Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

5.3.2012 23:13

Kyllähän se kaasari siihen mahtuu, imukaula siihen on tänään väsäilty, laittelen kuvan kohta. Pyttyyn jää orkkishelmojen roippeet jos ne siinä kiinni pysyy (yksi helmanpala jo poikki, pytty livennyt penkistä...). Uusi sylkkäputki kyllä ajaa helmojen virkaa ihan riittävästi, jos tarve niin vaatii.

Kampikammioon ei pitäisi jäädä mitään sen ihmeellisempiä hukkatiloja (mitä nyt läppäventtiilin paikalle ja hitusen helmojen tietämille), ja jos jää niin helppohan sitä on täydentää, tai suurentaa. ;)

Pakokanava lähtee (lähes) vaakatasoon, jotta virtauspintaa saadaan mahdollisimman paljon. Muutenhan sitä voisi taittaa alas aika reilustikin, mutta josko se huuhtelupuoli pelaa riittävästi ihan noinkin.

Edit.

Näyttää rujolta, mutta mutkat on ihan mukavan jouhevia sisältä, eikä rappujakaan juuri ole. Hitseissä on reilusti työstövaraa. Päätyholkki sorvattu sopivaksi. Pituus himmaillaan kohdilleen, kun se on ajankohtaista.
Kuva

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

6.3.2012 0:04

Tuna-71 kirjoitti:Tarkoituksena kun ei ole mennä mahdollisimman kovaa jollakin, vaan mahdollisimman kovaa jollakin, jota ei siihen ole suunniteltu.
Erittäin hyvin sanottu, samoilla linjoilla ollaan. Hyvältä näyttää, jatka samaan malliin.

Re: Raisusta Raaseriksi

9.3.2012 1:36

Kiitosta vaan. :)

Imukaula on tasoiteltu inhimillisemmän näköiseksi, ja onpa siihen sorvailtu päähän uusi holkkikin kaasariliitännälle. Seuraavaksi luvassa ylätiivistepintaan tuleva olake, johon uppoaa sylkkäputki kokonaan ja palotilakin neljännessentin verran (saapahan automaattisen keskityksen kannelle).

Sitten olisikin vuorossa sylinteriputken ulkopinnan koneistaminen sopivalle "käsiprässäys" välykselle. Sen jälkeen aukkoja kairaamaan ja kanavia työstämään. Mäntä olisi kiva, pääsisi meinaan sorvaamaan sylkkäputken käyntivälykset kohdilleen. Tämähän näyttää valmistuvan... :s

Ainiin, terpin vakiopyttyä tuli ihailtua, lähinnä modernimman huuhtelukanaviston osalta. Siitä kehkeytyi sitten oikein syväluotaava analyysi.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190069.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190076.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190081.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190086.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190092.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190104.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190107.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 190113.jpg

Nicasilit sorvailtu poies ennen pilkkomista, eipähän tule muotille nikkeliallergiaa, jos pytty joutuu masuuniin muutaman sysslerin männän kanssa.

Re: Raisusta Raaseriksi

9.3.2012 16:48

Meinaatko hitsata sylinteriputken paikoilleen aukkojen kairaamisen jälkeen?

Rupeatko valamaan uutta kantta, kun pyttyjä ja mäntiä rupeat sulattelemaan? :) Osaatko muuten sanoa, että kuinka paljon matalempi tuo sivuhuuhtelu on verrattuna päähuuhteluun?

