Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palen projektit: ostakaa kirottu kaasari

9.5.2012 19:09

Takavari ei tosiaan aukea enää tarpeeksi vakiota leveämmällä hihnalla. Liuku-uraa kasvattamalla saa 1-2mm lisää aukeavuutta, sitten tulee o-rengas vastaan. Kannattaa tarkistaa makaako hihna etuvarin liukuholkin päällä tyhjäkäynnillä. Monesti hihna jää etuvariin puristuksiin ja se vie (hiukan) kiihtyvyyttä paikaltaan lähdössä. Kannattaa myös katsoa nouseeko hihna aivan ylös etuvarissa.

Eniten näissä tuntuis rajoittavan sylinteri. Kyllähän siitäkin tehoa saa irti, mutta jo lähtökohta on turhan heikko. Se kannattaa vaihtaa johonkin tarvikkeeseen tai vaikkapa Yamaha Neo'sin sylinteriin. Kyllä pirisarjallakin 80km/h menee rikki, pitää vaan tietää mitä tekee.

Re: Palen projektit: ostakaa kirottu kaasari

9.5.2012 21:30

Eihän tolla teharilla sitte tee mitään jos pelkällä piristyssarjalla menee 80kmh rikki, taikka siinä tapauksessa teharilla pitäis mennä jo sataa :D Tarvikepytty mulla tuossa onkin, on siinäkin vähän viilattavaa mutta ei kovin paljoa ainakin jos haluaa pitää bensankulutuksen ja koneen käyttöiän vielä aisoissa.

Re: Palen projektit: ostakaa kirottu kaasari

9.5.2012 21:57

miten piristys sarjalla niin kovaa muka pääsee :o minulla on gianelli extra, viilattu tarvikepytty, carenzi variaattori, s6 laippa, s6 mk2 kytkin, piaggion hihna yms ja tasasella 78 @ tomtomiin. Miten paljon tuolla takavarin "viilaamisella" saadaan vaikutusta aikaan ja miten se sitten tarkalleen toteutetaan. Vastaatko vaikka yv niin ei tule enempää ot

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 0:54

Noniin jotain hassua on taas tapahtunut. Kytkinjouset tuli tuossa viimeviikolla ja laitoin sarjan jäykimmät vihreät jouset kiinni jotka ottaa kiinni vissiin jotain 6000rpm ja tuntus että sais vielä vähän ylempää ottaa kiinni mutta kyllä se vähän paremmin lähtee nyt... säätämistä kyllä on vielä.

Nyt kun tuli tuossa ajeltua enemmän matka-ajoa niin bensankulutus tippu taas mukavasti, 3,6l/100km, aika hyvin sanoisin :D Varmaan menis 3 litran paikkeille kulutus jos ajaisi koko ajan tasaisella vauhdilla mutta tuo pelkän koulumatkan ja k-marketin välin edestakaisin sahaaminen syö sitä ihan turhaan.

Ja tänään sitten uskaltauduin purkamaan keewayn ja kävin pytyn kimppuun. Samalla tuli katottua miltä TNT pytty ja mäntä näyttävät 1300km jälkeen:

mäntä oli muuten aika hyvä mutta pakopuolella oli jonku verran ohipuhallusta ja jostain kohtaa oli vähän jo pyttyäkin hinkannut kun oli pienet jäljet, liekkö silloin talvella kun kävi kerran laihalla ja äänestä päätellen meinas leipoa tallin eteen ku kierrätin :D
Kuva

ja oli siinä vissiin joku valmistusvirhekin, tommonen ihme kolo tuossa keskellä. Kaiken kaikkiaan ei se vielä pahassa kunnossa ole mutta 2500km ajettu narakun mäntä näytti vielä paljon elinvoimaisemmalta..liekkö käyttäjä/asentajavika tai TNT laatu :D
Kuva

kannessa oli mukavasti karstaa, samoin männänlaessa, viimeksi kun avasin niin ei ollut yhtään(silloin oli siis se narakusetti kiinni). Johtuu varmaan siitä että talvella ajoin sillä öljybensalla ja jossain välissä tuo öljystely oli vähän epämääräistä muutenkin tämän kanssa.
Kuva

