Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palen projektit: mönkijä koki muodonmuutoksen

26.2.2012 12:28

osta multa peeveen mylly täysin toimiva ja halvalla lähtee

Re: Palen projektit: mönkijä koki muodonmuutoksen

9.3.2012 16:28

Eipä oo paljoo tapahtunu, mutta mankin kanssa kävi onnenpotku kun yksityiseltä saatiin iskemätön kytkin hintaan 25e ja asensin sen ja kyllä kulkee hyvin. Se on kyllä loistavasti suunniteltu se puolarin kytkin kun vaihdepolkimesta pystyy käyttämään sitä. Modasin kiinalaiseen minikameraan lisäakun ja yritin kuvata ajopätkää mankilla mutta siinä on aika kova tuulen kohina ja kamera osoitti vähän liikaa alaspäin niin en tiedä viitsinkö laittaa sitä mutta ehkä käyn uudestaan kuvaamassa.

Sitten eilen kävin ostamassa kuumakesto mustaa maalia vakioputken ehostukseen ja katselin myös biltemasta peltiä teharin loppuun tekemistä varten mutta en sitten ostanut kun pihiys iski ja ei se kyllä edullistakaan ollut kun puolen neliön pala 14e. Pitää käydä jostain metallipajalta kyselemässä peltiä. Oisin kyllä muuten pölliny koulusta mutta kun millin pelti loppu :(

Pärisevän aineen voimalla hioskelin vakioputkea vähän paremmaksi ja melkeen puhki ruosteessa se olikin joistain kohdista
Kuva

Maali kuivumassa, ketuttaa kun menin joskus hakkaamaan lommoille tuon putken kun yritin kiilata sitä irronnutta kuria kiinni..
Kuva

ja dremelöin loputkin pillikurin rippeet pois ja kyllä tuo reikä varmaan kolmasosan suureni eli luulisi tehostuneen hieman. Kihveleiden virittelijöille tiedoksi se pilli oli kolmella hitsitäplällä kiinni ja lähti parhaiten poraamalla täplät pois :nörtti:
Kuva

Re: Palen projektit: putken maalasin kiiweistä

9.3.2012 23:21

Ostitko kuinka monta astetta kestävää maalia? Ei nuo lommot tuossa paljoa häiritse menoa :D

Re: Palen projektit: putken maalasin kiiweistä

9.3.2012 23:47

Bilteeman 650 astetta kestävää maalia, hyvää maalia oli :D Tommonen siitä tuli, vähän huono kuva mutta on se paljon paremman näkönen:
Kuva

Re: Palen projektit: putken maalasin kiiweistä

10.3.2012 0:47

Kiillota toi änkkä niin ois viel nätimpi! :P

Re: Palen projektit: putken maalasin kiiweistä

21.3.2012 0:22

Joo voishan sen kiilloddaa, jos jaksaa :D nojaa, pärinäpöntölle tapahtu jotain vaikka hirveän näkönen se on vieläkin:
Kuva
hitsasin loput reijät tukkoon ja rälläköin mitä rälläköitävissä oli. Tai siis, siinähän ei mitään muuta nyt olekaan kuin rälläköitävää, mutta kun niitä reikiä ilmaantuu aina lisää mitä enemmän yrittää sitä tasoittaa, ->takas hitsaamaan, ->lisää rälläkkää, lisää reikiä..tätä on jatkunut jo liian kauan joten aika luovuttaa :D suunnitelma on nyt se että toivon että tuo pinta muuttuu maalaamalla tasaisemman näköiseksi koska tasaisempi väri, koitan hitsata kiinnikkeet siten että putken parempi puoli asettuu näkyvälle puolelle ja ajelen oikeen paljon paskalätäköistä että kuran alta ei huomaisi saumoja :D

Ja tein uuden peräpillin. Jälleen ironista että edellisen peräpillin kanssa meni varmaan 2 teknisen kertaa, siitä tuli ruma kuin mikä ja se vuosi. Ja nyt tein tuon uuden suoraan huonekaluputkesta jonka rälläköin tyyliin "joo tuosta ja tuosta", paloiksi ja hitsasin kasaan kaikki alle vartissa. Hyvät saumat tuli kun huonekaluputki on riittävän paksua, pitää vain tasoittaa. Aattelin että laitan vakioänkän siihen, säästää aikaa ja yksi keino lisää hämätä poliiseja :D laittaisin vakio alkukäyränkin, siinä olisi hukkaputkikin jolla jälleen hämäisi poliiseja mutta se on liian ohut. Pahin ongelmahan tuossa on nyt se alkukäyrä kun se minkä joskus tein on nyt aika kustu ja koulusta loppu 1mm pelti josta tehdä.