Re: Raisusta Raaseriksi

9.3.2012 18:45

Sylinteriputki kohdistetaan putkisokalla oikeaan kohtaan, jonka jälkeen se kiristyy olakkeen pohjaa vasten, kun kansi kiritään. ;)

Muun muassa uutta kantta olisi tarkoitus valaa, kun on vähän enemmän aikaa pajoittaa. Ja sitten oli vähän myös toista valuprojektia suunnitteilla, tuohon sykeröön nimittäin. Mutta siitä ei mennä lupailemaan vielä yhtään mitään...Kun tuo Sarven pytynvalutopicci kuihtui, niin kävi mielessä, että jonkuhan sitä olisi kokeiltava joskus... :roll:

Huuhteluiden mittoja (alareuna on pää- ja välihuuhtiksessa samalla tasolla, alahuuhtis ehkä sorvauksesta johtuen alareunastaan alempana):

Päähuuhtiksen korkeus=7,0mm
Välihuuhtiksen korkeus=6,0mm
Takahuuhtiksen korkeus=6,0mm (kokonaan) ja 5,0mm (pää- ja välihuuhtisten alareunan tasosta)

Re: Raisusta Raaseriksi

3.5.2012 0:47

Huuh.. Kylläpäs viime päivityksestä onkin taas vierähtänyt aikaa.

Tähän väliin kuva-arvoitus, oikeasta vastauksesta paljastetaan loputkin osat. Siispä, mistä tällainen mahtaa olla peräisin?
Kuva

Mopohommissa ei ole juurikaan edistystä havaittavissa, serkun sykerön vanne pitäisi pinnata loppuun. Palotiloja siihen on sorvailtu pari lisää, tulpanreikä tosin puuttuu molemmista. Mäntä saapuu jahka neandertaalien helppo-osat saa männän omaan puljuunsa (siinä tuntuu kestävän).

Niin joo, serkku oli vähän innostunut vingun kanssa ja tuloksena oli nelisen milliä liian korkea pako sykerön pytyssä. Kovasti koitin harjoitella bilhelvetin puikoilla vanhoihin plusuihin, mutta erikeepperiefekti varjostaa harjoittelua. Liekö syy sitten ilmaiseksi saadussa puikkomuuntajassa. Joka tapauksessa täyttö olisi tarkoitus tehdä IKH:n erikoisteräspuikolla (valupuikot kun olivat päässeet kaupasta loppumaan). Erikoisteräspuikko syttyi huonommin, mutta paloi paljon vakaammin ja vähemmällä kuonalla, kuin vaaleansininen ystävämme.

Peevee aiheuttaa myös päänvaivaa, säädöt ei pysy vakiona niin millään... Pitänee katsoa onko vika bensahanassa (tankinkorkissa ei ainakaan). Tai sitten voisi heittää 14mm mikellä jotakin ei-niin-uhanalaista siivekästä. Kuvia pörpöttimien suhteen tulee, jahka jotain saa aikaiseksi.

Tunistin lämpiämään päin oleva paja kuittaa.

Re: Raisusta Raaseriksi

3.5.2012 7:14

Voisin veikata kompuran männäksi?

Re: Raisusta Raaseriksi

3.5.2012 9:15

Toi on semmosesta moottorista jossa on palotila männän ylä ja alapuolella :)

Re: Raisusta Raaseriksi

3.5.2012 11:55

No siinä ei kauaa kestänyt. :) Jehvetti vie siis potin, kyseessä liki 60 vuotias Suomen Ilmapuristimen kompuran mäntä, jota ei ole nähtävimmin koskaan irroiteltu (sinettilangat vaikutti alkuperäisiltä). Oli muuten mäntä siihen malliin nihkeä, ettei tullut ulos ilman kumivasaraa.

Betan arvaus osuu osittain oikeaan, paitsi että kyseessä ei ole moottori. Ylempi "palotila" puristaa siis parin venttiilin kautta ilman alempaan "palotilaan", ja siinä välillä ilma käy myös jäähyllä ropelin takana olevassa putkistossa.