pytyn huuhtelut näytti vakiona tuolta
Kuva

ja tuossa on se paljon puhuttu pakoaukon kuri
Kuva

sen kairasin pyöreäksi, pitäs putken toiminta tehostua kun ei oo tuommosta porrasta siinä haittaamassa
Kuva

ja huuhteluita siistin ja tulipa tuota mäntääkin viilattua
Kuva

Yllättäen pytty ei juuri muuta suurempaa vaatinut, mäntä ei jäänyt peittämään aukkoja alakuolokohdassa mitä epäilin, ja squish oli jo melko tiukka kannentiivisteen poisotolla, joku 0,55-0,6mm:
Kuva

Kuulemma Sellyn 74cc peeveessä on 0,5mm välys joten näin ollen uskaltauduin pistämään tuon ilman kannentiivistettä tiivistemassalla nippuun ja se jopa lähti käyntiin. Muuta en kerennyt havainnoimaan kuin että kävi aika nätisti tyhjää ja lähti äkäsesti liikkeelle kun vähän kierrätti mutta eipä tuo paljoa kerro, huomenna testataan :D

Vaan eipä tuo viilailu ilman takaiskuja sujunut, varovaisuutta vaativaa hommaa ei voi muuta sanoa.. noh mitään kovin pahaa ei kuitenkaan tapahtunut. Kaikki tuli viimeisteltyä ja putsattua huolella niin toivotaan että kestää mutta pikkasen epäilyttää :D jos tolla yhdet huiput saisi taas vedettyä. Toivon mukaan yli 80kmh. Ja pitää voittaa kuriton beta kiihdytyksessä. Jos ei voita niin sitte en tiiä mitä tolle vielä tekis :D pytyssä ei juuri enää siistittävää ole, variaattorinkin pitäis olla tikissä paitsi pidempää hihnaa vois koittaa ja ne säädöt mutta sitten on vielä se hämäräperäinen tieto jonka luin että tuossa olisi vakiona sytytys turhan myöhäisellä, joten varmaan jossain vaiheessa sitten magneettoa auki :D

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 7:09

No juu, ohan tuossa mönkeyn suzukin skootterissa välys jopa 0.35mm :D Varo ettei paskaa mene koneeseen, esim. Prikat, mutterit ja muut paskat. :D

Paljos kiiweissä on perävälit? Zonerissa on 10:1 tai 1:10 miten se nyt ottaa. No nyt alkaa nuo viritykset olla niin pahoja, että kohta on pakko kasata toinen kone kasaan ja liittyä kisaan. :D Vaan pidemmät välit pitää ostaa.. :(

Näyttää tuo narakun ja tntn kamat aikamoista paskaa kun noin pahat ohipuhallukset jo nyt.
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 15.5.2012 12:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 7:50

Kohta tulee itellekki himo yrittää rikkoo joku 90-100km/h raja tehari-Stalkkerilla. :seko: Ja tietenki vakiopytyllä, ja +20tkm ajetulla vakiomännällä. :D

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 11:45

Näyttää ihan hyvältä. Kyllä tuo kestää, kunhan laittaa kannentiivisteen. Mulla ei ole ikinä pettänyt mäntä tai sylinteri omien modauksien takia. Tuolla nykyisellä Styleproon tekeleellä on ajeltu jo pari tonnia ja satasen ottaa melko nopeasti. Siihen se vaan aina jää. Painoa kuitenkin varusteet päällä noin 95kg + skootteri 85kg ja pituutta 189cm. Voipi tossa olla se tän hetken pahin rajoittaja :lol:
Nyt on onneksi kunnon kaasari powerjetillä, niin uskaltaa jo vähän ajella eli Stage6 R/T PWK 21mm. Näissä ilmajäähyissä tahtoo mennä seos laihalle, kun tietty lämpötila ylittyy.