Ja tein uuden kotelon rajoitin/mittarille, on aika paljon parempi nyt mutta pitäis vielä vilkkujen merkkivalot asentaa alareunaan ja maalata mustaksi. Tylsä esittelyvideo mittarista:
http://www.youtube.com/watch?v=vBm2twOXE-o
rajoitusnopeuden ja rajoitustiheyden säätö hienosti hämätty "ref" speed ja rate :D tuskin poliisit edes älyävät miten tonne valikkoon pääsee ja varmaan laitan nuo säädöt kiinteäksi sitten kun hyvät säädöt löytyy niin ei sitäkään riskiä ole.

Ja noista rajottimista on kyselty aika paljon että myynkö niitä ja nyt oon tullu siihen tulokseen että noita näytöllisiä malleja en ainakaan tule myymään. Noissa on ensinnäkin helvetinmoinen työ kolvata ja toisekseen lopullinen laite on melko epäluotettava häkkyrä koska en pysty tekemään oikeita piirilevyjä vaan värkit on kasattu "protolevylle".

Minun lisäksi käyttäjä Joltsulla on nyt tuollainen ja molemmat kyllä toimivat mutta välillä tulee jotain pikkubugia joka johtuu yleensä kosketushäiriöstä tai protolevyn kuparitäplän irtoamisesta. Tänäänkin käytiin perus pärinäreissu hakemassa r20 juomaa \o/, ja ajoin aika pahasta töyssystä ja rajoitin simahti siihen koska kolvaus osui metallikoteloon, mutta heräsi eloon taas kun eristettiin piirilevyä joltsun taskusta löytyneellä muovipussin palasella :D .

Mullahan se ei juurikaan pätki kun on hiljainen vakioputki mutta joltsulla on nyt xps kuriton ja kyllähän se toimii siinäkin, pätkintä on kyllä selvää mutta kuulemma ihan siedettävää. Tosin säädöt ovat vielä hakusessa kun välillä kuulemma pätkii paljon vähemmän mutta sitten taas ei tahdo rajoittaa tarpeeksi ja toisinpäin mutta kyllä kai se siitä :D Onhan se kuitenkin jo siinäkin paljon parempi kuin normirajoitin koska kiihdyttäessä ei tarvi vetää joka vaihdetta pätkintää vasten vaan pätkintä alkaa vasta tietyssä vauhdissa.

Mutta myyntiin ajattelin kuitenkin tehdä sellaisia yksinkertaisia joissa ei ole näyttöä, ja on samanlainen pieni "rasia" kuin normi 16 asentoinen rajoitin, ja säätö tehdään ruuvimeisselillä (voi säätää nopeuden ja rajoitustehon). Ne ovat jo paljon luotettavampia kun on yksinkertaisempi rakenne, ja eristän ne herkät osat sinne sisään niin hyvin kuin mahdollista.

Ja oli puhetta että tulisi myös sellainen ominaisuus että voisi laittaa johdon jarruvalon kytkimeen, ja rajoittimen saisi pois päältä naputtamalla jarrua tietyssä järjestyksessä ja takaisin päälle käyttämällä virrat pois, mutta tämänkin suhteen näyttää vähän huonolta koska rajoitin ei tunnu tykkäävän siitä että kytketään johto johonkin "ulkopuoliseen" kytkentään(tai oikeastaan elektroniikkataitoni eivät riitä toteuttamaan tuota idioottivarmasti) ja sitten kun mopoissa on eroja. Ja sitten se että, poiskytkentämahdollisuus tekisi laitteesta vielä laittomamman, joten taidan jättää sen kytkimen lisäämisen sitten ostajan huoleksi, mutta voin kertoa että virtajohtoonhan se kannattaa pistää :D

Ja sanon nyt jo että minkäänlaista takuuta tai palautusoikeutta ei tule olemaan. Jokaisen värkin tulen kuitenkin toimivaksi testaamaan ennen lähetystä. Olen kuitenkin peruskoulun 9 luokalla enkä voi ruveta pyörittämään mitään isompaa bisnestä ja kantamaan vastuuta toimimattomista vehkeistä. Tällaisia rajoittimia ei kuitenkaan juuri muualta saa joten se nyt on hyväksyttävä jos sellaisen haluaa.

