Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

21.2.2012 18:38

Joo, kyllähän nämä projektit tuppaa nykyään menemään vähän DIY puolelle. Männänkin ostaminen kaupasta aiheuttaa syntisiä "bolt-on" tuntemuksia. :roll:

Kuvaämpäriin oli ilmaantunut kaikenlaista, taitaa olla serkkupojalla vähän liikaa vapaa-aikaa... :)

Pytty on siis näköjään saanut vähän hitsiä, ja onpa imukanavaankin ilmaantunut väliripa. Imukanavaan tulee toki mutkaa ja jatkoa tarpeen ja mitoituksen mukaan.

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00856.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00860.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00857.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00858.jpg

Liekkö tuota on esilämmitelty, saatikka hitaasti jäähdytelty, mutta kaipa se toimii. MAG:illa siis kasattu. Kuvien laatu on mitä on, pitänee itse käydä vilkaisemassa pyttyä jahka ehtii, saa samalla pakokanavan ja alatiivistepinnan pätkän vietyä mukanaan.

Edit. Pakokanava ja alatiivistepinnan pätkä annettu käsittelyyn. Imukanava oli venähtänyt pari milliä liian korkeaksi välirivan laittelussa. Välirivan hitsejä täytyy siis aukoa ja suoristaa samalla ripa siedettävään kulmaan. Ainevahvuutta joutuu hitsailemaan lisää imukanavaan, että sisäpuoli voidaan työstää sopivan jouheaksi. Perus hienosäätöä siis luvassa.

Re: Raisusta Raaseriksi

22.2.2012 22:07

Hieno meininki!Itselläni on ollut mopon rakentelu vähän aikaa seis, mutta hyvä että täällä tapahtuu.

Re: Raisusta Raaseriksi

27.2.2012 22:55

Mopojen rakentelu ei ole omalta osalta edennyt, mutta raportoidaan nyt kuitenkin sivuprojun edistyksestä.

Serkkupoika sai pakokanavan väliripoineen väsäiltyä pyttyyn, alatiivistepinnan takaisin paikoilleen ja imun himmailtua kohdilleen pienen täytehitsailun kera. Kuvia tuli uppailtua, joten tässäpä niitä:

Pakokanava heppailtuna
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 000009.jpg
Ja siistittynä
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090047.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090051.jpg
Imu kohdillaan
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090055.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090057.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090043.jpg
Raisuprojun pyttyyn vertailua (imu riittää 24mm kaasarille)
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090062.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090064.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090067.jpg

Oli muuten serkkupoika tilannut moparilta pari 42,5mm mäntää, L-profiilisia, 5€/kpl. Dinaminin nimeä kantavia saapasvaltion tuotoksia. Työstöjälki oli aika mielenkiintoista, myös renkaissa. Sokatkin aika pilipalin oloiset. Painoivatkin kuin synti... Lienevätkö täyttä kuraa, vaiko miten? Outoa että tuollaista laatua saa makaronimaasta... Vitosvaihteen väsäilyyn tarvittavat hilut se oli käynyt hakemassa, vaikka alunperin oli kyllä mielessä ottaa ne Raisuprojuun. No, nopeahan niitä on lainailla, jos tarve niin vaatii...

Ainiin, serkkupoika oli innostunut sorvin kanssa ja huitaissut pytyn 0,6mm liian suureksi aiemmin tehdylle sylkkäputkelle. Oli yrittänyt jyystää hitsaussaumoja tasaisiksi. Ei voi mitään, tällä hetkellä yrittää hieroa kauppoja 72cc monkelin pytystä. Saapahan sitten sorvailla siitä uuden ja suuremmalla porauksella olevan sylkkäputken. Hankittavana siis uusi mäntä, >47mm. Joku uusenskan mäntä sillä oli mielessä, ohkaisella renkaalla. Taitaa siis olla, ettei alle 55cc luokkaan ole enää asiaa tuolla pytyllä.

Asiasta kukkaruukkuun: tuli haettua Kärkkäiseltä ennen joulua 10l metanolia, viikonloppuna mukaan tarttui vielä 5l nitrometaania. Mielessä kävi, että niitä voisi vaikka mopottimessa käyttää, ei tosin ole mitään selkeää suunnitelmaa, joku lähes täyskaasulla avautuva suutin tai vastaava räpellys kävi mielessä, voisi säätää bensapuolen laihalle täyskaasulta ja polttaa nitrometaania (+metskua ja jotakin synteettistä/risiiniöljyä) osittain monopropellanttina polttoaineena. Voisi kyllä olla melkoinen säätöihin saatava, kansi ja putki (ja kaikki muukin) kun eivät olisi ehkä ihan sopusoinnussa polttoaineen kanssa. Monopropellanttina poltettaessa kun jää vielä häkää ja vetyä jäljelle, mitä mahtaisi käydä huuhteluprosessille, kun tuore, happea sisältävä, seos kohtaisi huuhtelun aikana kuumassa moottorissa ylijäämä vedyn :s ... Tai sitten voisi välttää Maaon kohtalon ja ajaa nitrometaanin ja metanolin ihan lennokkimoottorien läpi, kuten aina ennenkin. Ajatus täysin nitrometaani/metanoli/öljy seoksella toimivasta mopon moottorista tuntuu vielä vähän turhan erikoiselta, tai no... :roll:

Tämä siis pelkkää teoreettisen tason pyörittelyä, hyvin pintapuolisesti. Mukavahan näitä on aina mietiskellä, ja toivon mukaan polttoainepolitiikkaan ei vielä tule mitään suuria muutoksia...:D

Tunisti kuittaa.