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 16:56

Ai meinaatko että ilman kannentiivistettä ois liian isot puristukset ja lämpenee liikaa ja leipoo vai että mäntä ottaa kanteen isoilla kierroksilla? Nyt sitä on testailtu ja ihan hyvin kulki, ei ainakaan nakutusta kuulunut tai leiponut :D harmi kyllä se ei tehostunut niin paljon kuin kuvittelin mutta oli se selvästi parempi. Alakierroksille tuli selvästi vääntöä lisää ja kiihtyy paljo paremmin mutta tuo vari kusee vieläkin, nyt se tekee silleen että kylmänä ottaa liikaa kierroksia, parin mutkan jälkeen juuri sopiva ja vähän ajan päästä taas on kuin olis liian painavat rullat. Suutin kyllä mahtaa olla liian pieni kun kulkee ryyppy päällä paremmin, tosin röpeltää.

Ei tosta kyllä kovin hurjaa teholisää saanut mutta tulipa tehtyä ja tuosta on hyvä lähteä taas parantamaan. Ne huiput pitää kyllä tietysti kokeilla, ei vaan meinaa uskaltaa vinguttaa kun kuumottelee se ite viilattu 10e mäntä :D vielähän tuohon vois värkätä: tehokkaampi putki, säätää sitä sytytysennakkoa, pystyisin tekemään itse myös "kisa" sähköt tuon mikrokontrollerin avulla joka ois varmaan aika mielenkiintoinen homma ja tietysti se kuuluisa piperi, ei vaan oikeen miellyttäis ne imuäänet mutta onhan tuo jo kohtuu äänekäs muutenkin.

Paljos kiiweissä on perävälit? Zonerissa on 10:1 tai 1:10 miten se nyt ottaa. No nyt alkaa nuo viritykset olla niin pahoja, että kohta on pakko kasata toinen kone kasaan ja liittyä kisaan. Vaan pidemmät välit pitää ostaa..

Näyttää tuo narakun ja tntn kamat aikamoista paskaa kun noin pahat ohipuhallukset jo nyt.


Joskus mittasin niin muistaakseni oli vähän yli tai alle 13:1. Alan ymmärtää nuo sun puheet välien loppumisesta, tuossa zonerissahan on sairaan lyhyet :D Joo tnt nyt on näköjään tommonen, mutta tuohon hintaan olen aika lailla tyytyväinen kun koko pyttysarja maksoi hurjat 34e :D mutta se Narakun pyttysarja oli mun mielestä ihan hyvä, se mäntä oli 2500km ajettu kunnes lukkosokka kusi hommat mutta muuten se mäntä oli perfecto. Naraku mäntä maksaisi 20e ja ostaisin muuten sen jos tuohon mäntä pitää ostaa(varmaan aika pian :D ) mutta kun on jäänyt kammo niistä narakun lukkosokista..

e: eikuhä, tuossa zonerissahan pitäis olla sitten pidemmät välit kuin tässä vai miten mittasit tuon 10:1? Itse mittasin siten että montako kertaa kytkinkelloa pitää pyörittää että takarengas pyörähtää kerran.

Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 18:28

Alkaa vuotamaan melko nopeesti, kyllä muuten pitäis pelittää. Kannattaa pitää puristuksia korkeella, hyötysuhde paljon parempi.

Näissä on tosiaan perän välitys 13,52:1 (ensiö 13/52 [4.00], toisio 13/44 [3.38]).
Malossin ensiö 1:10,14 (14/42 [3.00]),
Stage6 ensiö 1:11,27 (15/50 [3.33]) ja
Stage6 toisio 1:11,20 (15/42 [2.80]).
Malossin välit on myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa. Pistin tietopankkiin nyt samalla.
Viimeksi muokannut jonik1 päivämäärä 15.5.2012 19:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Re: Palen projektit: pyttyä viilattu

15.5.2012 19:00

Palezu kirjoitti:
e: eikuhä, tuossa zonerissahan pitäis olla sitten pidemmät välit kuin tässä vai miten mittasit tuon 10:1? Itse mittasin siten että montako kertaa kytkinkelloa pitää pyörittää että takarengas pyörähtää kerran.