Jos vikoja kuitenkin ilmenee, lupaan korjata ne maksutta jos totean niiden johtuvan minun virheestäni (kytkentävirhe tai bugi mikropiirin ohjelmassa) mutta postikulut joudut itse maksamaan mutta eivät ne mahda olla kirjeessä kuin 50 senttiä suuntaansa. Mutta jos se saapuu tänne kärähtäneenä, se oli sitten siinä, ja ei voi muuta kuin miettiä johtuiko kärähtäminen väärästä asennuksesta/käytöstä vai suunnitteluvirheestä.

Ja, mitään lopullista en ole edes vielä päättänyt jaksanko näitä alkaa urakalla tekemään. Lähinnä haittaa koulu, oma laiskuus ja se että aika harvoin pääsen osakaupoille :D stay tuned, ehkä niitä vielä joskus saa :D (varmaan enää kukaan halua niitä tämän jälkeen. Ei haittaisi niin mun ei tarvi ottaa stressiä hajoileeko ne. Sanotaan nyt kuitenkin, ettei usko kaikilla menisi, että tähän mennessä 90% toimintahäiriöistä ovat johtuneet huonosta kolvauksien eristyksistä ja piirilevyn kiinnityksestä ja nehän ovat helposti korjattavissa.)

Voi hele että tuli taas tekstiä. Loppukevennykseksi kuva mitä mieltä kissamme oli R20:sta:

Kuva

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

21.3.2012 22:01

Jännältä kuulostaa toi rajotin, varmasti menis kaupaksi:D

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

21.3.2012 22:07

Tuo rajoitin on kyyllä aika ovela! Parannusehdoitus: samaan syssyyn vielä bensamittari ja kierrosmittari. Riittääkö ohjelmointitaidot? :D
Tätä palen projua on mukava seurata kun on riittävästi tekstiä. Ite oon niin laiska että en jaksa kirjoittaa noin pitkää vastausta.

Lippukevennys kommenttiin: kissalla pärisee :lol: 8)

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

21.3.2012 22:46

Kiitos, tuo kissa onkin vähän semmonen ES-kissa :D

Itse asiassa siinä on jo bensamittari jos et huomannut tuosta videosta, painaa napista niin kokonaismatkan tilalle vaihtuu f ja pisaramerkki ja näkyy bensan määrä prosentteina. Ja kun bensan määrä laskee alle 20% syttyy oranssi valo joka on alimmainen noista. 40km oon tainnu ajaa nyt viime tankkauksesta ja mittari näyttää 60%, aijaijai tätä kulutusta :D laskin n. 5l/100km joka on kyllä todella epäluotettava arvio mutta aletaan lähestyä jo kesälukemia kun ajo muuttuu tasaisemmaksi ja kylmäkäynnistyksessä ei enää hörpi niin paljon ja sudittelu on vähentynyt :D . Keskitalvella laskin 7l/100km ja kesällä joku 3,8l/100km säästeliäällä kaasukädellä :D Kierroslukumittarinkin kyllä voisi laittaa ja pitäisi olla helppo koska vakiomittarissakin oli niin on johto valmiiksi sille mutta en ainakaan vielä jaksa.

