Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

24.6.2013 3:01

Kaippa sitä vois viimein jotain päivitellä.

Sitten viime päivityksen tallilla on ollut kaikenmaailman vehkeitä rassattavana (pari skootteria, muutama auto, serkun mopoproju, pienkoneita jne.). Kiirettä on siis pitänyt, mutta on se Raisukin saanut osansa rassauksesta. Josko sitä etenisi kronologisesti...

Sykerö

Sanotaanko näin että into loppui tuon 68cc pytyn kanssa. Imukaulan lyhennyksen jälkeen kierroksia alkoi löytymään kutakuinkin sen mitä pitikin, mutta vedot heikkeni kautta rantain - syynä luultavimmin väljäksi hoonattu pytty ja mäntä... Huippuja se ei tainnut kelata ainakaan enempää kuin aikaisemminkaan, vitosta ei vetänyt loppuun. Yläkerta otettiin tuttuun tapaan auki, ja sieltä löytyikin paskonut kiertarin alapää... Vanhalle kampuralle tuli vaan tunnit täyteen. Risiinipohjainen öljy oli palanut männän kylkiin tähän tapaan, ohipuhallusta on siis riittänyt.

Täytyy tuota Racing M öljyä kehua, ei ollut pytyssä/männässä enää mitään jälkiä leikkaumasta/kulumasta kun siirtyi sen käyttöön, ja osat oli paksun öljyn peitossa purettaessa. Raa´an kulumisen syynä oli varmaankin se Motulin kallis kartingöljy, ehkä se ei vain sovellu valuraudalle laisinkaan. :s

Tuo 68cc pytty päätyi hyllylle odottamaan uutta mäntää ja porausta seuraavaan ylikokoon, laadukasta mäntää löytyy Suomestakin, jahka saa aikaiseksi ostaa ja porauttaa. Kaasari ei muuten tulvinut, vaikka kulmaa sillä oli jo päältä 20 astetta imukaulan muokkailun jälkeen.

Raisu

Kevään tullen tuli kunnostauduttua mopojen parissa, olihan kausikin jo avattu uskollisen Pappatunturin voimin. Sykeröstä napattu kone leväytettiin, ja sisään asennettiin uusi Forten kampura (jossa oli laakerikaulojen välillä melkein kympin heitto halkaisijoissa...). Kone nippuun ja sisään tutut ja turvalliset Superbaikit.

Kevättalvella ostettu 52mm mäntä sai osakseen pyöristelyä ja täyttöhitsausta (tulipa muuten todettua että alumiinia pystyy hitsaamaan Alu Migillä täysin ilman suojakaakasua, jälki on karua mutta huokosia ei jäänyt ja hyvin suli yhteen :D ). Tällä kertaa männänrenkaan katkoskohtaa ei tullut siirrettyä, vaan se jätettiin rohkeasti välihuuhtiksen kohdalle (renkaaseen reilu pyöristys). Pytystä tuli hieman täyttöhitsattua pakokanavan yläosaa aukon luota, olihan se vieläkin ruma, mutta parempi kuin ennen.

Kevättalvella tuli myös ostettua Malossin aitoa hiilikuituläppälevyä. Paksuuden piti olla 0,40mm, mutta digitönäri väitti paksuudeksi 0,32mm. Noh, eipä siinä auttanut kuin väsätä pellistä rajoitinläpät ja leikellä hiilarit muotoonsa. Rajoittimet antaa nostoa muistaakseni jotain 7mm pintaan.

Kuva

Ja toisesta kulmasta: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... e4a350.jpg

Talven aikana tuli myös pähkäiltyä tuota palotilaa. MSV:n totesin liian suureksi, ja ajattelin että se saattaisi leikata kierroskaistaa pois. Muotoilun oli muututtava, joten vanhasta kupumännälle suunnitellusta palotilasta tuli muovailtua uusi. SR 35%, välys 0,7mm, squishin kulma 2 astetta, PS 7:1 ja MSV 16m/s.

Kuva

Paketti kasaan kolmella alatiivisteellä, 35 numeroa isommalla tk-suuttimella (oli näköjään järkyn pieni tk-suutin viime kerralla) ja vaimennetulla putkella. Öljynä Racing M. Kiituri lähti kevyellä tökkäisyllä käyntiin, pitäen kuitenkin epämiellyttävää sirinää. Kevyttä sisäänajoa ja kaasu auki.... KIERROKSET, NE LÖYTYIVÄT! Raisu kiljui kuin pistetty sika ja vetikin melko napakasti. Testin edetessä sirinä kuitenkin paheni ja lopulta puristukset katosivat kokonaan. Takaisin pajalle ja yläkerta auki. Totuus oli epämiellyttävä: triplapaon välirivat olivat ottaneet lämpöä ja syöneet männänrenkaaseen syvät urat, jumittaen lopulta renkaan uran pohjaan. Rissapohjainen öljy kuitenkin yllätti positiivisesti: mistään ei löytynyt leikkaumaa/hälyttävää kulumaa. Mäntäkin näytti varsin hyvältä.

Noh, tallilta löytyi yksi vähän käytetty 52mm rengas, joka sai osakseen paljon pyöristelyä. Samalla väliripoja tuli kevennettyä melkoisesti ja mäntään tehtiin ripojen kohdalle pienet öljytaskut. Paketti nippuun kahdella alatiivisteellä ja 0,5mm tiputetulla kannella (PS tällöin 7,7:1). Testipaikalla hämmennys oli suuri. Kierrokset olivat kadonneet... Parin varatulpan jälkeen ne yllättäen taas löytyivätkin, ja testit saatiin jatkumaan.

