiihdytyksen jälkeen.

Kuva
Rehellisesti sanottuna yllätyin pidosta, ruuveja meni pevetin renkaisiin sen verran vähän etten saanut edes tuota kilon laatikkoa tyhjäksi, joka muuten maksoi 6e. Muista ettet laita niitä ruuveja kumin reunoille! Tarkkaan jos katsot niin multakin on uloin rivi rälläköity kumin tasalle, kun ei tuo vehje pysynyt alkuunkaan tiellä tai lapasessa.