Tänään kuvattiin video joltsun rajoittimesta niin saatte kuulla millaiselta se rajoitus kuulostaa kurittomassa mopossa. Kuvanlaatu ei ole kyllä katsomisen arvoinen kun kamera oli teippipatentilla kiinni ja tärisi kamalasti mutta äänen kuulee aika hyvin. Laitoin videon latautumaan mutta näköjään taitaa ottaa tovin tällä "kännykkämokkulalla" :x

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

22.3.2012 14:25

Zoner v2 kirjoitti:Tuo rajoitin on kyyllä aika ovela! Parannusehdoitus: samaan syssyyn vielä bensamittari ja kierrosmittari. Riittääkö ohjelmointitaidot? :D

Kyllä palella nuo taidot riittää kiitos (suurimmaksi osaksi) Googlen :lol: Mulla ei oo bensamittaria vaan bensavalo joten minulla näyttöön tulee teksti "Fuel Low" kun bensan pinta menee tarpeeksi alas. Tosin kiitos minun akuttoman pösön teksti hieman värisee (olisi korjattavissa, mutta ei jaksettu korjata, kun ei se haittaa niiin paljoa) ja pitkien merkkiä ei saatu toimimaan millään sillä pösömäiseen tapaa sinne pitkien merkkivalon johtoon tulee hieman virtaa vaikka lyhyet valot ovat päällä. Ei niin paljoa, että se vakio lamppu syttyisi, mutta tarpeeksi, että rajoitin havaitsee sen ja pitää siis merkkiä näytössä koko ajan. Pale muutenkin aina kiluaa tuolle mun pösölle kun siinä tulee vaihtovirtaa ja pösö tekee muutenkin kaiken päin vastoin kuin pale luulee tai haluaa :D
SuolakurkkuJooseppi kirjoitti:Jännältä kuulostaa toi rajotin, varmasti menis kaupaksi:D

Aluksihan pale aikoi tehä näitä myyntiin, mutta käsittämättömien juttujen ja oman epävarmuuden takia hän ei ainakaan vissiin ala myymään varsinkaan noita näytöllisiä versioita, kun näissä on ilmennyt näytön kilahteluja ja sekoiluja ihan tarpeeksi ja aina syy ei ole ollut siinä näytössä tai edes koodissa, vaan esim. minulla tuo näyttö sekoili sen takia, kun tuo nopeusanturin johto otti häiriötä tulpasta/-hatusta tai puolasta ja kaikki sen takia, kun johto oli ollut liian pitkä ja ei (tietenkään) jaksettu lyhentää sitä niin käärimme sen vain rullalle ja se muuttui tavallaan käämiksi ja voimisti tulpan häiriötä tai jotain vastaavaa (en tiiä, kun ei oo nää sähköhommat mun alaa) ja aiheutti näytölle ilmestyviä kummia merkkejä tai vastaavia. Joskus rajoitin saattaa hieman bugittaa käynnistyksessä ja ei välttämättä käynnisty, koska ainakin palen mukaan tuo koodi alkaa olemaan jo melko pitkä noin pienikapasiteettiselle laitteelle (oikeastaan koko muisti käytössä) joten ei se ihme jos välillä bugittaa. Jotta ei vain kritisoitaisi tuota laitetta niin voin sanoa, että nyt ei ole kilunnut pitkään aikaan ja tuo käynnistymisen yhteydessä tapahtuva bugituskin on harvinaista ja siinä auttaa se, että käynnistää mopon uudelleen. Nykyään jo luotan tuohon sen verran, että uskalsin jo ottaa kurit pois ja aion laittaa pidemmät välit, mutta varmuuden vuoksi kannan paria työkalua ja kuria mukana jos käykin silleen, että rajoitin pettää niin voi laittaa kuria putkeen niin ei saa veroja, kun niitä en halua missään tapauksessa ;) Tai kyllä pale näitä aikoo myydä tämän kylän mopojonneille, kun kiinnostusta tuntuu löytyy, mutta eipä kukaan ole tämmöistä vielä hommannut minun lisäkseni, sillä on tätä saanut pari kuukautta säätää jotta saatu toimimaan hyvin (ei riitä niillä kärsivällisyys). Jos he sitten kesällä tämmöiset hommaavat niin on palella ainakin tekemistä, kun pitää laittaa kymmeneen mopoon tämmöinen ja tarvittaessa vielä korjata tai säätää niitä :lol:
Viimeksi muokannut joltsu päivämäärä 30.11.2012 19:10, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Palen projektit: tehari edisty, juttua älyrajoittimesta

22.3.2012 21:20

Joo, jos joku haluaa oppia tekemään tollaisia laitteita niin ei muuta kuin googlettamaan, hakusana jolla minä lähdin liikkeelle lähes yhtä tietämättömänä kuin kuka tahansa muukin, oli AVR mikrokontrolleri :D