Suoran päässä kaasu auki ja ykkösellä piikille.... kone jumiin. :lol: Tässä vaiheessa luultiin että kiinankammen kiertari antoi periksi, sillä kampuraa ei saanut pyöräytettyä kovinkaan paljoa. Helpotus oli suuri kun kannen aukaisussa selvisi seuraavaa: rengas oli juminut pakopuolelta uran pohjaan, irroittanut palan männänlakea ja juminut männän kantta vasten. Kampura oli pysynyt rytäkässä ehjänä, joten ei hätää. Väliripoja oli varmaan tullut kevennettyä liian reippaalla kädellä, jolloin männän yläreuna oli päässyt keikkaamaan pakoaukkoon.

Kuva

Noh, kierrokset löytyi viimein, mutta tehoalue alkaa aivan liian ylhäältä (toisin kuin aiemmin kantta ja läppiä lukuunottamatta lähes identtisellä setillä), vitosta se ei jaksanut vetää loppuun ja huipuiksi tuli 115km/h@13300rpm nelosella. Käppyröiden perusteella neloselle vaihdettaessa kierroksia oli ollut n.14800, joten kyllä se naukuu. Huuhtelukuvio oli muuten tosi symmetrinen, hyvä juttu siis. Katkoskohdan sattuminen välihuuhtelun kohdalle ei näyttänyt tekevän mitään ongelmaa.

Luulen että kierrokset löytyi joko kannen muotoilun tai läppien takaa. Hiilariläpillä pumppaushäviöt saattavat olla sen verran pienemmät, että soppaa pääsee enemmän männän päälle, ja sitä myöten kone käy kuumempana ja putki toimii kaikistellen korkeammilla kierroksilla. Toisaalta erilainen palotilan muotoilu voi myös nostaa pakolämpöjä aikalailla, johtaen korkeampaan kierroskaistaan. Se on ainakin varmaa, että nykyinen läppäsysteemi kestää kierroksia.

Tässä vähän testivideota: http://www.youtube.com/watch?v=ga6xkCUZ ... e=youtu.be

Kun kierrokset löytyi, niin sitämyöten löytyi myös motivaatiota muokata pakopuolta parempaan kuosiin. Pakokanava tuli sahailtua pois ja sisältä löytyi paljon rappuja ja äkkinäisiä poikkipinta-alan muutoksia (tuo pakopuoli kun on vuosi sitten tehty melko hätäisesti ja päissään...). Pakoripoja tuli myös levitettyä reilusti täyttöhitsaamalla, olivat niin kovin kapeat. Monta tuntia hitsaus-hiekkapuhallus-viilaus aktia, ja melkolailla valmista tuli. Porauksen jälkeen viimeistely täysin symmertiseksi, pienet huokoset saavat jäädä, kerta ovat niin pieniä. Oli muuten pakokanavasta suora vuoto jäähdytysripojen väliin, tuli tukittua kun puhkui aika urakalla kaasuja pihalle, tiedä miten paljon vaikuttaa vetoihin/seoksiin.

Ennen
Kuva

Jälkeen
Kuva

Sylkkäputken puolelta ennen: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 7a6270.jpg
Ja jälkeen: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 19e39a.jpg

Vein pytyn ennen juhannusta porattavaksi, eivät osanneet sanoa onnistuuko porautus, mutta ainakin yrittävät. Männäksi tuli 52,2mm ikunnallinen tasalakimäntä, kun ei löytynyt ikkunattomia 52mm isompina. Tuo 52,2mm ikkunamäntä vaikuttaa kyllä aika surkealta, valun keernat on aseteltu huolimattomasti, seinämäpaksuudet ovat järkyttävän suuria ja ikkunoiden nurkat edelleenkin teräviä. Männäntapin kiinnitytskohdissa oli tällä kertaa uusi värikoodi: toisella puolen oranssi ja toisella puolen punainen tussin jälki. Epäilen että tuo halkeaa, ellei ikkunoiden nurkkia täyttöhitsaa. Mäntä joutaa näillä näkymin dieetille.

Pajat.net

Pajat.net aiheista voisin kirjoittaa ihan oman viestinsä, myöhemmin. Sanottakoon kuitenkin tuosta Racing M öljyn testistä seuraavaa: Testipurkki oli useita kuukausia ulkona, välillä kovassakin pakkasessa, mutta kertaakaan pohjalle ei erottunut minkäänlaista sakkaa ja neste pysyi homogeenisena. Väri alkoi muuttumaan melko nopeasti tummanruskeaan suuntaan, etenkin auringonvalon siihen vaikuttaessa. Samoin haju muuttui hieman tunkkaisemmaksi muutaman kuukauden aikana. Raisun bensoja sekoitellessa tuli huomattua että seos muutti värinsä tummaksi jo muutaman tunnin aurinkokylvyn jälkeen, liekö polymeroituu vaiko mitä...

Juuh... Tulipas tekstiä, myöhemmin lisää...

Re: Raisusta Raaseriksi

24.6.2013 19:27

Hienoa rakentelua, kun mietitään ja testitään eri asioita eikä vain meinata. :) Ja propsit tästä reportaasista!

Mites jos sitä ikkunamännän ikkunoita suurentaa juuri sen verran että ne nurkat ei jäisi teräviksi? Tekisi vähemmän mäntään shokkireaktiota mitä hitsailu.

