Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

125cc Suzuki PV

8.1.2012 16:41

Morjens!

Kyseltiin että tuleeko tästä projutopiccia motottiin joten sellasen tein. Tiivistettynä kyseessä on Suzuki PV jossa Yamaha DT125 tekniikka..

Pitkän aikaa on ollut takaraivossa se ajatus, että piikkinen peevee pitäisi tehdä, mutta koskaan sitä ei vaan saanut aikaiseksi alottaa.. Noh, ei se nyttenkään hirveetä äkkilähtöä ottanut. :D


Runko tuli mulle huonokuntoisena osaläjän mukana 22. päivä Marraskuuta 2010 joten voisi sanoa että siitä lähti projekti aluilleen. Mielummin tälläseen projektiin otan huonokuntoisen rungon, niin ei tuu sellanen olo että raiskaa. :)
Kuva

Sitten menikin pitkä aika ettei tapahtunut oikeastaan mitään. Osasyynä voi olla että tammikuussa 2011 astuin Parolaan valtion vuoden mittaiseen palvelukseen, jonka hyvin moni tuntee nimellä Intti.

Huhtikuun 3. päivänä sain tehtyä hankintoja projektille; Kolaroitu DT125 runko ja TZR125 moottori, joka myöhemmin paljastui liian vanhaksi vuosimalliltaan eikä ollut DT rungon kanssa yhteistyökykyinen. Räkäsin tuolloin tuohon PV runkoon puuttuvan palasen kiinni.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Sitten taas meni pitkän aikaa tekien niitä näitä, kaikkea muuta. Mutta sitten sain taas rakentelukipinän hehkumaan tämän projektin suhteen, ja rupesin paremmin sovittelemaan rungon palasia toisiinsa kiinni, ja kylläpä se sula sopu syntyikin. Ovathan molemmat kumminkin Japanilaisia. :)
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Marraskuun 5. päivä postista tuli paketti, joka sisälsi Yamaha DT125 moottorin aihion ja muuta sälää kaupanpäällisinä, kiitokset käyttäjälle tanskude!
Kuva Kuva Kuva

Kone purettiin samantein, koska on tarkoitus tehdä varmatoiminen laite. Hyvä kun purkasin, sillä vaihteisto oli sen verran huonossa kunnossa että ei ole tainnut olla kunnolla öljyä lootassa pitkään aikaan. Tästä viasta alunperin tietämätön tanskude otti oma-aloitteisesti moottorin myyjänä meikäläiseen yhteyttä ja lähetti myöhemmin korvauksena osia joita tarvitsin, kiitokset siitä.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Joulukuun 3. päivä hain postista pari pakettia jotka sisälsivät osia kyseiseen projektiin. Samantien piti tottakai mallailla vähän osia paikoillensa. :)
Kuva Kuva Kuva Kuva

Joulukuun 8. päivä hain postista pakettia, joka sisälsi vetoakselin ja DT125 syylärin, joka testailuissa ilmeni aivan liian pitkäksi tälle rungolle. Paikkasin reijän Technoweldillä, maalasin syylärin ja laitoin sen myyntiin.
Samalla tuosta vetoakselista sain itse akselin aikaisemmin saatujen rattaiden kaveriksi, ja näin oli kasassa miltei uudenveroinen vaihteisto lohkojen sisään asennettavaksi.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

9. päivä hain Moparilta kampiakselin kun iskivät uuden kiertokangen kiinnes. Alakerran kasaaminen oli siis enää aloituksen päässä.
Kuva

10. päivä ostin TZR125 syylärin ja jännitteensäätimen, kaupanpäällisiksi tuli paisuntasäiliö. Jännitteensäädin osoittautui myöhemmin vääränlaiseksi, eikä sovi DT125 sähköjen kanssa yhteen, ainakaan suoraan..
Syyläri iskettiin osiksi, myöhempää modailua varten.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Jouluaattona sain kinkusta sen verran voimia ja inspiraatiota että menin niputtamaan DT motin. Kaasarikasasta kasailin 28millisen mikunin, ja ryyppyä vailla se kaasari tulikin täydelliseksi.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

26. päivä joulukuuta kävin syylärin kimppuun. Niputus tehty Technoweld-puikoilla mitä saa Motonetistä.
Kuva Kuva Kuva Kuva

27. joulukuuta noudin yläkerran Moparilta, mutta kävi ilmi että mäntä jonka ne sieltä lykkäs, oli väärä. Oikeaa ei niillä ollut tarjolla, joten palautin männän rahoja vastaan. Myöhemmin joskus Proxin mäntää, jota varten pytty pitää porauttaa. Sillä ei tosin kiirettä ole, kun ei tällä olla pitkään aikaan ajamassakaan..
Mutta kumminkin; Mulla oli sylinteri, joten saan kannen sen päälle ja kun kannessa on yksi moottorin kiinnityspiste, sain jatkettua runkoa aikalailla valmiiksi asti. Toki pitää vielä parit pikku kiinnikkeet tehdä apulaitteille yms, mutta pääosin kumminkin..
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

31. joulukuuta oli alkupäivästä aikaa pakoputken sovittelulle.. Aihio oli nurkista löytyvä putki, jossa oli KTM GS125-lappu, mutta googlen kuvahaulla ei ainakaan moista löytynyt niistä vehkeistä, joten mikä lie putki..
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ja viimesimmistä kuvista projekti ei ole edennyt. Jatkossa kun tapahtuu, niin raportoin tänne kuvien kera. :)

Seuraavana luultavasti rupean tekemään kumminkin takaswingiä, joka on järkevämmän pituinen (Peeveen akselivälistä +5cm)..