Ihmetys oli suuri kun yritin nostaa pyttyä lohkosta irti, ei oikein meinannut mennä kaaliin, ettei siinä ole kyse mistään järkyttävästä kulumisrapusta, vaan ihan muusta. Valitettavasti tuossakin vehkeessä on omat vikansa: Mäntä on leikannut etenkin kapeammalta kohdalta aivan järkyttävissä määrin, syynä lienee ollut voitelun puutos, kun leikkaumajälki on niin tasainen ja "hopeatahnaa" löytyy niin pirusti (yksi kuulaventtiili oli juminut auki-asentoon, liekö syynä). Neljäs venttiili (pienempi pytty->säiliö) oli myös juminut auki, syynä loppuunkulunut ja linkkuun mennyt venansäätölautanen.

Huono paineentuotto ei siis enää olekaan niin suuri ihmetyksen aihe. Pytyt ovat kohtalaisessa kunnossa, vaikka leikkausjälkiä onkin melkoisesti, hoonata ne pitää. Männänrenkaat ovat syystä tai toisesta säästyneet suuremmilta jurmuilta. Pitänee toivoa, että männänrenkaat hoitavat tiivistyspuolen riittävästi, kun mäntä on niin kulahtanut.

Lupaan että seuraava päivitys liittyy johonkin kaksipyöräiseen ja moottorikäyttöiseen, meinaan masinistifoorumi voisi olla oikeampi paikka tällaisille päivityksille... :D Toisaalta, kyllähän tämäkin aihe mäntämoottorimekaniikkaa sivuaa.

Ja ne kuvat:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130077.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130081.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130083.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130084.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130085.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130087.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 130091.jpg

Re: Raisusta Raaseriksi

3.5.2012 21:21

Mahtavaa kun ihmiset jaksaa tehä tälläsia.

Re: Raisusta Raaseriksi

22.5.2012 23:34

Ensinnäkin, kiitosta kommentista!

Ja sitten pitkästä aikaa asiaan. Mäntä tuotiin oikein ovelle asti Amsterdamista.

Katanaan tuo mäntä paketin mukaan sopii ja Barikitin nimeä se kantaa. Renkaalla on paksuutta naftit 1,0mm, joten lepattelu alkaa siinä 13,5k jälkeen. Männäntapissa on "lujuusopillisesti oikea" muotoilu ja jälki on kaikenkaikkiaan melko hyvän oloista. Männän sisäpinnalta löytyi jotain outoa moskaa, liekö valuhiekan jäämiä vaiko mitä, alle 40€ männälle se lienee ihan hyväksyttävää. Koputellessa mäntä myös soi aikalailla eri sävelkorkeudessa steppareihin verrattuna.

Ja kuvia:
http://i893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/P7030104.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/P7030102.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/P7030100.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/P7030091.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/P7030081.jpg

Serkun sykerö tuli iskettyä kasaan jollakin viilatulla vakioläppiksellä ja vakioputkella(!!??!). Tuli siis lähinnä katsottua miten vaihdettavilla palotiloilla oleva kansi pelittää. Ja kyllähän se pelitti, ei vuotoja tai mitään muitakaan ongelmia kannen kanssa. Palotilan muotoilu noudatti taiteellisen wirittelyn metodeja. Palotiloja on myös tullut pari lisää varastoon, ovat vailla tulpankierteitä ja palotilan muotoilua. Photobuckettiin tuli upittua myös muutama kuva sykerön pytystä.

http://s893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/

Takavanne tuli pinnailtua kasaan hyvän aikaa sitten. Takarattaan kiinnityskohta on sorvailtu paksummasta raudasta vanhan tilalle ja uudet laakeritkin on asennettu. Takavanne on koeponnistettu painepesurilla n. 200km/h kehänopeuteen, eikä mitään hälyttävää ilmennyt.

Kompressori tuli iskettyä kasaan. Letkuksi tuli 12,5mm bilisteema ja kaikki liittimet uusittiin mahdollisimman virtaaviksi (ei turhia pikaliittimiä). Molempiin päihin tuli ½" pallohanat, joista toinen mahdollistaa pikkukompuran kytkemisen isomman rinnalle (esim. hiekkapuhaltelu ja epäkeskoilu). Työkalujen käytös muuttui melko radikaalisti, kun vinkukin jaksoi jyystää vielä 3bar paineilla paksumpaakin terästä, kun ennen ei saanut mitään aikaikseksi alle 5bar paineilla. Letkujen virtaavuudella on siis mukava vaikutus.

