Morjens!
Kyseltiin että tuleeko tästä projutopiccia motottiin joten sellasen tein. Tiivistettynä kyseessä on Suzuki PV jossa Yamaha DT125 tekniikka..
Pitkän aikaa on ollut takaraivossa se ajatus, että piikkinen peevee pitäisi tehdä, mutta koskaan sitä ei vaan saanut aikaiseksi alottaa.. Noh, ei se nyttenkään hirveetä äkkilähtöä ottanut.
Runko tuli mulle huonokuntoisena osaläjän mukana 22. päivä Marraskuuta 2010 joten voisi sanoa että siitä lähti projekti aluilleen. Mielummin tälläseen projektiin otan huonokuntoisen rungon, niin ei tuu sellanen olo että raiskaa.
Sitten menikin pitkä aika ettei tapahtunut oikeastaan mitään. Osasyynä voi olla että tammikuussa 2011 astuin Parolaan valtion vuoden mittaiseen palvelukseen, jonka hyvin moni tuntee nimellä Intti.
Huhtikuun 3. päivänä sain tehtyä hankintoja projektille; Kolaroitu DT125 runko ja TZR125 moottori, joka myöhemmin paljastui liian vanhaksi vuosimalliltaan eikä ollut DT rungon kanssa yhteistyökykyinen. Räkäsin tuolloin tuohon PV runkoon puuttuvan palasen kiinni.
Sitten taas meni pitkän aikaa tekien niitä näitä, kaikkea muuta. Mutta sitten sain taas rakentelukipinän hehkumaan tämän projektin suhteen, ja rupesin paremmin sovittelemaan rungon palasia toisiinsa kiinni, ja kylläpä se sula sopu syntyikin. Ovathan molemmat kumminkin Japanilaisia.
Marraskuun 5. päivä postista tuli paketti, joka sisälsi Yamaha DT125 moottorin aihion ja muuta sälää kaupanpäällisinä, kiitokset käyttäjälle tanskude!
Kone purettiin samantein, koska on tarkoitus tehdä varmatoiminen laite. Hyvä kun purkasin, sillä vaihteisto oli sen verran huonossa kunnossa että ei ole tainnut olla kunnolla öljyä lootassa pitkään aikaan. Tästä viasta alunperin tietämätön tanskude otti oma-aloitteisesti moottorin myyjänä meikäläiseen yhteyttä ja lähetti myöhemmin korvauksena osia joita tarvitsin, kiitokset siitä.
Joulukuun 3. päivä hain postista pari pakettia jotka sisälsivät osia kyseiseen projektiin. Samantien piti tottakai mallailla vähän osia paikoillensa.
Joulukuun 8. päivä hain postista pakettia, joka sisälsi vetoakselin ja DT125 syylärin, joka testailuissa ilmeni aivan liian pitkäksi tälle rungolle. Paikkasin reijän Technoweldillä, maalasin syylärin ja laitoin sen myyntiin.
Samalla tuosta vetoakselista sain itse akselin aikaisemmin saatujen rattaiden kaveriksi, ja näin oli kasassa miltei uudenveroinen vaihteisto lohkojen sisään asennettavaksi.
9. päivä hain Moparilta kampiakselin kun iskivät uuden kiertokangen kiinnes. Alakerran kasaaminen oli siis enää aloituksen päässä.
10. päivä ostin TZR125 syylärin ja jännitteensäätimen, kaupanpäällisiksi tuli paisuntasäiliö. Jännitteensäädin osoittautui myöhemmin vääränlaiseksi, eikä sovi DT125 sähköjen kanssa yhteen, ainakaan suoraan..
Syyläri iskettiin osiksi, myöhempää modailua varten.
Jouluaattona sain kinkusta sen verran voimia ja inspiraatiota että menin niputtamaan DT motin. Kaasarikasasta kasailin 28millisen mikunin, ja ryyppyä vailla se kaasari tulikin täydelliseksi.
26. päivä joulukuuta kävin syylärin kimppuun. Niputus tehty Technoweld-puikoilla mitä saa Motonetistä.
27. joulukuuta noudin yläkerran Moparilta, mutta kävi ilmi että mäntä jonka ne sieltä lykkäs, oli väärä. Oikeaa ei niillä ollut tarjolla, joten palautin männän rahoja vastaan. Myöhemmin joskus Proxin mäntää, jota varten pytty pitää porauttaa. Sillä ei tosin kiirettä ole, kun ei tällä olla pitkään aikaan ajamassakaan..
Mutta kumminkin; Mulla oli sylinteri, joten saan kannen sen päälle ja kun kannessa on yksi moottorin kiinnityspiste, sain jatkettua runkoa aikalailla valmiiksi asti. Toki pitää vielä parit pikku kiinnikkeet tehdä apulaitteille yms, mutta pääosin kumminkin..
31. joulukuuta oli alkupäivästä aikaa pakoputken sovittelulle.. Aihio oli nurkista löytyvä putki, jossa oli KTM GS125-lappu, mutta googlen kuvahaulla ei ainakaan moista löytynyt niistä vehkeistä, joten mikä lie putki..
Ja viimesimmistä kuvista projekti ei ole edennyt. Jatkossa kun tapahtuu, niin raportoin tänne kuvien kera.
Seuraavana luultavasti rupean tekemään kumminkin takaswingiä, joka on järkevämmän pituinen (Peeveen akselivälistä +5cm)..