Projektina siis harvemmin täällä projektipuolella nähty Fuden "juhlamalli" Elegance vuodelta 2006. Mopo perustuu tekniikaltaan yleisimpään fudeen, fude classiciin mutta ulkonäöllisesti erilainen, mm. pidempi akseliväli, erilaiset valot ja katteet.
Projekti edennyt tosin jo aika paljon, on ollut mielessä topicci tehdä mutta ei ole vain saanut aikaiseksi. Mutta tekemistä riittää edelleen reilusti! Deadlinea ei ole, mutta tavoite olisi saada kevääksi tulille. Autokortti ja auto tosin jo löytyy joten jokapäiväisessä ajossa skootteri ei todellakaan ole.
Elikkäs: Skootteri ostettiin mopoiän tullessa täyteen keväällä 2006. Kilometrejä tuli paljon ja mopo pysyikin suunnilleen vakiona niin ulkonäöllisesti kuin tekniikaltaankin kesän 2006. Loppukesästä ja syksyllä taisi tulla laitettua kevyempiä rullia, "hukkaputki" pois, powerfilteriä ym. pikku hifistelyä. Lokaria lyhenneltiin takaa ja lopuksi otettiin poissa ja tilalle väsättiin pleksiunderi. Taakkatelineen tilalle laitettiin spoileri. Mopoon ruuvailtiin ledejä ja pikkuosia taidettiin maalailla (en muista aivan tarkkaan milloin muutokset tehtiin, on jo sen verran aikaa.) Kuitenkin, mopo näytti suunnilleen tältä:
Tässä kuosissa mopolla ajeltiin n. 7500km asti. Keväällä 2008 tuli mieleen että voisi rakennella vähän enemmän. Katteet olivat edellisenä talvena hajoilleet hieman ja mopo oli vähän heikossa hapessa. Aloin kunnostamaan sitä ja vähän "parantelemaan" ulkonäöllisesti (katteisiin tehtiin reikiä ja laitettiin verkkoa, takavalo tummennettiin ym.
Katteet tarvitsivat kuidutusta mutta sitä ei ehditty aloittaa kun mopo leikkasi kiinni mittarissa n.10 000km takana. Öljynvaihto oli vähän unohtunut ja moottori jumitti. Noh, mopo kärrättiin paikalliselle myllymäen korjaamolle ja siellä totesivat että maksaisi n.200€ korjaus, joten siihen ei sitten lähdetty koska skootterista oli maksettu uutena sen 700e eikä noin kallis huolto innostanut. Mopo vähän niinkuin "unohtui" Korjaamon halliin kesäksi 2008. Kesän ajelin suzuki s1-varamopolla. Loppukesästä mopo haettiin takaisin kotiin vaikkakin samassa tilassa kuin huoltoon mennessä. Syksyllä se vietiin pihavarastonkulmille ja sinne se jäi talveksi. Elokuussa lähdin Britteihin vaihtoon joten ei ollut skootterille tarvetta.
Kesällä 2009 Suomeen palatessa syttyi pieni kipinä ajatuksesta että moposta rassailisi vielä pärräilyvehkeen kesäilloiksi (ja mopoikää lähestyvälle pikkuveljelle). Joten mopo kannettiin loppukesästä talliin ja laitettiin rullaavaksi. Heti alkuun tuli ajatus että tästä ei perusfudea tule. Runkoa leikattiin poissa n.30cm, joten vanha tankki, katteet (jotka olivat jo atomeina) ja takavalo saivat lentää romukoppaan. Samoiten etuvalo katteineen. Penkkiä laskettiin hieman ja boksia leikattiin.
Moottoria tutkittiin ja huomattiin että kampiakseli on hyvässä kunnossa, joten tarvitsi vain sylinterisarja hommata. Sellainenhan löytyi Virijavara-nettikaupasta edulliseen hintaan. Entinen venttiilikansi oli jumiutunut joten ostin käytettynä vähän ajetusta toisesta fudesta uuden. Syksyllä mopo saatiinkin pitkän tauon ja seisomisen jälkeen uudestaan käyntiin. Sylinteri on vakiota hieman suurempi, 63cc. Tankiksi laitettiin kiinalaisen minimönkijän tankki penkin alle. Myös kaikki turhat sähköt otettiin pois käytöstä ja ilmanputsariksi tuli pipercross-suodatin. Mopolla ei kuitenkaan tullut paljon ajettua, koska ajokortin sain heinäkuussa ja matkat taittuivat autolla.
Myös ulkonäköä muutettiin talven ja syksyn aikana. Perään laitettiin UFOn leditakavalo, etukatteeseen tehtiin suurempi "syylärinaukko", vilkut kuidutettiin umpeen, etuvalo tehtiin halogeeneista, käsin. Keulaa madallettiin, lohkot maalattiin, rungosta leikattiin ylimääräisiä kiinnikkeitä ym. pois, vanteet maalattiin ja kehät kiillotettiin ja jalkatilaan tehtiin "tukitangot". Virtalukko penkin alle ja tappokatkaisija. Sen jälkeiset muutokset on esitetty tässä topicissa. Lue siis eteenpäin
Bolttistahan tähän ei jokatapauksessa paljoa voi tulla koska tuningosia ei näihin juuri tehdä
Galleriassa lisää kuvia!
Viimeksi muokannut jerepe päivämäärä 8.3.2018 1:12, muokattu yhteensä 133 kertaa