Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

BATTERY® Fude RS12 | Teippien päivitystä

23.2.2010 2:15

Projektina siis harvemmin täällä projektipuolella nähty Fuden "juhlamalli" Elegance vuodelta 2006. Mopo perustuu tekniikaltaan yleisimpään fudeen, fude classiciin mutta ulkonäöllisesti erilainen, mm. pidempi akseliväli, erilaiset valot ja katteet.

Projekti edennyt tosin jo aika paljon, on ollut mielessä topicci tehdä mutta ei ole vain saanut aikaiseksi. Mutta tekemistä riittää edelleen reilusti! Deadlinea ei ole, mutta tavoite olisi saada kevääksi tulille. Autokortti ja auto tosin jo löytyy joten jokapäiväisessä ajossa skootteri ei todellakaan ole.

Elikkäs: Skootteri ostettiin mopoiän tullessa täyteen keväällä 2006. Kilometrejä tuli paljon ja mopo pysyikin suunnilleen vakiona niin ulkonäöllisesti kuin tekniikaltaankin kesän 2006. Loppukesästä ja syksyllä taisi tulla laitettua kevyempiä rullia, "hukkaputki" pois, powerfilteriä ym. pikku hifistelyä. Lokaria lyhenneltiin takaa ja lopuksi otettiin poissa ja tilalle väsättiin pleksiunderi. Taakkatelineen tilalle laitettiin spoileri. Mopoon ruuvailtiin ledejä ja pikkuosia taidettiin maalailla (en muista aivan tarkkaan milloin muutokset tehtiin, on jo sen verran aikaa.) Kuitenkin, mopo näytti suunnilleen tältä:

Kuva

Kuva

Tässä kuosissa mopolla ajeltiin n. 7500km asti. Keväällä 2008 tuli mieleen että voisi rakennella vähän enemmän. Katteet olivat edellisenä talvena hajoilleet hieman ja mopo oli vähän heikossa hapessa. Aloin kunnostamaan sitä ja vähän "parantelemaan" ulkonäöllisesti (katteisiin tehtiin reikiä ja laitettiin verkkoa, takavalo tummennettiin ym.

Kuva

Kuva

Katteet tarvitsivat kuidutusta mutta sitä ei ehditty aloittaa kun mopo leikkasi kiinni mittarissa n.10 000km takana. Öljynvaihto oli vähän unohtunut ja moottori jumitti. Noh, mopo kärrättiin paikalliselle myllymäen korjaamolle ja siellä totesivat että maksaisi n.200€ korjaus, joten siihen ei sitten lähdetty koska skootterista oli maksettu uutena sen 700e eikä noin kallis huolto innostanut. Mopo vähän niinkuin "unohtui" Korjaamon halliin kesäksi 2008. Kesän ajelin suzuki s1-varamopolla. Loppukesästä mopo haettiin takaisin kotiin vaikkakin samassa tilassa kuin huoltoon mennessä. Syksyllä se vietiin pihavarastonkulmille ja sinne se jäi talveksi. Elokuussa lähdin Britteihin vaihtoon joten ei ollut skootterille tarvetta.

Kesällä 2009 Suomeen palatessa syttyi pieni kipinä ajatuksesta että moposta rassailisi vielä pärräilyvehkeen kesäilloiksi (ja mopoikää lähestyvälle pikkuveljelle). Joten mopo kannettiin loppukesästä talliin ja laitettiin rullaavaksi. Heti alkuun tuli ajatus että tästä ei perusfudea tule. Runkoa leikattiin poissa n.30cm, joten vanha tankki, katteet (jotka olivat jo atomeina) ja takavalo saivat lentää romukoppaan. Samoiten etuvalo katteineen. Penkkiä laskettiin hieman ja boksia leikattiin.

Kuva

Moottoria tutkittiin ja huomattiin että kampiakseli on hyvässä kunnossa, joten tarvitsi vain sylinterisarja hommata. Sellainenhan löytyi Virijavara-nettikaupasta edulliseen hintaan. Entinen venttiilikansi oli jumiutunut joten ostin käytettynä vähän ajetusta toisesta fudesta uuden. Syksyllä mopo saatiinkin pitkän tauon ja seisomisen jälkeen uudestaan käyntiin. Sylinteri on vakiota hieman suurempi, 63cc. Tankiksi laitettiin kiinalaisen minimönkijän tankki penkin alle. Myös kaikki turhat sähköt otettiin pois käytöstä ja ilmanputsariksi tuli pipercross-suodatin. Mopolla ei kuitenkaan tullut paljon ajettua, koska ajokortin sain heinäkuussa ja matkat taittuivat autolla.

Kuva

Kuva

Myös ulkonäköä muutettiin talven ja syksyn aikana. Perään laitettiin UFOn leditakavalo, etukatteeseen tehtiin suurempi "syylärinaukko", vilkut kuidutettiin umpeen, etuvalo tehtiin halogeeneista, käsin. Keulaa madallettiin, lohkot maalattiin, rungosta leikattiin ylimääräisiä kiinnikkeitä ym. pois, vanteet maalattiin ja kehät kiillotettiin ja jalkatilaan tehtiin "tukitangot". Virtalukko penkin alle ja tappokatkaisija. Sen jälkeiset muutokset on esitetty tässä topicissa. Lue siis eteenpäin ;)


Bolttistahan tähän ei jokatapauksessa paljoa voi tulla koska tuningosia ei näihin juuri tehdä :D

Galleriassa lisää kuvia! ;)
Viimeksi muokannut jerepe päivämäärä 8.3.2018 1:12, muokattu yhteensä 133 kertaa

23.2.2010 3:22

On muute oikeasti tyylikäs, hienoin kinuski tähän mennessä mitä oon nähny. Kolahtaa juuri tollanen "sporttisuus" ja ilman peräkatteita tää ei näytä niin vessanpöntöltä kun yleensä tuppaavat tekemään. :D +

.