Ei oikein kuulosta enää normi pv-moottorilta tuo! Lisää hönkää vaan!

Re: Raisusta Raaseriksi

25.7.2013 0:27

Vauhtipäivät lähestyy.

Kuva

Heh... :)

Re: Raisusta Raaseriksi

25.7.2013 13:36

Raisusta Raaseriksi :D

Re: Raisusta Raaseriksi

9.2.2014 1:46

Joskos sitä viimeinkin päivittelisi tännekin jotain. :eek:

Viimeajat on menneet tuolla PV-Foorumin puolella pyöriessä (sielä kun oli vauhtipäivät ja oikein pikkujoulutkin, joissa nostettiin pytyt pöydälle). Hiljaiselosta huolimatta niin mopo-, kuin pajarintamallakin on tapahtunut vaikka ja mitä. Edetkäämme kutakuinkin kronologisesti. PV-Foorumilla pyörineille lainaukset voi olla jo tuttuja ennestäänkin.

Raisu vauhtipäiville

Vauhtipäiviä varten tuli otettua parin viikon "yötä-päivää" spurtti, johon sisältyi uuden putken teko, triplapakocasereedin porautus ja kutakuinkin perusteellinen viilalla sörkintä, palotilamodaus ja huippuaerodynaamisten katteiden valmistus. Mopo saatiin nippuun vasta kisapäivänä, lentokentän platalla ruuvaillen (pitihän sitä vielä sieläkin viilata kun kompura sisältyi mobilisoituun varikkoon :D ).

Valitettavasti vehkeet leväti jo ekalla vedolla, syyksi paljastui paon täyttöhitsausten olematon voitelukyky. 101km/h oli tulos ennen renkaan jumimista uran pohjaan. Jokatapauksessa tapahtuma oli kaikinpuolin onnistunut, vaikkei niitä iltahämärän hetkiä enää pahemmin muistakaan. :roll:

Ohessa video vauhtipäivien vedosta ja kuvasarjaa katteiden leipomisesta. Menetelmä oli seuraava: pahvia, rautalankaa, kangasta, styroksia, seinätasoitetta, kipsivelliä, nuppineuloja, elmukelmua, kuitumattoa ja harsia. Aikalailla nollabudjetilla siis mentiin. Kate on kaksiosainen, joka on siis halkaistu koko paketin kuidutuksen jälkeen keskeltä kahtia(vauhtipäiviä edeltävänä iltana...). Pakoputki tuli hitsailtua tigillä kasaan, harjottelun puolellehan se meni. Palotilaakin tuli vähän täyttöhitsailtua, oli siihen malliin hakkaumia.

Copyright: jake---
Kuva

Kuva

Video vauhtipäiviltä: http://www.youtube.com/watch?v=brAtkFk_zeU

Katteiden valmistusta:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 29e0da.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 387dc1.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 118afd.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... dab13a.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d09b8b.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d25ecf.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 376ee5.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a6df33.jpg

Putken lätty: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 6f8202.jpg


Raisu muuten

Kaikenlaista pientä siihen on tehty, katteiden kiinikkeet on harjateräksestä taiteillut, takakuuppa on saanut hienot kiinnikkeet ja takajarruunkin on väsäilty HC-linkistö, jolla saadaan riittävä välitys levittäjälle. Nyt alle on tulossa puolavanteet kohtuu slikseillä tubelesseilla ja etu- sekä takalevyillä. Keula vaihtuu JiiTeeltä ostettuun malliin, jossa voinee käyttää öljyjä vaseliinin sijaan.

Vuoden toiseksi viimeisenä päivänä tuli liityttyä 120km/h kerhoon, perus vanhanmallisella plusulla köröttäen, siitä setistä lisää myöhemmin. Triplapakocasereedi on tällä hetkellä odottamassa putkitusta. Pytty on porattu muutaman kympin päähän aukottomasta sylkkäputkiaihiosta, johon pitäisi vinguttaa muutamia aukkoja ja istuttaa pyttyyn kiinni. Etenee kun etenee...

Vannetta:Kuva

Jarrulinkistö (tuosta on vielä paranneltu): http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... f421cb.jpg

Testikuski ennätystunelmissa: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ba2618.jpg

Ainiin, katteilla tuntuu olevan paljon vaikutusta, siitä kertokoot seuraava lainaus:

Tulipahan vähän räplättyä mopojen parissa. Kaverilta perus nelilovinen PV:n kone lainaan ja Raisuun kiinnes. Tavoitteena tutkia miten nuo katteet vaikuttaa pienissä nopeuksissa.

Speksit:
-Umpiväljä kevyesti viilattu malossi
-Laskettu VM-kansi liian suurella välyksellä
-21mm PHBG-kopio oravaimurilla
-Putken jämistä kasattu tehoränni, ilman mitään mitoituksia

Tuloksia 13-35 väleillä:
-Ilman katteita 93,5km/h
-Katteilla 97,2km/h

Ja 14-35 väleillä:
-Ilman katteita 83,5km/h
-Katteilla 99,3km/h

Jenkaa otti parhaimmillaan nelosella n. 10krpm. Pidemmillä väleillä ei jaksanut nelosella vetää ilman katteita. Kaipa ne sitten jotakin auttaa...

