Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.
Lähetä vastaus

Palezu racing - samurai AM6

8.1.2012 22:49

Kuumotti sen verran että pakko oli aloittaa proju topic näistä projekteista mitä mulla nyt pääasiassa on tuolla tallissa meneillään. Näistähän on jo varmaan ympäri motottia kuultukin jo kyllästymiseen asti mutta antakoon kuulua lisää :D Sanottakoon nyt että ennen motottia oon ollu vissiin neljällä eri foorumilla ehkä viiden vuoden aikana ja jokaisella oon alottanu projektin joista ei ole tullut valmiiksi kuin yksi, johtuen osittain laiskuudestani ja jatkuvasta rahanpuutteesta eli luultavasti on odotettavissa että tähänkään topiciin ei kovin tiuhaan tahtiin päivityksiä ole tulossa, mutta koitan nyt pitää lipun korkealla, tuskin ainakaan kiinnostus heti loppuu kun olisi tuolla mopolla tarkoitus vielä pari vuotta ainakin ajaa :D

Eli ensimmäisenä on tää mun käyttis skootteri Keeway f-act mallia 2009 joka tuli taloon viime kesän puolivälissä ja on siitä asti ollut jatkuvassa ulkonäöllisessä muutoksessa. Ottaa päähän kun en ottanut siitä kuvia siinä kunnossa kuin se oli tullessaan mutta se oli melkolailla vakio paitsi että kuraläppä oli otettu pois, laitettu minivilkut ja kilpi roikkui rautalangalla. Vehje toimi mutta oli aika puolivillaisesti kasatun oloinen, kolinaa ja räminää riitti, kateruuveja puuttui, kaasukahva oli jumalattoman jäykkä, väärät kytkinjouset jne. Korjasin nuo pikkujutut ja mopo toimii nyt erinomaisesti paitsi että mopon lämmettyä lähtee liikkeelle tosi huonosti johtuen löystyvästä vastapainejousesta. Olisi tarkoitus ostaa uusi jousi samalla kun pistän joululahjarahat palamaan krossitankoon, adapteriin ja f1 peiliin. Siistiä tulossa siis, toivottavasti :D .

Eli suunnitelmahan olisi että tulee se kuituperä ja yhdeksi osaksi kuidutetut takakatteet, maalaan kaikki paitsi pohjakatteen kiiltävällä metallimustalla ja vanteiden reunat vihreällä(kenties neon). Sitten jotain vihreitä yksityiskohtia, varmaan jotkut mustat tupit joissa vähän vihreää ja kenties pari noloa monsu tarraa ja pari muuta vähemmän jonnemaista tarraa. Hienot ledivilkut löytyy ja ne sopivat kuin nakutettu etukatteen koloihin joten laitan semmoiset sinne. Takavilkuiksi ostin ne perus 9e katevilkut easypartsista, ne eivät kyllä näy yhtään mihinkään, no sen voin ratkaista modaamalla sisään teholedit, mutta päähän pälkähti vielä parempi idea että laitan ledejä takavalon sisään sinne nurkkiin vilkuiksi.

Suurin homma tuon mopon kanssa on nyt ollut tuo kuituperän teko jonka aloitin muistaakseni syyskuussa ja vihdoin ja viimein tänään sain kitit ja osan vanhoista maaleista hiottua ! :D

Mopon kunto 2011 viimeisinä ajopäivinä:
Kuva

Käyttäjän Keula hienosta keewaysta vähän muokkasin että millaisen ajattelin tehdä:
Kuva
Pitäisi saada jostain vihreää tarra-arkkia kun en tosiaan uskalla ruveta maalaamaan noita raitoja, paitsi ehkä vanteisiin. Ja laitan tommoisen keskiraidan myös sinne perän alapuolelle.

Kuituperän teon alkuhetket syyskuussa:
Kuva

Ja vaatimattomat nelisen kuukautta myöhemmin onnistuin heräämään ennen kello yhtä ja lampsin päättäväisenä talliin tekemään perän viimein loppuun. Olin tuon jo suurimmaksi osaksi kitannut ja hionut aikaisemmin mutta siinä oli vielä rösöjä ja ilmakuplia(joista en vieläkään päässyt kokonaan eroon) joten laitoin niihin kohtiin kittiä ja näytti tältä:
Kuva

Tavaratelineen kiinnitysreijät on kuidutettu ja kitattu umpeen
Kuva

6h hiomis session jälkeen alkoi näyttämään jo vähän paremmalta.
Kuva

Kuva

Huomenna jos ensimmäisestä koulupäivästä selviän, olisi tarkoitus hioa tuo loppuun ja suihkia sitten maalit päälle. Täytyy siunata nuo purkit sillä hyppään katolta jos alkaa keittämään tai ei muuten tuu minkäännäköistä pintaa. Onhan tässä jonkin verran jo kokemusta spraymaalaamisesta mutta jännittää silti. Katsotaan miten käy.