Juu, laskiskelin ne samalla tavalla. Ajovideota laitan tuosta miten tuo takavari loppuu. No vielä tänään laskeskelen uudestaan.

E: No väärinhän se meni.. Perävälit on 15:1.. No näissä on suurin ero se, että vakioetuvari on aika stanan pieni vrt minarellin variin. Pitänee modata jonku muu vari tähän kiinni.. :(

E2: Ei tähän isompi vari mahdu.. :(

Re: Palen projektit: kohta pörisee mönkijä

18.5.2012 23:12

Noniin kauan odotettu hetki, kohta pörisee mönkijä! :
Kuva
kyllä nyt kelpaa STEP TWO männän hyppiä timmissä pytyssä. Sparewheelissä siis poraus ja hoonaus ja makso 25e ja meni 2 viikkoa, suosittelen. Ja samalla myös 41,5 kokoinen mäntä(renkaiden katkoskohdat pakopuolella (Y) onneksi ei tässä tapauksessa haittaa kun pakoaukko niin kapea), uus neulalaakeri, tulppa ja magneeton mutteri (edellisestä on hävinny kierteet kokonaan :D ).

Kuva
kantta olin taas laskenut rajusti rälläkällä ja se hioskeltiin loppuun tänään ja taisi siitä tasainen tulla, mutta kuten arvelinkin, mäntä ottaa nyt kanteen :D siihen pitäis dremelöidä pieni squishi mutta dremeli leipo kiinni, pitää jostain semmonenkin nyt kehitellä :D

Palotilan tilavuudeksi mittasin noin 5ml mikä tarkoittaisi n. 11:1 korjaamatonta puristussuhdetta mutta luultavasti se on vielä vähän tuosta pienempi koska mäntä ei nouse ihan pytyn ylätasolle asti. Tai voi se kyllä olla vielä isompikin koska tuo männän kupu pienentää sitä tilavuutta jonkin verran, pitäis mitata tilavuus männän kanssa..

siinä sitten vielä pytystä ja männästä kaikki terävät reunat pyöristelin ja putsailin ettei leivo sen takia kiinni ja laittelin uuden magneeton mutterin paikalleen, oli muuten ihme että vielä meni, vanha mutteri oli täysin entinen ja kampiakselinkin kierteet herättivät epäuskoa mutta wd40:sen ja edestakaisin pyörittelyn avulla sain kierteet vielä kuntoon ja kesti se vielä pulttipyssyllä täryyttää kunnolla kiinni. Jos tuo magneetto pitää vielä irrottaa niin sille ei kyllä muuta enää kärsi näyttää kuin ulosvetäjää joka olisi pitänyt ostaa heti ensimmäisenä :D

Kuva
ja siihen se romukasa jäi tälle iltaa, jos sitä huomenna saisi lainattua dremeliä niin pääsisi tuotakin käynnistelemään :)

Re: Palen projektit: kohta pörisee mönkijä

22.5.2012 13:24

Kauankohan tuo mäntä kestää, nuo on aika laaduttomia :D

Re: Palen projektit: kohta pörisee mönkijä

22.5.2012 16:41

Mulla kesti peeveessä stepparin mäntä reilu 5000km täysin ongelmitta kauheeta rääkkäystä ennen kuin myin pytyn+männän pois. Viisteet männänhelmoihin ja öljyksi jotain muuta kun kaupan halvinta, niin pelaa ihan jees siinä missä muutkin..