Sykerö

Sykeröllekkin on tullut tehtyä sitä sun tätä. Takaiskari on vaihtunut pidempään ja samaan syssyyn perän geometriaa on muuteltu progressiivisempaan suuntaan. Serkkupoika pidenteli takahaarukkaa, jolloin keulimisongelmakin väheni mukavasti. Koneena on toiminut sama, kuin Raisun 120km/h ennätyksessä. Seuraavassa pitkähkö raportti kyseisestä koneesta ja testauksista:

Uutta plusua on tullut tässä vähän sörhittyä. Tälläkertaa vanhanvaluista (koskapa kovin erilainen ja ehkäpä jopa parempi huuhtelupuoli mitä uudenvaluisessa). Paolla ja imulla taitaa olla asteita sen 194 kipaletta. Imupuoli himmailtu 24mm soppatykille ja pakopuolikin on levitelty yli 70% leveyteen. Jälki on omaan mieleen melkoista kuraa, mutta josko se jotenkin pelittäisi...

Pakokanavaan tuli pienen lipsahduksen myötä vähän mielenkiintoisempaa muotoilua, lähinnä kanavan alareunan osalta. Läppäpuoli on tukittu biliteeman epoksilla ja kaikki kanavat on hiekkapuhallettu. Takahuuhtiksia sai vähän muotoilla kun oli ollut jotain häikkää valussa, ja tuli niitä kanaviakin pikkasen siistittyä. Männästä sai siirtää katkoskohdan, ja vielä pitäisi pätkiä helmasta sen seitsemän milliä poies. Pyöristyksiä pitänee vielä parannella, etenkin pakopuolella.

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 28df8c.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 67b56a.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 394d9d.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... cfc07e.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 56618f.jpg

Nykyiset pyöristykset näyttää vähän häröiltä kun kuminen kiillotusmuliska on vähän liipannut sylkkäputkeen eri sävyä. Huipputehojen olisi tarkoitus tulla jossain 12krpm jälkeen. Kovin kantikkaaksi venähtänyttä pakoa kompensoi DS80 loota normi PV lootaa tiheämmillä vaihdeväleillä.

-----------

105,7km/h Gepsiin sykeröllä, serkku tottakai käskyttämässä.

Speksit:
-Viilattu 74cc plusu
-24mm flätside mikke
-Vauhtipäivien putki
-45% kössillä oleva kansi
-12-42 välit DS80 5-v lootalla

Testipaikkana auraamaton hiekkatie, tasamaalla huiput. Lumisade oli rankka ja näkyvyys nollassa, piikkirenkaat tykkää vähän jarruttaa. Putki meni jo tonnin verran ylikierroksilla tälle setille, pitänee heittää piikki lisää eteen ja kokeilla.
------
Tulipahan muokkailtua JiiTeellä Grand papassa ollut putki sopimaan kiines (pituus ei muuttunut yhtään). Piikin alta hävisi kaikki vedot ja tehoalue oli hyvin kapea ja korkealla, vitosella ei jaksanut enää kiihtyä alamäkeenkään (välit samat kuin aiemmin). Huipuiksi auratulla hiekkatiellä alamäkeen nelosella 106,7km/h@14200rpm... Vitosella ei enää kierrokset muuttuneet mihkään. Suoralla asfalttipätkällä sai nelosella kelattua 99km/h@13200rpm.

Vauhtipäivillä ollutta putkea takaisin kiinni ja piikin isompaa ratasta eteen. Huiput 104,4km/h@11000rpm tasaisella jäisellä asfaltilla (laskennallisesti huipputehon pitäisikin löytyä 11k liepeiltä). 10km siirtymä testipaikalle oli huomattavasti mukavampi ajaa kun jaksoi vitosellakin vetää piikin alapuolella ja kiihtyi tasaisemmin. Kiihdytyskäyriä vertailemalla JT:n putki oli 5 sekuntia hitaampi 8km/h-90km/h kiihdytysajassa samalla pätkällä. Tuli vielä kokeiltua lentävää lähtöä autoa vastaan, alkunopeus n. 30km/h ja kiihdytys alkoi aika tarkalleen samaan aikaan peräkanaa ajaessa. Mopo veti välimatkaa 15-20m, vaikka molemmilla oli riittävästi pitoja. Välin kurominen loppui kun auton mittariin sai kelattua 93km/h. Auto oli 90hp bensa sedan voortti.

Eli kaipa se jotenkin vetää, nyt on bensaa poltettu jo melkeen 12 litraa ja kilometrejäkin on kertynyt varmaan sata. Puristukset tuntuu jo aika heikoilta, eli josko sen saisi ennen joulua poraukseen. Imuajoitusta saanee laittaa lisää ja uusi putki pitää väsätä. Puristuksissa vois olla varaa kasvattaa, kun tuo B8ES tuntuu jopa himpun kylmältä tolle setille...

----------

Tuli availtua tuo yläkerta tässä iltasella. Heikkojen puristusten syy selvisi: männänrengas oli juminut uraan oikein huolella vanhan katkoskohdan kohdalta, syynä raju ohipuhallus koska männänrengasuran ylä-, ala- ja takaosassa suurehkot jurmut ->paksu karsta välissä liimasi renkaan. Rengas lähti irti vasta kolmena palasena ja ohipuhalluskohdalta kunnolla kuluneena. Leveä ja kantikas aukko oli myös aiemmin tyssännyt rengasuraa umpeen yläpuolelta, joten viime viikolla tuli hiottua vähän männän laen ja kyljen välistä kulmaa pyöreämmäksi, sekä uran yläreunaa ja männän kylkeä sopivammalle välykselle, renkaassa ei ollut muodonmuutoksia. Nyt avattaessa hiotut kohdat olivat ehjiä, mutta mäntä oli ahdistanut renkaan alapuolelta sen verran että oli kyljessä leikkaumaa ja rengasura alapuoleltaan ruennut jo ahdistamaan.