Valitettavasti itse kompuran tuotto on melkoinen pettymys. Painetuotto n. 210l/min, kun pikkukompura puskee sen 200l/min. Tuli avattua päätylaippa säiliön tarkastelua varten. Säiliö olikin sitten täyttynyt ripulin kaltaisella öljy-vesi-ruoste hyhmällä, jonka seassa lillui yllätys yllätys viides venttiili epämääräisen hapettuneina palasina. Vielä suurempi yllätys löytyi, kun lohkon ja säiliön välistä putkea purkaessa eteen sattui kuudes (selvästi jälkiasennettu) venttiili, joka oli kuin olikin kulunut jokseenkin jumiin (kuminen venttiili kulunut tiivistepintaa vasten urille, todella kova vastus puhallettaessa). Noh, kutosventtiili tuli korjailtua ja viides venttiili jätetään kokonaan pois käytöstä, kun jälkiasennettu kutonen lienee sen korvaaja. Säiliö tuli jynssättyä puhtaaksi ja vingulla tuli porailtua vedenpoistorööri säiliöön (kepulisti sisältäpäin porattu). Vedenpoistorööri kierteytetty ja sitten se olisikin taas kasausta vailla. Josko venttiilin korjailu vaikka vaikuttaisi tuottoon.

Kompuralle tuli tehtyä oma kansio kuvaämpäriin, siellä mm. kiertarin käsittelyä, hoonausta ja kompuran pytyn viilailua (kaikkea sitä pitääkin virittää :roll: ).

http://s893.photobucket.com/albums/ac137/Tunisti/SIP%201953%20projekti/

Joops. Tällaista jorinaa taas kuumeen kourissa. Aiheessa pysyminen tuottaa hankaluuksia, mutta eiköhän ne mopohommat tuosta ala taas edetä. Ja kommentoida ja kysyä saa. ;)

PS. Jos joku omaa osaamista liukulaakereiden suunnittelussa, niin avulle olisi tarvetta. Pitäsi saada roiskevoidellulle pronssi-teräs liukuparin kiertarin laakerille vähän suunnitteluapuja (pitäisi siis keksiä paljonko kompuran kiertarin alapää kestäisi lisäkierroksia).

Re: Raisusta Raaseriksi

23.5.2012 7:34

Hyvää jälkeä oot tuon kompuran parissa tehny! Ja ei noi mopohommatkaa kovin pahalta näytä!
viilattu kompura! :D

Re: Raisusta Raaseriksi

4.7.2012 0:52

Teaser
Kuva

Lähipäivinä olisi yksi väliprojektin väliprojektin väliprojekti valmistumassa. Siitä löytyy jotain Tunistin tyylistä poikkeavaa... ;)

Jt-87 taisi rikkoa tämän kesän saturaisen, onnittelut siitä. :)

Nyt ei ehdi enempää kirjoitella, isompaa päivitystä tulee...

PS. Vakioläppiksellä huitastu viikonlopun aikana 75,9km/h . Sehän taitaa olla Vakiopytty-Classic-50cc-luokan uusi kärkisija (PV:n koneella). Aiempi lukema vakioläpälliselle oli 74,7km/h, sen jälkeen tuli nostettua huuhteluiden asteita ja koroteltua pakoa, imupuolen hengitystä paranneltiin myös. Alkoi vetämään paljon pirteämmin. Leipoi sitten pullat ja mäntä aika karussa kunnossa, sillä vedetty viimeisin lukema (kovinhan se oli tukkoinen kun männästä oli tullut seepra).