Re: Palen projektit: se oli pojat siinä :D

28.5.2012 22:58

Poliisit pysäytti ja ei paljo selittelyt auttanu vaan poliisit rävelsivät rajottimen johdot irti ja onneksi poliisi oli jäätävä tankkeri varusteet päällä niin saivat 65 ja ei tullu kuin 54e sakkoa ja kilvet ottivat. Ja joltsulle sama homma :D

Rehellisyys ei auttanu ku sattu harvinaisen mulkut poliisit. Eivät kunnioittaneet mopoa millään tavalla eikä varsinkaan itetehtyä mittaria vaan penkoivat ja rävelsivät kaikki johdot ja vieläpä repivät mittarin irti tangosta, avasivat ja purkivat sen ja ottivat kuvia piirilevystä?!?! Ja vielä senki jälkeen kun olivat jo saaneet tutkaan tuon 65 niin jatkoivat mopon penkomista varmaan vielä puoli tuntia ihan niinku sieltä olisi vielä löytynyt joku turbonappi, lisäksi epäilivät vielä viimeiseen asti kaukosäädintä eikä auttanu mitään vaikka sanoin kaiken totuuden asiasta. Ja lopussakin vielä pari luuli että tuo mun laite ohittaa jonku alkuperäsen rajottimen, eli eivät käytännössä tajunneet juuri mitään koko asiasta, heillä vain pyöri päässä: viritetty mopo = sakkoa.

En tiiä miten sen kunnolla kirjottaisin mutta poliisien toiminnasta jäänyt tunne on että ei vittu mitä paskaa.

No kiistin sitte osittain syytteen, että rajoitinta ei ole rakennettu poiskytkettäväksi vaikka poliisit muuta halusivat uskoa ja pitäis kai joku ilmoitus käydä viikon sisällä tekemässä mutta en tiedä jaksaako. Voisi kyllä samalla valittaa poliisien toiminnasta. Ei kai tuo nyt ihan oikein ole että rupeavat penkomaan johtoja ja vieläpä irrottavat mittarin ja katsovat sen sisään. Vaikka se nyt itetehty härveli olikin ja liian helposti irrotettavissa ja purettavissa niin ei kai ne saa sitä ruveta tutkimaan. Mahto niillä olla jännää. Sillä oletuksella mää olinkin että vaikka sen siitä johdosta saa ohitettua niin periaatteessa se ei ole nappiin verrattava ohituskeino koska se liitin on siinä vaan purkamista varten mutta ei sitten poliiseille kelvannut. Ei ne poliisit voinu käsittää että olen vain halunnut virittää sen siten että kiihtyy hyvin mutta ei kulje liian lujaa ja en aja sillä se rajoitin ohitettuna paitsi kun huippuja testaa.

Varmaan suurimman virheen tein ite kun kerroin heti kaiken koska oletin että siinä ei ole mitään väärää kun en kerran sillä aja se rajoitin ohitettuna eikä sitä ole ohitettavaksi rakennettukkaan. Ja isäkin oli ihan samaa mieltä tuosta, niin onneksi ei sitten vetänyt herneitäkään nenään tuosta :D

Keeway muuten meni edellisenä päivänä, samalla tienpätkällä, 78 :D vaan siihenpä taisi virittely jäädä.

Ja mönkijä saatiin käyntiin, mutta 25 vuotta vanhat ja käytetyt tulpankierteet eivät kestäneet uuden tulpan kiristystä vaan korkkas :D no meni se 42 gps:ään vuotavalla tulpalla ja kiersi loppuun. Ja ei ollu muuten hyvä idea se perän nostaminen, siinä on nyt ihan itsemurha ajettavuus. Kaatuu joka mutkassa ja nykii itsestään yhtäkkiä sivulle. Ja sitten vielä, olin luokkaretkellä tukholmassa ja mönkijän omistaja ajeli sillä sillä välin, ilman öljyjä tankissa. Kyllä se vielä toimii mutta en ole päässyt tutkimaan onko sille käynyt mitään.

Se oli sitte siinä :D

Re: Palen projektit: se oli pojat siinä :D

28.5.2012 23:16

No oli kyllä mukavia poliiseja.... :roll: Onhan se valitettavasti niin, että jälkiasennus rajottimet ei laillisia oo, oli nappia tai ei mutta silti...

Mönkijään sitte vaa kantee uudet kierteet, öljyä tankkii, kunnon sisäänajo, ja baanalle. Kiiwi rekisteriin, sitte teet uude rajottimen, ja kaiverrat vaikka lohkon sisään, ettei saa pois. :D