Sitten toisena potilaana tallissa on se kyllästymiseen asti kuultu naapurin lt50 noppeli mönkijä jonka tarina alkoi siitä että viikkoa ennen kun ostin oman mopon niin naapurin jonne tuli kysymään korjaisinko hänen vanhan mönkijänsä. Olin aluksi vastahakoinen kun en silloin tiennyt juuri mitään moottoreista ja epäilin että seuraa vain lisää tuhoa mutta oli sittenkin hyvä päätös alkaa korjaamaan sitä koska siitä oppi aika paljon ja mahtava koekaniini se on vieläkin :D Eli mönkijässä piti olla moottori kunnossa mutta se ei kerta kaikkiaan lähtenyt käyntiin. Kaksi viikkoa etsin vikaa kädet öljyssä, purin alakerran, pyörittelin rattaita ja silittelin stefoja mutta ei lähde. Sivumennen vain ihmettelin miksi tämän mönkijän männänrenkaat tarttuvat uriinsa kiinni kun taas toisessa (näitä pirun vehkeitä oli siis kaksi, toinen oli tämän jonnen pikkuveljen) toimivassa mönkijässä renkaat ponnahtivat heti ulos uristaan kun männän otti ulos. No käänsin sitten männänrenkaat ja tadaa käyntiin lähti. Kun se oli saatu ajokuntoon sitä alettiin heti virittämään kun vakio 25 huiput ja olematon mäennousukyky ei tuntunut oikeen miltään. Imukaulassa oli jumalaton kurilevy, kaasuttimessa kuristussuutin ja ilmanputsari vaihdettiin vapariksi ja välejä vaihdettiin pidemmiksi. Parannus oli aika huima, nyt se meni jopa 38-40, nousi kaikki mäet ja veti jopa paskarinkiä minunkin painollani. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, ensin pidennettiin välejä lisää mutta tuli jo liikaa ja nopeus ei lisääntynyt ollenkaan, sitten tein peräti kaksi teharia joista kumpikaan ei toiminut puoleksikaan niin hyvin kuin omaan mopooni tekemäni tehari, ilmeisesti sen takia että vakio pakoaukosta mahtui tuskin pikkusormi läpi. Pakoaukon viilauksen jälkeen toinen tehari alkoi toimia jo jollain tapaa ja mönkijä kulki jo melko rivakan oloisesti mutta huippuja ei ehditty testaamaan kun lumet tulivat- Sitten isonsin pakoaukkoa lisää, avarsin huuhtelulähtöjä ja laskin kantta vaan yllätys yllätys eipä käynnisty enää :D Pytty oli ollut alun alkaenkin niin väljä että käynnistys oli yleensä tuskaa ja korotetun pakoaukon takia(en usko että kansi kusi) puristukset ilmeisesti laskivat entisestään joten vehje ei enää käynnisty ja se jäi odottamaan pytyn porautusta ja uutta mäntää. Mönkijäähän pitää myös tuunata. Omistajansa mukaan se tulee saamaan true jonne värityksen eli puna-hopean.

mönkijän nykykunto, paitsi että penkki on nyt sutattu punaiseksi :D
Kuva

ja tällainen siitä pitäisi tulla(suunnitelmasta puuttuu punainen penkki)
Kuva

viilattua huuhtelulähtöä
Kuva

ja pakoaukkoa(kuva hämää, se on oikeasti symmetrinen)
Kuva

Ja sitten on vielä se manki josta ei taida olla kuvaa. Sekin on yhden jonnen joka päätyi mulle korjaukseen joskus syksyllä ja on ollut siitä asti täällä. Se on mallia 86 oleva puoliautomaattimanki johon on tehty yläpään remontti ja kunnostin siitä sähköt ja se toimi hyvin jonkin aikaa mutta nyt meni sitten kytkin paskaksi...selvisi että kytkin oli jo ostettaessa ollut rikki, siitä varmaan johtuikin se että kun pisti ykkösen silmään niin joko keuli tai sammui :D kytkimestä meni kaikki osat rikki ja uusi kytkinpaketti maksaisi satasen pintaan joten sitäkin saadaan luultavasti odottaa aika kauan että jonne saa revittyä jostain rahat siihen.