Edit. 72cc pytystä tehty kaupat, joten mäntäjahti on aloitettu (jotakin 47,8mm metran mäntää oli kuulemma harkinnut, yhdellä 1,2mm renkaalla).

Re: Raisusta Raaseriksi

3.3.2012 22:35

Sivuprojussa tapahtuu...

72cc pytty muunnettu sylkkäputkiaihioksi (samaan tapaan kuin edellinenkin), ripoja hitsailtu kiinni (mustaa rautaa magilla rätkien, rivat hitsattu myös pakokanavanaan kiinni) ja holkkikiinnityksellä oleva pakolaippa väsäilty (pieni suunnitteluvirhe kiinnittyspulttien sijoittelussa). Pyttyäkin on taas kerran sorvailtu, tällä hetkellä halkaisijaa 50,00mm.

Tänään viimeistelin omalla sorvilla 72cc pytyn ulkopinnan ja olakkeen, ulkohalkaisija 50,90mm. Pyttyä tuli myös vähän siistittyä ripojen osalta.

Jigissä kiinni, rivat kevyesti siistittynä.
Kuva

Pakolaippakin löytyy.
Kuva

Alkaa näyttää jo kohtuulliselta.
Kuva

Alatiivistepinnan puolelta.
Kuva

Sylkkäputki, tulee kokoon 48mm. Palotila päässyt myös kuvaan
Kuva

Fuusiota tarvitaan.
Kuva

Mitä mäntään tulee, niin sekin on jo alustavasti valittu. Tällainen nimittäin: http://www.gearparts24.de/kolben-bariki ... a5777.html

Puristuskorkeus ja männänhelman pituus on aikalailla kohdallaan. Väri tosin on aika jännä, eikai siinä mitään ihmepinnoitetta ole?

Nyt on vanteiden pinnaus aluillaan. Ja niin joo, jos jotakuta ihmetyttää, niin tämä setti on siis tulossa sykeröön... Mitään ihmeellisyyksiä ei rungon osalta ole tulossa. Ehkä kevyt madallus ja uusi tankoratkaisu vakion tilalle.

Kommentoidankin saa... :roll:

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

3.3.2012 23:22

Mihis käyttöön tämä S1 tulee, jos sitä madaltamaan aletaan?

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

3.3.2012 23:33

Harrastepeliksi se tulee. Kilometrejä sille ei juurikaan kerry. Radallekaan sillä tuskin mennään... Tai eihän sitä koskaan tiedä. Mopoikä kun on jo ohitse niin sivuprojektin omistajan, kuin minunkin osaltani.

Kaipa ne ajot jää siis huippujen testailuun ja yleiseen rälläämiseen. Madallusta tulee sen verran hillitysti, että hiekkatielläkin vielä pääsee eteenpäin... Ajettuvuutta ja marginaalista ilmanvastuksen vähentämistä sillä madalluksella haetaan.

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

3.3.2012 23:53

Eikös sitten R olis parempi. Ilmanvastuskin pienentyis kunnolla. Tuleekos suzukiin edes kunnon iskareita?

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

4.3.2012 0:04

Hetkinen, on vähän mennyt ohi mutta mitäs värkkiä tuo sylinteriputki on? Ihan valurautaa vai onko jostain teräsputkesta lähdetty sorvaamaan?

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

4.3.2012 0:23

Eihän se enää olisi hauskaa, jos aerodynamiikka olisi jo liukuhihnalta lähtien kutakuinkin kunnossa. ;) Mitä enemmän itse väsäillään, sitä parempi. Tarkoituksena kun ei ole mennä mahdollisimman kovaa jollakin, vaan mahdollisimman kovaa jollakin, jota ei siihen ole suunniteltu. Ja ihan vakio pomppukepillä mennään.

Sylinteriputki on itseasiassa jo versio No:2, aiempi oli 50cc monkelin pytystä väsäilty, nykyinen on veistelty 72cc manan pytystä esiin. Eli ihan pallografiittia se on. Teräsputki on sylinteriputken materiaalina melko arveluttavaa, se kun ei omaa niin hyviä voiteluominaisuuksia.

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

4.3.2012 0:50

Mielenkiintoiselta vaikuttaa mutta voitko selventää mitä
Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!! meinaa ? :)

Re: Raisu Δ∑^U∩≫KOES≪ ∝ ⇔ ∂√∅ ℝ∩∀∫∃ ℝ ik∫!1!!

