Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palen projektit: se oli pojat siinä :D

30.5.2012 20:07

Tuota noin, ei ehkä enää liity projekteihin tämä asia.

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

1.6.2012 16:25

Mopoa ei saa virittää niin viritetään sitten mönkijää. Mönkijän omistaja on loukannut jalkansa joten mulla on hyvä tilaisuus päristellä sillä joten raahasin sen talliin ja otin taas pytyn auki. Ihmetyksekseni pytty ja mäntä olivat priimakunnossa vaikka oli hetken aikaa ajettu ilman öljyä, hienoa.

Kun viimeksi kasasin tuon niin pistin pytyn alle 1,5mm alumiinista tehdyn korotuslevyn koska mäntä otti rankasti laskettuun kanteen kiinni, samalla sai aukkoja aukeamaan enemmän mutta silloin ei tullut mieleen että pytyn nosto laskee imuajoitusta ja nyt se pälkähti päähän, joten lyhensin männän imuhelmaa vajaa 2mm että saisi imuajoitusta lisää ja vaikutusta oli, nyt vetää yläkierroksilla paljo iloisemmin ja tuli uudet huiput, 46kmh gps:sään, edellinen 42 :D

Siinä on pieni käyttö video jos jotaki kiinnostaa: http://youtu.be/BAhcnXMc6KI

Vehje on aika sairas ajaa korotetun perän takia, ja ajoasento on sellainen että kaikki paino tulee etupyörille joten kääntäessä saa varoa ja nojata kunnolla sisäkurviin. Lisäksi jarrut ovat täysin onnettomat koska jarruvaijeria piti jatkaa lattaraudan pätkällä, pitäis ostaa uusi pidempi vaijeri että saisi toimimaan kunnolla. Vaarallinen se on mutta jännittävä ajaa kun vähän totuttelee :D 46 vauhti ei tuntuisi mopossa miltään mutta tuossa se tuntuu hurjalta. Lisäksi ES-änkän mahtava ilmoille lähettämä pörinä lisää tunnetta.

jt-87:n tekemän excelin ja korvakuulo-kierroslukumittarin avulla arvioin että tuon vehkeen kokonaisvälitys nykyisillä 15-32 väleillä vastaa pevukan kakkosvaihdetta. 46km/h vauhdissa kierroksia olisi tällöin vähän yli 10 000 ja siltä se kuulostikin, mutta pitää hyödyntää taas elektroniikkataitoja ja tehdä kierroslukumittari. Tuo olisi tarkoitus saada kulkemaan 55-60kmh, mutta toisaalta tuo 45 vauhti metsässä on jo aika tarpeeksi ajo-ominaisuuksiin nähden(oikeastaan tuossa vauhdissa saa taistella pysyäkseen penkillä metsässä ajettaessa) ja väännönkin pitäisi olla jonkinlainen metsässä niin taidan pitää välit ennallaan ja keskittyä väännön parantamiseen ja ehkä yläpäähän kierroksia joku tonni lisää että saa vauhtia siihen 50 pintaan.

Puristussuhdetta kestäisi vielä nostaa mutta se on vähän hankalaa, järkevintä olisi ottaa pytyn yläpäästä pari milliä pois, laskea kantta vielä vähän ja dremelöidä vähän squishia ettei ota kanteen, mutta ei ole sorvia millä ottaisi pytyn yläpäästä kamaa pois. Ehdotuksia DIY menetelmästä otetaan vastaan :D Kannenlasku onnistu muuten hyvin ensin rälläkällä hiomalla(tässä vaiheessa näytti että meni ihan perseelleen) mutta sitten suoran levyn päälle(ei ollu ees lasilevy vaan joku lamelli) 150 vesihiomapaperi ja hinkkaa niin perkeleesti, sitten 400 paperilla viimeistely ja ilmeisesti hyvä tuli, koska tiivistemassan kanssa laitettuna ei ollut vuotanut yhtään.

Vielä pitää pakoaukkoa vähän viilata lisää(tällä hetkellä n. 65% ja asteita n. 155) ja tehdä uus alakauttanen tehokkaampi tehari josta tehdään tällä kertaa sen verran paksu että ottaa piikin :seko: no samalla väännöt tippuu mutta sittehän sen näkee..

Hurjiin suunnitelmiin tämän kanssa kuului myös että vääntöongelma ratkaistaan sillä että tehdään kaksi putkea, vääntöputki jossa samallainen rakenne kuin skootterini vakioputkessa jossa on tolkuton alavääntö ja sitten kierrosputki jolla pääsee lujaa, ja alkukäyrään haarakappale, jossa servomoottoriohjattu venttiili :D saa nähä jaksaako sitäkään tehdä. Järjetöntä tähän vehkeeseen ajan käyttäminen on muutenki mutta jotain on tehtävä ettei tylsyys iske :D
Viimeksi muokannut Palezu päivämäärä 1.6.2012 17:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

1.6.2012 16:39

Siinä on hieno vehe, pitäisi itselläkin olla tuollainen mitä rakennella kun tylsyys iskee.