Johtopäätös: kovemmille virityksille ja leveälle pakoaukolle kannattaa keventää männän kylkiä niin renkaan ylä- kuin alapuoleltakin pakoaukon kohdalla, muuten lämpölaajenee liiaksi ja juikkaa kevyesti kiinni. Pytyssä oli vielä hoonijäljet tallella (tehtaan hoonijälki oli muuten niin karkeaa että sen tunsi kynnellä raapimalla ennen sisäänajoa), mutta ohipuhalluskohtaan oli palanut paksu kerros risiiniä kiinni sylinteriputkeen. Nuilla vioilla se jaksoi vielä vetää sen 104,4km/h@11k ja jättää autoa kiihdytyksessä, eli vissiin se rissa tiivistää hyvin tai kone toimii jo jotenkuten.

Tuli vielä mittailtua ajoitukset kun oli kansi momentissa ja pytty oikeissa lohkoissa. Paolla oli vain 190 astetta, kun taas imulla 194 astetta, lukemien piti olla pako:194 ja imu:190. Astemittauslohkoissa on näköjään aika paljon vähemmän hiottu alatiivistepinta... Yllättävän hyvin se jaksoi vinkua silti kierroksia nuilla ajoituksilla ja JT:n putkella. Huuhtelukuvio on kovin epäsymmetrinen kun vertaa aikaisempiin uudenvaluisiin pyttyihin. Pakopuolella on raakaa rappua, ja löytyihän tuota imupuoleltakin. Karstajäljistä päätellen virtaus ei pysy kunnolla kiinni pakokanavassa ja alkukäyrässä, kun on kirkkaita alueita paikoitellen.

Luvassa pytyn poraus 51,2mm männälle, että saa paolle hieman vähemmän prosentteja. Tavoitteena kestävyyden lisääminen, vaikkei se vielä tuon leveän ja kantikkaan paon takia olekaan rengasta suoranaisesti hajottanut. Putkelle tulee myös kunnollinen holkkikiinnitys, kun se on jäänyt vähän vaiheeseen aiheuttaen pakokanavaan sen rapun. Imupuoli pitää myös kohdistaa kuntoon ja viilailla huuhtelut luomaan symmetrisempää kuviota. Sitten vielä palotilalle pientä muokkailua, mahdollisesti lisää ruttuja. Ja uutta putkea jos joutaisi tehdä.

Onko muilla muuten ilmenny sellasta että männän alapuolelle palaa reilusti öljyä kiinni, vaikka lämmöt on perin matalat, sytkä myöhäisellä ja seokset rikkaan puolella? Vai onkohan sen vaan tuon rissan ominaisuus kun sen vissiin pitääkin palaa kiinni kun se toimii oikein... Kasin tulppa siinä nyt on kiines, sitäkin tukkii välillä vaikka öljyprosentti on tiputettu 4%:iin. Ja niin, männän kyljet olivat perin hyvässä kunnossa, muutamia pieniä naarmuja vain.

Video tesmeistä: http://www.youtube.com/watch?v=7aQSb_qL ... e=youtu.be
Maavaraa: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 1b685a.jpg

Dyno

Kuten Pro-viri puolella lukee, niin dyno on valmistumassa. Sieltä voi lukea lisää, tänne linkkaan vain kuvat. Seuraavaksi vuorossa on tasapainotuksen viimeistely ja pyörityspinnan kiinnittely rullaan.

Pyöriviä massoja: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d5f557.jpg
Serkku sorvaa akselia: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 4b169f.jpg
Rakentelua:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b2c153.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0094c4.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 8e91cc.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 75f5fe.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a7ab92.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 803155.jpg


Pajat.net

Kaikenlaista on tullut lisää pajan konekantaan. Mm. ilmainen hiekkapuhalluskaappi (mallia aika iso), pari rivitalon öljypoltinta, joista saa yht. 240kw pihalle (toisesta tulee uuden "masuunin" lämmitin), kompuran viritykseen isompaa hihnapyörää, pikkuinen jyrsinkone himmeleiden työstöön, muutamia moottoreita (110cc monkeybike kone, moottorisahaa, hätävesipumpun moottoria jne.). Näiden osalta riittänee pelkät kuvat.

Hiekkapuhallussälää:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a82f84.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 14c14a.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0254d9.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 712868.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0254d9.jpg

Plasmaleikkurin lisävedenerotin: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b5e6a5.jpg



Nykytilanne

Projekteja on jo ihan liikaa. Tällä hetkellä on menossa sekä alumiinisen, että peltisen pakoputken valmistus, molemmat samoilla mitoilla ja taivutuksilla. Rompepäiviltä tuli ostettua vajavainen PV ja kaikkea kiinni modailtavaa palikkaa. Eilen tuli yksi PV lisää tallille, mutta se on onneksi jo käyttökunnossa peruslaiskalla malossitekniikalla. Pikkujyrsinkin vaatii vähän remppaa, josta voisi jotain päivitellä kun tapahtuu.