4.3.2012 1:08

Kenties hivenen sarkasmia nykypäivän projutopiccien otsikointia kohtaan. ;)

Ainakin viestejä tulee ennatystahtiin... :eek:

Re: Raisusta Raaseriksi

4.3.2012 14:37

Otsikko lienee jo muokattu käyttäjäystävällisempään suuntaan, mutta en voi olla pitämättä tuosta sarkasmista. Yleisesti ottaen yksinkertaisimman otsikon omaavat projektitopikit ovat sisältönsä puolesta kaikkein mielenkiintoisimpia. Tämä on yksi niistä projekteista, joita allekirjoittanut lukee ajatuksen kanssa nopean vilkaisun sijasta. Nostan kuvitteellista hattuani tekijälle.

Re: Raisusta Raaseriksi

5.3.2012 11:28

Ootte kyllä asiallisella linjalla tän projun suhteen. Mahdollisimman paljon muutoksia koneeseen ja voimaa odotettavissa nii meikäläine tykkää.

Sellanen tuli mieleen, että onkohan tuo mäntä tarkoitettu pinnoitetulle pytylle. Jos on, niin mistä meinaat löytää valurautapytylle sopivan m-renkaan?

Re: Raisusta Raaseriksi

5.3.2012 13:49

Tattista vaan kommenteista. Hatunnostot välitettäköön myös putkitusprojun omistajalle, joka tälläkin hetkellä on varmaan sorvin ääressä.

Kiroileva_fossiili:
Mäntä tosiaan kuuluu nicasil pinnoitettuun pyttyyn, joten rengas on siis luultavimmin valurautainen. Ehdoton kielto koskee kromatun renkaan käyttöä pinnoitetussa pytyssä, mutta valurauta-valurauta parin kiinnileikkautumisongelmasta en ole kuullut. Kyllähän sitä kromattua rengasta näkyy suositeltavan valuruautaisille pytyille, mutta eipä noiden plusujen mäntien mukana tule muuta kuin valurenkaita, Malossin vararengastakin kävin vilaisemassa, ja kovin valurautaiselta se vaikuttaa.

Valurauta-valurauta parin toimivuuden selittänee se, että valuraudalla on kyky sitoa voiteluainetta itseensä ja olla ns. itsevoiteleva grafiitin ansiosta. Kovakromi/nicasil/tms.-kromi parissa kumpikaan ei taida sitoa voiteluainetta siinä määrin itseensä, että voitelu pysyisi hyvin yllä. Tekniikan raamatun mukaan kromi-kromi parin kuiva liukukitkakerroin on tuplat teräs-harmaavalu parin kertoimeen nähden. Tiedä sitten löytyisikö vanhoista testamenteista sopivampia arvoja (tekniikan käsikirjat).

Yksi hieman avoinna oleva vaihtoehto olisi etsiä jostakin kromattu 48mm rengas, joka menee mittojensa puolesta mäntään. Toisaalta kilometrejä tulee niin vähän, ettei kuluminen välttämättä muodostu ongelmaksi, vaikka jenkaa olisi enemmänkin.

Eilen purettiin pari vannetta atomeiksi. Takakeskiöön pitää sorvata vähän vahvikepalikkaa ja toisesta purkuvanteesta saanee parempia pinnoja. Oli meinaan hankala pinnattava, kun osa pinnoista oli sen verran heikossa hapessa. Serkkupojan tekemää takahaarukkaa tuli myös soviteltua runkoon, ja siinä samassa tuli suunniteltua parempaa tankoa.

Saapa nähdä miten tuon kierroskaistan kanssa käy, kun tuo kuutiotilavuus nyt kasvaa (68cc tulisi). 21mm kaasarilla aiemmin suunnitellun kierroskaistan hakeminen vaatisi melko valtaisia imuajoituksia. Pakopuolikin vaatisi hengittävyyttä lisää. Voi siis olla, että tehoalue tippuu suuremman pytyn myötä jonkin verran. Toisaalta huuhteluissa riittäisi virtaavuutta vähän suuremmillekin kierroksille. Pitänee vähän pohdiskella miten menetellään.

Re: Raisusta Raaseriksi

5.3.2012 20:02

Raakan komialta näyttää ;) Imu näyttää viksulta, mutta vieläkö kaasari mahtuu lohkojen päälle kun imukurkun lähtö noin alhaalla? Mitäs noille sylinterin helmoille käy? Eikös se ollu vähä vajaa halkasijainen se uus sylkkäputki? Jääkö kammioon (hukka)tilaa? Aika vaakatasoon lähtee pakokanava. Onko se rungon rajottamia tekijöitä vai onko siihen joku tehollinen (huuhtelutapahtuma?) syy? Tehaskutosissa tehopeleissä kun ovat suunnattu aika paljon rankemmin alaviistoon..