23.2.2010 9:53

Kiitos :) Joo penkin boksi ja runko on erilaisia kuin classicissa, joten siitä johtuu ero ;)

23.2.2010 10:40

Kuullostaa mielenkiintoiselta ja onnea projektiin ;) Kuiduta ihmeessa ne roksin takakatteet saattas nimittäin näyttää hyvältä :D

.

23.2.2010 12:01

Kiitos kiitos. Joo pitää alkaa suunnittelee ne roxin katteet tuohon ku kerta edullisesti sais. Saahan niitä aika paljon modata ku runkoki paljon kapeampi eikä ole kiinnikkeitä ;)

23.2.2010 12:10

jerepe kirjoitti:Kiitos kiitos. Joo pitää alkaa suunnittelee ne roxin katteet tuohon ku kerta edullisesti sais. Saahan niitä aika paljon modata ku runkoki paljon kapeampi eikä ole kiinnikkeitä ;)


Ei ei eii, ei miään roxin katteita. Noin tuo on tyylikäs! No, sinä sen päätät. :)

.

23.2.2010 12:45

MItäänhän ei oo lyöty lukkoon vielä, mietitää ;)

.

23.2.2010 23:11

Tänää sain etukatteeseen laitettua hieman pakkelia lisää, etpuolella oli hieman epätasaisuuksia ja valot olivat vähän epäsymmetriset, niissä säätöä vielä. Katteen takapuolelta pitäisi valo kuiduttaa vielä kunnolla sekä hieman parannella vilkkujen kuidutuksia ja pientä säröä. :nörtti:

24.2.2010 0:23

Eka kerta ku fudeprojekti näyttää lupaavalta 8) Seurantaa->

Taka'iskari' on vissiin mallia _mukavin_? :lol:

24.2.2010 0:31

Aika namin näkönen fudeksi! 8)

.

24.2.2010 11:38

dööbi13 kirjoitti:Aika namin näkönen fudeksi! 8)


Kiitos ;)

HenkkaT kirjoitti:Eka kerta ku fudeprojekti näyttää lupaavalta 8) Seurantaa->

Taka'iskari' on vissiin mallia _mukavin_? :lol:


Kyllä se ihan jees ajaa on, täryyttää vaa vähä korkeilla kierroksilla. Kyllä siihe ehkä iskari tulee. Mutta hyvin voi olla että jää jäykkäperäksi. Ei kuitenkaa jokapäiväisessä käytössä ole. Lähinnä kesäiltojen pärrä ;)

24.2.2010 17:39

Ensimmäinen oikeasti kiinnostava kinuskiproju, näyttää jo nyt helvetin nätiltä!

.

24.2.2010 17:47

Jusu^^ kirjoitti:Ensimmäinen oikeasti kiinnostava kinuskiproju, näyttää jo nyt helvetin nätiltä!


Kiitos :) Joo pitää yrittää jotai väsää näistäki ;)

Jos sitä tässä lähipäivinä sais kaverilta roksin takakatteita lainaan niin voisi vähä mallailla paikallee. Yks mahdollisisuuksista on myös roxin penkki tähän. Sen verran myös voin sanoa, että 3M:n 3d aitoa hiilikuituteippiä tullaan näkemään tässä pärrässä.

Lähiaikoina aletaan putkea suunnittelemaan. Jos jäykkäperäisenä pysyy, ois mahdollista vetää putki yläkauttakin(?) mielipiteitä puolesta/vastaan? :) Tai sit tehdää molemmat putket, ylä,- ja alakauttainen, jos laittaa jousen taakse voi laittaa alakauttaisen. Mut yläkauttainen ois ainaki uniikki 8)
Näihinhän on yksinkertaista taivutella/hitsailla putkia.

24.2.2010 19:42

Ylä kauttanen putki ois kyl aika uniikki näis skoottereis en oo kyl ikinä törmänny ja vois olla aika omaperäsen näkönen (: Jos vaan on mahollisuudet tehdä itse semmonen niin ainaki kannattaa kokeilla minkä näkönen siitä tulis sitte, ja hyvältä näyttää proju jo tässä vaiheessa!

Ps. Aattelitko muuten miiteissä pyörähtää tällä ? :D

.

24.2.2010 20:02

Thömpsön kirjoitti:Ylä kauttanen putki ois kyl aika uniikki näis skoottereis en oo kyl ikinä törmänny ja vois olla aika omaperäsen näkönen (: Jos vaan on mahollisuudet tehdä itse semmonen niin ainaki kannattaa kokeilla minkä näkönen siitä tulis sitte, ja hyvältä näyttää proju jo tässä vaiheessa!

Ps. Aattelitko muuten miiteissä pyörähtää tällä ? :D


Joo pitääpä muokkailla kuva ja laittaa tänne niin hahmottaa vähän ;)
Kylläpä sitä vaikka vois käydäki 8)