Noniin ei se video eilenkään ehtinyt ladata, laitoin sen nyt tänään ja nukuin perus 5h päiväunet ja ihme oli jopa ladannu: video

Kuvanlaadusta ei kannata välittää, saatte kuunnella missä kohdassa rajoitus on päällä. Varmaan kaikki huomaavat mutta täytyy kyllä sanoa että mahtaakohan tuo kamera vääristää ääntä, kun niissä kohdissa kuulostaa kuin ovi narisisi tai jotain, ja koneen ääni kuuluu paljon hiljaisempana taustalla :D En itse tuossa ajanut niin en tiedä kuulostaako se tuolta mutta ei se mulla ainakaan ihan tuommoiselta natinalta kuulosta. Ja mopohan on joltsun peugeot xps joka on kuriton varustettuna huutoväleillä ja minarellin välivapailla :D

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 16:45

Jep miljoonat välivapaat paluumatkalla, kiitos paskakuntoinen tie joka hankaloitti vaihtoja kun meinasin kaatua :lol: Ja on kyllä jännät äänet tuossa videossa. Oikeasti se on semmoista nopeaa siritystä tai jotain ratatusta (onko tuo ees sana) siis semmoista ratatatatatatatata :D Kyllä tuon rajoittimen huomaa selvästi, mutta sitä ei saa tuon paremmaksi. Jos säätää silleen, että äänet eivät ole pahat niin menee taas jotain 60 vaikka pitäisi mennä 53. No ei sen pitäis olla ongelma vaikka poliisit huomais tuon kun jos ei ole kytkintä niin mitäs sitten ;) Vois kokeilla kuvata uuden videon jossain vaiheessa vähän pidemmillä väleilä.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 17:16

joltsu kirjoitti:No ei sen pitäis olla ongelma vaikka poliisit huomais tuon kun jos ei ole kytkintä niin mitäs sitten ;)

Vieläkään ne jälkiasennus rajottimet ei ole laillisia, jos ne rajottaa huipputehoa, vaikka ei nappia oliskaa.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 17:47

Nusnus vaihdemopossa ainakaan tuo ei huipputehoa rajoita, tuota voisi käyttää porsaanreikänä siinä kiellossa kun sehän oli jotain tyyliin että "rajoittimet jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta ovat kielletty" mutta tuskin kukaan jaksaa alkaa moiseen väittelyyn. Tuskin ne poliisit tuota kuitenkaan tiedostavat tien päällä ja jos epäilevät rajoitinta niin itse sanon että on mutta nappia saatte etsiä vaikka koirien kanssa niin eiköhän siinä pääse pälkähästä jos asiallinen on. Ja eihän mulla sitä nappia olekaan ja tuskin tulee, kun tarkoitus on vain saada kunnon kiihtyvyys ilman järjetöntä huippunopeutta, ja bensansäästö myös mielessä kun (jos) saan tuon teharin vielä ajoon niin jaksaa varmaan alle puolikaasulla mennä sitä 53 rajoitinta vasten.

Tuo rajoitinkielto on kyllä mielestäni melko järjetön, jos ei edes ilman poiskytkentämahdollisuutta olevia sallita. Voihan ne yrittää perustella sitä myös päästöillä koska bensat tulee palamattomina ulos aina kun tuo rajoitin pätkäisee, mutta sama pätee myös näihin "mekaanisiin" rajoittimiin jotka laittaa mopon käymään liian rikkaalla (ryypyn hirttäminen, ilmanoton tukkiminen, pakoputken tukkiminen) ja kyllähän ne päästöjä lisää nekin mutta eipä sellaisia ole kielletty, ilmeisesti nää sähköiset rajoittimet on poliisin mielestä liian "rikollisia" kun ovat niin erikoisia.

Re: Palen projektit: ajovideo rajoittimesta

23.3.2012 18:15

Eikait siinä muu auta kuin tehdä rajoitin joka ottaa signaalia takanakista. Silloin se ei rajoita moottorin huipputehoa --> Laillisuus taattu. Ehkä. Siinäpä polliisisedällä ihmettelemistä ku mopo kulkee jo kakkosella 50kmh mutta isommilla vaihteilla vaan jurnuttaa samaa vauhtia. :D