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

1.6.2012 22:13

hei pistäppäs tähän tuplaänkät, vois olla hieno :)

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

2.6.2012 12:24

laske sitä pyttyä iha perinteisellä tavalla,haet jostain esim ikkuna ruudun(tai joku muu varmasti tasanen alusta) laitat siihen teipillä kiinni hiomapaperia ja hankaat pyttyä sen päällä

peeveitten kansia on paljo laskettu tuolla tavalla:D

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

2.6.2012 13:36

Mut kun pytty on rautaa niin sitähän saa hinkata maailman tappiin asti että saa sen 2mm pois :D Kantta kyllä laskettiin tuolla tavalla ja hyvin onnistu. Tuplaänkät ihan hyvä idea, vois laittaa jos tehdään kaksi putkea :D

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

2.6.2012 15:24

Kyllä peeveenkin kansi on ihan valurautaa :D 2milliä on paljon mutta hinkkaa hinkkaa :D

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

2.6.2012 15:37

Nauhahiomakone on kätevä kannen laskuun ;)

Kuva

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

7.6.2012 19:17

Mmakkee kirjoitti:Kyllä peeveenkin kansi on ihan valurautaa :D 2milliä on paljon mutta hinkkaa hinkkaa :D

Alumiinia se on ja aika paljon helpomaa hiottavaaa kuin valurauta, jota tämä kyseinen pytty on. Itte tein seuraavasti:
n.4mm poranterään rajoitin, joka estää yli 2mm syvien reikien poraamisen.
Terällä merkkireikä ympäri ylätiivistepintaa niin monta kuin jaksaa tehdä(kannattaa tarkkailla reikien syvyyttä, patenttirajoitin ei yleensä toimi :lol: )
Rälläkällä hiomalaikan voimin merkkireiät pientä täppää vaille pois.
Hiomapaperilla loput, aloittaa vaikka 80 karkeudella(tai 100)

Menee pitkään tälläkin tavalla, mutta todistetusti onnistuu.

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

8.6.2012 15:13

No minäkin vähän mietin että ei kai se pevun kansi sentään rautaa ole :D no mutta kiitos ohjeesta, tuota voisi yrittää. Multa löytyy pylväsporakone jossa on säädettävä syvyysrajoitin niin sillä pitäisi onnistua.

Ja kihveliin sain kilvet takaisin ja sen kunniaksi jälleen vähän es <3

Kuva

Oli aika rento katsastaja, katsoi vaan runkonumeron, valot, putken ja takarenkaan ja kysyi virityksenestotarrasta ja sanoin että se on katteen sisällä niin ei se sitten sanonut mitään. Kävi testaamassa ja totesi että ei se kovin riemukkaasti kulje. Ei tosiaan, en muistanukkaan että vakiona se on noin luumu :D Just ja just menee 45, kiihdytyksessä ehtis keittää kahvit ja hyytyy ylämäkeen :D Ja katsastushan makso yhteensä 69e, vittu mitä ryöstöä, mutta meni sentään läpi.

Vakioksi kuristamiseen vaadittiin muuten ilmanputsariin kuri jossa 10mm reikä(tommosellakin mehupillireijällä jakso vieläkin mennä 60 mittariin, prikan kanssa :lol: ), prikka ja putkeen kuri jossa 12mm reikä ja vasta sen jälkeen meno hyytyi siihen 45.

Onhan se aika jännä ajaa vakioputkella kun ottaa tuon kurin pois, ei pidä minkäänlaista ääntä tehariin verrattuna ja alavääntö on mahtavaa heti liikkeellelähdössä. Ja ajossa kierroksia varmaan 2000 vähemmän ku teharilla :D ja prikan kanssa menee sen 55 että taidan jonkun aikaa ajella tuolla kunnes poliisit vähenee ja kesätöistä saatu rahat joilla ehkä ostetaan mig hitsi, jonka avulla siistitään teharia ja tehdään siihen semmoinen änkkä etteivät poliisit viitsi lähteä edes testaamaan. Ja jos sitä sitten tekisi nuo katteetkin loppuun.

Tuokaahan ensviikolla mopoja korjattavaksi Oulun Master motorille, sinne pääsin siis kesätöihin :D

Re: Palen projektit: joo mönkijän viritystä

8.6.2012 16:40

Palezu kirjoitti:virityksenestotarrasta



mikä on virityksen esto tarra?

Re: Palen projektit: kilvet saatu takas

8.6.2012 17:57

Siinä luki desibeli rajat, ja vissiin jotain muuta. On joka mopossa, tai ainakin pitäsi olla.

Re: Palen projektit: kilvet saatu takas

8.6.2012 23:09

Jos en väärin muista niin virityksen estotarrassa on esim: välit, kassu, pytyn valmikste numero, putken joku numero jne... Eikös tyyppikilvessä oo desibelit?

Re: Palen projektit: kilvet saatu takas

28.6.2012 3:57

En nyt ihan perillä ollut, mutta mikäs putki sulla oli kiinni ennenkuin pollarit vei kilvet? Vakio vai joku tehokäyrä? Olis meinaan siittäkin voinu sakottaa... Jokatapauksessa asiaan, minkäs merkkinen toi mönäri on? En ainakaan huomannu mitään kun topikin luin läpi... Saattas olla kaverilla tommonen mönkiä myytäväks osiin jos sitä sun kaveria kiinnostais.

Ja ootkos sä muuten just se palezu joka pyörii soft... foorumeilla, ei kehtaa sanoo loppuun asti :D

Re: Palen projektit: kilvet saatu takas

28.6.2012 9:01

Sen varran mäki tiedän nykyää, että tässä oli Palezun itte tekemä tehari, ja mönkijä on Suzuki Noppeli. Ja sano sille kaverilles ettei vanhoja harvinaisuuksia saa myydä osina.