Pitäisi kai kirjoittaa jotain "loppusanoja" mutta en jaksa enää tällaisen kirjoitusrupeaman jälkeen :D Mutta tällaista täällä.
Viimeksi muokannut Palezu päivämäärä 28.1.2017 1:59, muokattu yhteensä 39 kertaa

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemobii

8.1.2012 22:57

Eiköhän tätä aleta seuraamaan :) Saa nähdä saako tämmöisestä jotain hienoa aikaan, hyvältä näyttää! Jatka samaan malliin.

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemobii

9.1.2012 19:58

Jeps hyvältä kuulosti ja seuraa topikia nappi painettu.

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemobii

10.1.2012 17:44

Noniin perää on värkätty nyt kolmatta päivää putkeen ja tänään sain jo pintamaalin suihkittua ja eihän siitä hyvä tullut. No mutta kuvia:

koesovitus ennen pohjamaalia, ilmeisesti runkoputket ottavat kiinni tuosta takaa aiheuttaen sen että takavalo ei tullut kunnolla reikäänsä, no käyttäjä joltsu joka oli paikalla henkisenä tukena(henkisenä lannistajana) keksi tähän mahtavan idean että korotetaan lampun kupua ja tein siihen 5mm korokepalat ja istui hyvin.
Kuva

pohjamaaleissa näytti tältä
Kuva

ja tänään sitten hioin pohjamaalin 600 paperilla, hinkkasin siitä tentulla liat pois ja pyörin puoli tuntia sen ympärillä miettien maalaus taktiikkaa. No uskaltauduin sitten aloittamaan suihkimisen ja osoittautui että ei tähän mitkään taktiikat auta vaan sinnetänne suihkimalla ja improvisoimalla onnistui parhaiten...se suutin nimittäin räki isoja pisaroita aivan koko ajan ja kyllä siinä meinasi hermot palaa. Muuten maali oli aika hyvää, metalliefekti on hieno ja sitä tuli todella vähän kerrallaan niin valumia oli vaikea saada. Näyttää siltä että suuttimen räkimät pisarat sulivat jollain lailla ja niitä ei onneksi erota enää kovin hyvin.

siltikin kuvissa näyttää paremmalta kuin oikeesti... :D
Kuva

salama kyllä jo vähän liioittelee tuota metalliefektiä, ja tuo valkoinen skrödö tuossa salamaheijastuksen yläpuolella oikealla ei oikeasti ole siinä vaan sekin on heijastus
Kuva

Kuva

ja tuota se homo maali oli
Kuva

Aioin aluksi ostaa turvallista mastonia koska se ei ole ikinä pettänyt mutta satuin käymään bauhausissa ja siellä oli mahtava maalihylly täynnä noita ja en voinut vastustaa tuota metalliefekti mustaa kun se korkin pinnassa näytti niin hienolta... Nuo vissiin vastaavat jollain lailla motippia koska purkissa lukee jotain motip-duplicolor germany ja muuallakin sanotaan niin. Muuten hyvää mutta oiskin se suutin ollut yhtä hyvä kuin mastoneissa niin olisi voinut onnistua paremmin. Onnistuin MELKEIN välttämään valumat, olin etukäteen miettinyt että aina käy niin että ajattelee: "joo tuohon vielä vähän" "psst psst" "ARRGHH VALUMA" ja juuri tuota tilannetta yritin välttää mutta kuinkas ollakkaan haksahdin siihen aivan maalauksen lopussa..."joo tuohon vielä vähän" "ei vittu räkii pitää tuohonkin laittaa" "EIII VALUUU" :D No ei tullut kyllä paha valuma mutta yhyy.

Ja nyt pitäis sitten keksiä että miten jatkan tuosta. Pitääkö hioa ennen lakkaa vai laitanko suoraan lakan ja hion ja kiillotan sen? Yhdessä videossa tehtiin ilman välihiontaa ja hiottiin sitten lakka ja kiillotettiin se ja tuli pirun hyvän näköinen joten ajattelin itsekin tehdä niin.

Ei ne pohjatyötkään kyllä aivan putkeen menneet kun sinne näköjään jäi vieläkin niitä samperin ilmakuplia joihinkin kohtiin ja joistain kohdista olisi pitänyt hioa vähän paremmin, mutta ei niitä nähnyt ennen kuin rupesin maalaamaan. Jos nyt pitäis tuo arvioida niin ehkä 8- :D

Ja muokkasin aloitusviestiin suunnitelmakuvan millaisen ajattelin tehdä.