Kuvia aluputkesta:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d7d7a7.gif
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d6b444.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 32b673.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 1fdd6a.jpg

Enempää en jaksa näpytellä, saatikka muistella. Saa kommentoida ja kysyäkin jos siltä tuntuu. :) Propsit jos jaksoit oikeasti lukea kaiken... :lol:

PS. Anteeksi modeille jos järjestelmä/lukijat ei tykkää. Jatkossa vähän lyhyempiä viestejä. Videolinkki ilmestyy piakkoin...

Re: Raisusta Raaseriksi

9.2.2014 2:59

Mitäs veikkaat olevan eroa tuolla alumiini ja peltiputkella keskenään jos samoilla mitoilla tehty? Lämpölaajeneminen tietenkin erilaista mutta onko muita eroja, esim. kulkeeko/kimpoileeko pakopulssi jotenkin eri tavalla eri metalleista? Ihan mielenkiintoinen projekti sinänsä. Nauratti tuo video kun mietin autoilijan ilmettä, 100km/h mopolla vastaan lumisella tiellä... :lol:

Re: Raisusta Raaseriksi

9.2.2014 3:16

Mulla on semmonen vahva veikkaus että toi aluputki käyttäytyy samaan tapaan, kuin skaalaamalla putken pituusmittoja ylöspäin. Eli alempaa vetää. Toki tarkemmassa tarkastelussa voi olla niin, että alkukäyrä mitoittuu suhteessa lyhyemmäksi/pidemmäksi kuin esim. putken keskiosa verrattuna peltiseen. Syynä lämmönvaihtumislaki ja putken eri osissa vaihtelevat paine, lämpötila ja virtaama poikkipinta-ala yksikköä kohtaan. Yhtä kaikki, en ole nuita pahemmin viitsinyt pohtia, mitoituskaan kun ei ole omaa tuotantoa.

Pääasia että saa tehtyä jotain erilaista "Race" palikkaa. Painoa tuolle tulee valmiina n. 260-280g. On vaan toi 0,7mm alupelti vähän kinkkistä tiggailtavaa aloittelijalle. :roll:

Mitäköhän se toinen autoilija mietti, kun testikuski pudotti Raisulla 120 lasissa vastaan, nahkapuku jesarilla niputettuna ja lumihiutaleiden tipahdellessa taivaalta. :eek:

Re: Raisusta Raaseriksi

9.2.2014 16:25

Tuna-71 kirjoitti:Onko muilla muuten ilmenny sellasta että männän alapuolelle palaa reilusti öljyä kiinni, vaikka lämmöt on perin matalat, sytkä myöhäisellä ja seokset rikkaan puolella?
Crossipyöristä sitä löytää aina jonkun verran. Sen verran säädöt on ollu kohillaan, ettei yksään mäntä oo palanu puhki tai edes lämpöleikannut sylinteriin.

Alumiini on siitä ikävä putkimateriaali, että se menee pirun löysäksi lämmetessään. Ei tarvii kovaa iskua lommolle menemiseen. Kaisse maantiellä pelaa :)

Re: Raisusta Raaseriksi

9.2.2014 20:37

Tuon takia ois varmaan ollut paremi tehä se vaikka 1.5mm alumiinista.
Ohut vois olla ok jos putken tekis pullistamalla?
Onnistuuko nuo saumat hitsata ilman lisäainetta? Se saattais olla mahollista esim pulssin kanssa, muuten saa olla nopea että ei tule reikää.

Sitä en tiiä onko tuo on mahdollista hitsata tuohon laippaan kiinni :D
Minä varmaan koneistaisin laippaan ulokkeen joka ois vaikka 1mm paksu :roll:
Tai jos ois sisälle kuparista tehty palikka että se pitäis lämmöt kurissa.

Heh, jos ei mäntä sula niin sitten sulaa putki :D

Re: Raisusta Raaseriksi

25.2.2014 2:38

hei !

mukavaa luettavaa..

pisti silmään, että Näyttäisi olevan Mitaka'n mäntä, logon perusteella : http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 250089.jpg

Mitakaa myydään useammalla Tukkureiden omilla Brändeillä...

t.m

Re: Raisusta Raaseriksi

26.2.2014 0:47

Kiitosta kommenteista!

Saattaa olla että huomenna saapuu uusi mäntä ja muuta hilpettä postikonttoriin. Siitä innostuneena päätettiin sitten serkkupojan kanssa pestä viime vuoden kurat ja vaseliinit pois kiiturin kriittisistä runkorakenteista:
Kuva

Pakoaukolle olisi luvassa rengasystävällisempää muotoilua, ja ehkä tuosta palotilastakin joutuu ottamaan lastun pois, kun on vähän hakkaumaa viime konerikon jäljiltä... Rutuissa on näillä näkymin sen verran väljää, ettei tuon lastun pitäisi liiaksi vaikuttaa.

Jyrsinkoneesta tuli napattua muutamat kuvat, laittelee kasaan sitten jahka joutaa ja saa riittävän ison nosturin hinattua tallille. http://s893.photobucket.com/user/Tunist ... t=3&page=1

rossipoika kirjoitti:Alumiini on siitä ikävä putkimateriaali, että se menee pirun löysäksi lämmetessään. Ei tarvii kovaa iskua lommolle menemiseen. Kaisse maantiellä pelaa :)


Kaippa tuo pelittää, jostain syystä tuo alupelti kesti aika kovia lämpöjä hiilloksessa sulamatta, eikä se mitenkään lötköltä vaikuttanut kuumanakaan kun vähän sörkki hiilihangolla.

lokitekki kirjoitti:Tuon takia ois varmaan ollut paremi tehä se vaikka 1.5mm alumiinista.
Ohut vois olla ok jos putken tekis pullistamalla?
Onnistuuko nuo saumat hitsata ilman lisäainetta? Se saattais olla mahollista esim pulssin kanssa, muuten saa olla nopea että ei tule reikää.