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 17:00

Tästä on kyllä tulossa mahtava proju. Seurataan

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 17:26

Tästä tulee aikamoinen tappovehe :D Seurantaan ehdottomasti!

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 17:44

hyvältä vaikuttaa ja seurataa ;)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 17:57

Toteutat projektia jota oon suunnitellut jo pitemmän aikaa. Ihan samanlaisia ideoita mitä mulla on pyörinyt mielessä, mm. syylärin sijainti.

Loistava projekti, sanomattakin selvää että seuraillaan.

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 18:20

Tappovehe tulossa! Plussat aloitusviestistä :P

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 18:26

Kiinnostava tapaus, jota jaksaa lukeakkin! Todellakin seurantaan! :)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 18:40

No huhhuh aikamoinen laitos tulossa meinaan, ehdottomasti seurantaan! 8)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 19:05

Tästä tulee maukasta, seuraillaan! 8)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 19:18

Ai perhana tätä oonkin jo odotellu koska tulis tällainen projekti missä lyyään isompaa konesta.
Kaiken lisäksi sellyn projekti eli ei varmaan jää kesken ja jälki on viimesen päälle hyvää ! ;) seuraillaan

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 21:48

Siistiltä vaikuttaa, seurantaan :)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 21:53

todella hyvännäköistä jälkeä oot saanu aikaa!!! ;) ehdottamasti seurataan tämmöstä tappovehettä :lol: iso plussa alotusviestistä , kiinnostus heräsi heti ekan lauseen jälkee! :)

Re: 125cc Suzuki PV

8.1.2012 22:23

Huuh! Nättiä jälkeä olet jo saanut aikaiseksi.Pakkohan tätä on seurailla kun PV:seen lyödään piikkistä konetta :) Onko sinulla jotain huippunopeutta haussa tälle vehkeelle?

Re: 125cc Suzuki PV

9.1.2012 0:34

Aloitusviestistä voisi suurin osa projektitopikkien tekijöistä ottaa mallia. Paljon kuvia joiden koko on pidetty sen verran maltillisena että nopealla silmäyksellä saa hyvän yleiskäsityksen ja kuvat avaamalla pystyy tutustumaan asiaan tarkemmin. Myöskin otsikko on pelkistetyn asiallinen, lukijoita varmasti riittänee ilman ylimääräisiä kikkailuja tekstimuotoilujen suhteen. Taattua laatua vanhemmalta käyttäjältä, odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.

Re: 125cc Suzuki PV

9.1.2012 0:43

Kiitos kaikille kehuista, tarkoitus olisi tehdä loppuun asti samalla tyylillä mitä tähänkin asti. :)

Wozer kirjoitti:Onko sinulla jotain huippunopeutta haussa tälle vehkeelle?

Eipä oikeastaan, mutta olisihan se hauska kokeilla 140km/h rikkominen peeveellä. Kattoo sitä sitten kun on sen aika. 8)

Kattelin takarenkaaseen napojen osia laatikoista, ja tälläsiä kaikenlaista löytyi.. Paskasia ovat, joten putsailin niitä sitten aluksi teräsharjalla suurimmat paskat pois.. Sen jälkeen Carlaken liuotinpesuainetta kokeilin, ja kyllähän se liat jotenkuten irroitteli. Liuotinpesuaineeksi silti aivan liian vaisua, ei edes käsissä tuntunut höpöltä tai henkeen ottanut, sama kuin olisi mäntysuovalla pessyt osat.. :roll: Rataskilvestä tuo olake murtunut, mutta se ei käytännössä vaikuta juuri mihinkään.
Kuva Kuva

Jarrujen rasvattavat osat sai uudet vaseliinit pintaan, jarrukengät hiomapaperia, napa uutta laakeria.. Ja homma rupee olemaan nipussa, rataskilven laakeria lukuunottamatta. Sellasta laakeria ei omista varastoista löytynyt.
Takanavasta pitää myös testiajeluiden jälkeen tuleva purku + maalaukset yms yhteydessä uusia jarrun puoleinen laakeri, se oli huonossa hapessa. Annoin pienen elvytyksen sille, mutta silti..
Rengas on ilmaiseksi saatu 4" duro, ja sisäkumina joku kottikärryn sisäkumi mikä löytyi hyllyltä. Suoran venttiilin takia laitoin siihen M10-mutterin pitämään sen hollilla. Nämäkin uusitaan oikeanlaisiin aikanaan.
Kuva Kuva