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

10.1.2012 18:24

Perä on kyllä hieno:)

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

10.1.2012 19:38

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAA kävin katsomassa sitä ja sehän näytti kuivuneen varsin hyvin. Pinta oli yllättävän tasainen toisin kuin yleensä tuleva karmea appelsiinipinta, en tiedä tarviiko tuota edes hioa ja lakata :D Ja laitoin sen kiinni ja ihan hyvältä näyttää mutta kaipaa tarroja ja kilpeä :D

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

10.1.2012 20:59

Kannattaa se nyt kuitenkin lakata että siitä tulee hyvä ja kestävä ;) Siistiltä näyttää

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

10.1.2012 22:56

Itekkin maalasin symistä katteet tuolla samalla maalilla joskus. Enkä sitten laittanu lakkaa, kyllä näytti kestävän maalipinta kesälläkin vaikka tuli käytyä melkein joka päivä soramontuilla uimassa.

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

10.1.2012 23:02

Muokkaappa penkin pehmustetta että menee katteen kanssa ns. samaan linjaan? ;)

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

11.1.2012 0:32

Öö, ai millä lailla samaan linjaan? Ei kyllä huvittais alkaa tuota penkkiä saksimaan. En kyllä edes tykkää tuosta penkistä, kauhea plösö sohva. Ja tuosta underista tuli ehkä vähän "pullea" tuolta alempaa, etuviistosta katsottuna näyttää sämpylältä penkin kanssa :D Ja tarvis ehkä vähän lisää korotusta, ei näköjään yks koropala riitä... P1ty: itsekin asun muuten kiimingissä(jäälissä), shellin soramontut? :D Kokeilin hioa tuota 800-1200-2000 papereilla ja hyvin lähti epätasaisuudet ja ne pari valumaa ja sitten hinkkasin sitä uskollisella farecla g3 kiillotusaineella ja kyllä tuli heti parempi, kiiltää :) Joo en mä taida laittaa sitä lakkaa kun tosiaan itsestäkin tuntuu suht kestävältä maalilta. Hion sen kokonaan noilla papereilla ja sitten hinkkaan jumalattomasti kiillotusaineella niin pitäisi tulla hyvä. Meinasinpa jo pilata tuon kun kävin täpinöissäni ajelemassa ja jossain vaiheessa lähti sitten asteen verran liikaa sivuluisua mutta sain hampaat irvessä nojattua jalalla ja perä säästyi mutta jalka kipeytyi :D Pitää koittaa olla nyt pilaamatta tuota.

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

11.1.2012 1:14

Hyvin etenee ja nopeaa. Tuon muokatun kuvan näköiseksi kun saat niin kyllähän keewayllä kehtaisi jo pöristellä. :D
Shellin montut jep. itselläkin tuli asuttua jäälissä se 11v

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

12.1.2012 13:00

Myllytyshän tehdään vasta lakatulle pinnalle..?

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

12.1.2012 13:58

Niin samaa mietlä sami ällän kaa koska se hio sit maalipintaa ja lakka on hyvä olla ettei maalia rupee lähtemään monen vahauksen ja myllytyksen jälkeen.Mut teeppä nyt sit omalla tavalla mut olisi kannattanut lakata se pinta,nyt vähä varmaan huono ku oot vetänyt tolla ja jos lakkaat nii voi hyvin keittää se lakka :D

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

12.1.2012 17:10

Ei mulla ees mitään myllyä ole ja siitä tuli riittävän hyvä ja kiiltävä tuolla metodilla millä kokeilin. Ruutasin tuohon koko purkin maalia koska ajattelin että joudun hiomaan jokapaikasta ne pisarat pois joten siinä pitäisi olla aika paksusti sitä mutta ei niitä pisaroita enää olekaan juuri missään.

Onko normaalia että hihna alkaa pomppia tai värähdellä ja kuuluu hinkkaava ääni tyhjäkäynnillä (alle 1500rpm)? Kun kaasuttaa niin ääni häviää ja hihna rupeaa menemään tasaisesti. Nostin tyhjäkäyntiä niin ei häiritse enää mutta mistähän tuokin johtuu? Varin osissa ei pitäisi olla mitään vikaa, meni eilen keskiyöhön kun kävin koko paskan läpi.

tuossa video siitä äänestä: http://www.youtube.com/watch?v=MIm1Mp2AK2U

Re: Palen projektit: imurikihveli, ruoska-mana ja jonnemönki

12.1.2012 18:05

itsellä kuului vanhasta cpistä täysin samanlainen ääni ja vikahan oli se että variaattori oli niin paskanen ja hiekkaa sen starttirattaan välissä mikä on siellä viimeisenä etivarissa kun ottaa osat pois.
eli kunnollinen variaattorin putsaus tekee terää ;)
Lähetä vastaus