Sitä en tiiä onko tuo on mahdollista hitsata tuohon laippaan kiinni :D
Minä varmaan koneistaisin laippaan ulokkeen joka ois vaikka 1mm paksu :roll:
Tai jos ois sisälle kuparista tehty palikka että se pitäis lämmöt kurissa.


1,5mm alupellillä menis vähän se idea koko hommasta, eli painonsäästöstä (vaikka kyllähän se sillonkin olis n.30% peltiputkea keposempi). Alumiinin pullistamisesta en oikein tiedä, kaupallinen aluputki olis kuvan perusteella joko pullistettu, tai prässätty. Ainakin näppituntuma on sellanen, että toi levytyyppi vois pullistumalla muotoutuakin ilman erityistä repeytymisherkkyyttä.

Taitaa olla niin että alumiinia on ihan turha tiggailla ilman lisäaineita, ellei sulattele jotain 0-raolla olevia L-kantteja yhteen. Päittäisliitoksessa tuppaa vaan sulamaan päädyt omille puolilleen ilman lisäainetta, vaikka miten pulssilla pelaakin, lisäainelangallakin saa vähän kikkailla ettei polta reikää.

Laippaan kiinnittelyä en oikein näe ongelmaksi, vetää vaan pulssitaajuuden riittävän korkealle, niin saa tarpeeksi keskittyneen valokaaren ja sitten vaan päästää laipan puolelle enimmät lämmöt hitsuutellessa.

Kerran vetelin Kempin koneella kahta 1,5mm alupeltiä L-liitoksella yhteen ilman lisäaineita, meni kyllä tosi siististi ja helposti ekalla yrityksellä. Tällä hetkellä harjoittelu on siinä vaiheessa että 0,7mm alupeltiin saa tehtyä jotain saumaa muistuttavaa keskelle ja lähelle reunaa ilman lörähtelyjä. Rakojen ylitykset ja päittäisliitokset menee vielä aika epämääräisesti. :lol:

ojatalo:
Onkohan tuo Mitaka joku Stepparin tapainen merkki, kun Googlen kuvahaulla löytyi vain hajonneita mäntiä ja sivuhaussakin vain valitteluja surkeasta laadusta. :roll: Yhtä kaikki, nuilla mennään kun ei ole ihan heti parempiin budjettia.

Päivitellään taas jahka jotain saadaan hajalle...

Re: Raisusta Raaseriksi

26.2.2014 7:15

Tuna-71 kirjoitti:Kiitosta kommenteista!
....
ojatalo:
Onkohan tuo Mitaka joku Stepparin tapainen merkki, kun ...
...


hei !

käsittääkseni Mitaka on oma merkkinsä. Sitä suomessa Tukkurit myy esim nimellä "Step2".
mulla on myös KHC paketti jossa 50mm halk PV mäntä ja sekin on Mitaka.

esim vanhempaa tuotantoa olevissa Step2 Derbi Senda tarvike sylinteri paketeissa on Mitaka mäntä. Mutta esim jonkun muun merkin ja mallin Step2 laatikossa taasen vaikka KH1 merkintäinen mäntä tai jonkun muun/muu logo.

Suomi tukkuri pakkaa/pakkauttaa sille omalle Brändilleen "Step2" , sieltä täältä ostamiaan mäntiä. eli pakataan jo Tuotantomaan tehtaassa.

Mitaka on Taiwanilainen, muistaakseni. Mutta sillä saattaa olla sisaryritys-alihankkija esim Kiinan Zonghuan tms maakunnassa...Siellä Ghetossa..missä enimmät osat tehdään ja Kloonien Kloonit ja niiden kopiot..

ainakaan Cagiva/Aprilia Mitaka männissä ei ole alunperin parhaat m-renkaat , yllä laatuun mitä muilla merkeillä valmistusmailla (italia-espanja-saksa)

eli yksi ja sama Mäntä srj, monella eri Brandilla.

Jos etsit vielä jossain välissä parempia mäntiä, niin esim MetraKit on käyttänyt Mahle mäntiä, ja muistaakseni myös Asso-Werke'ä vai olikohan Vertex...

t.m

Re: Raisusta Raaseriksi

28.2.2014 21:48

Ensinnäkin: Voihan kilin genitaalit!

Elikkäs, männän saavuttua pakoaukkoa tuli alalaidastaan muokattua reilusti kaarevammaksi ja viisteestäkin tuli pitkä, loiva, pyöreä ja kaikinpuolin jouheva. Paon yläreunaakin tuli hieman muotoiltua rengasystävällisemmäksi: keskelle vähän lisää korkeutta muotoa pehmentämään ja erittäin huolelliset pyöristelyt sinnekin suunnalle. Mäntää tuli kevennettyä huolella pakopuolelta niin renkaan ylä- kuin alapuoleltakin, ja m-renkaan uraakin tuli vähän modailtua. Laen reuna tuli pyöristeltyä myös pakopuolelta perin jouhevaksi. Rengastakin tuli hinkkailtua kevyesti, tosin se ei paljoa vaatinut kun oli malossin vararengas, jossa on jopa viisteet valmiina ja paremmat työstöjäljet.