Re: Raisusta Raaseriksi

4.7.2012 23:45

Väliprojektin väliprojektin väliprojekti valmis! Taino, kytkin pitäisi saada pitämään, kun luistaa läpi kakkosen, kolmosen ja nelosen...

Projektin aloitin viime maanantaina, kun serkkupoika halusi sykeröön nopeasti jonkun "perus vingutussetin suoraan ajoon". :roll:

Speksit:
-Pullistettu putki (RK Rimpula, suunniteltu muutamassa minuutissa vailla mitään mittauksia)
-Uudenvaluinen 74cc plusu
-2-renk mäntä
-Näsärin läpät (lasikuituisilla tuplaläpillä)
-21mm kopio PHBG
-Edellisessä viestissä oleva kansi
-Raakasti avarrettu imupuoli pellistä tehdyllä läppäkotelolla höystettynä
-Suora triplapako
-Uudelleen rakennettu takahuuhtelu (Ulkokurvi tehty pellistä, kuten Raisuunkin tarkoituksena, paljon on täyttöhitsattu, epoksoitu ja suunnattu)
-Epoksia huuhteluissa

Koko paketin aatteena oli kaiken suunnittelun ja laskennan sivuuttaminen sekä nopea valmistuminen. Ainoa lasku oli squish-ration määritys. Suurin osa pytystä rakennettiin Gambiinan voimalla, joten raaka työjälki kuuluu asiaan.

Pytty vedettiin täyteen pitkiä saumoja ihan kylmiltään magilla, ei tykännyt kyttyrää. Pako on ehkäpä sen 17mm korkea ja putkikin on melkoinen harjanvarsi. Triplapakoa varten joutui hitsailemaan M8 muttereita ripojen väliin.Takahuuhtelu on suunnattu aika ylös, ja sen lähtö on aika poikkeuksellinen. Imuaukosta jäi jäljelle enää välirivan piikki. Pako-ja imupuolta on kittailtu Bilteman uunikitillä (1250C kestävää mustaa mönjää, joka on halpaa kuin makkara ja tulee isosta ruutasta). Kyllähän se tuntuu menevän pakokanavakittinä varsin mukavasti, ei tarvitse mitään huippukalliita teollisuusepokseja... :) Tosin irtomurunen kyseistä mössöä voi koitua koneen kohtaloksi.

No mitenkä se sitten toimi? Noh, sehän oli aivan jumalattoman rikkaalla, pääsuutinta sai pienentää 15 numerolla vakiopytyn vaatimasta, ja ehkäpä siinä on vieläkin varaa pienentää. 14-42 välit loppuvat jo pihatiellä samoin tein, eikä kytkin pidä ollenkaan kiihdytyksissä. Alavääntöäkin on ihan kohtalaisesti, vaikka piikki on aika terävä. Käyntiin lähtee helposti ja käy tosi pientä tyhjistäkin. Eikä se oikein tunnu kuumenevankaan kunnolla.

Pitänee heittää rikkoja jousien alle, tai laittaa 4-levyinen kytkin kiinni. Huomenna saattaisi tulla jotain nopeuksia/kiihdytyskäppyrää.

Eiköhän tästä vielä jotakin tähän liittyen unohtunut... Noh, eihän tämä se varsinainen päivitys edes ollutkaan. ;)

Ja kuvia, huonoja sellaisia:

Siinä on vedetty pitkää täyttöä kylmiltään, siistitty katkaisulaikalla. Aikaisemmin siinä oli kahden peukalon mentävä rööri.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 01-029.jpg

Läppäkoteloa
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 02-050.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 02-053.jpg

Pakokanavaa
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 02-055.jpg

Imu
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 02-056.jpg

Aukotusta
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 02-094.jpg

Kommentoikaa toki!

Re: Raisusta Raaseriksi

4.7.2012 23:59

Ei voi ainakaa sanoo että olis mikään perusplusu setti! :D