Paketti nippuun. Tällä kertaa mäntä tuli vain käännettyä väärin päin, koska pakohelma riitti peittämään imun, ja katkos tuli välihuuhtelun reunan tasalle (sitäkin pyöristelty...). Palotilakin meni pelkällä hionnalla ja läppäyksellä standardeista lävitse. Katkosvälys 0,30mm ja Squish välys 0,70mm tällä kertaa, ensialkuun kasin tulppaa kanteen.

Käyntiin ja n. 20 min käyttelyä tyhjäkäynnin tietämillä (välillä lehtipuhaltimella jäähdytellen), kilisi tavalliseen tapaan kun väänti kierroksia himpun yli tyhjäkäynnin. Mäntä se sielä vissiin keikkuvi... Noh, puristukset kuitenkin kasvoi ensikäynnin jälkeen. Paljevälyksen ja tulpan tarkistus ja sitten mopo autopukeille ja suorittamaan sisäänajoa takajarrua vasten vedättäen. Sisäänajo sujui toivotusti (lehtipuhaltimella jäähdytellen), vaikkakin kierrokset jäi vähän leijumaan kun veteli ilmaa MG-stefan kautta. Takajarrussa ei riitä näköjään pito kun pääsee vitosella tehoalueelle... :roll:

Pukeilla ajelun jälkeen stefa vaihtoon ja kurkistus pakoaukkoon. Männänrenkaan keskivaiheilla näkyi vähän jälkeä, mutta ei tuntunut sormeen. Pimeyden lähestyessä päätökseksi muodostui se, että asian annetaan olla. Männässä itsessään ei näkynyt mitään leikkaumaa, kiitos pakopuolen kevennyksien. Paketti nippuun ysin tulpan kera.

Testipaikalle ja ilman katteita suorittamaan n. 8km sisäänajolenkkiä. Ei ongelmia. Kympin tulppaa kiinni ja pari vähän tiukempaa vetoa katteiden kanssa. Gepsiä taskuun ja eikun vedättämään. Kiihtyi äänestä päätellen edelleenkin perin rivakasti piikkiä isommalla eturattaalla (kuulemma nosti keulaa vielä kolmoselle vaihdettaessa) ja otti huiput jo reilusti ennen kuvauspaikkaa. Vauhti näytti hurjalta ja suoran jälkeiseen mutkaan saikin jo testikuskin mukaan laittaa jarrua aikalailla. Jarrutellessa ampui vielä komiasti lieskaa putkesta. :lol:

Sitten hymy huulilla katsomaan GPS tuloksia. Ja mitäköhän vittua hessu... Oli sitten pätkässyt mittauksen parikymmentä sekuntia gepsin käynnistyksen jälkeen, nopeuden jäädessä alle neljänkympin... Uutta yritystä ja eikö se sitten tietenkin hyytänyt vitosella ja PASKONUT TAAS YHDEN MÄNNÄN! Huippuja tallentui karvan vajaa 119km/h tuolle vajaaksi jääneelle vedolle.

Ja ettei tuo paskamyrsky siihen loppunut, niin iki-ihana Olympuksen tikipokkari päätti olla tallentamatta ääntä nuista vedoista joita kuvasin... Pitäkööt mikkinsä...

Noh, kone tuli nostettua irti ja pyttyä pois. Männänrengashan se oli katkennut juurikin siitä kohdasta, missä oli sitä jälkeä. Pytyssä ei edelleenkään mitään sormeentuntuvaa jurmua ja mäntä oli kaikinpuolin siistissä kunnossa, mitä nyt oli laen reunasta lähtenyt palanen renkaan hajotessa. Pari senttiä renkaasta on vissiin lennellyt sitten loppupillin kautta pitkin asfaltteja...

Jos nyt kulkuja pitää arvella, niin sanottakoon että aika paljon se varmaan meni. Kiersi vitosen tosi hyvin loppuun, vaikka välitys vaihtui 12Z->13Z. Aiemmin ne huiput oli sen 120km/h. En siis usko ihan kauheasti valehtelevani, jos väittäisin että silmä/korva arviolla 130km/h olisi mennyt rikki. Kierroskaista kun vielä venyi himpun entisestä kun paon keskiosa korottui. Mutta todisteiden puuttuessa tulosta ei käytännössä ole...

Nyt ajatelmissa olisi tiggailla tuo männänlaen reuna takaisin kasaan ja vetää sorvissa rengasura uuteen uskoon. Vararenkaita kun on oikein kaksin kappalein. Uutta mäntää ei enää kehtaa hommata...

Loppuun kuva ja video:

Kuva

Video: https://www.youtube.com/watch?v=JVhCmUL ... e=youtu.be

PS. Vinkkejä renkaan keston parantamiseen otetaan vastaan... Oisko joku lämpökäsittely mitään? :lol:

Re: Raisusta Raaseriksi

28.2.2014 22:24

Mäntä siis pysyi muuten kunnossa mutta laki lohkesi renkaan takia? Virityshän on melkoisen onnistunut, vielä kun m-rengas kestäisi nuo tehot. :lol:

Re: Raisusta Raaseriksi

28.2.2014 22:34

Jaa että tehua alkaa olemaan! Harmillista nuo laaduttomat männät. Krossipyörien männänrenkaat on muuten jostain ihan toisesta aineesta. Niitä voi sormineen väännellä vaikka rusetille ennen ku katkee.